20. 2. 2013 19:33 − 2924× − 0

Legend Boucles de Spa – komentář

Čas neúprosně utíká a s přibývajícími roky se rozšiřuje skupina vozů, které na vlastní plechy okusily těžkosti soutěžních tratí.

Čas neúprosně utíká a s přibývajícími roky se rozšiřuje už tak dost početná skupina vozů, které na vlastní plechy okusily těžkosti soutěžních tratí. Stále více speciálů přibývá rovněž do skupiny historických vozů a poptávka po vzpomínkách na jejich výkony je stále silnější a silnější. V posledních letech tak dosáhlo obrovské popularity mezi jezdci i diváky několik podniků věnovaných těmto vozům, které už běžně v ostrém tempu nejsou k vidění. Jedním z těchto závodů je i Boucles de Spa, která v posledních letech pravidelně otevírá soutěžáckou sezónu v Belgii. Dříve se na těchto náročných cestách bojovalo o body do belgického šampionátu, nyní tam někdejší i současní jezdci vzpomínají, jaké bývalo závodění s vozy jako Lancia 037, Ford Escort Mk II nebo Porsche 911.

Tato zimní akce dokonce láká i tovární týmy ze světového šampionátu, takže už se stalo skoro pravidlem, že na startu diváci mohou spatřit vůz Citroën Visa 1000 Pistes. Zatímco vloni za jeho volant usedl tehdejší pilot francouzské značky Thierry Neuville, letos tento post převzala nová tovární jednička Mikko Hirvonen. Bohužel už ke konci druhého testu Fin musel odstoupit, když jeho vůz vzplál. Oheň se naštěstí podařilo zvládnout a posádce, kterou vedle Hirvonena tvořila ještě Ilka Minor, se nic nestalo. Z ředitelského křesla rovnou do horké závodní sedačky usedl i sám šéf Citroën Racing Yves Matton, ovšem ani jeho Visa nedokázala úspěšně překonat všech 160 ostrých kilometrů, v RZ 10 její motor dodýchal.

Neuville, který tento vůz pilotoval vloni, si nemohl jednu z největších soutěžních akcí své domoviny nechat ujít a na start dorazil s daleko konkurenceschopnějším Fordem Escort Mk II. Hned zpočátku rally (první dva úseky byly anulovány) se ujal vedení a v něm vydržel až do sedmého testu. Do cíle proslulé Clementine vedoucí po šotolinových cestách lesoparku se ovšem kvůli poruše spojky už nedostal. Technické problémy už během testování před soutěží řešil další velký favorit na vítězství Bruno Thiry. Ani v samotné rally to s jeho Audi Quattro skupiny B nebylo o moc lepší, stopku další jízdě v pátém testu vystavil porouchaný posilovač.

Andre Lotterer s druhou obdobnou audinou si ze začátku počínal obstojně a držel se v nejrychlejší šestici. V sedmém testu ovšem snažení trochu přehnal a své vystoupení ukončil havárií. Incident ze hry vyřadil i obrovské lákadlo soutěže Patricka Snijerse. Ten se mu ale nepřivodil za volantem skvostné Lancie 037, nýbrž ještě před startem doma, kde si po pádu zlomil klíční kost. Do poslední chvíle organizátoři, jak je jejich zvykem, utajovali jedno z velkých zahraničních jmen. Do připraveného Opelu Ascona se nakonec posadil Per-Gunnar Andersson, který si tak alespoň částečně vynahradil absenci na domácí Švédské rally. Jak se soutěž přibližovala svému cíli, Švéd se přibližoval nejvyšším příčkám. Úspěšný postup vpřed ovšem skončil na sedmé příčce, ze které následoval pád do seznamu odstoupených kvůli poruše převodovky.

Z výše uvedeného výčtu odstoupených je patrné, že překonat soutěž odehrávající se během jediného dne, ovšem od samého rána až do noci nebyla žádná procházka růžovým sadem. O tom by mohl vyprávět i úřadující vítěz Jean-Pierre van de Wauwer, který se s Lancií Beta Monte Carlo dlouho držel na pódiu. V posledním testu jej ovšem postihnul defekt, po kterém následoval nemilosrdný pád na konečné páté místo. I tak si van de Wauwer udržel pozici nejlepšího pilota Lancie v cíli. Nejrychlejší Opel, v tomto případě Mantu A, řídil v okolí Spa celkově čtvrtý Cédric Cherain. Na poslední chvíli se vyhoupl na bronzový stupínek Stefaan Stouf za volantem Escortu Mk II.

Když opustila vedoucí příčku soutěže loňská mladá naděje Citroënu Thierry Neuville, vyšvihnul se na ni Francois Duval, který před osmi lety rovněž platil za mladou naděj francouzské tovární stáje. Shodou okolností oba borci ve Spa pilotovali obdobné Fordy Escort Mk II. „Dudu“ se ujal vedení s náskokem na van de Wauwera, ovšem nejvíce mu v závěru rally zatopil Bernard Munster s Porsche Carrera RS. Jeho famózní jízda přišla po setmění a pořádně zdramatizovala závěr soutěže. Z posledních čtyř zkoušek Munster tři opanoval a postupně snížil své manko na Duvala na minimum. Pilot Fordu zajel pomaleji i závěrečný test, ovšem náskok si dokázal udržet a po čtyřech letech znovu mohl zažít pocit, jaký je vyhrazen pouze vítězům.

Pořadí v cíli
1. François Duval/Anthony Bourdeaud'hui (B) Ford Escort Mk II 439,67
2. Bernard Munster/Pascal Lopez (B) Porsche Carrera RS +0,63
3. Stefaan Stouf/Joris Erard (B) Ford Escort Mk II +106,09
4. Cédric Cherain/Eric Borguet (B) Opel Manta A +197,03
5. Jean-Pierre van de Wauwer/Eric Marnette (B) Lancia Beta Monte Carlo +210,13
6. Chris van Woensel/Pieter van der Sloten (B) Opel Manta 400 +215,41
7. Renaud Verreydt/"Jali" (B) Porsche 911 SC +262,29
8. Kevin Demaerschalk/Kurt Declerck (B) Ford Escort Mk II +262,57
9. Johnny Delhez/Eddy Gully (B) Ford Escort Mk II +314,59
10. Marc Duez/François Cornelis (B) Ford Escort Mk II +381,57
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!