14. 10. 2012 14:18 − 2541× − 0

Polokwane Rally – komentář

Není žádnou novinkou, že mezi nejzajímavější národní šampionáty po světě patří hodně vysoko ten jihoafrický.

Není žádnou novinkou, že mezi nejzajímavější národní šampionáty na světě patří hodně vysoko v pořadí ten jihoafrický. Na start jednotlivých podniků se pravidelně vydávají vysoké počty posádek se speciály kategorie Super 2000, která je v této zemi tolik oblíbená. Jestliže v Evropě lze jako momentálně nejúspěšnější vůz této kategorie považovat Škodu Fabia, v JAR nehraje vůbec žádnou roli. Zato se tam v popředí vyskytuje poněkud exotická Toyota Corolla, za jejímž volantem aktuálně o titul bojuje Johnny Gemmell. Pilot Toyoty si na start předposledního podniku sezóny přivezl pětibodový náskok na Marka Cronjeho s Evropě dobře známým Fordem Fiesta Super 2000.


Foto: www.rallyworld.net

Zatímco Toyota s Fordem má v honbě za titulem po jednom zástupci, ještě před několika lety dominantní stáj Volkswagenu hraje druhé housle. Na předcházejícím podniku zaznamenal jejich pilot Enzo Kuun nejlepší výsledek Pola v sezóně, když dojel druhý, ovšem v průběžném hodnocení se žádný z jezdců VW nevyskytuje ani v nejrychlejší pětici. Dění předposlední soutěže roku odstartovala v pátek kvalifikační zkouška, kterou opanoval Cronje a mohl si tedy vybírat startovní pozici do úvodní etapy. Jeho volba padla na sedmou pozici, která mu měla zajistit dostatečně vyčištěnou šotolinovou trať.


Foto: www.rallyworld.net

Nejhorší vstup do soutěže zaznamenal její loňský vítěz Leeroy Poulter, který již na RZ 1 u své Toyoty Corolly Super 2000 zničil zavěšení a kvůli následné provizorní opravě dorazil pozdě do časové kontroly a na jeho kontě přibyla obrovská penalizace pěti minut a dvaceti sekund. Poulter se tím nenechal zlomit a vítězstvím v třetím, pátém, šestém a sedmém testu dokázal, že mu tratě tohoto podniku skutečně sedí. Na konci dne ovšem setrvával na nízké dvanácté příčce průběžného hodnocení. Bohužel se nedařilo jen jednomu jezdci Toyoty, daleko za vedoucím mužem se pohyboval i jejich adept na titul Gemmell. S výjimkou první zkoušky zajížděl časy až kolem desátého místa a na konci prvního dne mu patřila pátá příčka s velkou ztrátou skoro minuty a tři čtvrtě.


Foto: www.rallyworld.net

Na bednu se v první etapě dokázal dostat zástupce Volkswagenu Hergen Fekken, když s více než minutovým odstupem setrvával na třetím místě. Průběžné stříbro po prvním dnu držel účastník světové Wales Rally GB Jan Habig s Fordem Fiesta Super 2000. Ani on však nemohl pomýšlet na přímý útok na vedoucího borce, neboť zaostával o 47,4 sekundy. Naprosto jednoznačně si v sobotu počínal vítěz kvalifikační zkoušky Cronje, který tím udělal důležitý krok k návratu do vedení šampionátu. Stále však před ním byla nutnost zdolat druhou etapu a ta neměla být žádnou procházkou růžovou zahradou.

O tom se přesvědčil i bratr vedoucího muže Gavin Cronje, který premiérově usednul za volant Fordu Fiesta Super 2000. Okruhový jezdec formulových vozů různých kategorií během první etapy zaskočil všechny soupeře, když si v RZ 4 připsal nejrychlejší čas. Během druhého dne jej bohužel postihly problémy se spojkou a jeho debut tím předčasně skončil. Pro průběh šampionátu však mělo větší význam odstoupení jiného jezdce, a sice do té doby vedoucího pilota šampionátu Gemmella. Ten měl s Corollou problémy už v sobotu, v neděli pak vyvrcholily v RZ 11 přehřátím motoru.


Foto: www.rallyworld.net

Nejvýše postaveným zástupcem japonské značky se v předposlední soutěži roku stal Giniel de Villiers. Někdejší vítěz Dakaru v Polokwane zaznamenal svůj nejlepší výsledek kariéry v klasických rally, když do cíle dorazil jako třetí nejrychlejší. Na druhou příčku nakonec dokázal vystoupat osamocený zástupce Volkswagenu Fekken. Pro zbylé zástupce této stáje se rally stala hodně smutnou záležitostí. Kuun během první etapy vyšplhal až na bronzový stupínek, ovšem v sedmém testu se jeho Polo zastavilo. Hans Weijs jun. si odstoupení zapříčinil sám, když to na jednom skoku trochu přehnal a poškodil svůj speciál. Pro jasný triumf si nakonec do cíle dojel Cronje, což jej katapultovalo do dvacetibodového vedení šampionátu. Před závěrečnou soutěží má na svého rivala Gemmella velký náskok, byť má stále deset bodů ke škrtání. Každopádně po zajímavém průběhu dosavadní sezóny nás nakonec žádný těsný boj o titul zřejmě nečeká.

Pořadí v cíli
1. Mark Cronje/Robin Houghton (ZA) Ford Fiesta S2000 2:07.09,3
2. Hergen Fekken/Pierre Arries (ZA) Volkswagen Polo S2000 +1.19,4
3. Giniel de Villiers/Celeste Snyders (ZA) Toyota Auris S2000 +1.45,5
4. Japie van Niekerk/Gerhard Snyman (ZA) Volkswagen Polo S2000 +2.24,2
5. Mohammed Moosa/Andre Vermeulen (ZA) Toyota Auris S2000 +2.54,9
6. Jean-Pierre Damseaux/Grant Martin (ZA) Toyota Auris S2000 +3.24,9
7. Jan Habig/Robert Paisley (ZA) Ford Fiesta S2000 +3.32,7
8. Charl Wilken/Greg Godrich (ZA) Ford Fiesta S2000 +4.36,3
9. Leeroy Poulter/Elvene Coetzee (ZA) Toyota Auris S2000 +5.39,6
10. Jon Williams/Cobus Vrey (ZA) Ford Fiesta S2000 +7.39,3

Stav šampionátu: 1. Cronje 148, 2. Gemmell 128, 3. Williams 106, 4. Habig 105, 5. Wilken 89, 6. Damseaux 87

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!