30. 1. 2013 21:39 − 2523× − 1

Arctic Lapland Rally – komentář

Účastníci finského šampionátu vyrazili o tomto víkendu za polární kruh, kde se odehrála tradiční Arctic Rally.

Mezi tradiční zimní soutěže již dlouhá léta neodmyslitelně patří někdejší finský zástupce v kalendáři ME odehrávající se za polárním kruhem. V průběhu ledna se na tamních zmrzlých a sněhem zavátých cestách pravidelně rozjíždí nová sezóna finského šampionátu. Tu předešlou pro sebe naprosto dominantním způsobem rozhodnul Esapekka Lappi, čímž na sebe dokázal hodně výrazně upozornit a stal se novým členem továrního týmu Škody. Na domácích tratích se tak situace vrací před jeho fenomenální nástup na scénu, kdy hrál hlavní roli velezkušený Juha Salo. Ten bude i letos nastupovat s osvědčenou technikou Mitsubishi Lancer EVO X, ovšem už ne připravovanou oficiální stájí Mitsubishi Ralliart Finland. Barvy stáje Hannu’S RT bude kromě finského multišampióna hájit i Ari Vihavainen s Mitsubishi Lancer EVO IX.

S obdobnými vozy se proti této silné dvojce postaví další piloti „devítek“ Joni Nikko a Jussi Tiippana. Zatímco Nikko bude absolvovat už svou sedmou sezónu s tímto vozem a mezi jeho nejlepší výsledky patří druhé místo z loňské závěrečné soutěže, o šest let mladší junior Tiippana pojede čtvrtou sezónu s Lancerem a jistě bude chtít zapomenout na loňský rok, kdy až příliš často končil pro technickou závadu. Za polární kruh dorazilo i několik finských jezdců se speciály Super 2000, Matthias Therman a Mikko Eskelinen s Fordy, Jukka Hiltunen s Fabií a Janne Eronen se stařičkým Fiatem. Zcela jednoznačnou hvězdou arktické rally byl muž se startovním číslem 1 na dveřích své Škody Fabia Super 2000 Andreas Mikkelsen. Tovární pilot Volkswagenu si přijel do Finska zkrátit čekání na svůj debut s Polem WRC, který se má odehrát v dubnu v Portugalsku.

Na úvodním testu ovšem Nor nejrychlejšího času nedosáhnul a musel se o 2,2 vteřiny sklonit před domácím borcem Salem. Ve druhé zkoušce už ale přeci jen přebral iniciativu Mikkelsen a nakonec pro sebe dokázal rozhodnout i zbylé tři zkoušky úvodního dne, čímž si vytvořil na čele náskok půl minuty na Sala. Pilot Lanceru EVO X pro změnu kraloval hodnocení domácího šampionátu, v jehož rámci se mu nikdo nedokázal ani přiblížit. O poslední pódiovou příčku absolutního pořadí si to mezi sebou rozdali Nikko a Tiippana, přičemž druhý jmenovaný celý den tahal za kratší konec a večer se musel smířit s mankem takřka dvaceti sekund. Večerního konce etapy se nedočkala jediná pilotka ve startovním poli Inessa Tushkanova, která poslala své Mitsubishi mimo trať, ani syn Pabla Picassa Claude, kterého pro změnu zradila technika. Ze hry vypadnul po havárii na RZ 3 i Hiltunen.

Zatímco úvodní den zrovna moc dramatický průběh z hlediska předních příček nepřinesl, sobota byla v tomto ohledu značně rozdílná. Hned v úvodu chytil desetiminutové manko Tiippana a v devátém testu skončil úplně. Od loňska se toho příliš nezměnilo, i tentokrát byla na vině zlobivá technika. Jeho hlavní soupeř z pátku Nikko se dokonce na chvíli dostal na druhé místo, ale v druhém ranním testu mu odešla převodovka. To katapultovalo na stříbrný post Vihavainena, který ve svých osmačtyřiceti letech znovu využil bohatých zkušeností a v cíli vystoupal na bednu. Na pódium si dělal zálusk i Therman, ale na superspeciálce zachyboval a vrazil se svým Fordem do betonové zábrany. Lídr rally Mikkelsen hned na první sobotní zkoušce rovněž chyboval, jeden příkop vymetl trochu moc agresivně a vysloužil si za to defekt levého předního kola. To posádka musela měnit přímo ve zkoušce a na jejich konto přibyla nepěkná pětiminutová ztráta. Salo se tím pádem dostal do pohodlného vedení, nicméně i on si prožil horké chvíle. U jeho Mitsubishi se z převodovky vytratila jednotka a dvojka, mechanici pak výměnu nezvládli ve vymezeném čase a pilotovo skóre zůstalo obtěžkáno penalizací dvou a půl minuty. Závěrečná dvojice zkoušek mu ale už dopřála více klidu a Salo se v cíli mohl začít radovat ze čtvrtého laponského vítězství. Na hlavní hvězdu rally Mikkelsena nakonec zbyla stříbrná příčka.

Pořadí v cíli:
1. Juha Salo/Marko Salminen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X 2:12.03,5
2. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN) Škoda Fabia S2000 +1.37,0
3. Ari Vihavainen/Jani Vainikka (FIN) Mitsubishi Lancer Evo IX +1.55,2
4. Mikko Lehessaari/Lassi Hartikainen (FIN) Subaru Impreza WRX STI +3.49,1
5. Teemu Asunmaa/Tomi Ikonen (FIN) Subaru Impreza WRX STI +4.29,0
6. Mikko Eskelinen/Arto Kapanen (FIN) Ford Fiesta S2000 +5.13,1
7. Juha Sipilä/Hannu Väliaho (FIN) Mitsubishi Lancer Evo IX +6.43,0
8. Janne Eronen/Ville Mäkelä (FIN) Fiat Punto Abarth S2000 +7.06,2
9. Timo Mäenpää/Panu Plosila (FIN) Mitsubishi Lancer Evo IX +8.16,7
10. Tapio Vuokila/Harri Kervinen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo IX +9.33,1

Konečné výsledky celé soutěže naleznete na ewrc-results.com.

Komentářů celkem: 1
30. 1. 2013 22:12
0 0
Co jsem četl články o loňské účasti Vojty Štajfa, musí to být ledové peklo na zemi:-O

Když čtu ta finská jména, nemůžu si pomoct ale vždycky mi naskočí tahle "kapela"
(http://www.youtube.com/watch?v=2mPf-PqsPrc) :-D

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama