Pavel Křesťan - eWRC.cz
27. 1. 2013 16:11 − 4937× − 13

Vzniká další Ford Sierra Cosworth Gr.A

Jirka Káňa se z místa spolujezdce přesunul za volant, uspěl a teď staví historický Ford Sierra Cosworth Gr.A

Jirka Káňa se z místa spolujezdce přesunul za volant, uspěl a teď staví historický Ford Sierra Cosworth Gr.A. Zajímavá cesta za volant soutěžního vozu a stavba krásného historického auta si zaslouží rozhovor.

Jirko, ty ses v rally objevil docela nedávno a to nejdřív na sedadle spolujezdce. Jak jsi přišel na to, že chceš jezdit rally?

Na začátku byla nabídka na svezení v závodním autě od čehož jsem očekával hlavně zábavu. Psal se rok 2006 kdy mě Jirka Navrátil oslovil, že si trochu zablbneme. Řekl jsem ano, a od té doby jsem nakažen virem rally. Netušil jsem vůbec, co mě čeká. Měl jsem nějakou mlhavou představu, ale realita byla přeci jenom o dost jiná. Rozhodl jsem se, a tak jsem do toho šel naplno. Začátky byly hodně, hodně těžké. Nevěděl jsem vůbec nic, ale učil se za pochodu. Dnes zpětně lituji všechny ty, kteří se mnou v začátcích jezdili a museli poslouchat čtení rozpisu v mém podání. Navigování mi totiž moc nejde.

Dneska tě známe především jako velmi rychlého jezdce historiků, jsi nositelem titulu mistra ČR v rally historických vozidel, kdy jsi ještě jako spolujezdec seděl vedle Jirky Petráška. Před tím jsi ale odjel pár závodů vedle Jirky Navrátila dokonce i s Mitsubishi. Proč jsi přestoupil na historiky?

Po pár svezeních s Mitsubishi (to poslední bylo s velkou nehodou na Rallysprintu Kopná) jsme s Jirkou usoudili, že je to na nás moc rychlé a nebezpečné, a že se tímto směrem nechceme ubírat. Nastala otázka, s čím pojedeme někdy příště. Jirka Navrátil tehdy říkal, že historická auta mají něco do sebe a zábava bude taky. Hlavně to nejede tak rychle a smyky to dělá taky, tak proč ne… Volba padla na překoňovanou potvoru Ford Sierra Cosworth. První auto, tehdy ještě společně moje a Jirky Navrátila jsme přivezli ze Španělska jako extovární kousek. Vůz prošel důkladnou renovační kůrou v AP Motorsport u pana Arazima, to nemusím zdůrazňovat. Sehnali jsme dokonce i novou karosérii. S tímto vozem jsme s Jirkou absolvovali sezonu 2010. Byla to taková zkušební sezona plná emocí a zvratů. Vše nakonec dopadlo dobře, ale auto zůstalo u Jirky Navrátila a já pokračoval dál už jinak.

Pak jsi na chvíli z rally zmizel, ale záhy ses objevil právě v Asconě s Jirkou Petráškem. Tohle auto má dost zajímavou historii…

Je to tak. Auto vlastnil původně Jirka Petrášek, ten jej pak prodal tehdy mechanikovi Mirkovi Janotovi, ten jej dal dopucu a získal s ním titul v K4 poháru. Pak auto opět prodal Jirkovi Petráškovi, který má auto do teď. My jsme se s Jirkou Petráškem domluvili v roce 2011 na spolupráci a absolvoval jsem s ním celou sezonu s jeho Asconou. Nakonec se nám podařil získat titul mistra republiky v historikách, na což jsem hodně pyšný.

A z místa spolujezdce to už bylo za volant dost blízko, ne?

Na konci roku 2011 jsem si začal říkat, že mě to řízení dost láká, a že bych si ho měl vyzkoušet. Celý svůj soukromý život držím v ruce volant a baví mě to. Tak jsem si na začátku sezony 2012 půjčil Asconu od Jirky a šel se svézt. První závod za volantem byl na sprintu v Krkonoších a bylo z toho první místo. Měl jsem obrovskou radost a budu si to velmi dlouho pamatovat. Radost byla tak veliká,že jsem se docela rychle rozhodl pro svůj vlastní vůz. Volba padla na odzkoušenou techniku od Forda. Zkušenosti se stavbou už byly, tak to jen zopakujeme, řekl jsem si. Zakoupil jsem celý vůz Ford Sierra Cosworth a svěřil ho do péče jako v předchozím případě litvínovskému AP Motorsportu pod vedením Václava Arazima,Zdeňka Pipoty a Honzy Mikšátka. Auto se staví podle původní španělské Sierry a bude to její věrná kopie, pouze v jiných barvách. Auto prošlo důkladným opískováním všeho starého, vyvařením a vyztužením na všech důležitých místech a poté opětovným lakováním. Červeno-bílá Marlboro už je na světě a nyní prochází fází strojení. Některé součástky se nedají koupit, a tak se pracně vyrábějí. Je to neskutečně náročné na čas a na nervy. Také boj s úředním šimlem by vydal na pár řádků. Uvidíme, jestli se letos postavím na start nějaké soutěže. Já bych strašně rád. Všichni pracují naplno a dělají vše pro to,aby tomu tak bylo.

Děkuji a těším se na další povídání o stavbě tohoto auta.

Na přiložených fotografiích můžete vidět průběh stavby Fordu Sierra Cosworth pro Jirku Káňu, která probíhá v Litvínově v AP Motosport. V dalších měsících přineseme pokračování o dostavbě tohoto krásného historika. Do komentářů pod článek můžete psát svoje dotazy na Jirku Káňu i stavbu Fordu Sierra Cosworth. v příštím článku na ně odpoví.

Komentářů celkem: 13
27. 1. 2013 16:15
0 0
smajlíkbude lahůdka...smajlík
27. 1. 2013 16:19
0 0
Ahoj Jirko, gratuluju k autu jako je tohle, a musím uznat že vidět dělat auto takhle pečlivě a od základu to je nádhera, chci se optat na jeho rodokmen, staví se to ze "serie " nebo už má něco za sebou? a úřední šiml pozlobil jak? díky za odpovědi. JK smajlík
jac
27. 1. 2013 18:07
0 0
Mám za to, že u historiků by měli dovolit i ty reklamy, prostě dobovka smajlík
27. 1. 2013 18:28
0 0
Tak to je paráda! Přeju mnoho štěstí a trpělivosti ve stavbě. Je super vidět takto nádherné auto v dalším retro designu.smajlík
Chtěl bych se zeptat, jak se vybíral design auta a jaké byly třeba v záloze?
27. 1. 2013 20:50
0 0
Jac eště že nejsme ve Francii, tam rozmazávaj loga i na fotkách na serverech hovadasmajlík
27. 1. 2013 23:13
0 0
smajlík Tak takle nějak vypadá špičková práce od profíků.smajlík
Držím palce Jirko a jen tak dál. Jen víc takových historiků.smajlík
28. 1. 2013 07:37
0 0
smajlíkDobrá zpráva pro všechny,kdo mají rádi historiky.
Zajímalo by mě podle čeho je dělaný design? Vidím to na repliku Bublewicze,podle tvaru červené -blatníky,kapota
28. 1. 2013 09:15
0 0
Je možné nastínit, kolik taková hračka stojí? Jako špičková N4? Jako S2000?
28. 1. 2013 09:35 Upraveno 09:37
0 0
to jac: nevím jak u nás, ale v Německu jsou tabákové reklamy u historiků povolené, viz. třeba na Eifelu http://www.google.cz/search?q=eifel+rally+2012&hl=cs&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cDYGUcuYDqej0QXJ0oDoCA&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1647&bih=884
Co se týká designu, tak mě by se v tomto červenobílém zbarvení (Marlboro) líbila Sainzova verze z roku 1987. Pokud by měl pan Káňa zájem, mohu poskytnout poměrně dost fotografií smajlík
28. 1. 2013 18:14
0 0
Jako dítě jsem žral pohádkovou knížku O letadélku Káněti Těším se, že jako vetchý stařec budu číst pravdivý román O létajícím Káňovi.smajlík
29. 1. 2013 20:30 Upraveno 20:30
0 0
Jen vic a vic, takovejch skvostu.smajlík
Radost pohledet.smajlík
30. 1. 2013 08:13
0 0
Párkrát jsem to auto viděl na vlastní oči u Vaška v dílně.Nádhera.Při představě,že s tím Jirka za několik měsíců poletí bokem mezi stromy
,mne bere amok.Asi by bylo lepší auto opatrně smajlíkpřevézt do nějakého autosalónu a tam ať se lidé kochají.No a le Jirka se rozhodl,že s tím bude závodit a já osobně se na tu nádheru strašně těším.
30. 1. 2013 09:31
0 0
kolatyr: u každé takové stavby veterána mívám stejné pocity. Copak mezi stromy, to je ještě dobrý, ale při představě, jak někdo podobnou stavbu vezme třeba na rozbitou šotolinu, se o mě pokoušejí mdloby smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!