10. 1. 2013 20:30 − 2806× − 6

Ford se převtělil do nové stáje

Modrý ovál patří ke koloritu světového šampionátu od nepaměti a těžko si jej bez těchto speciálů vůbec představit.

Modrý ovál patří ke koloritu světového šampionátu od nepaměti a těžko si jej bez těchto speciálů vůbec představit. Ačkoliv se Ford MS účastní pravidelně dlouhou dobu, připsal si na své konto pouze pět titulů. Dva tituly mezi jezdci už takřka zavál prach, Björn Waaldegard s Arim Vatanenem je získali už na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Ze stejného období pochází i jeden ze tří značkových titulů, přičemž ty zbylé dva už patří na konto spolupráce Fordu a M-Sportu. Ti spolu uzavřeli dohodu před premiérovou společnou sezónou 1997, kdy na světové tratě poprvé vyjely speciály kategorie WRC. Malcolm Wilson musel během tohoto období několikrát vyjednávat o pokračování partnerství a zřejmě největší nejistota nastala předloni v zimě.

Tehdy vypršel kontrakt M-Sportu s americkou značkou a zároveň přišli o hlavního sponzora Abu Dhabí. V prosinci se ale Wilsonovi podařilo jednání dovézt do úspěšného konce a dále tak mohl připravovat a provozovat Fiesty WRC pod hlavičkou továrny. O rok později už ale situace tak růžově nedopadla. V sezóně 2012 se dvojici Jari-Matti Latvala a Petter Solberg příliš nedařilo, oba na sebe upozorňovali hlavně častými haváriemi. Ze třinácti soutěží dokázala tovární stáj díky Latvalovi vyhrát pouhé dvě soutěže a Fin se umístil až na třetí příčce klasifikace pilotů za tovární dvojkou konkurenční Citroënu. Ford se tak z MS stahuje a nadále už M-Sport pod jeho hlavičkou startovat nemůže.

Malcolm Wilson je ovšem znám svými vyjednávacími schopnostmi a pro pokračování Fiest WRC v tovární specifikaci i v sezóně 2013 udělal maximum. Na pomoc mu přispěchal Katar v čele s jejich hlavní sportovní ikonou Nasserem Al-Attiyahem. Novým spojenectvím vznikla stáj Qatar M-Sport WRT, které FIA i přes absenci jména výrobce udělila statut tovární stáje. Jelikož Latvala odešel k debutujícímu Volkswagenu a Solberg se na pokračování smlouvy nedohodl, přetvořená britská stáj bude reprezentována novou jezdeckou sestavou. Post tovární jedničky dokázal i díky skvělé sezóně, během které získal první vítězství v soutěži MS a celkově skončil čtvrtý, Mads Ostberg.

Norský mladík po letech soukromého působení v rámci rodinné stáje Adapta konečně získal kýžený statut továrního jezdce a bude se moci plně soustředit na soutěžení. Kromě toho bude moci daleko více testovat, což byl velký problém, se kterým se Ostberg zejména v loňské sezóně potýkal. Už nyní má před startem Monte Carla možná natestováno více než za celou předešlou sezónu. V Monaku se ovšem představí vůbec poprvé a tak se od něho boj o nejvyšší příčky čekat úplně nedá, zato v následujícím Švédsku bude situace zcela opačná. Sněhový díl MS lze označit jako Norův výstavní podnik, kde se s ničím jiným než bojem o vítězství rozhodně nespokojí. Sílu a rychlost prokázal v předešlých letech Ostberg i na šotolinových soutěžích, kde by jistě mohl získat další triumf do své zatím pouze jedním vítězstvím ověnčené sbírky. S odchodem Sebastiena Loeba se mistrovství s největší pravděpodobností hodně vyrovná a za takových okolností nelze jedničku M-Sportu vyřadit ani z boje o titul.

Ač dlouho nebylo jasné, kdo se nakonec stane Ostbergovým týmovým kolegou, nakonec si na osamělost v týmu rozhodně nebude moci stěžovat. Malcolm Wilson se domluvil hned se dvěma piloty a v obou případech se jedná o rychlé a dravé mládí. Zkušenějšího z této dvojice představuje Rus Jevgenij Novikov, který má za sebou skvělou sezónu za volantem netovární Fiesty WRC a letos jej čeká posun vpřed do tovární sedačky. Na Monte Carlu přilepí ruský pilot na dveře svého Fordu startovní číslo 5 a bude bojovat o mistrovské body za tovární stáj. I když absolvuje všechny soutěže, možná nebude ve všech nominován do této pozice, protože tu ještě je onen druhý zmiňovaný borec. Tím není nikdo jiný než přeběhlík z juniorky konkurenčního Citroënu Thierry Neuville. Belgický mladík absolvuje rovněž kompletní sezónu a na úvod bude bodovat za B-tým. Každopádně i vzhledem k jeho kvalitám hlavně na asfaltových soutěžích je možné, že se posadí rovněž do speciálu se startovním číslem 5. Tyto případné rošády nemění nic na tom, že Novikov i Neuville odjedou celý ročník a budou si chtít vylepšit své dosavadní výsledky. Pro Rusa je další metou vítězství, pro Belgičana stanutí na pódiu. Pokud Neuville zopakuje obrat z IRC, kde se první sezónu za volantem Peugeotu spíše trápil a druhý rok naopak vyloženě zářil, můžeme se těšit na skutečně velké věci.

M-Sport v Birminghamu představil i nové bojové barvy, kterým vévodí loga Qataru coby jejich finančního zachránce. Hodně bojovně působí i jezdecká sestava plná odhodlaných mladých jezdců. Pohrobek tovární stáje Fordu má možnost dokázat své kvality i bez finanční podpory samotné značky a nám nezbývá než doufat, že letošní rok nebude pro tovární Fiesty WRC posledním.

Komentářů celkem: 6
11. 1. 2013 10:22
0 0
Tak pro mě zatím nejhezčí Fiestasmajlík
11. 1. 2013 10:26
0 0
Jo, mně se také líbí, ale ne všichni sdílí tento názor:http://forum.ewrc.cz/showthread.php?2279-Novinky-ve-WRC/page71
11. 1. 2013 11:49 Upraveno 11:50
0 0
Mně osobně se design líbí. S tou podporou/ nepodporou od Fordu je to prazvláštní. Veliké loga Ford na košilích posádek, velké nápisy Ford EcoBoost na autě.. Za takové reklamy se přece platí desítky tisíc eur. A nevěřím, že si to Wilson takto nechal oblepit zadara, aby měl auta pestřejší.. Můj názor je, že Ford se stáhl jako značka mediálně, aby se dál nenechali bičovat za případné další neúspěchy. Ale nadále je tam významná i finanční podpora automobilky, i když možná snížená.. A když budou úspěchy, náležitě toho Ford marketingově využije (vidíte, my stále umíme, i když už nejsme tovární tým..).
Chybějící prachy doplnil Qatar a podle mě bude Ford v rally minimálně stejně tak silný jako byl dosud a osobně čekám od nich možná lepší sezonu než loni.. smajlík
11. 1. 2013 22:10
0 0
Peťan72: Zajímavý a myslím i docela správný úsudek-co se po-nepodpory od Fordu týče. Když jsem viděl auto polepené těmi zmiňovanými nálepkami na foru, také jsem se nad tím pozastavil. A jak píše Martin, jen si přát, aby to nefungovalo jen na letošek...
12. 1. 2013 13:00
0 0
Co se týká designu, tak svěžejší se mi zdá to, co má na webu Hanninen - http://www.juhohanninen.com/en/main/
12. 1. 2013 19:47
0 0
tak je skoda, ze takovy Juho mit nebude smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!