28. 11. 2012 19:35 − 2380× − 3

Novikov blízko svému premiérovému vítězství

V roce 2008 vtrhnul do světového šampionátu produkčních vozů tehdy teprve osmnáctiletý ruský pilot Jevgenij Novikov.

V roce 2008 vtrhnul do světového šampionátu produkčních vozů tehdy teprve osmnáctiletý ruský pilot Jevgenij Novikov. Vzhledem k absenci jezdců této národnosti to vzbudilo samozřejmě velký zájem, ovšem mladý pilot zazářil vlastně pouze v Japonsku, kde vystoupal v rámci PWRC na stříbrný post. Daleko větší pozdvižení vyvolal přestup tohoto jezdce do speciálu nejvyšší kategorie WRC, který se odehrál hned o rok později. Dnes vyvolané vzpomínky na tehdejší sezónu dávají vzpomenout hlavně na spoustu spektakulárních havárií v čele s neskutečným letem na jednom z finských horizontů. Rychlost Rusovi nechyběla, vždyť si hned při premiérové sezóně připsal čtyři vyhrané rychlostní zkoušky. Z konečných výsledků ovšem stojí za zmínku pouze páté místo ze Sardinie.

S obdobným Citroënem C4 WRC tehdy objížděl světové podniky i francouzský nováček Sebastien Ogier, kterému se dařilo lépe, celkem vyhrál třináct rychlostních zkoušek a v Acropolis získal senzační druhé místo. Ostatně jeho kariéra se nadále vyvíjela trochu jiným směrem než ta Novikovova. Rus se stáhnul na rok do domácího šampionátu a comeback na světovou scénu se odehrál až vloni. Už ale neseděl za volantem Citroënu, tentokrát padla volba na Ford Fiesta WRC. Oproti debutové sezóně ta druhá dopadla o poznání hůře, ani jedna vyhraná zkouška a nejlepší umístění sedmá příčka ve dvou závěrečných rally.

Do roku 2012 vstoupil Novikov s cílem absolvovat všechny rally a jako techniku si vybral již řádně ozkoušenou Fiestu WRC z M-Sportu. A hned na úvodním podniku v Monaku slavil první dva úspěchy, nejen bod za třetí místo v Power Stage, ale zároveň i výborné celkové páté místo v cíli za čtveřicí více či méně (Sordo) továrních pilotů. Zatímco vloni ruský jezdec spíše paběrkoval, letošní ročník rozjel ve velkém stylu. Ani ve Švédsku se nedopustil žádné vážné chyby a znovu bral body za pátou příčku. Navíc si připsal hodně cenný skalp, když udržel za svými zády i fenomenálního Sebastiena Loeba.

Světový kolotoč se poté přesunul za moře do Mexika, kde vloni Rus odstupoval z pěkné páté příčky. Tentokrát se během prvního dne propracoval na sedmou příčku, výše už jej však nejbližší soupeř Tänak pustit nehodlal a navíc na konci sobotní etapy musel s vylomeným kolem přejít do Rally 2. V neděli pak Novikov svou Fiestu dodělal definitivně a do Evropy se vracel s prázdnou. Na přelomu března a dubna se posunul šampionát k dalšímu dějství a to se odehrálo na deštěm rozmáčených portugalských cestách. Pilot Fordu se tentokrát dokázal vyvarovat vážnějších chyb a i přes technické problémy v závěrečné etapě se zařadil mezi těch několik pár předních jezdců, kteří se nenechali náročnou soutěží vytrestat. Takový výkon nezůstal bez odměny, naopak v cíli na Rusa čekalo první vystoupání na bednu a po vyloučení Hirvonena nakonec získal skvělé druhé místo!

Následně si světová elita podruhé odskočila na americký kontinent a na tyto dva výlety Novikov rozhodně nebude vzpomínat v dobrém. Jak se mu výborně dařilo ve všech úvodních evropských soutěžích, ani jednu americkou nedokázal překonat bez nějakého problému. V Argentině podobně jako v předešlém Portugalsku hrála důležitou roli chladná hlava a setrvání na trati. Maratónská rally se pro ruského jezdce stala dočasně přerušenou už na RZ 3, když přehnal své snažení a urval u Fiesty kolo. Naštěstí se ale mohl do hry vrátit v Rally 2 a nakonec si odvézt body za osmé místo.

Ovšem pro ruského mladíka nevyzněl zrovna dobře ani návrat do Evropy, který se odehrál na konci května na řecké šotolině. Během pátku se sice propracoval na pátou příčku na post nejlepšího netovárního jezdce, ale tu musel v sobotu po technických obtížích opustit a definitivně jej pak v neděli vyřadil motor. Zato Nový Zéland se pro Novikova vyvíjel přímo výborně, když se hned během prvního dne prosadil až na skvělou třetí příčku. V souboji s Petterem Solbergem sice neobstál a o umístění na pódiu přišel, ovšem stále se držel s náskokem před Tänakem a Neuvillem. Až do konce rally jej ani jeden z nich výrazně neohrozil a tak se mohl pilot Fordu radovat z toho, že si z druhé strany zeměkoule odvezl body za skvělé čtvrté místo.

Přes letní prázdniny si světoví jezdci nemohli dovolit žádný odpočinek a naopak je čekaly dvě náročné a pravidelně hodně kvalitně obsazené soutěže ve Finsku a Německu. Hned ta první ale ruskému jezdci vůbec nevyšla, když na druhé páteční zkoušce v rychlé pravotočivé zatáčce poslal svou Fiestu přes střechu a zle ji pošramotil. S poškozeným vozem sice dojel až do servisu a v rally mohl pokračovat, ovšem se značnou časovou ztrátou pozbyl veškeré naděje na zisk bodů. Pro zbytek jezdcovy sezóny však byl důležitější jiný moment, a sice tvrdý dopad na známém skoku na úseku Urria. Při něm se zranil spolujezdec Denis Giraudet a pro zbytek roku tak vypadnul ze hry. Pro německou soutěž si na pravou sedačku svého speciálu Novikov zvolil jiného Francouze Nicolase Klingera. Ten mu ale štěstí nepřinesl, naopak. Nově sestavená dvojice havarovala hned na první zkoušce a z prázdninové dvojice soutěží si ruský pilot neodnesl ani bod.

Před zářijovou soutěží ve Walesu došlo k další rošádě na sedadle spolujezdce, které nově obsadila rakouská spolujezdkyně Ilka Minor. Zatímco v předešlých podnicích většinou Novikov neměl výraznější problém prosadit se před svého stájového kolegu Tänaka, tentokrát mu estonský jezdec od začátku ujížděl. Do neděle šel Rus s odstupem jen 13,5 vteřiny, ovšem hned ráno se nevyhnul jezdecké chybě a jeho odstup tím vzrostl přes půl minuty. Tänak ovšem na RZ 17 odstoupil s ulomeným kolem a tak Novikov při první startu s Ilkou Minor bral body za pěknou šestou příčku. Na další společný start ve Francii ale Rakušanka asi hned tak nezapomene. Její pilot se tam nevyhnul spoustě divokých kousků, ale nakonec svou novou spolujezdkyni v pořádku dovezl až do cíle a ještě si připsal body za sedmé místo.

Jakkoliv se jezdci M-Sport WRT ve Francii úplně nedařilo, na jeho nasazení na následující soutěži na Sardinii to nebylo vůbec znát. Šotolina je přeci jenom jeho oblíbenější povrch a to Rus během čtyř soutěžních dnů dokázal potvrdit i třemi nejrychlejšími časy. Klíč k italskému úspěchu se schovával za trpělivostí a vyvarování se vážnějších prohřešků. To se totiž nepodařilo jindy vzornému Loebovi ani oběma továrním pilotům Fordu. Po odstoupení Solberga na RZ 7, kde se zároveň dostal do potíží Ostberg, se vyhoupl na skvělé druhé místo. Na pozdějšího vítěze Hirvonena sice zaútočit nedokázal, ale skvělý úspěch v podobě stříbrné příčky si nenechal vzít. Závěrečná část sezóny tedy ruskému jezdci vyšla a při úplně poslední letošní soutěži jej čekala nová výzva v podobě přezutí svého speciálu na čínské pneumatiky DMack a potrápení konkurence s lepšími Micheliny. A hned úvodní etapa obutí speciálů vzhledem ke svému blátivému povrchu důkladně prověřila. V těchto náročných podmínkách se Novikovovi podařilo zajistit pro čínského výrobce premiérové vítězství v rychlostní zkoušce MS.

Hned záhy ale posádka kvůli problému s brzdami skončila mimo trať a průběžnou šestou příčku musela odstoupit. Během druhé etapy odehrávající se už na asfaltu se ruský jezdec probojoval na osmé místo, ale z toho jej srazila desetiminutová penalizace. Na vině byly již několikrát zmiňované gumy, jejich vzorek totiž nedosahoval požadovaných parametrů. Na konec si ale Rus zlepšil chuť třetím místem v katalánské Power Stage a celkově obsadil v konečné klasifikaci šampionátu dobrou šestou příčku. Oproti loňské sezóně Novikov očividně přidal na rychlosti a zejména ze začátku sezóny byla patrná i větší spolehlivost. V celkovém hodnocení roku už o nějak vysoké spolehlivosti mluvit nelze, nicméně oproti třeba Neuvillovi a Tänakovi na tom byl o něco lépe a hlavně zaznamenal více opravdu dobrých výsledků. Z těch je samozřejmě třeba vyzdvihnout dvě druhá místa z Portugalska a Sardinie, která věští, že se s ruským jezdcem mezi elitou mistrovství světa musí počítat.

Komentářů celkem: 3
28. 11. 2012 20:03
0 0
Pěkné shrnutí, dovedu si představit takových článků přes okurkovou zimní sezónu víc . Já Novikovovi fandím, jistě má i neobyčejné osobní kouzlo když kvůli němu Ilka několikrát porušila svoje předsevzetí nesedat vedle mladých jezdcůsmajlík
28. 11. 2012 20:55
0 0
jj pěkné shrnutí. Novikov je střelec! radost sledovat co na každé další rally předvede smajlík ale určitě je rychlý a pokud bude i stabilněji dojíždět, když ho Ilka trochu "zkrotí" tak je před náma jistě o to zajímavější sezónasmajlíksmajlík
28. 11. 2012 21:39
0 0
No Ilka moc krotit IMHO neumí, ale odvahu má pekelnou. Když si vzpomenu, co všechno pro(pře)žila s Henningem, tak klobouk dolů.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!