Michal Moravec - eWRC.cz
19. 2. 2013 22:37 − 2719× − 0

Švédská rally 2013 – shrnutí WRC-2 + grafy

Ve Švédsku se bojovalo nejen v celkovém pořadí, ale i v kategorii WRC-2 vypsané pro ostatní čtyřkolky mimo vozy WRC.

Ve Švédsku se bojovalo nejen v celkovém pořadí, ale i v kategorii WRC-2 vypsané pro ostatní čtyřkolky mimo vozy WRC. Druhou soutěž letošního seriálu si nanominovalo v této kategorii celkem 13 jezdců. Stejně jako ve WRCčkách i zde bylo již dopředu jisté, že odstartuje o jednoho jezdce méně. Tím, kdo svou účast zrušil, byl domácí Per-Gunnar Andersson, který měl odstartovat s Protonem Satria S2000. Důvody neúčasti se z různých zdrojů lišily – nedostatek financí, nedodání potřebných dílů, vývoj vozu do kategorie R5. Nicméně Andersson by se snad měl do WRC-2 zapojit později.

Na startu byl vítěz z Monte, Sepp Wiegand s Fabií, kterou opět přichystal i čtvrtý z Monte Al-Ketbi. S vozy Ford Fiesta RRC nastoupili Al-Rajhi, který jel svou druhou soutěž na sněhu a před startem byl na jeho testu k vidění chybějící Andersson a Eyvind Brynildsen, jenž je „týmovým“ kolegou Jari Ketomaa u DMAcku. Poslední vůz skupiny 2, Imprezu Sti R4, stejně jako na Monte pilotoval Jurij Protasov. Posledním, kdo se chystal již na druhou letošní soutěž ve WRC-2 byl Ricardo Trivino z Mexika, který využívá služeb produkčního Mitsubishi Lancer Evo X. Dalšími přihlášenými jezdci s Mitsubishi byli Fuchs, Vilaneuva, Hudec a Vallario. Všichni mimo Martina Hudce, který jel Evo IX, jeli s Evo „desítkou“. Vallario také absolvoval Monte Carlo, ale mimo hodnocení WRC-2. S produkčními Imprezami doplnili startovní pole Anders Grondal a Arman Smajlov z Kazachstánu.

Ještě než se dostal ke startu prvního testu, musel řešit velký problém se zapalováním své Fiesty RRC Eyvind Brynildsen. Jeho vůz nechtěl startovat a Eyvind tak ještě před prvními ostrými metry obdržel penalizaci za desetiminutový pozdní příjezd do ČK. Drobnou penalizaci dostal i Vallario, který jich ale během soutěže nabere ještě několik. Nejrychleji začal trochu překvapivě Yazeed Al-Rajhi, pro kterého je sníh asi nejméně známý povrch. Na klasických rychlostkách se očekával nástup seveřanů. To se potvrdilo, neboť RZ2 a 3 vyhrál Brynildsen, stahující ztrátu zapříčiněnou penalizací. Na těchto dvou testech z ní odkrojil 40s. Od třetího tesu začal „tahat“ i Grondal, který v druhém testu ztratil skoro minutu. Vyšel mu hlavně čtvrtý test, kde nadělil druhému Brynildsenovi, který ztratil nějaký čas v hodinách, 36 vteřin a ujal se vedení v WRC-2. Třetí místo si držel vítěz z Monte Wiegand. Do odpolední sekce už bohužel nezasahuje Brynildsen,neboť jeho vůz má poškozený blok motoru. Stává se tak jediným jezdcem, který soutěž v této kategorii nedokončí. V odpoledních testech vítězí na střídačku Grondal a Al-Rajhi. Grondalovi se Subaru vyloženě seděla rychlostní zkouška Vargasen (RZ 4 a 7), neboť i v druhém průjezdu „naděloval“. Po první etapě vedl o půl minuty před Al-Rajhim. Na dalších místech se situace relativně rychle ustálila, třetí Wiegand, čtvrtý Protasov a pátý Fuchs měli mezi sebou zhruba stejně se rozrůstající odstupy. O šesté místo naopak bojovali Smajlov a Triviňo. Po první etapě na tom byl lépe Triviňo s náskokem 15s. Za nimi následoval Martin Hudec, před Al-Ketbim a Villaneuvou. Ten RZ5 ztratil 15 minut, propadl se tím na poslední místo, ale do konce etapy překonal Marca Valaria, kterému sníh moc nesvědčil.

V druhé etapě se bojovalo hlavně o 6. místo. Smajlov s Trivinem si celkem pravidelně měnili pozice, jak můžete vidět v prvním přiloženém grafu. Tento souboj skončil po RZ15, kdy Mexičan Triviňo „odstoupil“ do Rally2. Nebyl v druhé etapě sám, po předchozím testu má přidělovaný čas Villaneuva a v „patnáctce“ má problémy i Hudec, který řeší potíže s elektrikou a s funkcí palivového čerpadla. Test dokončuje s velkou ztrátou 42 minut a poslední test dne také neodjede. Dostává přidělený čas, padá na poslední místo a využívá Rally2. Pořadí se v druhé etapě nemění, avšak Al-Rajhi vyhrává většinu testů, postupně stahuje Grondalův náskok a před krátkou závěrečnou speciálkou má jen minimální ztrátu 0,3s. Grondal je ale na konci dne rychlejší a do poslední etapy má k dobru 4,5 vteřiny. O jeho náskok a tím i první pozici ho Al-Rajhi připravuje hned v prvním testu závěrečné etapy a své vedení drží až do konce soutěže. Překvapivý úspěch jezdce ze Saudské Arábie, který na sněhu porazil „zbytek světa“ a získal i bod za 10. místo celkově. Ačkoliv měl k dispozici zřejmě nejlepší možnou techniku v této kategorii, s jeho vítězstvím asi počítal málokdo. Grondal končí na druhé pozici a jeho Impreza je nejlepším „enkem“ v cíli. Pořadí na 3.-5. pozici určila již RZ5. Bronz tedy získal Wiegand, který zároveň udržel vedení v průběžné tabulce WRC-2 před Protasovem. V druhé půlce klasifikace došlo v poslední etapě k jediné změně, když se po předposlední rychlostce dostal Martin Hudec před Vallaria na 10. místo. To mu zaručilo 1 bod do tabulky WRC-2.

V druhém grafu znázorňujícím časové odstupy je vidět těsný souboj Smajlova s Trivinem a pravidelně se zvětšující rozestupy na 3.-5. místě. Pro porovnání jsou do tohoto grafu zakomponovány také odstupy jezdců nebodujících do WRC-2. Nejlepší z nich byl Michal Solowow, který byl po RZ4 nejrychlejší m jezdcem mimo pole WRC. Teoreticky by mu v cíli patřilo 3. místo. Ve Švédsku startovali i Gorban a Kikireshko, kteří by se měli se svými Miníky zapojit do WRC-2 v průběhu sezony. Jelikož vozy ještě nejsou úplně připraveny, Valerij Gorban využil pro start na sněhové soutěži služeb staršího Lanceru Evo IX. Držel se na úrovni Jurije Protasova, ale v RZ11 byl mimo trať a v poledním servisu druhého dne musel odstoupit, neboť technici zjistili poškozený rám jeho Mitsubishi. Z účastníků WRC-2 přijel do Švédska i Bertelli, ani on však nestartoval v rámci této kategorie. Jeho „armádní“ Subaru však po RZ5 pokračovalo již pouze v rámci Rally2, stejně jako Gryazin s Fiestou, který nabral

velkou ztrátu v RZ3 a od RZ4 již také dostával pravidelnou 5 minutovku. Poslední graf znázorňující odstup v RZ názorně ukazuje odstup první čtveřice od zbytku pole WRC-2, nikdo z „ostatních“ se nedostal pod ztrátu 2s na km na vítěze jednotlivých. Celkem 14 nejrychlejší časů zaznamenal vítězný Al-Rajhi, 6x zajel nejlepší dílčí čas Grondal a dva testy stihl před svým odstoupením vyhrát Brynildsen.

Zbývá pouze připomenout, že v „sesterské“ kategorii WRC-3 vypsané pro vozy s pohonem jedné nápravy, nestartoval nikdo a větší účasti se tato kategorie nejspíš dočká až v Portugalsku, kde startuje i Citroën Top Driver Serie a je velmi pravděpodobné, že někteří jezdci spojí účast v těchto dvou šampionátech.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!