28. 1. 2013 23:07 − 3461× − 21

Sno*Drift Rally – komentář

USA jsou zemí zaslíbenou různým motoristickým disciplínám, které však příliš nekorespondují s typem závoděním známým od nás z Evropy.

Spojené státy americké jsou zemí zaslíbenou různým motoristickým disciplínám, které ve většině případů příliš nekorespondují s typem závoděním známým od nás z Evropy. Na postu zcela nejpopulárnějšího motorsportu se tam dlouhodobě vyhřívá Nascar a dokonce ani okruhová výkladní skříň Formule 1 se v poslední době netěšila nikterak výrazné popularitě. Zájem Američanů o automobilové soutěže odehrávající se povětšinou na různých lesních, polních nebo jiných cestách nižších kategoriích, kam se člověk nedostane tak jednoduše jako na okruh, samozřejmě rovněž nesahá do závratných výšin. Přesto ale americký soutěžácký šampionát nabízí zajímavý sport a hned úvodní podnik letošního ročníku to jasně dokázal. O tomto víkendu se účastníci mistrovství sešli v Michiganu, aby na tamních zasněžených cestách letos poprvé porovnali své síly.


Foto: www.rally-america.com

Do roku 2009 vládnul tomuto mistrovství světově proslulý „kaskadér“ Travis Pastrana, který se po úspěších v motokrosu přesunul do rally a následně jim dal vale a začal se věnovat jiným aktivitám v motorsportu. V roce 2010 tak pro sebe ukořistil uvolněný americký trůn „cizinec“ z Kanady, Antoine L’Estage. O rok později se na přední příčku v šampionátu vrátil pilot Subaru Rally Team USA, kterým tehdy byl Brit David Higgins. Tomu se podařilo titul před L’Estagem obhájit i o rok později a letos tak bude usilovat o dovršení mistrovského hattricku. Jeho úhlavním soupeřem bude znovu zmíněný Kanaďan, který jako obvykle osedlá své tradiční Mitsubishi Lancer EVO X. Tato dvojice by ovšem v boji o titul neměla zůstat osamocená, neboť se na americkou půdu ve velkém stylu vrací Ken Block.


Foto: www.rally-america.com

Tvůrce oblíbených videí Gymkhana se hodlá i letos věnovat několika málo startům ve světovém šampionátu a kromě toho oznámil se svým Fordem Fiesta návrat do amerického seriálu, kde v posledních rocích startoval pouze příležitostně. Američanům tak svitla naděje, že by se po třech letech nadvlády cizinců mohl titul vrátit do rukou domácího borce. Vstup do této národní mise se ale Blockovi moc nevydařil. Začal sice pěkným druhým časem v úvodní zkoušce, ovšem hned v té druhé poslal svůj Ford mimo trať. Do cíle zkoušky sice ještě dokázal dojet, ale před třetím testem se jeho vůz definitivně zastavil s poruchou elektroniky. Block tak musel počkat na další soutěžení až do soboty, kdy pokračoval v rámci SupeRally.

Nejrychleji do rally vstoupil obhájce vítězství Higgins, který přenechal svému hlavnímu soupeři L’Estagovi pouze třetí zkoušku a celkově si na něho v první půlce etapy vytvořil náskok 12,2 sekundy. V pátém testu ovšem Kanaďan zaútočil, dokázal tam s velkým náskokem vyhrát a celkově se posunul do vedení. Jeho britský rival dobře nezvládnul ani šestou zkoušku a podle očesaného předku Imprezy bylo evidentní, že si minimálně jednou pohrál se sněhovou bariérou. V průběžném pořadí se musel smířit s druhým místem a odstupem vzrostlým na 19,9 vteřiny.


Foto: www.rally-america.com

O třetí místo si to mezi sebou mezitím rozdali Kanaďané se Subaru Imprezami Leo Urlichich a Ugo Desgreniers. Crazy Leo se v první etapě musel popasovat s rolí čističe trati a navíc v druhé sekci oddělal pravé zadní zavěšení. Před cílem etapy sice dokázal zpátky ukořistit bronzový stupínek, ale na lídra rally měl už ztrátu pěti minut. Vítězem pátečního soutěžení se nakonec přeci jen stal Higgins, který opanoval závěrečné dvě zkoušky a vrátil se do čela s náskokem půl sekundy. V sobotu se do hry vrátil showman Block a jeho hlavním úkolem bylo umazat co nejvíce ze svého manka nabraného penalizacemi za SupeRally. Ze dvanácti odjetých zkoušek dokázal pilot Fordu pět vyhrát a nakonec ukořistil alespoň cenné body za šestou příčku, které se mu na konci roku ještě můžou tuze hodit.


Foto: www.rally-america.com

Pozici na bedně vedle dvou hlavních favoritů a aktérů atraktivního souboje o vítězství dokázal v druhé etapě uhájit Crazy Leo se svým Subaru Beast. Drama na čele pořadí pokračovalo a v ranních zkouškách se více dařilo Higginsovi, který během tří testů dokázal svému soupeři trochu odskočit. Pilot Mitsubishi ale na RZ 12 skoro celé manko stáhnul a tak se znovu začínalo téměř od nuly. Higginsovi se ovšem podařilo vedoucí příčku udržet a zejména díky hodně dobrému času v patnáctém testu si před závěrečnou čtveřicí zkoušek vybudoval pěkný náskok 13,7 sekundy. V druhém průjezdu úsekem Meaford-Mills opět zazářil britský pilot a dva testy před cílem už měl na čele hodně solidní náskok 21,3 vteřiny. L’Estage se ovšem nehodlal ani náhodou vzdát a po dvou druhých místech z let 2010 a 2012 chtěl konečně michiganskou zimní soutěž vyhrát. V předposledním a zároveň nejdelším testu celé soutěže smazal skoro celé své manko a do finále už šel se ztrátou pouhých 1,4 sekundy. Úvodní soutěž amerického šampionátu tedy neztrácela nic ze své dramatičnosti ani po odjetí dlouhých 200 kilometrů. O vítězi se muselo rozhodnout až na posledních pár kilometrech. Nejlépe se s nimi vypořádal L’Estage, který si dokázal naprosto dokonale načasovat svůj drtivý útok a nakonec se mohl radovat z vítězství v první rally amerického šampionátu 2013.

Pořadí v cíli
1. Antoine L'Estage/Nathalie Richard (CDN) Mitsubishi Lancer Evo X 2:24.22,0
2. David Higgins/Craig Drew (GB) Subaru Impreza WRX STI +6,2
3. Leonid Urlichich/Carl Williamson (CDN/GB) Subaru Impreza WRX STI +11.50,4
4. Ugo Desgreniers/Erik Kirby (CDN) Subaru Impreza WRX STI +14.43,2
5. Adam Yeoman/Jordan Schulze (USA) Subaru Impreza WRX STI +21.00,6
6. Ken Block/Alex Gelsomino (USA) Ford Fiesta H.F.H.V. +21.44,8
7. Evan Cline/Jake Blattner (USA) Subaru Impreza WRX STI +21.54,2 (1. SP)
8. Andrew Comrie-Picard/Jeremy Wimpey (CDN/USA) Scion xD +26.35,5 (1. 2WD)
9. Dillon Van Way/Andrew Edwards (USA) Ford Fiesta R2 +31.36,8 (2. 2WD)
10. Mason Moyle/John A. Hall (USA/GB) Subaru Impreza WRX STI +32.10,0 (2. SP)

Podrobnější výsledky najdete jako vždy na serveru eWRC-results.com.

Komentářů celkem: 21
30. 1. 2013 01:29
0 0
LukasKoprnicky: Děláš jako kdyby Ken nikdy nevyhrál titul USA a Kanady a nevyhrával žádnou rally. Kdyby jezdil jen ty své show a pak by v rally dostával klepec, tak je to jiné. Ale on dokáže vítězit a v MS obšas zajel i solidní výsledek v top 10. Má přes 40 let, táhne davy a má víc sponzorů než mnohem lepší jezdci, takže má právo jezdit a bavit se.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!