31. 7. 2012 12:31 − 2580× − 18

Proč dochází ke zveřejňování zápisů z trati ?

Vzhledem k tomu, že došlo při zveřejnění článku o kontrole tratě Matrix rally Kostelec k některým spekulacím rozhodla se je AJR vysvětlit.

Vzhledem k tomu, že došlo při zveřejnění článku o kontrole tratě Matrix rally Kostelec k některým spekulacím, pro koho je tato informace uvedena, dovolujeme si tedy trochu celou věc objasnit. Samozřejmě, že i fanoušek (slušný fanoušek) má právo být alespoň laicky do celé věci zasvěcen.

Asociace jezdců rally vznikla hlavně proto, aby po některých tragických událostech, kterým se podle našeho názoru dalo zabránit, nedocházelo ke zbytečnému riziku pro posádky na tratích rally. Znovu zdůrazňujeme zbytečnému riziku. Nechceme udělat z rally sterilní, téměř okruhovou záležitost. To jistě není záměr AJR. Bohužel v současné ekonomické situaci je pořadatel vděčen za každou posádku a dřívější systém oblastních závodů a následných postupů do vyšších mistrovství dnes není možný. Proto i v MMČR startují poměrně nezkušené posádky, které neodhadnou míru rizika např. na horizontech, v rychlých zatáčkách, atd. AJR se snaží apelovat na pořadatele, aby opravdu velmi riziková místa (riziková podle zkušených posádek) buď vynechal, nebo zpomalil. Pořadatel často nechápe, že rychlost dnešních rally vozů je velmi vysoká a pro „velká“ enka je 200 km/h zcela běžná rychlost. Bohužel situace nutí pořadatele volit stále častěji jednodušší a rychlejší rychlostky, protože do technických míst často nejsou vpuštěni (ekologie, ekonomika, dřívější spory s místními úřady, atd.) My bychom rádi jezdili v technických pasážích, aby diváci také viděli občas smyk, ale čím dál více se proháníme po některých rychlostkách ve vysokých rychlostech, které jsou potom uměle upraveny retardérem (aby se vyhovělo řádům) a navíc tyto takové erzety nemají žádnou diváckou ani sportovní úroveň.

Dochází tedy k takovým kontrolám tratí ze strany AJR, které mají alespoň částečně přimět pořadatele ke snaze hledat technické a méně rychlé, resp. nebezpečné úseky. Někteří pořadatelé tuto naši dobrovolnou činnost chápou a spolupracují, ale bohužel někteří to berou jako nutné zlo, a našimi radami se neřídí a spolupracovat se ani nesnaží.. Tak se Někdy se stává, že zástupce AJR doporučí některé úseky změnit, zpomalit, nebo nezařazovat. Pořadatel to přislíbí a realita je jiná. Tu bohužel zjistíme až při seznamovacích jízdách, ale s tím se již nedá nic dělat. Potom samotné posádky osočují členy VVAJR, jak mohli ten či onen úsek schválit. Nikdo nevěří, že daný úsek nebyl doporučen. Na základě těchto skutečností VVAJR rozhodl, že bude vždy před soutěží zveřejňovat výtah ze zápisu o kontrole trati, aby bylo jasné co bylo či nebylo doporučeno.

Je tedy pravdou, že zveřejnění zápisu z kontroly trati je určeno především posádkám, ale jistě není od věci, když si to přečte pozorný fanoušek a možná se bude divit, k čemu nemuselo dojít. Zároveň zveřejňování těchto skutečností možná přestane vést k matení veřejnosti a větší odpovědnosti některých pořadatelů splnit dohodnuté úpravy.

Komentářů celkem: 18
31. 7. 2012 12:431 Upraveno 12:46
0 0
s tímto "systém oblastních závodů a následných postupů do vyšších mistrovství dnes není možný" absolutně nesouhlasím. Oblastní soutěže jsou dnes nahrazeny amatérskými podniky. Podívejte se na VP kolik jede posádek, většinou přes 100 jezdců. Myslím, že kdyby připravilo schéma oblastních soutěží, uvolnila se legislativa ohledně rámů ve vozech a někdo se zamyslel a uvolnil by pro nižší soutěže nesmyslná nařízení, HANS, homologace sedaček, pásů, oblečení atd. Celá příprava homologace auta tak stojí skoro jako půlka sezóny. Myslím že zájem tu ze strany jezdců je, ale jak vidno tak i samotná AJR již tento zájem nereflektuje. Bylo například projednáváno něco v rámci výše jmenovaných bodů ? Já sám jsem se chtěl do MČR přihlásit, auto na to připravené je ale součet poplatků za LICENCE, HOMOLOGACE, HOMOLAGAČNÍ LISTY, TK, EMISE, OBLEČENÍ, HANS, HELMY mě od toho odradil a tak se věnuji daleko méně papežštějšímu VP kde je kvalita startovního pole a pořadatelského zabezpečení přinejmenším srovnatelná s MČR. Rozhodně si bez HANS a s propadlými pásy, sedačkami a helmou nepříjdu nebezpečněji v autě než když jsem jezdil několi sezón jako spolujezdec v MČR a PČR.
31. 7. 2012 12:432
0 0
Možná by nebylo od věci,kdyby pořadatel,který nechce spolupracovat a dbát na rady a připomínky AJR,byl pro další rok(či roky) z kalendáře vyřazen.
K mladým,nezkušeným jezdcům,dříve to fungovalo tak,že se jezdec musel propracovat k tomu aby mohl jezdit ve velkém mistráku,možná by to mohlo platit i dnes.Rok,dva třeba volný pohár,tam zjískat určitý počet bodů nebo vítězství,potom rok dva sprinty a potom až velký mistrák.I když je pravdou,že ve sprintu a MM není téměř žádný rozdíl
31. 7. 2012 12:473
0 0
Ono to platí, velkou MMČR licenci nedostanete bez odjetých soutěží v nižších šampionátech, bohužel to opět platí jen pro některé.
jac
31. 7. 2012 18:314
0 0
Mám za to, že je zde v ČR ještě spousta technických a krásných tratí, ale to by pánové nahoře (a společně s promotérem) museli chtít ty nové připustit k pořádání. Proč se "trpí" některé nepodařené podniky, či samá letiště? Proč není systém pro nové možné pořadatele? Ono, kdyby se někdo zamyslel a udělal úpravu národních řádů na MMČR (FIA vozy a předpis), MČR (FIA vozy + nějaký stupeň národní homologace vozů a předpis), třeba PČR (národní homologace další stupeň + třeba propadlá) a nazvěme to třeba "VP" (volná homologace, povinné bezpečnostní prvky a podmínky pořadatele) s tím, že by to byl každý stupeň mistrovství (tudíž vítěz něčeho), tak přiteče víc peněz pořadatelům, budeme mít přehled o možných talentech, o progresu, ti nahoře, aniž si to možná uvědomují, zase víc peněz (licence, testování, poplatky za pořádání a další tantiémy od "přidružených" firem dodávající vybavení. Ale to by musel někdo přemejšlet nad tím, ne nad tím, co si koupí za nové auto apod. Směrem dolů omezit hodnocení, ale nezakázat, aby i třeba Pech mohl jet v rámci testu v Kramolíně, kde může i spousta těch mladých okoukat profesionální přístup a něco se dozvědět. Mám za to, že možná se vrátí trochu i ta bývalá soutěžácká soudružnost...jen chtít. Rally mne již celkem přestává bavit a když vidím,co se tam nahoře děje, tak mám pocit, že střelba mi přinese větší potěšení a i rallyáci tam mají šancismajlík Mám za to, že když terčíky nebudou růžové, ale budou na nich podobizny (i třeba čelních představitelů politiky), budeme mít příští Olympiádu ve finále klidně šest borcůsmajlík
31. 7. 2012 19:405
0 0
mě by třeba zajímalo jak by se AJR vyjádřila k místu kde havaroval Padrián.
31. 7. 2012 19:586
0 0
jaci ty terče s ksichtama tech našich tajtrlíků by byla parádasmajlík to bych si i koupil "bazuku"smajlík.Po každé ráně o tajtrlíka míň(i když jen na papíře)smajlík
Ale teď vážně.Máš to supr srovnané a věřím,že by to fungovalo.Jen by se musely ty hlavy pomazané zamyslet a kapánek uvolnit kolikrát neskutečné nesmyslné řády.
31. 7. 2012 20:057 Upraveno 20:06
0 0
dick: Ona se k němu vyjadřovala - je to o několik článků níže. Jasně napsali, že jde o velice rychlý úsek, nicméně s dobrými únikovými zónami a netřeba tedy vozy zpomalovat. Ukázalo se, že měli naprostou pravdu, posádek se tam v polích projela spousta.
Bylo skvělé to tam rozmotat, retardér by mě tam vážně mrzel. Už to jen chtělo, aby nám fungovala převodovka a mohl jsem řadit i jiný kvalt, než 3 a 4 smajlík
jac: naprostý souhlas. Ruku v ruce s tím jde potlačování skupiny N a tvorba Rkových skupin. Údajně je R2 vhodným nářadím pro začínající jezdce. Nevím. Má začínající jezdec milion a čtvrt na auto? Začíná být složité postavit si "něco v garáži". Čím dál méně aut má platnou Nkovou homologaci. Pak samozřejmě také ubývá posádek tam, kde je homologace vyžadována.
31. 7. 2012 20:218
0 0
Jak mohl projít přejímkama Padrián s tím rozvrtaným řešetem ????
Toto auto nemělo na startu rally co dělat- může slavit narozeniny a modlit se za to že tam nebyla pevná překážka.
31. 7. 2012 20:249
0 0
Ono je lepší vyhodit AJR z komise rally,tak jak se to připravuje než,aby jim do toho někdo kecal.Stačí mít dobrého známého pana Schovánka nebo pana Nováka a potom se dozvíte,jako já od syna pana Krečmana,že na řády sere.Takový pořadatel potom tři roky po sobě zásadně porušuje řády a doporučení AJR a nic se mu nestane.Takových pořadatelů je víc,můžete jim doporučovat,vysvětlovat,oni vám to přikývnou a pak to arogantně udělají po svém.Nemáme v komisi nákého pana "Ratha"???Protože si neumim vysvětlit,kdo má zájem protěžovat takovéto pořadatele.V rallysprintu máme 12 pořadatelů na 8 závodů,takže neni problém,pořadatele který na to sere nahradit jiným.Celou dobu se AJR snaží,aby ty nejhorší podniky sestoupily do poháru a ty lepší z poháru pořádaly rallysprinty,ale to je problém,protože by se muselo měřit všem stejnym metrem a to kamarádíčkové nikdy nedopustí a proto se udělá tytyty a točí se dokola furt ty samý pořadatelé.Ale jezdci si vlastně za to můžou samy,špička je zticha,protože se závodama živý ,ostatní jezdci čekají až co udělá špička a tak se neděje nic.Soudruzi v Opletalce,to moc dobře vědí a jenom se smějí,jak jsou jezdci hloupý.Ríká se,že na každé prase se vaří voda,jenom doufám,že se nebude vařit dlouho.
jac
31. 7. 2012 20:2610 Upraveno 20:34
0 0
2 hujer: ne nesmyslné řády, ale prostě oni už nemaj hlavy na myšlení a to dobré u nich zašlapali (K.N.)Pamatuji si, když jsme to řešili 04 a 05 na ČMPR, stačilo málo, jen chtít. Když se někdo podívá do řádů z toho roku, mohli jezdit pomalu béčka, jen rozumnět a umět číst. Nehledě na to, že mi jeden nejmenovaný zaměstnanec MD řekl:" nachystejte si to, ať to má hlavu a patu, udělejte tomu předpis a jedete" a de facto částečně přípravu pro 06 okopírovali v SK, poslal jsem jim je, když mne o to Gaba požádala, aby se pomohlo rally na SK. Jen o chtění to je, a když už to relativně na stará kolena vydrancovali, tak by pro ten motoristický sport ještě mohli něco udělat. A to nemluvím jen o rally, ale o kopcích, okruzích atd. Udělat tím myslím klidně potichu odejít. Pokud budou chtít ovace a raut, tak snad zruinuju prasátko a s potěšením ho udělám. S.r. mě to a o to víc mne to s..e, že všichni nadávají při chlemtání piva a kořalek, ale aby se 400 lidí sebralo (v podstatě vlastníci AČR, vlastnící licenci AČR, je to o.s., nezapomínat na to!)a udělalo pořádek, na to jsou všichni zbabělci. Když vidím, jak se G.S. FASu prochází s rypákem nahoru po Barumce a de facto se všem vysmívá a ještě se spousta lidí na něj usmívá, zve ho na žrádlo a kořalkusmajlík....jejda, chtěl bych mít jeho věk, abych se mu mohl rovně postavit.
Jsu nasratý a ještě k tomu špatný (Bob, Dolejš), tak ty bláboly nečtěte..byť v nich může být 120% pravdysmajlíksmajlík
jac
31. 7. 2012 20:3211
0 0
Luboši, proto se je nejlepší na to vykašlat (i když to máme rádi). Zbytečně Ti nabíhá žíla, vztekáš se pak i na lidi, které máš v podstatě rád, strkáš do toho love (ne málo a nejsi sám, je nás víc) a k čemusmajlíksmajlík. Mám za to, že voda a zábava u Vlčáka je příjemnější a stojí daleko míň peněz a nasrat se můžeme i u tenisusmajlík
31. 7. 2012 21:5512
0 0
to rallymodels + varkel : a to jsme přesně u toho. Nepochybuji, že je ve VP hodně pěkných aut (pár jich znám) ale také je tam hromada "šrotu" a naprosto nesmyslných kříženců. To je druhá strana mince jak si mnozí vykládají, proč je lepší jezdit ve VP a podobných pohárech. Osobně si myslím, že i zde by to mělo mít nějakou formu a ne vedle sebe auta. Co na jedné straně mají 450koní a na druhé je to vrak smajlík
Hans jak většinou víme je na prd, propadlá kombinéza je k diskuzi, propadlá sedačka je taky v poho ale pásy a ostatní bezpečnostní prvky by měli být v pořádku. Přece jenom jde o bezpečnost. Mimochodem, ty pásy se mají i na sériovém autě měnit po každém incidentu i když nemají předpínače !
Jinak musím souhlasit s jacem a lulem !! smajlík
31. 7. 2012 23:1413 Upraveno 23:14
0 0
DIP - O bezpečnostních prvcích bych vůbec s nikým nediskutoval -chceš závodit? -vybav auto a posádku tím co má být
(o Hans se nebavím to bych nechal na rozhodnutí každého,zda dá dobrovolně obratle)
Ale není možné ohrožovat se na životě vlastní blbostí-to cosi odvrtané 10000 děr ve výstuhách nárazníku - rámech dveří,jakási snýtovaná kapota ze 3 dlů a kdo ví co ještě .............

sorry ten kdo to pustil do rally a vědomě musí být totální BLB
Okamžitě sebrat veškeré licence a pověření těm komisařům,kteří to pustili na start - vědomí hazard se zdravím životy.

jinak pokud se nezavedou povině protikatovací zábrany - vyběr tratí bude ještě složitější než dosud - nevidím v katu nic pozitivního-pouze ničení krajnic a pozdější trhání se povrchu.Samozdřejmě včetně přilehajících pozemků- mnohdy soukromích. Nedivím se lidem,kterým takto 80 "závodníků" 2-3 průjezdy zničí předzahrádky a podobně, že jsou proti tomu aby jim tama rally jela.- pak naplákání samotných závodníků jak jsou cesty zničené a oni mají drahou techniku a velké škody - nedělají to náhodou taky svévolně sami ?.

Chvání rádoby "závodníků" sobota ráno modrá impreza S spz kruháč nad Vamberkem nějaká přednost tomu kdo už v kruhu jede??? Já jsem velkej závodník A JEDU DO SERVISU se subaru a jedu jako prase takže mám PŘEDNOST - tohle neukazuje sílu auta za mega -tohle ukazuje to jakej IDIOT sedí za jeho volantem.
Pak jsem si to vyslechl u marketu na parkovišti -TIHLE IDIOTI UŽ KOLEM NAŠEHO BARÁKU MÁMO NEPOJEDOU.

Co víc dodat ke stavbě tratí???
1. 8. 2012 08:3914 Upraveno 08:41
0 0
4 DIP1410
Jezdíš soutěže ? Já mám propadlé široké šestibodé pásy a nepřijde mě že by mě nějak ohrožovaly ? Můžeš mě napsat čím mě ohrožují ? A proč je kombinéza k diskusy ? Jak bylo vidět na rally v Itálii tak jim tam moc nepomohla. Mám starou s propadlou homologací, čím mě ohrožuje ? myslíš že už ztratila svou nehořlavost ? Tak to tě mohu uklidnit ... onehdá jsme zkoušeli z hecu zapálit starou i novou kombinézu od profi výrobce a obě hoří smajlík Dokonce jsme zkoušeli zapálit i úplně novou kuklu a světe div se, začala hořet skoro okamžitě. Dokonce i NEHOŘLAVÉ ochrany na rám které se tam musely za drahé peníze namontovat hoří smajlík a to dost rychle. Taky by jsem rád věděl o jakých křížencích na VP mluvíš, můžeš tady nějaké z pravidelných účastníků vyjemnovat.
1. 8. 2012 21:5715
0 0
to varkel: připadáš si hodně vtipnej s těmi smajlíky,co... Jinak jsi mě ale tak akorát přesvědčil, že patříš do okruhu některých zde diskutujících co jsou tak trochu mimo.
V případě maléru jako v Itálii nepomůže žádná kombinéza, to je jasné! Ale novější kombinézy většinou mají prodlouženou dobu co vydrží oheň. Novější materiály atp..
Ty si myslíš, že už jen to věčné napínání pasů při utahování se, při skocích a prudkých brzdách, těm vláknům nic nedělá ?! proč je tedy předpis po nehodě je vyměnit i u sériových aut ?! A pro obojí platí (komb. + pásy), že vlákna stárnou !

A pokud jde o tvou první otázku- jsem v motorsportu více či méně aktivní ať už jako mechanik, jezdec, spolujezdec a vedoucí týmu už víc jak 30let ! Postavil jsem ať už pro sebe nebo někoho jiného několik aut. Zažil jsem dobu oblastí, malých a velkých mistráků a rozlítaných doprovodů. Zažil jsem závody po Evropě tehdy i nyní. Takže vím moc dobře o čem mluvím !!
Nepochlebuju FIA nebo FASU, Jedno je ale stará pravda, určitý pořádek musí být nebo si z toho udělají lidi holubník.
jac
2. 8. 2012 09:1616
0 0
2varkel: no nechápu, že když máte tolik peněz, aby jste v rámci laboratorních "pokusů" zapalovali novou kombinézu od "profi" výrobce, že brečíte, že nemáte peníze na MČRsmajlíksmajlík
A kříženci? Třeba litr s motorem s favorita, pětikvaltem, špérou...jo, ono se to tak před padesáti lety vyrábělo a bylo to i konstrukčně na to uzpůsobeno, že anosmajlík. Favorit s turbínou a možná bych mohl dál hledat, včetně "otevřených" 4kolek, které mají výkon bodobný dřívějším béčkům, ale podvozky nic a auto, jak řešeto,aby bylo co nejlehčí.
V podstatě nemám problém s výrobou těchto vozů, ale jak napsal Dan, ať to má veškeré bezpečnostní prvky v pořádku a u kombinézy bych třeba debatoval, u nižších obsahů.
2. 8. 2012 11:4517 Upraveno 11:55
0 0
4 DIP1410 a jac: Já rozhodně nepláču, naopak jste asi nepochopil správně předchozí text. Bojkotuji postupy AČR tím že jsem se do něj nepřihlásil. Co se týče seriových pásů tak ty se po nehodě vyměnují hlavně pro to, že obsahují mechanické prvky, ve kterých probíhají mechanické deformace (předepínače, úchyty atd.) Je jasné že může docházet k jistým deformacím i v přesce a dalších kovových částech pásu, ale myslím že samotná vlákna pásu jsou natolik pevná, že mnohonásobě předčí pevnost kovových dílů sestavy. Pokud máte nějaký doma (který lze zničit) tak budu rád když přijedete sem k nám a společně ho můžeme dát do trhačky abychom zjitili vlastnosti materiálů (pochybuji že naše trhačka která zvládne i legované oceli dokáže vůbec samotný textil pásu plasticky deformovat). Co se týče aut, pokud chtete koukat na udýchané tisícovky a favority nebo lancery co jedou jako po kolejích nikdo vám nebrání. Já jsem pro to, aby se krom času jezdilo také pro diváky. Je to kruh ve kterém se motorsport točí : - je na co koukat ? - jsou diváci - jsou sponzoři - je medializace - je plná startovka - a jsme zase u diváků.
2. 8. 2012 11:5318 Upraveno 11:59
0 0
4 DIP1410
Pokud se v motorsportu opravdu takto dlouho pohybuješ, nepřijdou ti nějaká nařízení fasu opravdu zbytečná ? Podle mě je tu poptávka jezdců po mistrovském šampionátu který by měl nějaký postup a pomohl mladým jezdcům. Zásadně proto nesouhlasím s tím co tady AJR napsala na začátku svého článku. A trvám si na tom že si nepřijdu nebezpečněji v autě, ve kterém používám pásy, přilbu a sedačku s propadlu homologací. Proč když je to vhodné pro PČR tak již v MČR to vhodné není ? A nakonec není každý zodpovědný sám za sebe ? Neměl by snad mít dost rozumu aby použil vybavení které je bezpečné a které sníží riziko zranění ? Já osobně spíš obdivuji jezdce Auto Design Cupu kteří sedají do auta bez rámu a jedou na stejné trati jako VP... Rád budu pokračovat v našem dopisování, ale zvolil by jsem jinou formu, email : varkel(uzen@č)email.cz
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!