3. 12. 2012 06:11 − 4411× − 89

Co v rozhovoru nezaznělo

Mám toho na srdci mnohem víc, než jsem uvedl v rozhovoru s panem Dolejšem a cítím, že jsem mohl být konkrétnější.

Mám toho na srdci mnohem víc, než jsem uvedl v rozhovoru s panem Dolejšem a cítím, že jsem mohl být konkrétnější. Proto jsem se rozhodl napravit to tímto článkem.

V úvodu bych se chtěl zeptat každého z Vás na jednu věc. Chcete AJR, která pracuje pro rally, pro jezdce a snaží se situaci konstruktivně zlepšovat, přicházet s novými návrhy, projekty, spolupracovat s pořadateli apod. nebo AJR řvounů a kritiků? Můj osobní názor je ten, že kritizovat a poukazovat na chyby umí skoro každý, ale přijít s konkrétním řešením chyb již dokáže málokdo. Navíc jsme v situaci, kdy je rally na samém dně. Pomůžeme našemu sportu, když budeme vrhat špínu na všechny strany?

Tuto sobotu jsme s Petrem Černohorským strávili téměř sedm hodin na setkání pořadatelů, jehož samotné svolání považuji za velice pozitivní a důležitý krok. AJR byla k jednání pozvána a i průběh schůzky znovu potvrdil, že jezdci a pořadatelé jsou v současnosti na stejné lodi. Populárnější by jistě bylo, věnovat 10 minut sobotního času sepsání bouřlivého a odvážného panfletu, ale to není cesta, kterou jsem se vydal.

1) Vyjádření AJR k událostem z Brodu:

Dokud nebude k dispozici výsledek vyšetřování, nebudeme se k průběhu nehody vyjadřovat a nikoho obviňovat. AJR samozřejmě, jako ve všech předchozích případech, stojí na straně posádky a uznává jejich právo na chybu. AJR posádce nabídla pomoc v rámci svých možností.

AJR nemá v současné době takový mediální vliv, aby se náše názory dostaly do hlavních zpravodajských relací. Vyjádření formou článků na eWRC je jen plácnutím do vody. eWRC navštěvují povětšinou fanoušci a jezdci a těm přeci nemusíme existenci rally obhajovat.

Témata k projednání na Svazu rally plynoucí z této nehody:

* systém vydávání licencí jezdcům

* dodržovat používání píšťalek všemi traťovými komisaři

* předjezdci s nulami (povinnost mít licenci činovníka pro bezpečnost atd., jedna stálá skupina předjezdců)

* přítomnost aktivního jezdce či spolujezdce ve voze bezpečnostního delegáta, ve voze předjezdců apod. (pohled ze strany jezdce)

2) Práce AJR – Co vlastně AJR dělá?

Kolaudace tratí – nejedná se pouze o kolaudaci tratí z hlediska bezpečnosti pro jezdce, rozmísťování retardérů ke snížení okamžité rychlosti (nově se bude i více využívat nestandardních retardérů). V současné době AJR s pořadatelem diskutuje harmonogram, čas určený na přejezdy, servisní zónu, kontroly přeskupení apod. Cílem je celkově plynulý, bezproblémový průběh rally. AJR se pro sezónu 2013 zavázala v rámci kolaudace pomoci upozorňovat pořadatele na potenciálně nebezpečná místa pro diváky. To samozřejmě nese vyšší nároky na čas strávený kolaudací. V roce 2013 má AJR právo veta a v případě nesouhlasu s podobou rychlostní zkoušky nebo její nevhodností, se tato zkouška nepojede.

Účast na zasedáních Svazu rally

AJR je prostřednictvím svého garantovaného zástupce (Petr Černohorský) hlasem jezdců v řídícím orgánu rally. Zde máme možnost přicházet s novými projekty, upozorňovat na systémové chyby, navrhovat změny. Podněty jezdců tedy rozhodně nekopneme pod koberec.

Pravidelná zasedání Výkonného výboru AJR

Výkonný výbor AJR se nejen pravidelně schází, ale také živě komunikuje přes email apod. Veškerá činnost členů Výkonného výboru podléhá schválení většiny. Výkonný výbor rozhoduje o projednávaných otázkách a o tématech, které je nutné prosazovat a otevírat na Svazu rally.

Informování členů AJR

Výkonný výbor AJR pravidelně vydává zpravodaj o dění kolem AJR a její činnosti – zpravodaj je zasílán pomocí emailu členům asociace a jezdcům, kteří mají o informace zájem. Aktivní jsme také na Facebooku – www.facebook.com/asociacejezdcurally.

Pomoc všem licencovaným jezdcům a spolujezdcům

Jak se dočtete z našich Stanov, jedním z hlavních cílů AJR je pomoc svým členům, když to potřebují. Neváhejte se na nás v případě problémů obrátit. Uděláme vše, co je v našich silách.

3) A na co je podle nás třeba se zaměřit a jaká jsou opatření, která je třeba přijmout? Tady jsou některé důležité body:

Tvorba bezpečnostních plánů – jednotná metodika tvorby bezpečnostních plánů, důsledné dodržování termínů, kontrola plánu bezpečnostním delegátem na místě.

Účast aktivních jezdců či spolujezdců v bezpečnostním systému (vozy předjezdců, vůz delegáta apod.). Pomocná ruka pořadateli, pohled z druhé strany. Nestandartní retardéry – viz. výše. Důraz na správné zakreslení na silnici + v itineráři + materiál retardéru.

Systém přidělování licencí + vytvoření autority lektorů rally kempu (osobnosti z řad jezdců), na které se bude muset Svaz rally obrátit v případě rozhodování o přidělení licence.

Výcvikové kempy pod vedením lektorů viz. výše – při přestupu do silné čtyřkolky

Jednotné hodnocení soutěží – jeden sportovní komisař, jeden sportovní delegát pro všechny podniky (hodnocení budou mít konstantní měřítko)

Vytváření tlaku na FIA – snížení restriktorů u vozů N4

Vozidla předjezdců (000, 00, 0) – nikdy V.I.P., jen proškolení bezpečnostní činovníci

Kontrola rychlosti při seznamovacích jízdách a důsledné dodržovaní pravidel. Důležité kvůli přijímání závodů veřejností. Neměřit však rychlost na nesmyslných místech (buzerace posádek).

Tvrdé postihování černých tréninků – motivace pořadatelů, aby měli zájem na postihování černých tréninků

Důsledné postihování závažných pochybení posádek – např. chybně uvedený telefon posádky (dispečink se v případě nehody dovolá do jezdcovi firmy nebo dědečkovi místo do závodního vozu), nedodržení pravidel pro seznamovací jízdy, chování v servisu apod.

Jednotný hlas Svazu rally v médiích – jeden tiskový mluvčí – profesionální výstupy, disciplinovanost licencovaných jezdců při vyjádřování do médií

Projekty na podporu mladých jezdců

….

Na druhou stranu je zde třeba říci, že se kvalita organizace a zabezpečení podniků v České republice rok od roku zlepšuje a patří k tomu nejlepšímu na světě. Samozřejmě, že je třeba neustále pracovat a zlepšovat se, ale rozhodně by to nemělo být chápáno tak, že byli doteď organizátoři pouhými diletanty a že až teď začnou věci dělat pořádně.

Prosím Vás všechny o účast na chystané Valné hromadě Asociace jezdců rally (termín bude ještě oznámen), kde budete mít šanci svým hlasováním zvolit členy Výkonného výboru do dalšího období.

Pavel Kohout

Komentářů celkem: 89
5. 12. 2012 08:12
0 0
19 000 na rok pri takych autach prakticky nie je polozka. Divim sa ze je o to nulovy zaujem.
5. 12. 2012 09:07
0 0
Protože si fakt skoro každý myslí, že jeho se to netýká.
5. 12. 2012 09:09 Upraveno 09:12
0 0
Původně napsal Vojtěch Štajf

...ale řešení existuje a docela mě vytáčí, že někteří to teď tady řeší, jako kdyby objevili Ameriku, a přitom AJR na tenhle problém upozorňovala...

Pokud to má být reakce na mě, tak bych si dovolil vyjádřit trošku odlišný pohled na věc, aniž bych jakkoli snižoval vaše zásluhy. Já být soutěžákem, zajímal bych se kromě svého pojištění také o to, jak je pojištěný sportovní podnik. Pokud jezdci stávající řešení považují za správné a vyhovující, pak není co řešit (ale počet těch "vyšších " pojistek tomu nenasvědčuje). Nepřijde mi jako úplně logické, že na jednu stranu "jezdec má právo udělat chybu", na druhou stranu ho taková chyba může na zbytek života zruinovat. O takové právo bych asi nestál. Já bych si představoval, že nejen auto, ale prvořadě "závodiště" bude zabezpečeno odpovídající pojistkou (jezdec ztěží může ovlivnit, jak blízko trati stojí ploty a někdy bohužel i diváci...). Ale svůj názor nikomu nenutím.
5. 12. 2012 09:35
0 0
JanO: Na tebe to zrovna nebylo... Jinak s tebou souhlasím, ale ono je vůbec složité s pojišťovnami něco dohodnout. Všechny pojišťovny totiž zajímají masové pojistky, ze kterých se na spoustu výluk mohou vylhat a vydělají na tom za maximálně rozloženého minimálního rizika. U rallye je pojištěných málo a riziko vysoké, takže je buď strašně vysoká cena pojištění nebo se do toho těm pojišťovnám vůbec nechce. Věnoval jsem se tomu rok, tak vím, o čem mluvím.
5. 12. 2012 17:35
0 0
Moc dobrá iniciativa a snad to i dalším teď dojde.
6. 12. 2012 07:13 Upraveno 07:14
0 0
V.Štajf:Asi to byla ohledně pojištění reakce na mne,protože jsme měli zde na stránkách ewrcu rozdílné názory už při prosazování tohoto druhu pojištění před třemi roky.Když pominu to, že na problémy s pojištěním jsem upozorňoval dříve,než AJR vznikla,naposledy třeba na začátku letošního roku ve svých návrzích,zaslaných na Svaz rally,musím také trvat na tom,aby se sdělily kompletní informace,nejenom ty ,co se hodí.Výše uvedené pojištění totiž mělo být v původním návrhu povinné pro všechny posádky, což by pochopitelně pro někoho,kdo startuje třeba 2x ročně by bylo velmi drahé/min.14 000,- ročně/.To se naštěstí neprosadilo a je dobrovolné,údaje o pouhých 20 pojištěných je možná také ukazatel, jak je to moc výhodné.
Stále znovu upozorňuji na to, že by to ale měla být starost pořadatele soutěže,případně nadřízené pořádající složky, tedy AČR.Ten má veškeré finanční i právní možnosti, jak se v případě nějaké události daleko lépe a důrazněji bránit.Moje zkušenosti s vymáháním pojistného plnění jsou zejména s ČP naprosto tristní,kdy výsledek boje jednotlivce s kolosem pojišťovny byl stejný, jako si stoupnout před rozjetý kamion.
6. 12. 2012 08:58
0 0
Ja jsem se taky tehdy obaval, ze pri existenci takoveho pojistneho produktu nebude dlouho trvat, a FAS naridi jeho pouzivani vsem. Dosud se tak nastesti nestalo, takze se timto Vojtovi Stajfovi omlouvam - je to predevsim jeho zasluha, ze takovy produkt existuje.
Myslim, ze to pojisteni je vyhodne pro auta s drahym provozem, kde se takova suma v celkovych nakladech ztrati, pripadne pro auta pujcovaci. Ostatni musi zvazovat, jestli risknou vyuzivat pojistku, kterou sjednal Autoklub (a ktera ma velmi nizky limit plneni), nebo vytahnou z kapsy vic penez. Pro historika, pri ucasti na nekolika zavodech za rok, znamena rozdil v cene pojisteni takovou polozku, ktera se rovna nakladum na jeden cely zavod. Zatim riskuju a volim jeden zavod navic.
10. 12. 2012 08:12
0 0
Pane Vrátníčku, vy jste pro mě typickým příkladem toho, kdo vůbec nepochopil tu podstatu. Tady vůbec nejde o výhodnost! Jasně, že ta pojistka od pořadatele ve startovném vyjde laciněji, když je na 10x menší celkovou škodu! Tady jde o riziko, že způsobíte z jakéhokoliv důvodu na rychlostní zkoušce škodu a budou to splácet ještě vaše děti. Pak si můžete říkat, že by bývalo bylo lepší platit těch 14 tisíc za rok, ale už bude pozdě. A zapomeňte na to, že Autoklub má nějaké jak vy říkáte právní možnosti atd. Nechá vás v tom jako kdysi Vaška Arazima... Co se týče ČP, jelikož je to řešeno přes Allrisk, všechno se řeší s Allriskem. Mnou zbouraný můstek vloni na Příbrami zaplatili bez problémů...
10. 12. 2012 09:21 Upraveno 09:22
0 0
V.Štajf: Myslím, že jsem velmi dobře schopen pochopit podstatu problému,viz moje varování na špatné pojištění a jeho výši už před mnoha lety,ale my se zcela rozcházíme v jeho řešení.Já tvrdím, že to má být starost pořadatele,vy tvrdíte, že to má jít k újmě a na vícenáklady jezdce.Ta druhá varianta je jistě výhodná a schůdná pro někoho, kdo pronajímá auto 10x ročně a zcela neschůdná pro toho, kdo startuje 2x ročně,ale je to z principu špatné řešení výše uvedeného problému,mimo jiné i proto, že ten první případ je podnikání, to druhé spíše/drahý/ koníček,byť následky mohou být stejné.Jinak je fajn, že se z tohoto pojištění už něco zaplatilo, myslím,že opravdová zkouška by ale byla platba za škodu ve výši desítek milionů,pak by se ukázalo, zda to funguje.No, testovat to raději ale nebudeme...
Škoda, že AJR neměla v předchozích letech tu sílu i za cenu restrikcí prosadit takové pojištění, které třeba máte pane kolego sám,to by byl velký přínos pro celé startovní pole.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!