Václav Pech - eWRC.cz
10. 10. 2012 19:43 − 4961× − 70

Václav Pech versus Hans – aktualizace

Václav Pech jun. se zamýšlí nad množstvím úrazů bederní páteře a klíčních kostí po zavedení systému HANS.

Jezdce absolutní české rallye špičky Václava Pecha jun. nenechávají chladným velmi časté úrazy bederní páteře a klíčních kostí, které bývají spojovány se zavedením systému HANS, jako povinného bezpečnostního prvku do rallye.

"Zhruba půl roku před tím, než byl systém HANS zaveden jako povinný bezpečnostní doplněk v České republice, jsem si HANS na zkoušku půjčil od tehdejšího spolujezdce z mistrovství světa, Filipa Schovánka. Chtěl jsem si vyzkoušet, o co se vůbec jedná. První pocity s HANS systémem na krku byly pro mě velmi nepříjemné. Cítil jsem se špatně dotažený v pásech a přitom bolestivě přes ramena zatlačován do sedačky. Použil jsem standardní sedačku a šestibodové pásy, které jsem v té době měl k dispozici.

S týmem jsme tehdy pátrali po podobných problémech závodníků a došli jsme až do formule 1, kde něco to samé vadilo Davidu Coulthardovi. Údajně na základě jeho požadavku byly připraveny nové verze bezpečnostních pásů, takzvané osmibodové. Zde je systém HANS přidržován na správném místě právě jen dvěmi "pomocnými" pásy nad hlavním pásem, který drží tělo jezdce v sedačce. Je to obrovský rozdíl oproti tomu, než když je HANS upnut pod hlavní popruh šestibodového pásu.

Když se HANS upne pouze šestibodovým pásem, tak je horní polovina těla díky opěrkám HANS mnohem více fixována. O to víc je pak zřejmě při některých druzích havárií zatěžována "volnější" bederní část páteře, kde může docházet ke kompresím a oblast klíčních kostí, kde se HANS také opírá. Pokud se použijí osmibodové pásy, jezdec si tělo upne „na pevno“ do šestibodového, tak jak jsme na to byli zvyklí a sílu upnutí Hansu si našteluje tak, aby byla příjemná. Při havárii tak největší zatížení na tělo pojmou klasické šestibodové pásy a „pouze“ energii hlavy zachytí pomocné osmé body, které drží pouze Hans připojený k helmě. Předpisy sice povolují užití HANS i se šestibodovými pásy, ale podle mě to není správně.

Protože se v nejbližší době nejspíš nedočkáme dobrovolného použití systému HANS v rallye, je podle mě důležité upozornit na to, že HANS je určitě lepší použít s osmibodovým pásem, což mě potvrdila i kontrola při technické přejímce na rallye Příbram. Podle mě v tom může být příčina některých poranění. Je to můj názor na věc. Nikomu jej nenutím, ale množství úrazů bederních obratlů a klíčních kostí kolegů-závodníků z rallye mě nutí sdělit mojí teorii."

Václav Pech jun.

PS: Václav Pech jun. dodává, že samozřejmým předpokladem bezpečného užití systému HANS, kromě výše uvedeného, je podle něj je správná sedačka určená pro HANS a sedačka s dírami pro pásy ve správné výšce, která odpovídá osobě, která v sedačce sedí.

Komentářů celkem: 70
13. 10. 2012 23:2161
0 0
Hanzík je zbytečnost která akorát stojí prachy a ohrožuje zdraví tečkasmajlík
14. 10. 2012 08:3562
0 0
Ehl i Jermanová-Sajlerová šestibody.
Rosťo OK, jen že zrovna já jsem hubu nedržel, tak se mě to trochu dotklo. A možná je mimo mísu to sem tahat, ale z vlastní zkušenosti musím říct, že na Dakaru je HANS úplný nesmysl. Většina jezdců si tam hned po startu odepne ty pásky na helmě.
14. 10. 2012 10:2563
0 0
Skutečně by mě zajímalo kde, v kom a v čem je chyba. Tím nemyslím AJR .....
jac
14. 10. 2012 10:4264
0 0
Pepíku, to je jednoduchý, v těch "božských" na Opletalce. Vždyť to tady bylo vždycky, papežtějští než papež. Něco z FIA doporučeno, u nás hned nařízeno, a pomalu ještě to, kdo Ti to prodá, protože byl jasně zaručen finanční tok. Výmluva vždy na řády FIA.Problém je v tom, že když pan GS FASu kráčí po servisní zóně s frňákem nahoru a cigaretou v ruce, tak na místo toho, aby ho vzal někdo tyčí od heveru přes tu papulu, tak se všichni předhání, jak ho pohostit. Kolikrát jsem si říkal, že se vždycky přijel na závody jen nažrat.
Fox
14. 10. 2012 11:0965
0 0
jac: Pravdu díš. Jenže právě v tom je ten největší háček. Jezdci se nedokážou domluvit, osobní antipatie jsou zřejmě silnější, než touha něco změnit. Ono by totiž nebylo nic jednoduššího, než prostě za stávajících podmínek bojkotovat podniky FASu. Ono těch jezdců, co si závoděním vydělávají na chleba myslím zas až tolik není. A ti ostatní, co tenhle chlív z vlastních peněz financují si snad v tomhle stavu libují ? Asi ne, řekl bych. Jezdci FAS nepotřebují, kdežto FAS jezdce ano. Oni ho živí. Jen typická česká připosranost do něčeho pořádně říznout tenhle stav tak dlouho udržuje. Všichni brečí, ale nikdo se k ničemu dramatickému neodhodlá. A nevěřím tomu, že těch, co si chrochtají jak je ten HANS vlastně bezva je víc, než co by se dalo na prstech spočítat.
14. 10. 2012 12:0266
0 0
Fox: 100% souhlas
14. 10. 2012 13:5667 Upraveno 13:58
0 0
Hans nebyl konstruován pro rally je vymyšlen a okruhy kde nehrozí rány zespodu.
jeden s mnoha příkladu http://www.ewrc.cz/ewrc/videoportal_show.php?idvideo=12146
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=T7VYU7G2LP0

tři zlomené obratle navigátora smajlík
14. 10. 2012 23:3068
0 0
Vojto dotknout sem se tě nechtělsmajlík
15. 10. 2012 00:1269
0 0
Já hlavně, s přibývajícím časem, naprosto nechápu, že se tady ještě nějaká diskuse vede. Vždyť je to naprosto na hlavu postavené. Pokud je HANS jednou homologován na použití se šestibodem (dokonce i s klasickou třípalcovou šířkou), pokud je jednou schválena a homologována i jeho bezmála kilo a půl vážící PVC verze, pak by prostě nemělo být žádného důvodu pochybovat, že i v této minimální možné konfiguraci stále chrání a 100% plní svou funkci. Chrání! Ne, že může zranit! Přirovnám-li to k přilbě, pak i klasická nekevlarová přilba poskytuje ochranu. Nižší, ale ochranu. Přesto, že jde "levnou přilbu", nezlomí vám, jako vedlejší produkt své láce, bederní páteř.
S Hansem jsme se dostali někam, kam neměla honba za bezpečnsotní zajít. HANSu přizpůsobujeme celé auto i výbavu. A to vše proto, aby nás chránil před něčím, co objektivně nehrozí, protože nejezdíme 250 mezi betonovými zdmi na Indy okruhu...
Fox
15. 10. 2012 08:4570
0 0
Jenže tohle je drtivé většině jasné. Ovšem ti, co to mohou změnit s tím nehodlají nic dělat.
Teď je řada na druhé straně, té postižené, aby své zdraví začala bránit - třeba neúčastí na podnicích, které toto nebezpečné zařízení vyžadují. Jenže to je přesně o té jednotě, které dnes už nikdo není schopen.
Vsadím se, že až FAS nařídí jezdit se šaškovským nosem, všichni budou brblat, všichni si ho nasadí a někteří si ještě iniciativně napudrují tváře na červeno smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!