Pavel Kohout novým předsedou Výkonného výboru AJR
V úterý 9. 10. 2012 byl výkonným výborem Asociace jezdců rally ve složení Petr Černohorský, Pavel Kohout, Lubomír Tenkl, Jan Pilař a Jiří Sutr zvolen nový předseda výkonného výboru AJR.
Pavle, co tě vedlo k tomu stát se členem AJR?
Musím říct, že to se mnou tenkrát neměli jednoduché a museli mě přemlouvat. Ne ani tak proto, že bych s AJR nesouhlasil, zkrátka mě to tenkrát tolik nezajímalo, měl jsem moc práce a jsem člověk, který se nikdy nikde nesdružoval. Důvod proč jsem byl požádán, abych se stal členem VV AJR byl ten, že se pravidelně účastním zahraničních závodů a můžu tak přinést nové poznatky týkající se bezpečnosti apod. S Honzou Černým jsme během naší kariéry zažili dost nepříjemných situací. Téma bezpečnosti je tedy pro mě dost důležité.
Jaká byla tvá první reakce, když proběhla volba předsedy?
Samozřejmě, že mě to překvapilo. Ve výkonném výboru není v současnosti nikdo, kdo by AJR věnoval tolik času, práce a úsilí jako Petr Černohorský, a tak jsem očekával, že se shodneme na Petrovi. Já jsem se rozhodl tuhle výzvu přijmout a dát do toho maximum svého času a nasazení.
Objevují se hlasy, že AJR už neplní svou roli, jak to vidíš ty?
Tahle situace mě dost mrzí, ale osobně si myslím, že si za to AJR může zčásti sama. Jezdci o dění v AJR vědí jen velmi málo a to není jejich chyba. To se jim pak nikdo nemůže divit, že si o činnosti AJR myslí svoje. Na jedné straně byla tvrdá a obětavá práce hrstky lidí a řada úspěchů, na straně druhé z toho neexistoval výstup. To je jedna ze zásadních věcí, na které se teď zaměřuji. Pracujeme na jednoduchém a funkčním systému, jak jezdce informovat o dění v AJR a který nám zároveň umožní sbírat jejich podněty.
Jsem přesvědčen, že AJR svou roli plní a nejen to. Dnes se již nejedná o pouhou kolaudaci tratí z hlediska bezpečnosti. Většina pořadatelů dnes chápe přítomnost zástupce AJR jako pomoc. Pořadatel si uvědomuje, že reagovat na připomínky od jezdců je pro tvorbu bezvadného závodu nezbytné. Jako příklad spolupráce uvedu nedávnou Rally Příbram. Z přeskupení v Sedlčanech na start následující rychlostní zkoušky to bylo jen pár stovek metrů. Zástupce AJR doporučil změnu a prodloužení přejezdového úseku z toho důvodu, aby bylo možné zahřát vozy a pneumatiky. Pořadatel požadavku vyhověl. Tohle je ukázka skvěle fungující spolupráce, a takových příkladů spolupráce je celá řada. Řeší se servisní stání, čas přejezdových úseků, odhalí se případné chyby v itineráři apod.
Nedávno proběhla akce AJR s názvem „výzva všem závodníkům!“, jak jí hodnotíš?
Odezva byla bohužel velmi slabá. Během týdne nám přišlo pouhých sedm emailů. Možná je to chybějící důvěrou v AJR, možná je v tom něco jiného. My každopádně děkujeme i za těch pár emailů. Jednotlivé podněty jsme diskutovali a zástupce AJR je přednese na příštím jednání komise Svazu rally.
Určitě existuje celá řada věcí, které trápí posádky nejen ze špičky, ale i z nižších tříd a Poháru. Jako příklad uvedu časy technických přejímek. Posádka s vyšším startovním číslem a odpovídajícím zázemím má přejímku v sedm hodin a posádka z hloubi pole ve čtyři. Takže posádka je celý den ve stresu, aby stihla trénink a byla včas na technické přejímce. Tohle jsou přesně ty věci, které se k nám musí dostávat, a které se dají velmi jednoduše změnit. Nejde o to, že by pořadatele tyto věci nezajímali. Spíše to všichni tak nějak trpí a nikoho nenapadne s tím něco dělat.
Není to tak dlouho, co byla zvolena nová komise Svazu rally, vnímáš to jako změnu k lepšímu?
Jednoznačně ano. V první řadě nastala situace, kdy má AJR garantované místo v komisi. To považuji za velký úspěch. AJR se během let z nechtěného dítěte stala respektovaným partnerem pro jednání. Své místo má v komisi zástupce promotéra a zástupce Škody Motorsport. Své zástupce zde dále mají pořadatelé, historici, týmy a nechybí ani zástupce poháristů. Já osobně cítím, že začíná čas spolupráce. Teď je na nás, abychom začali něco dělat a předkládali SR své podněty a nápady. Teď je zde totiž společná vůle naslouchat a chuť věci měnit.
Máš nějaký plán, program, který chceš za jezdce prosazovat?
V první řadě se chci zaměřit na obnovení důvěry jezdců v AJR. Asociace musí být chápána pozitivně jako zástupce všech licencovaných jezdců, která hájí jejich zájmy a snaží se řešit jejich problémy. Zlepšíme informovanost jezdců o činnosti AJR, zatáhneme je více do dění a rozhodování.
AJR si při svém vzniku stanovila určité programové body a tyto body stále platí – hlavním a neměnným bodem je obecně bezpečnost jezdců a na tom se nic nemění. V současné době je zřejmě nejpalčivějším problémem zajištění bezpečnosti diváků. To je věc, která náš sport ohrožuje a na kterou se všichni musíme společně zaměřit. Je třeba, aby pořadatelé vytvářeli kvalitní bezpečnostní plány, je třeba se zaměřit na bezpečnostní vozidla předjezdců a jejich práci. Situace, ve které se ocitl Pavel Valoušek na Rally Příbram, se nesmí opakovat. Je zde celá řada dalších zásadních témat jako černé tréninky, pokrytí GPS, výzkum kolem Hansu atd. V nejbližší době přijdeme s konkrétním programem.
Teď bych chtěl jenom říci, že já osobně se chci vydat cestou spolupráce s pořadateli a Autoklubem. Nevidím důvod, proč bychom spolu měli bojovat. Měli bychom mít jeden společný zájem a tím je rally.
RALLYSKODA: Dotaz jsem Pavlovi přeposlal.
Pokud i po těchto zkušenostech nechce AJR změnit svůj styl jednání ,myslím,že to bude i nadále velký problém a podmínky si tady budou diktovat ti na druhé straně stolu.
Myslím že názorné příklady /Drásta a spol.,Hans,letošní Barum-ret./jsou toho smutným důkazem.