Todds Leap Ulster Rally – komentář

Severní Irsko se každoročně stává místem, kde se na společném podniku utkávají piloti britského a irského mistrovství.

Severní Irsko se každoročně stává místem, kde se na společném podniku utkávají piloti britského a irského mistrovství. Bohužel v obou šampionátech platí jiná pravidla, takže dnes už k přímému duelu obou skupin nedochází. Zatímco v Británii mohou o body bojovat pouze jezdci se slabšími vozy s poháněnou jedinou nápravou, Irové mající zálusk na titul musí sáhnout po nadupaném speciálu WRC. To si v průběhu roku uvědomil i Garry Jennings, který si jako nejlepší z jezdců produkčních vozů připsal tučný bodový obnos i v absolutní klasifikaci. V Donegal Rally tak usednul do Subaru Impreza WRC S14 a hned si připsal vítězství. Okamžitě se tak stal hlavním soupeřem vedoucího muže mistrovství a to byl bezesporu pádný důvod k pronajmutí Imprezy WRC i pro soutěž v Severním Irsku.

Nejlépe si zatím v šampionátu počíná Darren Gass se Subaru Impreza WRC S10, který zvítězil hned v prvním podniku sezóny. Během uplynulých soutěží se však skupina jeho hlavních soupeřů notně zmenšila. Pouze úvodní podnik absolvoval někdejší mistr Gareth MacHale a po třetí soutěži se z mistrovství stáhnul i multišampión Eugene Donnelly, který sezónu začal s Mini a pak přesednul do legendární Toyoty Corolly WRC, se kterou slavil kdysi největší úspěchy. Do třetice pak v posledních soutěžích nebyl k vidění ani úřadující šampión Tim McNulty. Kromě Gasse a Jenningse zůstali ve hře o nejvyšší posty šampionátu ještě Derek McGarrity a Daragh O' Riordan (oba Subaru Impreza WRC).

Nejlepší vstup do páté soutěže roku zaznamenal nejzkušenější z elitní skupiny šampionátu McGarrity, ale už od druhého testu převzal taktovku mladý Gass. McGarrity od té chvíle postupně zaostával a v RZ 10 musel s poruchou převodovky další jízdu vzdát. Na bronzový stupínek se díky tomu vyhoupnul vítěz Rally of the Lakes O'Riordan. V samém závěru rally se však musel pilot Subaru bránit mohutnému finiši Roberta Barrableho za volantem Škody Fabia Super 2000. Ten dokonce v poslední zkoušce rozdrtil všechny speciály nejvyšší kategorie, ale na třetí místo mu nakonec ještě 2,7 vteřiny scházelo. O'Riordan se díky třetímu místu posunul na stejný post i v průběžném pořadí mistrovství. Z druhé pozice nastoupí do finále šampionátu Jennings. Tomu se tentokrát nepodařilo vedoucího Gasse porazit a jeho bodový odstup nepatrně narostl. Každopádně duel obou pilotů by měl být ozdobou závěru irského mistrovství.

Britové se letos vydali cestou finančně méně náročného mistrovství, kde spolu bojují jezdci s vozy kategorií R1 až R3. Jako ideální technika se zatím jeví Citroën DS3 R3T, neboť právě tyto speciály slavily úspěch na posledních třech soutěží. Ve dvou případech navíc zcela ovládly všechny pódiové příčky. Na pozici lídra mistrovství přicestoval do Ulsteru právě jeden z jezdců těchto vozů Tom Cave. Ovšem vůbec špatně si zatím nepočínal ani Elfyn Evans pilotující Ford Fiesta R2, který měl na svém kontě identický počet šedesáti bodů. Poslední dvě soutěže pak ovládnul někdejší britský mistr Keith Cronin s Citroënem DS3 R3T a nejlépe Ir nastoupil i do severoirského podniku.

Poněkud překvapivě se ho dokázal během rally nejúspěšněji držet právě talentovaný WRC akademik Evans se slabším vozem. V RZ 9 si dokonce připsal nejrychlejší čas, nicméně na Cronina to z pochopitelných důvodů nestačilo. Irský borec si připsal třetí výhru v řadě a díky tomu se vyhoupnul do čela šampionátu. Do té doby vedoucí Cave v Ulsteru neprožil zrovna povedenou soutěž. Chyboval hned v úvodním testu a tak mu nezbylo než se v následujících zkouškách probojovávat blíže předním pozicím. Když už se dostal na čtvrtou příčku a byl na dostřel pódiovým pozicím, srazila jej zpět na konečnou šestou pozici penalizace 50 sekund za pozdní výjezd ze servisu.

V soutěži se objevili i další dva přední jezdci britského a irského rallysportu. Guy Wilks odstartoval s Renaultem Twingo R2, ovšem na RZ 13 najel na kámen a s poškozeným vozem po menším požáru motoru musel z osmé příčky odstoupit. Craig Breen usednul do novotou vonícího Peugeotu 208 R2 a zhostil se role jednoho z předjezdců. Do výsledků tedy nezasáhl, ale najel spoustu důležitých testovacích kilometrů pro tento nový francouzský speciál.

Stav irského šampionátu: 1. Gass 93, 2. Jennings 78, 3. O'Riordan 44, 4. Moffett 37,5, 5. Donnelly 36, 6. McGarrity 35,5

Stav britského šampionátu: 1. Cronin 78, Evans 78, 3. Cave 74, 4. Pryce 60, 5. Greer 53, 6. Donnelly 49

Konečné výsledky této soutěže naleznete na ewrc-results.com, zde pro irskou a zde pro britskou klasifikaci.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!