Václav Pech versus Hans – aktualizace
Jezdce absolutní české rallye špičky Václava Pecha jun. nenechávají chladným velmi časté úrazy bederní páteře a klíčních kostí, které bývají spojovány se zavedením systému HANS, jako povinného bezpečnostního prvku do rallye.
"Zhruba půl roku před tím, než byl systém HANS zaveden jako povinný bezpečnostní doplněk v České republice, jsem si HANS na zkoušku půjčil od tehdejšího spolujezdce z mistrovství světa, Filipa Schovánka. Chtěl jsem si vyzkoušet, o co se vůbec jedná. První pocity s HANS systémem na krku byly pro mě velmi nepříjemné. Cítil jsem se špatně dotažený v pásech a přitom bolestivě přes ramena zatlačován do sedačky. Použil jsem standardní sedačku a šestibodové pásy, které jsem v té době měl k dispozici.
S týmem jsme tehdy pátrali po podobných problémech závodníků a došli jsme až do formule 1, kde něco to samé vadilo Davidu Coulthardovi. Údajně na základě jeho požadavku byly připraveny nové verze bezpečnostních pásů, takzvané osmibodové. Zde je systém HANS přidržován na správném místě právě jen dvěmi "pomocnými" pásy nad hlavním pásem, který drží tělo jezdce v sedačce. Je to obrovský rozdíl oproti tomu, než když je HANS upnut pod hlavní popruh šestibodového pásu.
Když se HANS upne pouze šestibodovým pásem, tak je horní polovina těla díky opěrkám HANS mnohem více fixována. O to víc je pak zřejmě při některých druzích havárií zatěžována "volnější" bederní část páteře, kde může docházet ke kompresím a oblast klíčních kostí, kde se HANS také opírá. Pokud se použijí osmibodové pásy, jezdec si tělo upne „na pevno“ do šestibodového, tak jak jsme na to byli zvyklí a sílu upnutí Hansu si našteluje tak, aby byla příjemná. Při havárii tak největší zatížení na tělo pojmou klasické šestibodové pásy a „pouze“ energii hlavy zachytí pomocné osmé body, které drží pouze Hans připojený k helmě. Předpisy sice povolují užití HANS i se šestibodovými pásy, ale podle mě to není správně.
Protože se v nejbližší době nejspíš nedočkáme dobrovolného použití systému HANS v rallye, je podle mě důležité upozornit na to, že HANS je určitě lepší použít s osmibodovým pásem, což mě potvrdila i kontrola při technické přejímce na rallye Příbram. Podle mě v tom může být příčina některých poranění. Je to můj názor na věc. Nikomu jej nenutím, ale množství úrazů bederních obratlů a klíčních kostí kolegů-závodníků z rallye mě nutí sdělit mojí teorii."
Václav Pech jun.
PS: Václav Pech jun. dodává, že samozřejmým předpokladem bezpečného užití systému HANS, kromě výše uvedeného, je podle něj je správná sedačka určená pro HANS a sedačka s dírami pro pásy ve správné výšce, která odpovídá osobě, která v sedačce sedí.
Rosťo OK, jen že zrovna já jsem hubu nedržel, tak se mě to trochu dotklo. A možná je mimo mísu to sem tahat, ale z vlastní zkušenosti musím říct, že na Dakaru je HANS úplný nesmysl. Většina jezdců si tam hned po startu odepne ty pásky na helmě.
jeden s mnoha příkladu http://www.ewrc.cz/ewrc/videoportal_show.php?idvideo=12146
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=T7VYU7G2LP0
tři zlomené obratle navigátora
S Hansem jsme se dostali někam, kam neměla honba za bezpečnsotní zajít. HANSu přizpůsobujeme celé auto i výbavu. A to vše proto, aby nás chránil před něčím, co objektivně nehrozí, protože nejezdíme 250 mezi betonovými zdmi na Indy okruhu...
Teď je řada na druhé straně, té postižené, aby své zdraví začala bránit - třeba neúčastí na podnicích, které toto nebezpečné zařízení vyžadují. Jenže to je přesně o té jednotě, které dnes už nikdo není schopen.
Vsadím se, že až FAS nařídí jezdit se šaškovským nosem, všichni budou brblat, všichni si ho nasadí a někteří si ještě iniciativně napudrují tváře na červeno