Sébastien Ogier: Získá titul již v letošní sezóně?
Pojďme se podívat na to, proč někteří motorističtí novináři pasují Sebastiena Ogiera do role největšího favorita na zisk mistrovského titulu v roce 2013.
Přestože velkolepé uvedení do světa WRC může naznačovat ledacos, tak se šéf týmu Jost Capito drží ve svých prohlášením poměrně při zemi: „Zatím není možné přesně posoudit, jak jsme na tom ve srovnání s našimi soupeři, kteří jsou silní i zkušení zároveň. V týmu panuje obrovská euforie z toho, jak si Polo R WRC během Monte počínalo. Mohu vás ujistit, že jsme udělali vše pro to, abychom byli konkurenceschopní už od samotného vstupu do šampionátu. Naše cíle pro letošní rok se tímto nijak nezměnily. Chceme se především učit a pravidelně se umísťovat na stupních vítězů. O titul chceme bojovat v roce 2014.“ Opravdu je nutné čekat až do roku 2014?!
Ještě jednou si shrňme události předchozích dnů. Sebastien Ogier dokončil „neskutečně náročné“ Rallye Monte Carlo na skvělém druhém místě za očekávaným vítězem Sebastienem Loebem a svému týmu tak umožnil poprvé se radovat z umístění na stupních vítězů. Takový výsledek určitě nutí šéfy konkurenčních týmů Citroen a M-Sport k hlubokému zamyšlení. Vzhledem k tomu, že pro letošek má devítinásobný mistr světa zcela jiné motoristické plány, tak většinu es drží ve svých rukou právě Ogier. Kdyby byl Loeb v „důchodu“ již teď, tak si nelze představit pohádkovější vstup Volkswagenu do kategorie WRC.
Ogierovy zkušenosti s vozy kategorie WRC nejsou jediným důvodem, proč by měl být stavěn do role favorita už pro letošní sezónu 2013.
Zatímco Jari-Matti Latvala, který se k Volkswagenu přidal po pěti letech strávených v týmu Ford, poprvé „ochutnal“ nové Polo až v listopadu loňského roku, tak se Ogier podílel na vývoji nového vozu již od chvíle, kdy na konci sezóny 2011 opustil Citroen. Kromě testování Pola R WRC také nabíral další zkušenosti s tratěmi světového šampionátu za volantem Škody Fabia S2000 a formoval tým nejbližších spolupracovníků.
Nezapomínejme na to, že je to muž, který díky své rychlosti pořádně zatřásl Loebovým zlatým trůnem. Dokonce tak, že na Rally Deutschland 2011 vybojoval svoje první vítězství a porazil týmovou jedničku. V Citroenu tehdy panovala velmi napjatá atmosféra, protože se mladší Sebastien nechtěl smířit s nařízením šéfa týmu Quesnela, že nesmí na Loeba útočit. Považoval to vůči sobě za velmi nespravedlivé a v rozhovorech pro média si nebral žádné servítky. Možná i díky tomu si vysloužil nálepku arogantního jezdce. Tato vlastnost ovšem často provází mnohé šampióny.
Rally Deutschland 2011
I když to nebývá u jezdců zvykem, tak se Ogier dokáže zcela otevřeně bavit o své domnělé aroganci a povaze: „Myslím si, že mě fanoušci neměli zpočátku příliš rádi. S postupem času jsem ale získával na popularitě. Lidé mě předtím považovali za arogantního, protože jsem se mnohokrát nevyjadřoval politicky korektně.“
V další upřímné zpovědi v lednovém vydání magazínu Autosport Ogier dodal: „Když něčeho dosáhnu, tak to tím nekončí. Vždy hledím dopředu. Mám to ve své povaze.“ Zároveň všechny ujistil, že se určitě hlasitě ozve ve chvílích, kdy bude cítit, že se věci nevyvíjejí tak, jak bylo plánováno.
Sebastien Ogier je bez sebemenších pochybností dostatečně rychlý na to, aby bojoval o titul. Dokáže dotáhnout své plány do konce a už teď je jasné, že sedí v konkurenceschopném voze. Sejdou-li se všechny tyto faktory dohromady, tak je zisk mistrovského titulu zcela reálnou vizí. To, že se jedná o premiérovou účast Volkswagenu ve WRC, nehraje žádnou roli.
Ba co víc! Stačí se podívat na tříletý plán Volkswagenu a uvědomit si, že továrna chce do programu WRC investovat částku ve výši 30 miliónů Euro. Což je podstatně více, než dosud proinvestoval konkurenční tovární tým Citroen.
Je to vlastně velmi jednoduché. Pokud má VW peníze, tak si může dovolit angažovat ty nejlepší jezdce a nejschopnější lidi z branže. Dvojnásobný mistr světa Carlos Sainz, Jost Capito, který byl ve Fordu zodpovědný za Ford Focus RS, bývalý technický ředitel F1 týmu Sauber Willy Rampf nebo bývalý špičkový spolujezdec ze světa WRC Sven Smeets – ti všichni a mnozí další jsou již na palubě a svými znalostmi, zkušenostmi a ambicemi chtějí přispět ke zdárnému dílu. Ani se člověku nechce věřit, že by se to „mužům v modrém a bílém“ nepodařilo.
Modrobílé krédo „utrácet utrácet a utrácet“, dokonalé technické zázemí a Ogierův bezesporný talent jsou letos podpořeny další velmi podstatnou skutečností. A tím je menší konkurence.
Od roku 2004 až do konce loňské sezóny dominoval šampionátu WRC Sebastien Loeb. “Malý velký“ Alsasan vybojoval devět mistrovských titulů, zvítězil v sedmasedmdesáti soutěžích a po celou tu dobu zůstal věrný továrnímu týmu Citroen (s výjimkou roku 2006, kdy závodil v barvách privátního týmu Kronos) .
Pro tuto sezónu se však Sebastien Loeb rozhodl přejít na „částečný úvazek“ a zúčastní se vybraných čtyř závodů mistrovství světa. Za této konstelace je jasné, že jeho vítězná série nebude završena kulatým jubileem a je velmi pravděpodobné, že skončí i nadvláda francouzského týmu Citroen. Tím nechce autor článku nikterak snižovat kvality nové týmové jedničky Mikko Hirvonena, ale musíme si uvědomit, že ani Mikko nedokázal Loeba dlouhodobě porážet a je skoro nemožné si představit, že by se jednou propracoval do role dominujícího hráče. Tým M-Sport ztratil tovární zázemí Fordu a i když se světu představil s relativně rychlou jezdeckou sestavou, tak přece jenom posádkám chybí potřebné zkušenosti. A Ogierův týmový kolega Jari-Matti Latvala se chce během úvodních šesti měsíců hlavně seznamovat s novým vozem a týmem. Kdo jiný než Ogier by tedy měl být tím nejžhavějším kandidátem na celkové prvenství?
Zároveň si uvědomme fakt, že s výjimkou Marcuse Gronholma byl Sebastien Ogier jediným jezdcem, který byl schopen držet s Loebem krok. Ukázal, že dokáže být stejně tak rychlý, jako i konzistentní ve svých výkonech. Mezi Ogierem a Gronholmem byl ovšem jeden zcela zásadní rozdíl. Ogier byl s Loebem v jednom týmu a to mu bránilo v rozletu. Tato skutečnost jej hodně deptala a vyústila v pozdější odchod.
Už na okázalé premiéře v Monte Carlu vzkázal Capito své poselství konkurenci: „Na jednu věc se u nás ve Volkswagenu můžete v příštích letech stoprocentně spolehnout – do boje o vítězství dáme celé naše srdce a duši.“
První dílčí úkol v podobě umístění na stupních vítězů byl právě zdolán. Finanční a technické zázemí Volkswagenu naznačuje, že zisk obou titulů nemusí spadat do říše pohádek a snů.
Takže dámy a pánové, přivítejme nového šampióna pro rok 2013 – Sebastiena Ogiera!
George East, crash.net
Ogier bude všude hodně rychlý, ale není vyloučeno, že i sem tam nezaboduje po chybě. Přece jen jezdí na limitu. Stejně tak Latvala, který nechává v příkopách hodně bodů. Navíc letos si musí zvykat a předělat auto stavěné na jiný styl jízdy. To bude hrát do karet někdy pomalejším, ale pravidelně bodujícím jako je Hirvonen a Sordo.
Vůbec bych nepodceňoval Ford. Dva jezdci přešli z privátních týmů, kde neměli možnost tak testovat, na tovární auto a najezdí v testech dávky, o kterých se jim před tím ani nesnilo. Takže Ostberg i Novikov pujdou rychlostně významně nahoru a nevidím důvod, proč by nemohli na mnoha rally jet Ogierovo tempo, nebo být na dostřel. Neuville se něco taky loni naučil a i on bude mít tovární přípravu. Juho určitě pojede víc než 2 rally, ale přece jen je "nováček" a externista, proti těm třem. Jedinou nevýhodu těchto 4 jezdců Fordu (nebo 5 - s Nasserem) je, že si vzájemně budou brat body. Jasnou jedničku tam nevidím, jedině že by si ji výkony vyjel Ostberg.
Nevím jaká je rychlost Pola a nikdo z nás to neví a do 4. rally se to popravdě nedozvíme. Ale mám tušení, že to auto bude hodně dobré, minimálně na rovině Fordu i Citroenu. Ale stát se může všechno a doufám, že Ogier jednoznačným favoritem nakonec nebude. Já chcu velké souboje a různé vítěze. Takže doufám, že se letos kromě Ogiera dočká vítězství i Sordo, Novikov, Ostberg, Latvala i Hirvonen..
na titul jet.
A ještě jedna věc tady je.nikdo neví jaká je skutečná výkonost vozu v normálních podmínkách.
Je také jasné,že Ogi je nesmírně rychlý a hlavně moc nehcybuje.
Já jen doufám, že VW nebude hnedka dominovat a i Ogi s JML maj na svoje tituly zřejmě dalších 5 let. Ostatní nemaj nic kromě této sezony jistého a aby se taky nestalo, že šejkové řeknou "Je tu zas nová nepřekonatelná značka, prdíme na to."
Já osobně bych to moc přála Jarimu, má talent, je rychlý, mladý, ale potřeboval by se trochu zklidnit.
Pokud jde o " aroganci " Ogiho na letošním Monte - Ufoun nasadil na RZ 1 nějaké tempo a Ogi ho předjel. Elena na přejezdu zakomponoval všechny poznámky do rozpisu a "velký" Seb předvedl, co umí super - s minimem rizika dal ostatním školení. Když se pak malinko frustrovanému Ogiho novináři neustále do kola ptali, zda Ufona pojezdí, reagoval podle mne v pohodě, podobně jako Novikov na neustále omílaný dotaz na souboje se Sordem. Ten mě naopak svou odpovědí , kde srovnával povětrnostní podmínky v Rusku a Santanderu vyloženě pobavil...
A ještě k té jeho "aroganci". Psal jsem to tady předloni po Německé(kontroverzní) rally. Asi si nikdo nedovedeme představit, jak se "žilo" mladému, pekelně nadějnému a tím pádem vrcholně ambicioznímu klukovi "ve stínu Legendy všech legend". Sice ve skvěle fungujícím týmu, který mu poskytl jedinečnou šanci - a se skvělým autem,...ale přece jen "ve stínu". Viděli jsme jen jeho - poněkud kyselý obličej a někdy i naštvané komentáře, ale nikdo z nás nebyl v jeho kůži... On "pouze" nechtěl čekat, až si legenda odjezdí svoje rekordy a chtěl se nám předvést v plné parádě... a hned.. Je velké štěstí- pro všechny- že přišel VW... Jenom je velká škoda, že Loeb už nechce usilovat o desátý titul, mohlo to být ještě zajímavější... Ale co, párkrát se tito dva superjezdci ještě letos potkají!
A Sordo odpověděl trefně...
On to má celé asi o trochu jiné, než ostatní jezdci- ti ho nahánějí už několik let... a nic. Těch už se nikdo neptá, kdy chytnou Loeba... Mnozí zmiňují, že v podobné situaci byl předtím i Sordo..., že párkrát už byl Loebovi "na dostřel", ale týmová režie velela jinak. Nemohu posoudit, tehdy jsem to tak podrobně nesledoval... nechám na posouzení jiným.
Ogier přišel do WRC a "skoro hned" Loebovi i občas stačil. Sezonu 2011 si pokazil i sám, když několikrát chyboval i tam, kde mu Loeb "naservíroval výhru na talíři". Po sporném Německu přišla záhy Austrálie- kde Loeb(myslím, že pod tlakem situace v týmu) chyboval a znovu nabídl vítězství Ogierovi, ten, ale záhy chyboval rovněž. Všechno se rozseklo až Ogierovým odchodem na konci sezony k VW(a nutno říct, že ku všeobecnému prospěchu!)... Od roku 2011 on je jediný, kdo s Loebem poměrně často dokáže)nebo by dokázal) držet krok. Proto rozumím tomu, že ho dnes, kdy ještě vyspěl a má patrně srovnatelně rychlé auto a nesvazuje ho týmová režie, každý porovnává s Loebem a čeká na každou společnou erzetu.
Jeho vyjádření na Monte, že nikdy nebylo v plánu honit Loeba...(či tak nějak)... já chápu, že to platilo pro Monte! Tam úkol zněl jasně- porovnat auto s konkurencí, sesbírat data, (max.zajet nějaký dílčí pěkný výsledek) a hlavně dokončit. Když Ogier vyhrál hned první erzetu, samozřejmě se nabízela otázka, jestli se do toho pustí- ale to nebylo opravdu v plánu ani náhodou- sám Capito to řekl před soutěží - a on předvedl(oproti JML) skutečnou vyzrálost. Když to novináři omílali v cíli každé zkoušky, bylo toho moc. Osobně ho obdivuji, že skutečně nevypěnil- místo toho odpověděl úplně v pohodě a podle mě i profesionálně.. Myslím, že Ogi ještě během těch několika společných rally s Loebem Mistra pěkně prožene-netvrdím, že ho pojezdí, ale jistě se na jejich souboje spousta lidí těší.
Mějte se a spoustu pěkných zážitků.