Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
24. 11. 2012 22:35 − 2647× − 3

Kubicův úspěšný podzimní návrat do rally

Polský jezdec se letos na podzim úspěšně vrátil na tratě po loňském těžkém zranění a dokazuje, že nic ne své rychlosti neztratil.

Robert Kubica. Jméno jistě známé valné většině motoristických fanoušků. Tento, zanedlouho 28letý, Polák tíhnul k motorismu jíž od raného dětství a první sportovní disciplínou s vůní spáleného benzínu, kterou vyzkoušel byly motokáry. Zde si vedl více než zdatně, za tři roky účasti v Polském mistrovství vybojoval rovnou šest mistrovských titulů. Tím jeho úspšné tažení motokárami nekončilo, jeho dalším cílem byl Italský mezinárodní motokárový šampionát, který jako první cizinec v historii vyhrál. V následujících letech dokázal získal vavříny ještě v několika dalších motokárových šampionátech, ale to už jeho cesta vedla do formulových vozů, do kterých vstoupil v roce 2000.


Foto: www.racem.tk

V sezóně 2001 závodil ve Formuli Renault, kde získal nejlépe druhé místo celkově v roce 2002. Dále se Kubica objevil ve Formuli 3 a dosud nejúspěšnějším rokem byl rok 2005 kdy vyhrál Světovou sérii Renault, což mu zajistilo post testmana a třetího jezdce týmu BMW Sauber. V srpnu 2006 jako první Polák v historii odstartoval do závodu Formule 1. Sezóna 2007 znamenala jeho první podiové umístění a také těžkou nehodu při Velké ceně Kanady, při které narazil v plné rychlosti do bariéry lemující trať.

Chuť si v Kanadě spravil o rok později, když zde dokázal vyhrát svůj první a dosud poslední závod F1 a celkově sezónu zakončil na 4. příčce. Další sezóna znamenala ústup ze slávy a umístění až ve druhé desítce pořadí, ale v této době již začal Kubica pošilhávat po účasti v rally, přičemž v závěru roku se zúčastnil několika soutěží. Změnu k lepšímu přinesl rok 2010 a přestup k Renaultu a pro sezónu 2011 byl Polský jezdec považován za jednoho z černých koňů šampionátu F1, ale vše změnila únorová havárie při Ronde di Andora.

Vzhledem k tomu, že eWRC je server o rally, podívejme se blíže na Robertovo učinkování v soutěžích. Je o něm všeobecně známo, že patří mezi velké fanoušky rally, sám dokonce vlastní exemplář Škody Fabia WRC s níž se Jan Kopecký účastnil v roce 2007 několika soutěží MS v rally. Kubica si svůj vstup do světa soutěží odbyl na sklonku roku 2009 kdy se zúčastnil čtyř soutěží s Cliem R3, přičemž cíl spatřil pouze jedinkrát, a to na francouzské Rallye de Var, kde dokončil na 29. příčce.

Rok 2010 pro Roberta Kubicu znamenal mnohem více soutěžních kilometrů a absolvovaných soutěží. Celkově za volantem několika speciálů Renault absolvoval rovnou desítku podniků v průběhu celého roku, zejména v Itálii. Do roku vstoupil na plno hned při Rallye Monte Carlo, kde se naposledy představil s Cliem ve specifikaci R3, avšak vinou problémů s motorem nedokončil ani první zkoušku. Od dubnové Rally Città di Forli došlo u Roberta ke změně techniky, když Clio R3 vystřídalo Clio S1600. S tímto vozem přišly také první úspěchy, například první vítězství mezi dvoukolkami při Rally Internazionale del Taro, kde dokončil celkově na 8. příčce.

Za vzpomenutí rozhodně stojí výsledek na říjnové Rally Antibes, kde se Kubica s dvoukolkou dokázal probojovat až na celkové stupně vítězů, neboť náročnou soutěž s 260 ostrými kilometry dokončil jako třetí a zanechal za svými zády mimo jiné i účastníky ME Tlusťáka s Oleksowiczem. Další úspěch si Robert připsal o měsíc pozdějí na Rallye du Var, kde byl opět nejrychlejší dvoukolka a celkově skončil na 4. příčce a připsal si skalp Sebastiana Ogiera, jenž na soutěži učil jezdil Citroen DS3 R3T.

Rok 2011 znamenal přerušení dobře rozjeté Kubicovy kariéry jak ve Formuli 1, tak v rally, neboť polský jezdec při svém prvním startu se čtyřkolkou havaroval hned v prvním měřeném testu do svodidel, které při nárazu prošly skrz motorový prostor a způsobyly vážná poranění jeho pravé ruky u které zpočátku hrozila i amputace. Kubica se však nevzdal, začal se věnovat rekonvalescenci a snažil se jít tvrdě za svým cílem moci se znovu věnovat své vášni, motoristickému sportu.


Foto: www.racem.tk

V rally si svůj comeback užil na začátku září roku 2012 na Ronde Gomitolo di Lana, kterou za volantem Subaru Impreza WRC S12 vyhrál. Na Rallye San Martino havaroval, avšak jeho další, v pořadí třetí, start na Italské půdě byl opět vítězný. V polovině listopadu došlo ke změně techniky, kdy Imprezu vystřídal extovární speciál v podobě Citroenu C4 WRC a premiéra v novém voze byla opět vítězná, když na Trofeo ACI Como dokázal Kubica opět všechny porazit. Že tentokrát měl konkurenci na úrovni, svědčí jména ze zbylých míst na stupních vítězů, kde se umístili i českým fanouškům známí Felice Re a Corrado Fontana. Dosavadní Kubicova rally cesta se uzavírá na Rallye du Var, kde při své třetí účasti v kariéře patřil mezi hlavní favority.

Na Francouzské soutěži si dalo dostaveníčko hned osm pilotů speciálů WRC, z nichž dva jsou nové 1,6 litrové generace. Asi největším soupeřem měl být Kubicovi Belgičan Loix s Peugeotem 307 WRC, což se také na trati potvrdilo a až do sedmé zkoušky, kdy Belgičan odstoupil se držel Kubicovi nejblíže. Avšak slovo nejblíže je značně relativní, neboť po šesti zkouškách již Loix na Kubicu ztrácel necelé dvě minuty. Po sobotním dni tedy Kubica na čele komfortní náskok přes 5 minut na C. Roberta s Peugeotem 207 S2000. Nedělní zápolení už Kubicovi až tak dobře nevyšlo, protože hned na druhé zkoušce dne skončila C4 WRC mimo cestu a polský jezdec musel odstoupit z první příčky.


Foto: jfhweb

A jaká budoucnost čeká na Roberta v další sezóně? Podle všeho to už na plnohodnotný návrat do seriálu Formule 1 nevypadá, ale smutnit rozhodně nemohou fanoušci rallysportu, neboť se čím dál častěji objevují náznaky o tom, že by se Robert v příští sezóně měl objevovat v Mistrovství Evropy s některou ze čtyřkolek. Jak to však nakonec dopadne si budeme muset ještě pár dní počkat.

Komentářů celkem: 3
25. 11. 2012 13:28
0 0
Jedny zvěsti mluví o kompletním ERC s Fiestou RRC pronajatou v M-Sportu, jiné zvěsti o privátní DS3 WRC v MS .. Nejlepší pro nás by bylo obojí smajlík
25. 11. 2012 21:54 Upraveno 22:05
0 0
Kubica na předposlední zkoušce Rallye du Var havaroval, vyletěl z tratě citroen shořel na prach, posádka stihla utéct, takže OK. Prý mu špatně mitfára přečetl zatáčku.
28. 11. 2012 08:11
0 0
Mám takový dojem, že Robert se přiřadí k takovým jménům jako Duval, mladý Novikov apod.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!