Proč dochází ke zveřejňování zápisů z trati ?
Vzhledem k tomu, že došlo při zveřejnění článku o kontrole tratě Matrix rally Kostelec k některým spekulacím, pro koho je tato informace uvedena, dovolujeme si tedy trochu celou věc objasnit. Samozřejmě, že i fanoušek (slušný fanoušek) má právo být alespoň laicky do celé věci zasvěcen.
Asociace jezdců rally vznikla hlavně proto, aby po některých tragických událostech, kterým se podle našeho názoru dalo zabránit, nedocházelo ke zbytečnému riziku pro posádky na tratích rally. Znovu zdůrazňujeme zbytečnému riziku. Nechceme udělat z rally sterilní, téměř okruhovou záležitost. To jistě není záměr AJR. Bohužel v současné ekonomické situaci je pořadatel vděčen za každou posádku a dřívější systém oblastních závodů a následných postupů do vyšších mistrovství dnes není možný. Proto i v MMČR startují poměrně nezkušené posádky, které neodhadnou míru rizika např. na horizontech, v rychlých zatáčkách, atd. AJR se snaží apelovat na pořadatele, aby opravdu velmi riziková místa (riziková podle zkušených posádek) buď vynechal, nebo zpomalil. Pořadatel často nechápe, že rychlost dnešních rally vozů je velmi vysoká a pro „velká“ enka je 200 km/h zcela běžná rychlost. Bohužel situace nutí pořadatele volit stále častěji jednodušší a rychlejší rychlostky, protože do technických míst často nejsou vpuštěni (ekologie, ekonomika, dřívější spory s místními úřady, atd.) My bychom rádi jezdili v technických pasážích, aby diváci také viděli občas smyk, ale čím dál více se proháníme po některých rychlostkách ve vysokých rychlostech, které jsou potom uměle upraveny retardérem (aby se vyhovělo řádům) a navíc tyto takové erzety nemají žádnou diváckou ani sportovní úroveň.
Dochází tedy k takovým kontrolám tratí ze strany AJR, které mají alespoň částečně přimět pořadatele ke snaze hledat technické a méně rychlé, resp. nebezpečné úseky. Někteří pořadatelé tuto naši dobrovolnou činnost chápou a spolupracují, ale bohužel někteří to berou jako nutné zlo, a našimi radami se neřídí a spolupracovat se ani nesnaží.. Tak se Někdy se stává, že zástupce AJR doporučí některé úseky změnit, zpomalit, nebo nezařazovat. Pořadatel to přislíbí a realita je jiná. Tu bohužel zjistíme až při seznamovacích jízdách, ale s tím se již nedá nic dělat. Potom samotné posádky osočují členy VVAJR, jak mohli ten či onen úsek schválit. Nikdo nevěří, že daný úsek nebyl doporučen. Na základě těchto skutečností VVAJR rozhodl, že bude vždy před soutěží zveřejňovat výtah ze zápisu o kontrole trati, aby bylo jasné co bylo či nebylo doporučeno.
Je tedy pravdou, že zveřejnění zápisu z kontroly trati je určeno především posádkám, ale jistě není od věci, když si to přečte pozorný fanoušek a možná se bude divit, k čemu nemuselo dojít. Zároveň zveřejňování těchto skutečností možná přestane vést k matení veřejnosti a větší odpovědnosti některých pořadatelů splnit dohodnuté úpravy.
K mladým,nezkušeným jezdcům,dříve to fungovalo tak,že se jezdec musel propracovat k tomu aby mohl jezdit ve velkém mistráku,možná by to mohlo platit i dnes.Rok,dva třeba volný pohár,tam zjískat určitý počet bodů nebo vítězství,potom rok dva sprinty a potom až velký mistrák.I když je pravdou,že ve sprintu a MM není téměř žádný rozdíl
Ale teď vážně.Máš to supr srovnané a věřím,že by to fungovalo.Jen by se musely ty hlavy pomazané zamyslet a kapánek uvolnit kolikrát neskutečné nesmyslné řády.
Bylo skvělé to tam rozmotat, retardér by mě tam vážně mrzel. Už to jen chtělo, aby nám fungovala převodovka a mohl jsem řadit i jiný kvalt, než 3 a 4
jac: naprostý souhlas. Ruku v ruce s tím jde potlačování skupiny N a tvorba Rkových skupin. Údajně je R2 vhodným nářadím pro začínající jezdce. Nevím. Má začínající jezdec milion a čtvrt na auto? Začíná být složité postavit si "něco v garáži". Čím dál méně aut má platnou Nkovou homologaci. Pak samozřejmě také ubývá posádek tam, kde je homologace vyžadována.
Toto auto nemělo na startu rally co dělat- může slavit narozeniny a modlit se za to že tam nebyla pevná překážka.
Jsu nasratý a ještě k tomu špatný (Bob, Dolejš), tak ty bláboly nečtěte..byť v nich může být 120% pravdy
Hans jak většinou víme je na prd, propadlá kombinéza je k diskuzi, propadlá sedačka je taky v poho ale pásy a ostatní bezpečnostní prvky by měli být v pořádku. Přece jenom jde o bezpečnost. Mimochodem, ty pásy se mají i na sériovém autě měnit po každém incidentu i když nemají předpínače !
Jinak musím souhlasit s jacem a lulem !!
(o Hans se nebavím to bych nechal na rozhodnutí každého,zda dá dobrovolně obratle)
Ale není možné ohrožovat se na životě vlastní blbostí-to cosi odvrtané 10000 děr ve výstuhách nárazníku - rámech dveří,jakási snýtovaná kapota ze 3 dlů a kdo ví co ještě .............
sorry ten kdo to pustil do rally a vědomě musí být totální BLB
Okamžitě sebrat veškeré licence a pověření těm komisařům,kteří to pustili na start - vědomí hazard se zdravím životy.
jinak pokud se nezavedou povině protikatovací zábrany - vyběr tratí bude ještě složitější než dosud - nevidím v katu nic pozitivního-pouze ničení krajnic a pozdější trhání se povrchu.Samozdřejmě včetně přilehajících pozemků- mnohdy soukromích. Nedivím se lidem,kterým takto 80 "závodníků" 2-3 průjezdy zničí předzahrádky a podobně, že jsou proti tomu aby jim tama rally jela.- pak naplákání samotných závodníků jak jsou cesty zničené a oni mají drahou techniku a velké škody - nedělají to náhodou taky svévolně sami ?.
Chvání rádoby "závodníků" sobota ráno modrá impreza S spz kruháč nad Vamberkem nějaká přednost tomu kdo už v kruhu jede??? Já jsem velkej závodník A JEDU DO SERVISU se subaru a jedu jako prase takže mám PŘEDNOST - tohle neukazuje sílu auta za mega -tohle ukazuje to jakej IDIOT sedí za jeho volantem.
Pak jsem si to vyslechl u marketu na parkovišti -TIHLE IDIOTI UŽ KOLEM NAŠEHO BARÁKU MÁMO NEPOJEDOU.
Co víc dodat ke stavbě tratí???
Jezdíš soutěže ? Já mám propadlé široké šestibodé pásy a nepřijde mě že by mě nějak ohrožovaly ? Můžeš mě napsat čím mě ohrožují ? A proč je kombinéza k diskusy ? Jak bylo vidět na rally v Itálii tak jim tam moc nepomohla. Mám starou s propadlou homologací, čím mě ohrožuje ? myslíš že už ztratila svou nehořlavost ? Tak to tě mohu uklidnit ... onehdá jsme zkoušeli z hecu zapálit starou i novou kombinézu od profi výrobce a obě hoří Dokonce jsme zkoušeli zapálit i úplně novou kuklu a světe div se, začala hořet skoro okamžitě. Dokonce i NEHOŘLAVÉ ochrany na rám které se tam musely za drahé peníze namontovat hoří a to dost rychle. Taky by jsem rád věděl o jakých křížencích na VP mluvíš, můžeš tady nějaké z pravidelných účastníků vyjemnovat.
V případě maléru jako v Itálii nepomůže žádná kombinéza, to je jasné! Ale novější kombinézy většinou mají prodlouženou dobu co vydrží oheň. Novější materiály atp..
Ty si myslíš, že už jen to věčné napínání pasů při utahování se, při skocích a prudkých brzdách, těm vláknům nic nedělá ?! proč je tedy předpis po nehodě je vyměnit i u sériových aut ?! A pro obojí platí (komb. + pásy), že vlákna stárnou !
A pokud jde o tvou první otázku- jsem v motorsportu více či méně aktivní ať už jako mechanik, jezdec, spolujezdec a vedoucí týmu už víc jak 30let ! Postavil jsem ať už pro sebe nebo někoho jiného několik aut. Zažil jsem dobu oblastí, malých a velkých mistráků a rozlítaných doprovodů. Zažil jsem závody po Evropě tehdy i nyní. Takže vím moc dobře o čem mluvím !!
Nepochlebuju FIA nebo FASU, Jedno je ale stará pravda, určitý pořádek musí být nebo si z toho udělají lidi holubník.
A kříženci? Třeba litr s motorem s favorita, pětikvaltem, špérou...jo, ono se to tak před padesáti lety vyrábělo a bylo to i konstrukčně na to uzpůsobeno, že ano. Favorit s turbínou a možná bych mohl dál hledat, včetně "otevřených" 4kolek, které mají výkon bodobný dřívějším béčkům, ale podvozky nic a auto, jak řešeto,aby bylo co nejlehčí.
V podstatě nemám problém s výrobou těchto vozů, ale jak napsal Dan, ať to má veškeré bezpečnostní prvky v pořádku a u kombinézy bych třeba debatoval, u nižších obsahů.
Pokud se v motorsportu opravdu takto dlouho pohybuješ, nepřijdou ti nějaká nařízení fasu opravdu zbytečná ? Podle mě je tu poptávka jezdců po mistrovském šampionátu který by měl nějaký postup a pomohl mladým jezdcům. Zásadně proto nesouhlasím s tím co tady AJR napsala na začátku svého článku. A trvám si na tom že si nepřijdu nebezpečněji v autě, ve kterém používám pásy, přilbu a sedačku s propadlu homologací. Proč když je to vhodné pro PČR tak již v MČR to vhodné není ? A nakonec není každý zodpovědný sám za sebe ? Neměl by snad mít dost rozumu aby použil vybavení které je bezpečné a které sníží riziko zranění ? Já osobně spíš obdivuji jezdce Auto Design Cupu kteří sedají do auta bez rámu a jedou na stejné trati jako VP... Rád budu pokračovat v našem dopisování, ale zvolil by jsem jinou formu, email : varkel(uzen@č)email.cz