28. 10. 2012 21:45 − 2776× − 1

Rallye International du Valais – komentář

Hlavní atrakcí soutěže, jejíž organizátoři mají dokonce ambice posunout se do mistrovství světa, měl být debut Citroënu DS3 RRC.

Rallye International du Valais patří ve Švýcarsku post nejvýznamnějšího tamního podniku, který již delší dobu sehrává důležitou roli i na úrovni evropského šampionátu. Několik let byl podnik zařazen rovněž do šampionátu IRC, ovšem od loňska už zdobí pouze kalendář ME. Atraktivní horské asfaltové cesty protkané i spoustou úseků na nezpevněném povrchu patří bezesporu k tomu nejlepšímu, co mistrovství starého kontinentu nabízí. Letos navíc do už tak dost náročné soutěže promluvilo výraznou měrou počasí, když jezdcům v poslední etapě pořádně zkomplikovalo jejich jízdu.

Hlavní atrakcí soutěže, jejíž organizátoři mají dokonce ambice posunout se do mistrovství světa, měl být debut Citroënu DS3 RRC. Do jeho kokpitu usedl několikanásobný mistr Belgie Pieter Tsjoen. V úvodní zkoušce všechny své soupeře dokázal porazit, ale už v té druhé zachyboval a deset metrů před letmým cílem poslal novinku francouzské značky v malé rychlosti mimo trať. Speciál sice nedoznal výraznějších poškození, ale dostat se zpět na trať jezdci zabralo pět minut a na boj o vítězství mohl okamžitě zapomenout. Krátkou čtvrteční etapu tvořenou pouhými třemi testy zvládnul nejlépe domácí Florian Gonon s Peugeotem 207 Super 2000. Za jeho zády se pak seřadila trojice dalších domácích borců se shodnými speciály značky se lvem ve znaku. Ve druhém testu si z nich nejlépe počínal loňský vítěz soutěže Laurent Reuche, ovšem v RZ 3 se přetočil a den zakončil jako třetí. Na druhou příčku se díky tomu vyhoupnul Sebastien Carron, který v okolí Martigny debutoval za volantem čtyřkolky.

Po incidentu Pietera Tsjoena se měl stát hlavním pronásledovatelem domácích borců zástupce naší země Antonín Tlusťák pilotující jako obvykle Škodu Fabia Super 2000. Ta mu ale během následujících dvou dnů přivodila tolik trápení, že jezdec na útok na elitní čtveřici mohl zapomenout. Do cíle se nakonec Tlusťák i přes tyto potíže dostal, ale na lepší než osmé místo to nestačilo. Tsjoenovi se rovněž nedařilo ani v pátek, kdy si další ztrátu připsal kvůli defektu. Druhého a nakonec i posledního dílčího vítězství se dočkal teprve v sobotu, když na tratě napadal sníh a Belgičan zvolil do těchto podmínek nejvhodnější obutí. Pilot Citroënu se tak dokázal dotáhnout až za vedoucí čtveřici Švýcarů. Potom, co ve třináctém testu nechal Carron skoro pět minut, se na něho Tsjoen dotáhnul a nakonec jej porazil a získal čtvrtou příčku.

Do druhé etapy vstoupil nejrychlejším časem Reuche a posunul se na druhou pozici. Carron ovšem o dvě zkoušky později zvrátil souboj o stříbro ve svůj prospěch, když v RZ 6 zajel nejlepší čas a vrátil se zpět tam, kde začínal etapu. V opakovaném průjezdu úsekem první páteční zkoušky znovu kraloval Reuche a pořadí druhého a třetího jezdce se znovu měnilo. Obhájci vítězství z loňského ročníku se navíc podařilo stahovat stále vedoucího Gonona a do závěrečné páteční zkoušky oba borci nastupovali s rozdílem pouhých 7,1 sekundy. Reuche ovšem svou snahu trochu přehnal, urazil u své 207 kolo a s odstupem minuty a čtvrt spadnul na čtvrté místo. Dvakrát zajel nejrychleji Nicolas Althaus, ale na průběžné pódium se dostal až díky problému Reuche. Závěr dne zvládnul výtečně Gonon a před závěrečným dnem už měl na kontě náskok 17,7 vteřiny.

Sobotu, jak už bylo zmíněno, poznamenalo počasí, když se na trať snesla mlha, déšť a ve vyšších polohách i sníh. Vedoucí Gonon změněné podmínky nedokázal dobře odhadnout, během dvou zkoušek ztratil skoro minutu a propadnul se z první pozice až na post nejhoršího z elitních Švýcarů. Do vedení se po první ranní zkoušce dostal Carron, ovšem RZ 12 mu nevyšla a do čela šel poněkud překvapivě předchozí dva dny nejhorší z této skupiny Althaus. Ve třinácté zkoušce ztratil hodně času Carron a do elitní trojice se díky tomu vrátil Gonon. Všechny ovšem dokázal naprosto zastínit Reuche. Kdo by ještě v pátek večer po incidentu s ulomeným kolem odhadoval, že se loňský vítěz dokáže vrátit do hry. A nejen to, Reuche si vybudoval během jediného testu na čele náskok 50,4 sekundy! Nepěkné počasí dokonale zamotalo celý průběh soutěže a ze sobotní etapy udělalo jedno velké drama. Kvůli nesjízdnosti musel být dokonce zrušen poslední test. Reuche už si ale vítězství sebrat nenechal a pro stříbro si nakonec dojel Gonon, když v posledních kilometrech překonal Althause.

Pořadí v cíli:
1. Laurent Reuche/Jean Deriaz (CH) Peugeot 207 S2000 3:12.10,1
2. Florian Gonon/Sandra Arlettaz (CH) Peugeot 207 S2000 +54,4
3. Nicolas Althaus/Alain Ioset (CH) Peugeot 207 S2000 +58,1
4. Pieter Tsjoen/Eddy Chevaillier (B) Citroen DS3 RRC +5.51,7
5. Sébastien Carron/Lucien Revaz (CH) Peugeot 207 S2000 +6.11,1
6. Jonathan Hirschi/Frédéric Helfer (CH) Peugeot 207 S2000 +8.36,5
7. Urs Hunziker/Mélanie Wahl (CH) Subaru Impreza WRX STI +11.19,0
8. Antonín Tlusťák/David Šmeidler (CZ) Škoda Fabia S2000 +13.41,0
9. Ruedi Schmidlin/Erich Goette (CH) Mitsubishi Lancer Evo VIII +14.29,0
10. Philippe Roux/Mélanie Roux (CH) Škoda Fabia S2000 +15.20,1
¨

Konečný stav evropského šampionátu: 1. Hänninen 203 (220), 2. Sołowow 103, 3. Kopecky 40, 4. Magalhaes, Basso, Lappi a Tsjoen 39, 8. Iliev, Vinyes a Reuche 37

Komentářů celkem: 1
29. 10. 2012 08:00
0 0
To pořadí ME je kapánek jiný: http://www.autosport.cz/souteze/bodovani.php?id=65
Neberu to od Rasghana jako chybu, jen mu to FIA kapánek komplikuje, protože v závěrečným součtu škrtá všechny, kteří neabsolvovali předepsaný(4?) počet startů, takže Kopecký mizí a Tlusťák jde nahoru. Jinak super za častej přehled o čemkoli, kde to vrčísmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!