Preview Telstra Rally Australia
Když v loňském roce skončila Australská rally, padala slova o velké nudě. Na startu tehdy stálo pouze sedm továrních vozů. Letošní ročník však slibuje naprosto jinou podívanou. Šest továrních týmů doplní navíc Fordy Warmbolda a Solá a Xsary OMV týmu pilotované Stohlem a Ponsem.
Letos Australská rally, která je díky svému oblázky pokrytému povrchu a velkému množství stromů blízko trati považována za jednu z nejnáročnějších v seriálu, podruhé a naposledy seriál soutěží MS uzavírá. Posádky čeká 26 rychlostních zkoušek čítajících 355 kilometrů. Celková délka rally činí 1345 km.
Soutěž je rozdělena do čtyř dnů zahájených čtvrtečními superspeciálkami v Perthu. Schéma rally je stanoveno v poměru 2-9-9-6. První etapa tak čítá obrovskou porci jedenácti testů. Vítěze budeme znát v neděli v 7:45 našeho času.
Pro české příznivce nebude australská soutěž nijak jednoduchá. První dvě zkoušky jsou na programu těsně před čtvrtečním polednem a pokud budete chtít sledovat soutěž celou, připravte své ženy a přítelkyně na fakt, že noci na pátek, sobotu i neděli bude vaší partnerkou obrazovka monitoru.
Podívejme se ve stručnosti na jednotlivé protagonisty.
CITROEN TOTAL – Citroen Xsara WRC
Sébastien Loeb – Daniel Elena, Francois Duval – Sven Smeets
Sébastien Loeb má reálnou šanci dosáhnout dalšího z řady rekordů. Pokud se mu podaří v Austrálii zvítězit, připíše si na své konto již jedenáctý triumf v sezóně. Tímto výsledkem by už jen podtrhnul svou letošní dominanci a korunoval naprostou převahu týmu Citroen v roce 2005. Nikdo není na pochybách, že i přes nevýhodnou startovní pozici „uklízečky“ má Loeb šance obrovské.
Francois Duval si svým výkonem v Katalánsku napravil reputaci po pokažené Korsice a dostal důvěru i pro závěrečný podnik sezóny. Citroen má letos splněno a tak Duval dostal volnou ruku pro souboj s Loebem. Zda bude jeho umění stačit na stájového kolegu je otázkou. Duval však již několikráte dokázal, že když má dobrý den, umí to i na šotolině velmi slušně.
Marcus Grönholm jede o post vicemistra
MARLBORO PEUGEOT TOTAL – Peugeot 307 WRC
Marcus Grönholm – Timo Rautiainen, Daniel Carlsson – Mattias Andersson
Patrně na delší dobu se tovární tým Peugeot v MS odmlčí. A do přestávky by si rád odnesl vítězství. Zvláště Marcus Grönholm má o co bojovat. Stále totiž není rozhodnuto o pozici vicemistra. Marcus je v bodové shodě s Petterem Solbergem a tudíž vicemistrem se stane ten, kdo dojede v Austrálii lépe.
Daniel Carlsson s největší pravděpodobností o podium bojovat nebude. Neznamená to však, že by se mladý Švéd nemohl objevit ve výsledcích relativně vysoko. První šestka by pro něj neměla být nedosažitelná. V domácím Švédsku Daniel už tuto pozici pro Peugeot vydobyl.
BP FORD WORLD RALLY TEAM – Ford Focus RS 06 WRC
Toni Gardemeister – Jakke Honkanen, Roman Kresta – Jan Tománek
Premiéru v MS si v Austrálii odbude nová verze Focusu – WRC 06. Vůz je již připraven dle nových pravidel platných pro následující sezónu. Vzhledem k relativně syrovému stavu však bude úspěchem, spatří-li novinka cílovou rampu. Oba piloti si budou moci auto pořádně „osahat“ až na shakedownu a tato skutečnost je jistým handicapem v boji o celkový bronz v hodnocení značek. Ford má před Subaru relativně hubený náskok devíti bodů. Zdali bude pokračovat rekordní bodovací série je v tuto chvíli velkou neznámou.
Toni Gardemeister je s konečnou platností čtvrtým mužem šampionátu. Výsledek to sice není špatný, nicméně pokud chce Toni sedačku v továrním voze i v roce 2006 musí i v Austrálii „šlapat“ naplno.
Roman Kresta má zkušenosti s touto soutěží minimální. Zúčastnil se zde pouze tréninku v roce 2002. Umístění na čelních příčkách by tak ve spojení se syrovým vozem bylo příjemným překvapením.
Chris Atkinson si loňským výkonem získal tovární angažmá.
SUBARU WORLD RALLY TEAM – Subaru Impreza WRC
Petter Solberg – Phill Mills, Chris Atkinson – Glenn Macneall
Petter Solberg jak již výše zmíněno je druhým kandidátem na celkové stříbro v šampionátu a udělá vše proto aby tuto pozici získal. Pokud tedy Petter zachová chladnou hlavu, má zde šanci uspět.
Chris Atkinson se stal objevem loňského ročníku a právě jeho výkon v Austrálii jej katapultoval na místo Hirvonena v tovární sedačce. Vzhledem k tomu, že tratě jsou podobné japonským kde letos Chris předvedl svůj nejlepší výkon, můžeme s podporou domácích fanoušků vidět Atkinsona vysoko. Australský mladík musí jen udržet nervy na uzdě.
Gigi Galli má nakročeno k pozici týmové jedničky
MITSUBISHI MOTORS MOTOR SPORT – Mitsubishi Lancer WR05
Harri Rovanperä – Risto Pietilainen, Gianluigi Galli – Guido D Amore
Mitsubishi se na šotolinu již nesmírně těší. Po asfaltových trápeních si mohou tři diamanty spravit chuť a hodlají toho využít.
Zvláště Harri Rovanperä, kterému asfalt příliš „nechutná“ a který potřebuje dobrý výsledek aby si udržel tovární angažmá i pro rok 2006.
Gigi Galli je sice také milovníkem šotoliny, nicméně více univerzální pilot, než Harri. I tato skutečnost je příčinou toho, že Gigi bude s největší pravděpodobností jmenován tovární jedničkou pro nadcházející sezónu. I z toho důvodu dostával v závěru daleko více prostoru, než Gilles Panizzi. Gigi je znám svým pohledným stylem jízdy a vzhledem k tomu, že jel v Austrálii jen jednou s „PéVéčkem“ bude jistě zajímavé sledovat jeho výkon s vozem WRC.
ŠKODA MOTORSPORT – Škoda Fabia WRC
Armin Schwarz – Klaus Wicha, Colin McRae – Nicky Grist
Armin Schwarz se se seriálem světového mistrovství loučí, Colin McRae se naopak netají touhou po návratu. Pokud by Škodovka měla na někoho sázet, pak je to jistě druhý jmenovaný. Colin při svém startu v Británii po dlouhé odmlce prokázal, že své umění ještě nezapomněl a také Fabie se na konci sezóny pohybují výše, než jsme je byli zvyklí v jejím průběhu vídat.
Zda to bude stačit a Škodovka sebere v posledním podniku letošního šampionátu nějaké body je těžké předvídat. Nicméně příznivci vozů z Mladé Boleslavi by si to jistě přáli.
SOUKROMNÍCI
Bude jistě zajímavé sledovat, jak budou továrním posádkám zatápět jezdci, kteří sedlají soukromé speciály.
Antony Warmbold bude jistě toužit po nějakém světovém bodu. Mladý německý pilot se s největší pravděpodobností loučí s Fordy a poohlíží se po jiné technice. Hovoří se o Xsaře, nebo Subaru.
Daniel Solá bývá pekelně rychlý, nicméně málo spolehlivý. Pokud by v Austrálii dovezl Focus až do cíle bylo by to letos poprvé.
Manfred Stohl zdaleka neabsolvoval všechny letošní soutěže, nicméně s body na tom není přes tento handicap zle. Zvláště výkon z Kypru ukázal, že s pilotem týmu OMV se musí počítat.
Xavier Pons se na asfaltových podnicích ukázal ve velmi dobrém světle. Šotolinové rally zatím jeho sílu tolik nepotvrdily. Motivace však bude obrovská. Zvláště když se ukázalo, že jeho parťákem bude v příští sezóně Loeb se bude chtít Španěl ukázat.
Server eWRC.CZ má i v Austrálii u trati své spolupracovníky, takže vám nebudou ani tentokrát chybět aktuální informace přímo z místa soutěže.
Navařte tedy kafe, odpoledne se vyspěte a při našem online zpravodajství se s vámi těšíme nashledanou.
06(Toni Gardemeister a Roman Kresta z Fordem Focus RS 06 WRC