24. 10. 2005 00:00 − 2757× − 45

Porovnání výkonů Romana Kresty

Porovnání výkonů Romana Kresty s jeho rivaly o angažmá u Fordu – v jejich první kompletní sezóně.

V diskusích se často přete, zda jsou letošní výkony Romana Kresty adekvátní továrnímu angažmá. Tento článek se pokouší pomocí statistik zjistit, jak na tom je. K porovnání jsem vybral jeho současné rivaly o angažmá u Fordu v příštím roce. Vždy jsem se snažil porovnat jejich výkony v první kompletní sezóně v MS. Samozřejmě, že nejde o zcela dokonalé porovnání, ale pojďme se na to podívat.

Francois Duval
První kompletní sezóna 2003 s vozem Ford Focus WRC, bylo mu 23 let. Do té doby odjeto 20 závodů MS, z toho 5 s WRC, zbytek většinou s Ford Pumou S1600 v kategorii A6.

Výsledky 2003:
Monte Carlo – 7., Švédsko – nehoda, Turecko – 3., Nový Zéland – 9., Argentina – 8., Akropolis – nehoda, Kypr – technická závada, Německo – 7., Finsko – nehoda, Austrálie – 10., San Remo – 5., Korsika – 3., Katalánsko – 4., Wales – 5.

Celkový výsledek – 30 bodů, 9. místo

Dvakrát třetí místo, ale také 3x nehoda. Jinak ale do desítky.


Francois Duval

Markko Martin
První kompletní sezóna 2002 s vozem Ford Focus WRC, bylo mu 27 let. Do té doby odjeto 29 závodů MS, většina z toho s vozy Toyota Corolla WRC a Subaru Impreza WRC.

Výsledky 2002:
Monte Carlo – 12., Korsika – 8., Catalunya – 8., Kypr – 8., Argentina – 4., Akropolis – 6., Safari – 4., Finsko – 5., Německo – 6., San Remo – 5., Nový Zéland – nehoda, Austrálie – 5., Wales – 2.

Celkový výsledek – 20 bodů, 9. místo

Stabilní výkony, jedna velká nehoda na Novém Zélandu, na závěr dobré druhé místo ve Walesu. Trochu bodově doplácel na to, že v roce 2002 bodovala jen první šestka.


Markko Martin

Mikko Hirvonen
První kompletní sezóna v roce 2003 s vozem Ford Focus WRC, bylo mu 23 let. Do té doby jen 3 závody MS, jediný s vozem WRC.

Výsledky 2003:
Monte Carlo – nehoda, Švédsko – 11., Turecko – technická závada, Nový Zéland – 10., Argentina – 11., Akropolis – technická závada, Kypr – 6., Německo – 13., Finsko – technická závada, Austrálie – 9., San Remo – technická závada, Korsika – 10., Katalánsko – 14., Wales – nehoda

Celkový výsledek – 3 body, 15. místo

Mikko Hirvonen hodně doplácel na málo odjetých závodů předtím, a tak mu dejme ještě další sezónu, abychom měli srovnatelnější podmínky. Další sezónu 2004 jel s vozem Subaru Impreza WRC.

Výsledky 2004:
Monte Carlo – nehoda, Švédsko – 9., Mexiko – 5., Nový Zéland – 7., Kypr – 5., Akropolis – nehoda, Turecko – 6., Argentina – 4., Finsko – nehoda, Německo – 8., Japonsko – 7., Wales – 7., Sardinie – technická závada, Korsika – 10., Katalánsko – 8., Austrálie – 4.

Celkový výsledek – 29 bodů, 7. místo

Tři nehody, ale jinak stabilní výsledky, ovšem bez nějakých zázračných výsledků. Nakonec o angažmá u Subaru přišel.


Mikko Hirvonen

Toni Gardemeister
První kompletnější sezóna 2000 s vozem Seat Cordoba WRC, bylo mu 25 let, do té doby 18 závodů v MS. V roce 2000 byl sice čtvrtý na Monte Carlu a šestý v Austrálii, ale jinak skoro nikdy nedojel, především kvůli jeho problémům s autem. V sezónách 2002-2004 jezdil v týmu Škoda Motorsport, ale bez větších úspěchů. Dá se říci, že až do letošní sezóny neměl konkurenceschopné auto, a tak se to nedá příliš porovnávat.

Celkový výsledek 2000 – 4 body, 13. místo
Celkový výsledek 2002 – 3 body, 13. místo
Celkový výsledek 2003 – 9 bodů, 12. místo
Celkový výsledek 2004 – 3. body, 24. místo

Jak jsem říkal, jeho dosavadní výsledky nelze brát moc vážně, podstatné je ale něco jiného – do startu letošního ročníku měl na kontě 71 (!) soutěží MS. Patří tak k nejzkušenějším jezdcům a s pořádným autem začal konečně sbírat úspěchy.


Toni Gardemeister

Roman Kresta
První skutečně kompletní sezóna 2005 (v roce 2002 odjel se Škodou Octavií WRC 6 podniků), bylo mu 29 let, do startu letošní sezóny měl na kontě 20 závodů MS, většinou právě se Škodou Octavií WRC nebo Peugeotem 206 WRC od Bozianu.

Výsledky 2005:
Monte Carlo – 8., Švédsko – 8., Mexiko – technická závada, Nový Zéland – havárie na shakedownu, v závodě chyběl, Sardinie – 6., Kypr – 6., Turecko – 7., Akropolis – nehoda, Argentina – 11., Finsko – 23., Německo – 6., Wales – 6., Japonsko – 7., Korsika – 5., Katalánsko – ?, Austrálie – ?

Prozatímní výsledek – 22 bodů, 8. místo

Poměrně stabilní výkonnost, škoda dobře rozjetého závodu v Mexiku, ale hlavně incidentu na Novém Zélandu. Ve Finsku doplatil na technické problémy vozu, ale stejně by asi velký výsledek neudělal. Jinak stabilní výkonnost, v porovnání s předešlými jezdci na podobné úrovni. Chybí mu však nějaký top výsledek, alespoň třetí nebo čtvrté místo. Na Korsice už byl pátý, před sebou má ještě dva závody na zlepšení.

Úsudek si o tom udělejte sami, já jsem se jen snažil dodat objektivní podklady. Z mého pohledu jsou výkony Romana Kresty hodně podobné těm, které kdysi měli jeho nynější soupeři o angažmá. Je vidět, že zkušenosti dělají hodně, o tom to je. Teď je otázkou, zda Roman Kresta dostane šanci ty zkušenosti využít.

Komentářů celkem: 45
26. 10. 2005 10:26
0 0
To KOS:Dobra uvaha, jen srovnavas kolektivni sport s individualnim. Jen jsem chtel dodat, ze cesi jsou takovi vseumelove. Hokej svetova trida, fotbal vccelku taky (nikdo na svete nema tak dobre hokjesty a fotbalisty zaroven) meli jsme chlapa v F1 v NBA taky hraje cech, lyzovani, atletika.
Jsme holt sikovny narod, jen jsme takovi mali zasranci kteri si toho nevazi a neustale hledaji na vsem chybu.
Roman predvedl, ze patri mezi svetove jezdce rally a na to ze jede 90% zavodu poprve a nema zkusenosti ktere jsou jendoznacne potreba tak mi jeho vykon prijde jako velky prislib do budoucna. Vemte si kolik jezdcu kteri jezdi MS s WRC je jich 20-25 a Roman je mezi nima 8. to je vice nez slusne.
Anonym IP:194.228.51.218
26. 10. 2005 12:14
0 0
To Pawel: tohle je docela slusna demagogie, v rally to opravdu nechodi jako ve fotbale, to ze je Kresta momentalne osmy v MS neznamena, ze by byl osmy nejlepsi pilot na svete... Spousta srovnatelnych nebo i lepsich pilotu letos MS nejezdi, protoze takove podminky jako Kresta nedostali. Nechapu proc by mnel mit treba Duval a spol. na zacatku v necem lepsi podminky, myslim ze sehnat prachy v zapadni Evrope je mnohem tezsi, nez v porevolucnim cesku, kde polovina zavodniku jezdi za penize ne zcela ciste, slusne receno... Roman Kresta svou sanci dostal (narozdil od jinych) a zklamani moje a dalsich jeho fanousku prameni z toho, ze ji neuchopil tak, jak bychom si my, a asi i on, prali... Muzeme tady placat o tom, jestli dosahl uspechu, nebo mohl dosahnout vetsiho, pravda je ale takova, ze svymi vykony si misto pro pristi sezonu nezajistil... Martin
26. 10. 2005 22:08
0 0
To anonym IP 194.228.51.218
Píšeš to sice Pawlovi, ale spíše myslíš mě.Nejsem vztahovačný, ale vyplývá to pouze z textu. K tvému příspěvku bych dodal, že máš částečně pravdu, vyslovil jsem trochu demagogie či srovnávám nesrovnatelné, ale dovolím si říci, že s těma podmínkama pravdu mám.Nejsem manažerem Makinenů a Loebů, ale stačí číst odborné časopisy/kterých je celkem pomálu/a krom uzávěrek diferenciálů se taky dočteš jak kdo začínal.Toť vše
26. 10. 2005 22:38
0 0
Ještě noticku. Neměl jsem na mysli podmínky ročníku MS, ale podmínky k tomu, aby se někdo stal alespoň Krestou.Tj od zapáleného kluka k závodění od základní školy.A hlavně taky úroveň závodnického náčiní a jeho cenu/viz to netrefné srovnání s hokejem/Takže asi tak.Beru i názor, že Roman nemusí být 8 i když je 8.Pochopil jsem to.Ale soudit jeho výkon dle mého názoru může odpovědně jen ten, komu se zdál, že do něho CHCE investovat a pak asi i Malcolm.Investor vybere buď dobrou akci nebo prodělá, takže hodnocení nechme ne něm.My jsme jen fandové s různými nzory/to je také pozitivní/, proto jsem v úvodu vyslovil dík Shackimu, že sem hodil jen holá fakta.Žijme již Španělskem a říkejme Go Češi Go, a snad už také Škoda...
Anonym IP:85.160.139.191
1. 11. 2005 22:38
0 0
A co zkusit udělat statistiku,za stejné období(tím myslím 1.kompletní sezonu),v počtu umístění v top 8 v jednotlivých r.z. a obodovat to stejně,jako v celkové klasifikaci na konci každé rally???Já si myslím,že to má větší vypovídající schopnost. VAKUZ
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!