Vlastimil Resl - eWRC.cz
6. 8. 2012 21:26 − 3706× − 2

Joose Kojo: Start v Kostelci – ideální dovolená

Nejexotičtějšími účastníky Matrix M. V. Rally Kostelec byli Joose Kojo a Sami Taskinen.

Nejexotičtějšími účastníky Matrix M. V. Rally Kostelec byli Joose Kojo a Sami Taskinen. Sympatičtí Finové absolvovali v kokpitu Citroënu C2 R2 MAX hlubošského týmu Montcar Autosport svoji premiéru na asfaltu. Mezi domácími posádkami se rozhodně neztratili. Po skončení soutěže Joose ochotně poskytl serveru ewrc rozhovor, který se zdaleka netýkal jen pátého podniku sprinterského seriálu.

Joose, můžeš se čtenářům serveru ewrc představit a zavzpomínat na tvé rallyové začátky?

„Zdravím čtenáře ewrc. Jmenuji se Joose Kojo. Jsem z Finska a je mi čtyřiatřicet let. O soutěžích jsem snil díky otcově kolekci trofejí a filmům o rallye již od malinka.“

S jakými auty jsi dosud startoval?

„Začínal jsem s Fordem Escort RS 2000. Auto bylo již přede mnou tolikrát bourané, že se s ním nedalo jet rovně… Sám jsem s ním mnohokrát létal mimo trať – i na rovných úsecích. Následoval novější escort RS 2000 a Toyota Starlet. Později došlo na enkový Volkswagen Polo a áčkové polo 1, 4 po Honzovi Dohnalovi. V roce 2010 jsem si vyzkoušel starty s Fordem Fiesta R2. Po častých technických problémech, které vyvrcholily odstoupením na výborně rozjeté Neste Oil Rally Finland, jsme však od něj dali ruce pryč. Poté jsem si pořízením čtyřkolky Mitsubishi Lancer EVO IX splnil sen. Svezení s ním bylo zábavné, ale pro umístění na top pozicích ve finském šampionátu se soutěžemi musíš zabývat na plný úvazek. To znamená minimálně dva tisíce kilometrů před sezónou a v sezóně testovat dvakrát až čtyřikrát týdně. Vzhledem k mému pracovnímu vytížení a rodině to je pro mě nereálné. Utrácet peníze za umístění ve druhé desítce nemělo smysl. Rozhodl jsem se vrátit mezi dvoukolky a letos jsem pořídil Citroën C2 R2 MAX. Doufám v brzký návrat do pozic, na nichž jsem se pohyboval před pořízením čtyřkolky, a opětovný útok na první místa ve třídě.“

Jedeš stále se Sami Taskinenem nebo jsi startoval i s někým jiným?

„V rallye jsem začínal s mým stávajícím spolujezdcem Sami Taskinenem. Několikrát jsem jel se známým. Spolupráce však nesplnila očekávání a tak se ke mně vrátil Sami. Během startů s áčkovým polem se mi naskytla příležitost startovat s finským profíkem Mikko Lukkou. Co se týče rychlosti, posunul mě o třídu dál. Úžasným zážitkem byl nejen jeho diktát, ale právě ten posun. Naučil mě také psát přesný rozpis.“

Máš nějaké učitele, rádce a vzory?

„Nebyli to ani tak učitelé, jako spíše všichni lidé v mém okolí, kteří mi pomáhali od začátku mé závodní kariéry – od mechaniků a kamarádů po mojí ženu a rodinu. Mým největším vzorem byl vždy můj otec. Pomáhal mi se vším a bez něj bych se nedostal tam, kde jsem.“

Která soutěž je tvojí nejoblíbenější a proč?

„Nejraději mám závody, které jsem si nejvíce užil. Arctic Lapland Rally, Neste Oil Rally Finland a po uplynulém víkendu také Kostelec.“

Jakého úspěchu tvoji dosavadní kariéry si ceníš nejvíce?

„Nejvíce se cením třetího místa ve třídě A5 na Neste Oil Rally Finland 2007. Můj spolujezdec zažíval rallyovou premiéru a vůbec neuměl číst noty. Jel jsem celý závod „blind rally“. Ohromně si cením také dvou vítězství ve třídě na Arctic Lapland Rally. V roce 2006 s enkovým polem, o čtyři roky později s áčkovým.“

Zaslechl jsem, že se ve Finsku některé soutěže jezdí bez rozpisu? Můžeš nám to přiblížit?

„Ve skutečnosti se ve Finsku jezdí bez rozpisu většina rallye. V těchto soutěžích se musíš snažit číst cestu a doufat, že nenarazíš na nějaké zabijácké místo. Nejhorší místa – například devadesátistupňové zatáčky – jsou na rychlostních zkouškách značeny cedulkou. Spolujezdec naviguje podle itineráře, totožného pro všechny. Jsou v něm jen základní informace o trati, jako v klasickém rallyovém itíku. Na deseti kilometrech trati jsou například vyznačeny čtyři křižovatky a tři nebezpečná místa. Spolujezdec si může trochu užívat krajinku. Jakékoliv poznámky do itineráře jsou zakázány. Jde tudíž skutečně o „blind rally“ – slepou rallye. Rychlost je oproti klasickým soutěžím nižší, ale zase ne o mnoho.“

Jak se vůbec zrodil tvůj start na Rally Kostelec? Proč ses rozhodl zrovna pro tuto soutěž?

„Slíbil jsem českému kamarádovi, že k vám jednou přijedeme závodit. Vyšlo to letos. Díky volnu nás všech právě v termínu Kostelce byla volba jednoduchá. Velké díky patří našim kamarádům. Zorganizovali nám skvěle nejen soutěž, ale i celý pobyt v České republice. Prostě ideální dovolená:-)“

Byl to tvůj první start mimo území Finska?

„V minulosti jsem startoval také na šotolinách v Estonsku a Lotyšsku.“

Můžeš zhodnotit organizaci, atmosféru a rychlostní zkoušky Rally Kostelec?

„Organizace byla dobrá. Možná jen více informací v anglickém jazyce by pomohlo. Naštěstí jsme ale měli překladatele po ruce :) Jinak v servisu byla skvělá atmosféra a slavnostní páteční start na kosteleckém náměstí byl jedním z nejlepších, jaké jsem kdy zažil.“

Přechod ze šotoliny na asfalt byl hodně obtížný?

„Co se týče přechodu ze šotoliny na asfalt, byl jsem příjemně překvapen. Trochu jsem se toho bál. Nakonec to ale předčilo mé očekávání. Celý závod jsme se skvěle bavili. I přes šílené množství jezdeckých i spolujezdeckých chyb jsme zajeli dobrý výsledek (34. místo absolutně a sedmé v kategorii 2WD, pozn. autora). Tímto se omlouváme vyděšeným divákům na úvodní erzetě, kde jsme dvakrát za sebou nesprávně odbočili. Na „trojce“ jsme pak vylétli ze silnice.“

Jak hodnotíš spolupráci s týmem Montcar Autosport bratří Bryndů?

„Spolupráci s celým týmem jsme si užili, i když toho kluci finsky moc nenamluvili. Tým pracoval opravdu profesionálně. Vše proběhlo výborně. Atmosféra byla úžasná.“

Jistě jsi zaregistroval, že v Kostelci startovalo i několik půvabných dívek a žen. Jak je to s ženami v rallye u vás?

„Tak v tomhle je situace ve Finsku úplně odlišná. V soutěži startuje jedna, maximálně dvě závodnice. V „blind rally“ – soutěží bez rozpisu, jich je více. Pořád však neporovnatelně méně oproti České republice. A to vůbec nemluvím, jak jsou ty dámy u nás na Severu „pohledné“.“

Jaké jsou tvoje nejbližší rallyové plány? Uvidíme tě opět v Čechách?

„Letos absolvuji většinu podniků finského mistrovství. Příští rok plánuji lednovou Arctic Lapland Rally a letní Neste Oil Rally Finland. Do Čech se hodlám vrátit co nejdříve. Vše ale záleží na práci a na rodině. Pro návrat na váš asfalt každopádně udělám maximum. Kostelec jsem si totiž maximálně užil.“

Máš nějaký nesplněný rallyový sen?

„Sen jako takový asi ne. Rád bych si vyzkoušel rallye ve Švédsku a Norsku. Rozhodně se těším na další dovolenou v Čechách spojenou se závodem na asfaltu.“

Čemu se věnuješ, když zrovna nezávodíš? Jaké je tvé zaměstnání? Máš mimo rallye nějaké další koníčky?

„Ve Finsku jsem ředitelem firmy, věnující se zemním pracím. Pracovní vytíženost mi moc času na další koníčky neumožňuje. Rozhodně mezi ně ale patří můj dvou a půlletý syn a dále čtyřkolky. Na nich čas od času absolvuji takové offroad závody, spočívající ve spojení enduro-trialu a orientačního závodu.“

Foto: Robert Balcar

Komentářů celkem: 2
7. 8. 2012 07:16
0 0
tak blind rally jo...to si nedovedu vubec predstavit,zvast jeste ve finsku,kde je vsechno pres horizont..jinak pekne cteni
7. 8. 2012 08:33
0 0
Vlasto, prosím o osvětlení jak je to s těma dětma. Joose má dva kluky 2 a 0,5 roku? Nebo jednoho dvaapůlletého?smajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!