Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
10. 12. 2012 13:31 − 2972× − 6

Průřez kariérou Pettera Solberga, díl druhý

Mistrovství světa v rally po letošku opouští jedna z legend a proto si připomeňme 14 let učinkování Solberga v nejvyšší lize rally.

Dnes začneme tam, kde jsme minule skončili, tedy sezónou 2005, do které Solberg vstupoval v roli úřadujícího vícemistra světa. Vstup do šampionátu samotného se nesl v duchu tradice předešlých let, protože start na Monte opět přinesl nula bodů, tentokráte byla na pořadě dne opět havárie. Na následujícím Švédsku a Mexiku pro změnu Solberg vyhrál a sezóna pokračovala s dalšími podiovými umístěními. Avšak ani letos nebyl Solbergovi druhý titul mistra světa souzen, Sebastien Loeb se své vlády ujal pevně a nenechal nikoho na pochybách, kdo že bude držitelem titulu. Petter Solberg tak zopakoval maximum možného, když do své sbírky přidal třetí vícemistrovský titul. Tentokrát se o něj musel snažit až do konce sezóny a při rovnosti bodů s Gronholmem mu jej zajistil až vyšší počet vítězství v jednotlivých soutěžích.

O rok později již Solberg začal zažívat menší ústup se slávy, jelikož v sezóně skončil celkově až jako šestý, když se před ním umístil i soukromník Stohl. Ale pořád zůstával nejrychlejším pilotem vozu značky Subaru. Celkově v sezóně zaznamenal čtyři výpadky a ke všemu několik dalších výsledků na hranici bodované osmičky nejrychlejších. Jestliže však něco zůstalo při starém, tak to byla Rallye Monte Carlo, kde opět nespatřil cíl, tentokráte vinnou motoru.

O moc lepší nebyl ani ročník 2007, kdy už pomalu začínalo být jasné, že Impreza WRC přestává konkurenci stačit, což se odrazilo i na umístění Solberga, který ročník zakončil na páté příčce absolutně, když se před ním umístili tovární posádky Citroenu a Fordu. Nejlepší výsledek zaznamenal Solberg v Portugalsku, kde byl stříbrný a za celou sezónu toto umístění doplnil pouhým jediným dalším pódiem v Řecku, kde dokončil na třetím postu. Jinak se po zbytek sezóny pohyboval kolem šesté příčky, lepšímu umístění nepomohla ani čtyři odstoupení.

Celý tým Subaru WRT se s nadějemi díval vstříc roku 2008, kdy bylo v plánu v průběhu sezóny vyjet s kompletně novým vozem. Subaru Impreza WRC S14 znamenalo revoluci, alespoň co se designu týká, protože to bylo poprvé, co neměla nejvyšší specifikace Imprezy kufr, neboť vůz byl hatchback. Avšak ani nový vůz neznamenal pro Solberga zlepšení celkového umístění, za konci sezóny mu opět patřila šestá příčka a aby toho nebylo málo, tak byl o čtyři body i za svým týmovým parťákem Atkinsonem. Jedinou soutěží, kde v tomto roce dokázal vyšplhat na stupínky vítězů bylo Řecko, které mu dlouhodobě svědčí a kde dokončil na stříbrném postu. Mnohem více se dařilo Atkinsonovi, který v sezóně dokázal získat hned pět umístění mezi nejlepší trojicí.

Po sezóně bylo jasné, že by nová Impreza při správném vývoji mohla být dostatečně konkurenceschopná, avšak jakékoliv takovéto myšlenky zhatilo rozhodnutí Subaru z konce roku. Z důvodu celosvětové finanční krize se automobilka rozhodla stáhnout z Mistrovství světa a dvojice Solberg-Mills se rázem ocitla bez angažmá a bez perspektivy pro následující sezónu. Ale nebyl by to Petter Solberg kdyby nezačal pracoval na vytvoření soukromého týmu, aby se v kolotoči MS udržel. Za poměrně krátkou dobu se mu podařilo dát dohromady partnery, sehnat auto a vyrazit vstříc další sezóně. Úvodní podnik šampionátu v Irsku sice jetě nestihl, ale od Norské rally jsme ve startovním poli mohli vídat šedo-černou Xsaru WRC pilotovanou Solbergem. Hned při druhém startu s novým speciálem na Kypru dokázal Solberg vystoupat na stupně vítězů, třetí místo zopakoval na Sardinii a přidal ještě několik čtvrtých míst, což mu na konci roku stačilo na páté místo.

Do sezóny 2010 tým Petter Solberg WRT vstupoval s inovovanou technikou, když Xsaru již od loňského Španělska vystřídal aktuální speciál Citroenu v podobě C4 WRC. A je potřeba říct, že Solberg si spolu s novým autem rozumněli náramně, výsledkem na konci sezóny bylo fantastické třetí místo absolutně a je dlužno dodat, že moc nechybělo ani k dalšímu titulu vícemistra. Celkově se Solbergovi podařilo v sezóně 8x vystoupat na stupně vítězů, třekrát byl bronzový a a hned pětkrát byl stříbrný. V tomto roce se udála další zásadní věc v Solbergově kariéře, když dlouholetý spolujezdec Phil Mills oznámil po Portugalské rally konec kariéry a vedle Solberga usedl další Brit Chris Patterson.

Loňská sezóna již tolik Solbergovi nepřála, hned čtyřikrát se musel se soutěží rozloučit ještě dříve, než byl cíl. Poprvé a naposledy v kariéře si Solberg odskočil do šampionátu IRC, kde startoval s Peugeotem 207 S2000, avšak Monacké prokletí zlomit nedokázal, když jej ze soutěže vyřadila poměrně častá závada Peugeotů v podobě problémů s alternátorem. V MS dvojice Solberg-Patterson startovala s novým speciálem Citroen DS3 WRC a nepodařilo se jim plně navázat na minulý rok, na pódium vystoupali pouze dvakrát a i z důvodu několika nedokončených soutěží z toho bylo na konci sezóny páté místo.

Pro letošní rok se Petter Solberg vrátil do továrních služeb, když se stal dvojkou u týmu Fordu. To pro něj znamenalo po letech návrat do týmu, který stál za počátkem jeho bohaté kariéry v MS a opětovnou spolupráci s Malcolmem Wilsonem, který jej de facto pro svět MS objevil. Letošní rok byl jako na houpačce, první polovinu roku Solberg zajížděl konstantně, poctivě sbíral body a pohyboval se kolem průběžného druhého místa. Změna však nastala po Finsku, kdy se něco zlomilo a Solberg kupil chyby, které jej stály dobrá umístění na bodovaných příčkách a propad až na páté místo v hodnocení seriálu.

Španělská rally 2012 tedy byla posledním podnikem Mistrovství světa na kterém Petter Solberg startoval, neboť pro následující ročník nesehnal angažmá a rozhodl se svět MS opustit. Zda-li, případně kde Solberga uvidíme příští rok, tedy zůstává otevřenou otázkou, na kterou přinesou odpověď následující týdny.

Komentářů celkem: 6
10. 12. 2012 20:411
0 0
..Jako mistr vstupoval do sezóny 2004....
10. 12. 2012 21:412
0 0
někde je chyba? U 2005 je "v roli úřadujícího vícemistra světa"
11. 12. 2012 10:003 Upraveno 10:00
0 0
A stejně jsem mu nejvíc fandil, když jako soukromník proháněl tovární špičku. Obzvláště rok 2010 si jistě budu navždy "re:member" - i ten krásný design jeho auta.
11. 12. 2012 14:554
0 0
2007 jsem byl ve Finsku, kde už jeli s kratkou Subinou.. Někde nastala chybička ale já netuším kde.. Jinak články moc pěkné!
Ifo
11. 12. 2012 16:375
0 0
Petterovi jsem vždycky fandil. Škoda že končí. smajlík
11. 12. 2012 19:476
0 0
smajlík Petter smajlík Solberg smajlík
symbol mistrovství světa v rally
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!