19. 10. 2005 00:00 − 2365× − 1

Preview Tour de Corse

O titulu v hodnocení jezdců je po Japonské rally rozhodnuto a tak již tři podniky před koncem šampionátu by se mohlo zdát, že de-facto není o co závodit. Skutečnost je však jiná.

O titulu v hodnocení jezdců je po Japonské rally rozhodnuto a tak již tři podniky před koncem šampionátu by se mohlo zdát, že de-facto není o co závodit. Skutečnost je však jiná. V sázce je ještě stále například titul mezi juniory a produkčními vozy. Velmi zajímavý souboj lze čekat o pozice za Sébem Loebem a lítá řež se strhne především o pohár konstruktérů. Zde bude souboj gradovat mezi oběma francouzskými zástupci. Oba tovární týmy, které na kratší či delší dobu kolotoč MS po Australské rally opustí mají o tuto trofej neobyčejný zájem. Oba pojedou navíc o tomto víkendu doma, oba patří do stejného koncernu a byly to právě tyto dva týmy, které v posledních letech hrály v MS prim.

Centrem Tour de Corse je hlavní město ostrova Ajaccio. Servisní zóna je umístěna v jeho středu na pobřeží Convention Centre.

Korsická rally je specifická jak tratěmi, tak i nevyzpytatelným počasím. Předpoklad zataženého pátku a mokrého víkendu v kombinaci s proměnlivým a místy hodně uskákaným povrchem a pravidlem o pneumatikách dokonale prověří taktické smýšlení jednotlivých týmů. Nejednou se právě na Korsice stalo, že piloti vyjeli na trať na suchých pneumatikách a do cíle doklouzali za průtrže mračen. Špioni jednotlivých posádek a týmoví taktici tak budou mít o následujícím víkendu o zábavu jistě postaráno.

Pro letošní rok je připraveno 12 RZ rozdělených tradičně do tří dnů. Každý den se skládá ze dvou RZ opakujících se v páru dopoledne a odpoledne. Ke komu se přikloní na trati štěstí budeme vědět v neděli odpoledne. Do té doby posádky absolvují 341,68 km měřených úseků. V součtu s přejezdy pak ti nejlepší najedou 1023,82 km.

Pojďme si tedy v krátkosti přiblížit rozložení bitevního pole v okolí Ajaccia a také „palebnou sílu“ jednotlivých bojujících stran.

CITROEN TOTAL – Citroen Xsara WRC

Sébastien Loeb – Daniel Elena, Francois Duval – Sven Smeets

Séb již má po Japonsku titul jistý. Tím však jeho letošní předsevzetí neskončila. Chce pro Citroen získat titul ve značkách, na Korsice je doma a ještě tady nevyhrál. Po naprosto nevydařeném roce 2003 loni skončil (až) druhý a od Markko Märtina dostal přes 2 minuty. Letos chce vyhrát a málokdo věří tomu, že to tak neskončí. Xsara potvrdila, že je vynikajícím vozem a Loeb zraje jako víno. Asfaltový "kdysispecialista" však doposud vládl pouze na Monte a v Německu, do sbírky mu chybí právě Korsika a také Katalánsko, kam se posádky vydají následující víkend.

Francois Duval po nevydařené první půli sezóny znovu nachází ztracenou sebedůvěru a v Německu byl svému stájovému kolegovi naprosto vyrovnaným partnerem. V roce 2003 zde vybojoval Belgičan bronz, loni jej zradil motor Focusu WRC v deváté zkoušce. Letos Francois pomýšlí opět vysoko a "na bednu" by chtěl.

Třetí Xsaru ve startovním poli připravovanou týmem Kronos pak v barvách týmu OMV povede stále se učící Xevi Pons. Velký výsledek od toho Španěla nejspíše očekávat nelze, ale s přihlédnutím ke kvalitám vozu se překvapení jistě dočkat můžeme. Zvláště, když Pons loni na Korsice vyhrál skupinu N.


Foto: Citroën

MARLBORO PEUGEOT TOTAL – Peugeot 307 WRC

Marcus Grönholm – Timo Rautiainen, Nicolas Bernardi – Patrick Pivato

Po ohlášení absence Markko Märtina ve zbytku sezóny se Peugeot dostal do nepříliš záviděníhodné pozice. Šéf týmu J.-P. Nicolas se již nechal slyšet, že boj o titul ve značkách je ztracen. Přeci jen Martinovy pravidelné příděly bodů do týmové kasy měly velmi výrazný podíl na tom, že lvíče drželo s Citroeny krok po celou sezónu. Bez ohledu na nesporné kvality Martinových náhradníků to asi Marcus sám nezvládne.

Finský bojovník navíc není na asfaltu úplně ve své kůži i když – vzpomeňme na nedávnou Německou rally. Pokud však bude mokro (což si Marcus toužebně přeje) mohlo by to Finovi výrazně pomoci. Jednak by déšť alespoň částečně smazal Marcusův handicap oproti šotolině a také náskok Michelinu oproti Pirelli na asfaltu by nebyl tak výrazný. Marcus na Korsice v obou předchozích letech bral body za čtvrtá místa. Letos by jistě nepohrdl výsledkem třeba ještě o trochu lepším.

Markko Martina bude v obou následujících asfaltových podnicích zastupovat mladý domácí pilot Nicolas Bernardi. Osmadvacetiletý lídr průběžného hodnocení domácího šampionátu poprvé naostro usedne do speciálu 307 WRC, jenž je vozem bezesporu odlišným od jeho běžně užívaného 206 WRC z roku 2003. Nicolas pečlivě v posledních dnech testoval a s 307 najel přes tisícovku kilometrů. Na špičku pole nejspíše stačit nebude, na body by to však vyjít mohlo. Bernardi má s Korsickou rally zkušenosti z let 1999 a 2001. To však vždy startoval s daleko slabšími vozy. V roce 1999 skončil s Peugeotem 106 S16 na 31. pozici a jako třetí v A6. O dva roky později se vrátil na Korsiku za volantem Peugeotu 206 XS S1600 a o deset míst si polepšil. Na jaký výsledek dosáhne loňský vicemistr JWRC letos, si budeme muset pár dní počkat. Dva letošní pokusy v MS s 206 WRC neskončily ani v Německu a později v Británii na cílové rampě.

Další vůz 307 WRC měl osedlat v režii týmu Bozian šestinásobný Korsický vítěz a exmistr světa Didier Auriol. Finanční potíže však realizaci plánu zhatily a Didi tak zůstane pouze v roli diváka.

BP FORD WORLD RALLY TEAM – Ford Focus RS WRC

Toni Gardemeister – Jakke Honkanen, Roman Kresta – Jan Tománek

Ford Focus WRC oslaví na Korsice jubilejní stý start v soutěži světového šampionátu. Obhájit loňský triumf však bude za současné situace zřejmě nad síly posádek modrého oválu.

Toni Gardemeister startuje na Korsice již popáté a zatím vždy viděl cíl. V roce 2004 dovezl Fabii na devátou příčku, o rok dříve stačilo jeho snažení se stejným vozem pouze na pozici jedenáctou. V letošním roce se až do desátého závodu seriálu Toni spolu s Märtinem mohl chlubit bodovým přídělem v každém z podniků MS. Sedmnáctá příčka v Německu a následné vyloučení v Británii však Toniho bodové konto velmi znatelně oslabily a tak se po tříbodovém přídělu v Japonsku bude Fin hodně snažit opět nějaký ten bodík přidat. Toni v minulosti Korsiku upřímně nenáviděl, postupem času si však začal zvykat a v současnosti má snad jedinou výhradu k nestálosti počasí. To je však pro všechny jezdce prakticky shodné.

Roman Kresta má za sebou pouze jediný start na zdejší trati a to z roku 2002. Tehdy se s Octavií na cílové rampě objevil jako čtrnáctý. Kresta je stále spíše považován za asfaltového specialistu a právě na Korsice bude mít velkou šanci ukázat, že za volat továrního vozu patří.

Ekipu vozů Ford Focus doplní tradičně soukromníci. Antony Warmbold a Daniel Solá startují s podporou týmu M-Sport a také s nimi se musí na posty v první desítce za určitých okolností počítat. Ani jeden z nich sice nepatří mezi TOP piloty v seriálu, oba však již letos svou rychlost ukázali a v některých případech je jen nedostatek štěstí připravil o konečné umístění poměrně vysoko v celkovém hodnocení té které rally.

SUBARU WORLD RALLY TEAM – Subaru Impreza WRC

Petter Solberg – Phil Mills, Stéphane Sarrazin – Denis Giraudet

Petter Solberg na Korsice předloni po poměrně vážné havárii na shakedownu dovezl svou Imprezu do cíle jako vítěz. V loňském roce stačilo jeho snažení pouze na pátou pozici. Podobně jako Grönholm by Nor uvítal, kdyby zapršelo. V každém případě nepomýšlí na jiné pozice, než na stupních vítězů. Zvláště pak, pokud nechce ztratit bodový kontakt právě s Grönholmem.

Stéphane Sarrazin se na asfaltech doposud vždy prezentoval poměrně dobrými výkony a nic jiného od něj David Lapworth neočekává ani tentokrát. V uplynulém roce byla Korsika jeho teprve druhým startem v MS a hned to stačilo na šesté místo. Stéphane jede doma a to bude pro výsledek alespoň po psychické stránce poměrně důležitý motivační prvek.

Se třetí tovární Imprezou bude mimo nominaci do poháru konstruktérů startovat Chris Atkinson. Chris je především jezdcem pro nezpevněné povrchy, nicméně není vyloučeno, že také on by mohl na pozice na bodech dosáhnout. Jeho dravý styl bude bezesporu ozdobou startovního pole a třetí místo z Japonska mu sebevědomí a chuť do závodění jistě pozvedlo.

Poslední, ovšem postarší specifikaci Imprezy povede v poli Francois Leandri. Tento Francouz startoval na domácím podniku čtyřikrát, naposledy v roce 1999. Cíl však spatřil pouze jednou a to v roce 1987, když dokončil jako patnáctý.


Foto: Petr Lusk – eWRC.CZ

MITSUBISHI MOTORS MOTOR SPORT – Mitsubishi Lancer WR05

Harri Rovanperä – Risto Pietilainen, Gilles Panizzi – Hervé Panizzi

Tři diamanty v letošním roce pomalu oprašují svůj lesk a veškerou energii chtějí naplno uvolnit až v následujícím roce.

Harri Rovanperä nikdy žádným asfaltovým odborníkem nebyl a ani letos od něj nemůžeme čekat útok na čelní pozice. Harri se naposledy na Korsice objevil v roce 2002. S továrním Peugeotem 206 WRC tehdy dosáhl cíle na jedenácté pozici.

To Gilles Panizzi byl na asfaltu vždy jako ryba ve vodě a do dnešních dní je vedle Loeba považován stále za nejlepšího asfaltového pilota v kolotoči MS. Gilles je Korsickým vítězem z roku 2002. V předchozím roce pak skončil na stříbrné pozici. Ročník 2003 nebyl pro Francouze na Korsice příliš ukázkovým vystoupením a dá-li se šestá pozice u tohoto pilota nazvat zklamáním, pak je to tak. V uplynulé sezóně tým Mitsubishi Korsiku vynechával a tak letos má Gilles možná jednu z posledních možností dokázat, že je stále asfaltovou superhvězdou.

Třetí Lancer WR05 osedlá stoupající Italská hvězda Gigi Galli. Gigi není na Korsickém asfaltu žádným nováčkem, nicméně vůz specifikace WRC zde povede poprvé. V uplynulých čtyřech startech do cíle nikdy nedojel. Letos tak má dravý Ital velkou šanci na reparát. V Německu se Gigi prezentoval solidním pátým místem a rád by minimálně tento výsledek na Korsice zopakoval.


Foto: Mitsubishi

ŠKODA MOTORSPORT – Škoda Fabia WRC

Armin Schwarz – Klaus Wicha, Alexandre Bengué – Caroline Escudero

Škoda v letošním roce v MS spíše paběrkuje a výraznější promlouvání do pořadí na špici startovního pole se nejspíše ani ve Francii očekávat nedá. Alespoň ne od Armina Schwarze, jenž se pomalu s kariérou továrního pilota loučí. I když loni dokončil Armin Korsickou soutěž na osmé pozici.

Pokud má Mladoboleslavský tým na někoho spoléhat, pak to bude asfaltový specialista Bengué, jenž je nominován pro tento podnik na místo tovární dvojky. Alex se výborně na místních tratích prezentoval s Peugeotem 206WRC týmu BSA v roce 2003, kdy se až do svého odstoupení vinou utrženého kola v sedmé RZ držel v první desítce a v některých testech pořádně proháněl světovou extratřídu. Také loni znovu s 206 WRC se Alex pohyboval v první osmičce celkového pořadí, avšak jeho snažení skončilo v sedmé RZ výletem mimo trať a následným poškozením zadní části vozu.

Třetí tovární Fabii povede do boje Jan Kopecký, který se na světových kolbištích stále učí, nicméně v Německu letos až do svého odstoupení jezdil těsně za bodovanými pozicemi. Při troše štěstí by se i na Korsice mohlo něco podobného dařit.

Poslední Fabia ve startovním poli je loňský tovární speciál v soukromé režii za volantem s bývalým cyklistou Nicolasem Vouillozem. Francouzský pilot podporovaný federací FFSA v uplynulé sezóně vodil speciál Peugeot 206 WRC týmu Bozian. Na Korsice startoval pouze loni, kdy však absolvoval jen dva testy a pro potíže s agregátem svého speciálu byl nucen odstoupit.

Korsická soutěž je za dveřmi a náš redakční tým se bude snažit vám z každé zkoušky po celé tři dny přinášet aktuální informace.

Věříme, že s námi Korsickou rally prožijete společně a pokud se se svými postřehy chcete podělit s ostatními příznivci, navštivte stránky diskusního fóra eWRC.CZ.

Přejeme příjemnou zábavu.

Komentářů celkem: 1
Anonym IP:217.112.166.82
20. 10. 2005 21:101
0 0
bububu
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!