Jiří Šteg - eWRC.cz
7. 7. 2012 09:38 − 2897× − 16

Klepe Novikov na dveře VW?

Mladý Rus zkrotil svůj temperament, začal dojíždět soutěže a pohybuje se v popředí šampionátu.

Překvapením letošní sezony WRC jsou výkony Madse Östberga a především Jevgenije Novikova. Mladý Rus zkrotil svůj temperament, začal dojíždět soutěže a pohybuje se v popředí šampionátu. Letošní výsledky jej povzbudily natolik, že se začíná poohlížet po tovární sedačce.

Na Novém Zélandu potvrdil jednadvacetiletý Jevgenij Novikov svou vzrůstající formu. Byla to jeho třicátá soutěž v mistrovství světa. V téměř polovině soutěží, kterých se zúčastnil, cíl neviděl. Jeho bohatýrské havárie a divoké kousky jsou proslulé, vzpomeňme jen na jeho památný let na jednom z horizontů Finské rally. Střídal spolujezdce, ale zkrotit jej nikdo nedokázal. V roce 2010 se zdálo, že jeho kariéra ve WRC je v pouhých 19 letech u konce, zmizel z mezinárodní scény a odjel pouze několik soutěží v Rusku s vozem N4. Počátkem loňské sezony však byl zpět. Stephane Prévot dal sice po dvou soutěžích přednost usazenějším pilotům, ale od Rally Acropolis se vedle Novikova posadil další velezkušený spolujezdec – Denis Giraudet. Ani on to neměl lehké. Památné jsou záběry z kabiny po havárii na Rally Australia, kdy Giraudet s hlavou v dlaních rezignovaně hořekoval „Jevgeniji, Jevgeniji, (alespoň) jednou bys mě měl poslechnout…“ Novikov si tato slova vzal zřejmě k srdci. V deseti následujících soutěžích havaroval pouze jednou – letos v Mexiku. V těchto deseti soutěžích však také sedmkrát bodoval a získal 71 bodů, vyhrál čtyři rychlostní zkoušky a letos v Portugalsku vystoupil poprvé na podium.

Sám Novikov se ke své divoké minulosti v interview pro německý Rally magazín postavil čelem: „Byl jsem moc mladý a prostě jen šlapal na plyn. Podstatnější, než prostá skutečnost, že jsem už v osmnácti letech seděl ve WRC, byl naprostý nedostatek zkušeností. Člověk ví sotva něco o autě, ještě méně o tratích a má závodit s jezdci, kteří mají toto obé v malíčku. Když se takto vybaven postaví na start, je docela těžké jet rychle bez nějaké té bouračky. Není se tedy co divit, že přišlo pár výletů z trati. Teď už ale mám více zkušeností a vím také, kde se nějaké velké riziko nevyplatí. “

Přiznává také, že spolu s rostoucími zkušenostmi se na jeho zlepšených výkonech podílí i Denis Giraudet. „Velký podíl na mých zlepšených výkonech má také můj spolujezdec. Mí předchozí spolujezdci prostě nebyli takoví profesionálové. S ním se učím a zlepšuji mnohem rychleji.“ Posílen letošními výsledky přemýšlí Novikov dokonce o továrním autě. „S továrním autem jedeš v jiné lize. Jsem si jistý, že s továrním autem bych mohl bojovat o vítězství. Když jsme v roce 2009 jezdili se Sébatienem Ogierem v Citroen Junior Teamu, byl někdy rychlejší on, někdy já. Poté, co přesedl do továrního vozu, začal vyhrávat. Vítězství nejsou žádné čáry. Je to otázka celkové úrovně paketu, tedy možností, které máš k dispozici. A nejdůležitější ze všech prvků je právě tovární vůz.“

Továrních sedaček však není nazbyt. Je na ně pěkná tlačenice a cesty k jejímu získání mohou být velmi rozličné. Koneckonců vidíme, kolik vysoce kvalitních jezdců sedí doma a ve WRC se prohání jiní, kteří si to buď mohou zaplatit nebo přinášejí továrnám jinou přidanou hodnotu. A Novikov může k nepochybným jezdeckým kvalitám nabídnout i další trumfy. „Rozvíjíme koncept rally poháru s vozy na pomezí R1 a R2. Ruskému dovozci Volkswagenu se tato idea natolik zalíbila, že jsme mohli jeho přípravu rozjet na plné obrátky a již v roce 2013 jej také vypíšeme. Kontaktovali jsme s podobnou myšlenkou i Ford, ale z jeho strany nebyl zájem. Naproti tomu má Volkswagen v Rusku k takové akci velkou motivaci. A kdyby hledali nějakého ruského jezdce pro tovární POLO WRC, věděl bych o jednom vysoce motivovaném chlapíkovi…“

Jedničkou u VW bude v roce 2013 Sébatien Ogier a dvojkou pravděpodobně Jari-Matti Latvala. Třetí auto, bude-li při vybraných podnicích nasazeno, by mohl pilotovat Andreas Mikkelsen nebo právě Jevgenij Novikov. Oba nastoupili do WRC mladí, oba o svou šanci tvrdě bojují, oba mají výsledky. Pro Mikkelsena hovoří nesporná vyrovnanost výkonů na vysoké úrovni, titul z IRC i dlouhodobá vazba na koncern VW resp. Škodu. To vše se ovšem může ukázat jako poměrně málo významné. Koncern VW má dlouhodobé zájmy na ruském trhu, Novikov je v Rusku mimořádně populární a koneckonců jej lze pro jeho divoký styl jízdy považovat pro diváky a sdělovací prostředky za atraktivnějšího, než poněkud profesorského Mikkelsena. A jak je zřejmé z rozhovoru, nespoléhá pouze na tyto přednosti. Kdo se tedy posedí do případného třetího Pola WRC? Jaká bude skladba továrního týmu VW za tři roky? A kdo bude v té době jedničkou?

Komentářů celkem: 16
7. 7. 2012 12:42
0 0
Z hlediska potenciálu trhu/ů je na tom lépe Novikov.Na druhou stranu Mikkelsen jezdí profesorsky a to Loeb taky...a má 8 titulů....
7. 7. 2012 12:50
0 0
marty...trefa do cerneho.
zalezi co je zajimavejsi .)
pro me osobne me loeb celkem nudi uz parl et .) a z oblibence se stal nerekl bych neoblibenec, ale ne ten komu bych fandil .)
7. 7. 2012 12:52
0 0
ad mikkelsen...nerekl bych ze by jezdil nejakou profersou jizdu, tez jezdi drave. a loni mu ten titul tak nejak spadl do klina...letos ma k tomu vetsi pricineni mi prijde..
7. 7. 2012 13:11
0 0
Loeb s Elenou si zasloužili každý svůj titul, ať už ho vybojovali o bod na poslední soutěži nebo o 100 bodů ve 3/4 šampionátu.
Mikkelsen nebo Novikov, není snadné si vybrat, ale ať VW vybere jednoho nebo druhého, špatně podle mě neudělá, oba jsou skvělí perspektivní jezdci.
7. 7. 2012 13:18
0 0
Myslím že továrník nebude VW mu dá maximální podporu jako soukromníkovi. VW dělá vše pro titul Ogier, Mikkelsen, JML bude torární složení v boji s Loebem. Zajímalo by mě kdo pojede s Hyundayem a Toyotou ? Další otázka je jestli za dva roky bude existovat Škoda S2000 ? Ještě se budou hodně míchat jezdci. Vsazím že Toyota si vezme jezdce Škodovky smajlík
7. 7. 2012 14:01
0 0
Tak Ogi jako jedna snad jasná volba...smajlík Latvalík snad jo ale radši bych Mikiho,no a do třetice bych vzal do učení Abringa,je to talent od boha na svoje roky a umí snad zajet i na koštěti....smajlík Jinak kdo ví jak Němci rozhodnou,Novikov má za sebou giga peníze ale je to pořád o rukách i když se ůdajně uklidnil,může ale přijít nedej bože zase nějaká jeho mega pecka a soudruzi z NDR se budou škrábat za ušima...smajlík
7. 7. 2012 14:19
0 0
Nezapominejte že je tu jeden mladej jezdec který se moc hezky rozjiždí a ma ze všech jmenovaných největší předpoklad stat se tovarnim jezdcem u VW, Sepp Wiegand
7. 7. 2012 16:34
0 0
Hlavně nezapomínejte, co řekli u VW minulý tyden.. Třetí auto nasadíme až budeme dobře zajetí a budeme dobře zvládat 2 vozy, možná v průběhu roku 2013, ale spíše 2014. Z mladých jezdců můžem vytáhnout postupně jednoho po druhém, ne všechny najednou. Nejdál je Mikkelsen, pak Abbring a pak Wiegand. Novikov mě osobně se líbí, šel nahoru a zklidnil se. Ruský trh je důležitý, ale VW takto jedná i s dalšími agenty od dalších jezdců, za kterými stojí sponzoři nebo importéři (Paddon atd.) a toto jsou jen takové PR články jednotlivých jezdců, aby se připoměli nejen VW ale i novým značkám. Novikovův styl se může zdát divoký, ale taky že on řídí WRC, zatímco Mikkelsen řídi S2000 a to je pak styl daný. Navíc Mikkelsen taky divočí a pokud je startu rally Hanninen, děla víc chyb pod tlakem než jindy. Já ve stylu Mikkelsena a Novikova moc rozdíl nevidím, dokonce bych dnes řekl, že Andreas je víc dravější a jde po tom víc po hlavě než Novikov. Tipuju, že za 2 roky pujde do VW junior Mikkelsen, Novikov si pak může vybírat mezi Toyotou, Hyundai nebo Lancii.. Zatímco upadající Ford nespokojený s výsledky a prezentací WRC v médiích možná zamíří do IRC. smajlík
7. 7. 2012 18:20
0 0
jurisek: Za dva roky už nebudou existovat žádné S2000 (podle plánů FIA), budou tu R5 a škodovka nejspíš mezi nima, takže pokud nebudou oba hoši u VW jakože určitě ne, tak budou právě u škodovky. Takže o nějakém přestupu nemůže být řeč! Radši to budu brát jako pokus o ironii.smajlík
7. 7. 2012 19:40
0 0
Má dosavadní zkušenost mi říká, že za pět let už bude R5 výběhovej model a všichni budou usilovně pracovat na té skutečně, ale opravdu nejlepší a zcela jiné variantě smajlík
7. 7. 2012 21:37
0 0
Pro mne je důležité, že se stále objevují mladí nadějní kluci, kteří mají šanci se do WRC dostat. Snad vyjdou i spekulace o dalších výrobcích, kteří mají o rally, resp. WRC zájem. Někdo odejde, jiní snad přijdou.
Rally by měla mít nějakou svoji vrcholnou disciplínu a pod ní kvalitní "druhou" ligu, kde by mohli vyzrávat mladí jezdci a uplatnit se širší světová špička. Snad to bude třída R5 a bude o ni zájem ze strany výrobců. Jestli se pojede v rámci MS, IRC, ME je otázkou. Osobně doufám, že s novými WRC a třídou R5(navazující na WRC motorově) by mohla přijít ta, i když možná relativní, stabilita předpisů, po které mnozí (ale možná jen ze strany fandů...) volají. Myslím, doufám, že se pořád bude na co dívat a z čeho mít radost.
8. 7. 2012 00:55
0 0
Tak teda nevim ale Novikov je porad vyrazne pomalejsi nez Ostberg.......... a Ostberg je stejne rychly nebo pomalejsi nez Mikkelsen (v Norskem sampionatu Mikkelsen Ostberga vzydcky tesne porazel).
8. 7. 2012 08:28
0 0
nechci , aby to vypadalo divne...ale rusko je rusko, zas tak pomaleej novikov neni, rozhodne popularnejsi si myslim nez ostberg. penize jsou, trh je, zajmy jsou. treti sedacka neni tak dulezita pro body...max muze vw vytezitz know how novikova. mikkelsen nabidne to co i jini...rychlost a dojezd. to ale spousta jezdcu...a zajimavost je kde? dle meho ma novik vetsi sance, zalezi jak jsou u vw zalozeni. je to daleko
8. 7. 2012 08:34
0 0
podle me jsou i takovy z pohledu marketingu duleziti, je jeden-2 co vyhravaji, dojizdeji, boduji o nich se napise zprava kratka. vitez bla bla bla...a pak jsou taci o nichz se mluvi, foti, prehravaji videa dokola...po dlouhe roky. do kamer se casteji dostane radna rana nebo nejaka divocina nez 4ty bodujici auto na ceste. A tovarna chce byt videt.
8. 7. 2012 22:05
0 0
Svuj nazor na pořadí jsem napsal ale na tom třetím místě si trvám a pánové z vyšších lig musí jen souhlasit!Abring je opravdu total talent a musím ho ne jen já jako amater rally fanda vizdvihnout.Když jel na Barumce s R3 cliem a posíral místí matadory s dvoukolami,třeba Lubu Minaříka který po rz Troják prohlásil "Je neskutečné jak ten kluk umí zajet za mnou ve dvou vteřinách erzetu kde já jsem doma a on to jede poprvé,klobouk dolů před jeho výkonem!"a dále,první průjezd legendární rz Pindula,kolem půli erzety začřalo brutálně pršet,všichni před ním jeli takzv.s hnojem jediný on jel srdcem a vše bylo odměněno nejen aplausem ale i výhrou dvoukolek dané erzety.Zlatý a mnou uznavaný dvoukolák na této erzetě jako divák pronesl pro mě posvátná slova..."Ten kluk má velkou budoucnost!!!!"(Jidřich Štolfa).smajlíksmajlíksmajlíksmajlík
11. 7. 2012 09:53
0 0
Podle mě by měl jít do VW Mikkelsen, neboť už je vyzrálý a je spjat s koncernem. A zaslouží si to. Abbring má mega talent, ale Mikkelsen je vyježděnějsí a umí vítězit a měl by jít o level dál. Abbringa bych nejradši pak viděl ve Škodě UK jako náhradu za Andrease. Až se vyjezdí a předvede, že může vyhrávat v IRC, tak může taky přejít dál. Třeba kolem roku 2015. A Novikov? Pokud si udrží sponzory a vykonnost, přál bych mu sedačku tovární Toyoty, Hyundai či Lancie roku 2014.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!