Legendy z Polska
Po tom, co se neuvěřitelnou rychlostí naplnila startovní listina domácích posádek na dubnový Rallye Praha Revival, začíná nabírat konkrétní obrysy i zahraniční obsazení. Pro začátek bychom chtěli představit návštěvu od našich severních sousedů.
Po dvojnásobné revivalové účasti se náš kamarád Adam Dowgird stal čestným ambasadorem Revivalů v Polsku. Jeho diplomatická mise přináší ovoce, díky jeho referencím a kontaktům mezi legendami polského autosportu a závodníky s historickými automobily by se na jarní Praze mělo objevit hned pět posádek z Polska.
Největší hvězdou by měla být zřejmě největší (spolu se Zasadou) žijící legenda polského rallysportu, a to Andrzej Jaroszewicz!!!
Andrzej začínal s rallye začátkem sedmdesátých let. Jako syn ministerského předsedy měl vše zřejmě jednodušší a vždy disponoval špičkovým vozem. Už v roce 1973 startoval na RMC s Fiatem 125P. Poté startoval již v té době s nejlepší technikou, a to Fiatem 124 Abarth, u nás s ním startoval např. na Rallye Tatry 75.
Jaroszewicz začal pravidelně startovat v ME s úkolem zisku titulu. Proto také jeho tým pořídil novinku, tehdy neporazitelné auto, Lancia Stratos a to hned ve třech kusech.
To bylo v zemích socialistického bloku něco nevídaného! Bohužel Andrzej všechny rozbil… První na španělské rallye v r. 1976 a zbylé na Raidu Polském 77 (jednu v tréninku a druhou v závodě).
Zajímavostí je také, že Jaroszewicz jako první jezdec východního bloku vyzkoušel F1 a to na novém okruhu v Poznani – monopost Wolf WR1 týmu Waltera Wolfa z Kanady. Andrzej Jaroszewicz bude startovat s replikou Polonezu 2000, kterou disponují pořadatelé.
Druhou legendou je bývalý tovární jezdec FSO Tomasz Ciecierzyński. Tomasz startoval již v letošním ročníku se zapůjčenou R5 GTE od pořadatelů. Setkání se mu velmi líbilo a již se těší na další ročník:-)
V příštím roce by měl přijet se svou replikou Polonezu 2000 a asi v nejznámějších barvách.
Tomasz startoval jako tovární jezdec FSO v mnoha soutěžích MS, mj. v r. 1977 soupeřil na Rallye Monte Carlo s V. Blahnou a M. Zapadlem s kterými se setkal opět na RPR 2012. V r. 1976, 1981 se stal mistrem Polska na Fiatu 125p, resp.na Polonezu 2000.
Třetím jezdcem bude bývalý spolujezdec Tomasze, Mieczyslav Galant, který bude taktéž startovat s nejlepším polským soutěžním vozem, tedy Polonezem 2000.
Čtvrtým jezdcem s Polonezem bude samozřejmě Adam Dowgird, který vlastní repliku Poloneze 2000, jak s ním startoval Marian Bublewicz. Bude jistě chtít pokračovat v trendu, kdy každý revivalový start proměnil v medailové umístění.
Spolujezdec Adama Dowgirda Rafal Winiarski to již na horkém sedadle nevydržel a míní z jara přijet jako pilot repliky továrního Fiatu 125P.
Foto: Bob Hlávka a archiv polských jezdců