Rally komise rozhodla, pachuť všeho přetrvává…
Včera zasedla Rally komise FASu a rozhodla tak, jak rozhodnout v tomto okamžiku musela. Všichni ale víme, že něco uvnitř hnije dál.
Tisková zpráva o výsledku nebyla vydána (jako vždy), a tak budu vycházet jen z toho, co přinesla zprostředkovaně ČTK. Jak jsem čekal, tratě se zpomalí a diváci budou vyhnáni dál. Jde o populistické řešení pod tlakem, ale přiznejme si, že ze dne na den nejde nic převratného vymyslet a široká (především neodborná) veřejnost žádá okamžité kroky. Ty byly tedy předloženy, chápu to. V delším časovém úseku bych ale čekal konkrétnější opatření a doporučení oficiálně prezentované veřejnosti.
Dám konkrétní příklady. Po nehodě Martina Semeráda na Bohemii jsem čekal, zda se z ní vyvodí nějaký závěr. O ničem takovém nevím. Přitom jednou z možných příčin nehody je, že se zkouška jela na stejném úseku jako shakedown. Jezdec, který stejný úsek jede popáté nebo pošesté, má pocit, že někde má stále rezervy a snaží se stále víc zrychlit. Netvrdím tím, že to je přímá příčina nehody, ale že právě tohle mohlo mít velký vliv na celou událost. Proto bych čekal, že z oficiálních míst přijde oficiální zákaz pořádat shake na stejném úseku jako se jede rychlostní zkouška.
Konkrétní poučení z nehody na Barumce? Rychlé nakopávací (případně skákací či nepřehledné) horizonty je třeba buď zpomalit nebo v dostatečné vzdálenosti za nimi zakázat prostor pro diváky. Nejde jen o tuhle konkrétní havárii, právě tyhle horizonty jsou na asfaltu nejčastější příčinou těžkých havárií. A především – nikdy nejde přesně odhadnout, kam se auto za horizontem stočí a jak daleko poletí. Je to nevyzpytatelné, zrádné. Takže za hranou zrádných horizontů klidně 200 metrů zákaz. Včetně fotografů.
Jenže ze spousty vyjádření je naopak cítit tendence svalit to na někoho jiného, a to na samotné jezdce. Konkrétně na mladé, rychlé a ambiciózní jezdce, kteří jsou popisování jako neustálí bourači bez mozku jezdící za hranou. Takže jim vymyslíme nějaké "odstupňované licence", čímž určitě zabráníme dalším nehodám. Otázka první zní, jak to udělat technicky. Těžko realizovatelné, těžko nastavitelné, těžko obhajitelné. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že by Martin Semerád nebo Václav Kopáček tyhle licence před sezónou nedostali. Martin Semerád mimo jiné s 18 závody v MS, Václav Kopáček dva roky ve sprintech zakončených titulem mistra republiky. Co víc by pro získání licence pro silné čtyřkolky mělo být třeba? A když se s tím pak dvakrát vybourá, tak mu licenci sebereme? Rád si počkám na to, co někdo vymyslí, pokud je to tedy myšleno vážně. Obecně si také myslím, že každý jezdec by se měl k silným autům prokousat přes ta slabší, ale to přece také není důvod letošních tragédií…
Za zcela zásadní chybu považuji to, jak se k celé věci (ne)postavila Asociace jezdců. Václav Kopáček je jejím členem a čekal bych, že se po nešťastných vyjádřeních některých jezdců k celé situaci jasně a oficiálně vyjádří a postaví se za svého člena. Je přece naprosto jasné, že každý jezdec na rally má právo na chybu. Úplně každý. Úkolem pořadatele je vytvořit mu takové podmínky, aby v případě chyby byly minimalizovány její následky. Asociace jezdců je zvána na Rally komisi, a tak by mě zajímalo, s jakým stanoviskem tam byl její zástupce. Kdy jindy by měla Asociace jezdců za své členy bojovat, když ne právě teď? Má pak vůbec smysl?
Za velmi nešťastný pak v této souvislosti považuji rozhovor Vojtěcha Štajfa pro média (odkaz). Jako člen výkonného výboru AJR zastupující jezdce by se měl (alespoň podle mého názoru) k celé situaci vyjádřit úplně jinak. V rozhovoru je několik velmi nešťastných vyjádření, které nepomohou (skoro) nikomu. Vojta Štajf má za sebou nehod docela dost včetně těch velkých (co jsem koukal, tak v letech 2009-11 ze 30 závodů 7x havaroval), takže obviňovat někoho z toho, že bourá moc, mně nepřijde fér. A jak říkám, už vůbec by to neměl říkat z pozice člena výkonného výboru AJR. Takové věci je třeba si vyříkat si uvnitř AJR, ne s nimi zásobovat senzacechtivá média.
Překvapila mě také informace, že AJR nebyla pozvána na schvalování tratí Barum Rally. Ne že by to mělo nějaký vliv na samotnou tragédii, to rozhodně ne, ale jde o princip. Chápu, že se Barum jede primárně jako IRC, ale…
Na závěr ocituji jednu větu, jak ji přinesla ČTK ze zasedání Rally komise. "Další úkoly, které si vytyčila komise, jsou dlouhodobé. Zlepšit se má komunikace mezi pořadateli, federací automobilového sportu, asociací jezdců a diváky." Kdo může za to, že komunikace není dobrá? Respektive že není vůbec žádná? Proč to nefunguje? Kdo ji zlepší? Sama se přece nezlepší. To něco v tom našem rally stále hnije dál. Otázka je, zda to vůbec někdy vyhnije…
Souhlas Shacki. Na celé věci mi vadí právě to jak je pořád předhazováno, že jsou to mladí jezdci a jak nezvládají silná auta a je jedno jestli to media prezentují jako názor jedince a nebo celého svazu. Vždycky si to veřejnost přebere tak, že i mezi jezdci nen...
jak malo staci napsat.
Personifikovat ty, kteří měli tu obrovskou porci smůly a vytáhli si onoho černého Petra, je nesmysl. A mrzí mne, že to udělal někdo, koho si vážím a považuji za člověka s přehledem. Stane se.
Mastit nějaké zprávy ohledně licencí a dalších věcí bez hlavy a paty je nesmysl. Ano, my starší pamatujeme doby, kdy bylo nutno se prokousat do národního mistráku. Jasně, můžeme o tom přemýšlet, vést diskuse a vždy je možné něco zlepšit. Ale tak nějak spíš paralelně, protože ani při jednom smrťáku, který se letos stal, se nejednalo o relevantní příčinu.
Když se podívám na superpřísná opatření vůči divákům, tak nikde, NIKDE na světě jsem větší restrikce nezažil. Na tratích RZ ve světě běžně parkují auta, diváci si nechají auta jezdit kolem špiček bot a 3 smrťáky jsem zatím v jedné sezoně v MS nezažili. A že za těmi hvězdami jezdí vždy domácí střelci, kteří to kdykoli pošlou kamkoli v jakékoli rychlosti, aby urvali alespoň malý kus slávy pro sebe. V restrikci vůči divákům už cestu rovněž nevidím, i když i zde platí, že vždy je co zlepšovat. Spíše však evolucí, než revolucí propuklou z mediální hysterie.
Jediné, v čem vidím v ČR na první pohled průser, jen odjedu prvních pár kilometrů jakékoli RZ, je trať. Rozmlácený, záplatovaný, uskákaný asfalt, na němž se jezdí rovně rychlostmi nad 170 km/h mezi stromy, na který umí nastavit auto jen ten, kdo to tam nejmíň desetkrát naostro projel, který není nijak definovatelný, nijak naučitelný a kde rozhoduje z celé délky jen pár míst, kde je potřeba to "na krev" podržet a doufat, že to vyjde. A ono to holt nevyšlo. Nechápu, proč to tak je a proč tyto "specifické české podmínky" mejsou samy o sobě důvodem ke změně? Na stejném místě jako Kopáček mohl stejně tak vyletět v podstatě kdokoli. Dívali jste se na onboardy Haninena? Stačila pověstná slupka od banánu... proti němu jel Kopáček sakra opatrně! Co si to tady namlouváme, že se něco stalo bezmozkům, zatímco machrům se to stát nemohlo? Copak Martin Semerád není sakra machr? A kdo už? Vždyť měl na soutěžích MS nacouváno víc, než my všichni ostatní ubožáci najeto! Jasně, protože machři to maj v Česku najetý, vědí úplně přesně kde to auto podržet na jaký díře a na jakým kopáku, což je na českých soutěžích rozhodující. není právě tady v tom zakopanej pes? Není to tak, že rána ze 180 km/h je prostě sakra velká proti 80 km/h? Není to celé mnohem jednodušší?
Jediné "řešení", jak zlepšit rallysport v ČR vidím ve změně tratí, jinak je to všechno k ničemu. A píši to tu již já nevím kolik let pořád dokola a vždy to dopadne tak, že parta zlínských joudů mi začne navrhovat, že mne svým Mondeem 1.6 kombi sveze po trati Barumky, abych viděl, že to není rovina na zabití. Odhoďme tato přihlouplá klišé, přiznejme si, že české soutěže mají největší mínus v tratích a pokusme se to nějak dát do normálu. Možná k nám pak začnou jezdit i cizinci...
Jezdci zaplatili peníze - a kua hodně peněz - za to, že mohou někde vyzkoušet jet s autem na limitu a přitom neohrožovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikací. Za to by měli být chváleni, ne jmenováni v roli bezmozků, protože daleko víc skutečných bezmozků denně ohrožuje ostatní právě v běžném provozu, neboť nejsou ochotni - na rozdíl od rally jezdců - platit a přijímat restrikce za to, že se něco naučí. A mají plné právo to přepísknout a dát ránu. Za to si zaplatili. Nějaká vyšetřování a podobné hovadiny jsou jen cirkus pro daleko větší bezmozky, sedící před obrazovkami TV Nova, aby získali nesmyslný a falešný pocit, že se "někdo stará o bezpečnější svět pro ně". Kulový! Každý nese svoji odpovědnost za vlastní jednání a šířit "opatření" vyvolávající "pocit bezpečí" je de facto podvod. Ano, když jdete na rally, může vás přejet auto! Světe div se, ale žádné "opatření" ani "vyšetřování" na tom nic nezmění.
Takže dost hysterie, doporučuji vychladnout a spíš se trochu zamyslet nad tím, zda neumíme udělat soutěže na techničtějších tratích s nižšími ryhlostmi, z nichž ty rány budou menší. Ono riziko bude vždy a neexistuje způsob, jak rally učinit naprosto bezrizikovým sportem. Život JE zkrátka plný rizik a nebezpečí!
Všichni kritizují dlouhé přejezdy, rozbité trati (mnohdy oprávněně), jenže pořadatelé asi nemají jiné volby.
Snad jen snížení počtu soutěží (sprintů), jejichž trati by mohly využít jiné soutěže, spolupráce "amatérů" s FASem, atd.
Co se délky tratě týká, tyto předpisy také nepřidají bezpečnosti - pořadatelé často natáhnou trať rovinkami, aby splnili kilometráž.