V Austrálii začíná nová epocha

Australané se rozhodli šampionát rozdělit na několik částí, přičemž hlavní roli sehrají vozy s jednou poháněnou nápravou.

Zatímco ve většině národních šampionátů na starém kontinentu bojují o titul posádky s dobře známými speciály kategorií WRC, Super 2000 a podobně, za hranicemi Evropy je situace mnohdy značně odlišná. V Argentině vládnou speciály Maxi Rally, podobné vozy mají i v sousední Brazílii, v USA a Kanadě pak speciály upravené z nám známých vozů značek Subaru a Mitsubishi a v JAR hrají prim speciály kategorie Super 2000, v případě VW a Toyoty ovšem připravené přímo v tamních stájích. Nejinak tomu je i v Austrálii, stačí zavzpomínat na tamní speciality typu Fiesty Super 2000 vyrobené ještě z dřívějšího hranatého modelu nebo prototypu Corolly Sportivo na pomezí produkčního vozu. V posledních letech tamnímu mistrovství ovšem kralovaly klasické produkční vozy a to se letos výrazně mění.

Australané se rozhodli šampionát rozdělit na několik částí, přičemž v hlavní kategorii mohou o absolutní titul bojovat pouze vozy s jednou poháněnou nápravou. Už vloni tak bylo na tratích možné spatřit první kousky vyhovující speciální třídě G2, kterými se staly Honda Jazz a Mazda 2. Letos k nim přibylo ještě VW Polo Vivio a do toho je tu „zadokolka“ Nissan Silvia nebo nám Evropanům bližší Fordy Fiesta R2 a Renaulty Clio R3. Tato nová epocha australského šampionátu, která může vzdáleně připomínat loňský přerod britského mistrovství, nalákala na start i pár výrobců reprezentovaných oficiálními stájemi.

Už delší dobu se australského mistrovství účastní Honda, která vloni pořádně ozkoušela novinku Jazz a letos její jezdci Eli Evans a Mark Pedder nemohou pomýšlet na jiné než nejvyšší mety. Do cesty se jim ovšem připletl nový tým Renaultu, který se prezentoval teprve před startem letošní sezóny. Navrátilec Scott Pedder a bronzový muž loňského ročníku Tom Wilde ovšem dostali do rukou osvědčená Clia R3. Mazdu 2 se vloni snažil do co nejlepší formy dostat několikanásobný šampión Simon Evans, ovšem letos byl místo něho do kokpitu angažován mladík Brendan Reeves, který poslední roky strávil ve WRC Academy. Úřadující australský mistr Michael Boaden zvolil jako novou techniku VW Polo Vivio. Diváky pak na tratích zřejmě nejvíc bude bavit pohled na dva Nissany Silvia se zadním pohonem, do jejichž kokpitů usedli Will Orders a Jack Monkhouse.

Pravidla pro jednotlivé soutěže nadále setrvávají u rozdělení do dvou samostatně hodnocených etap (Heats) a novinkou je uspořádání Power Stage. Ta nebude součástí harmonogramu a uskuteční se samostatně vždy den před první etapou. Stejně jako v případě MS i z této australské Power Stage si nejrychlejší jezdci odvezou body navíc. Tu první pro sebe rozhodl Reeves před Evansem. V samotné soutěži už ale jezdci Mazdy štěstí moc nepřálo, když se hned od začátku první etapy potýkal se spojkou a brzdami. Po vítězství v první zkoušce následoval pád, který definitivně ukončilo odstoupení chvíli po startu RZ 5 s ukroucenou poloosou. Druhý den pro Reevese dopadl ještě hůře, hned v prvním testu totiž u Mazdy utrhnul kolo.

Úvodní den byl zkrácen kvůli nesjízdné trati o dva testy a tvořily jej tak pouze čtyři zkoušky. Po té druhé se do čela dostal S. Pedder s Cliem, když Evans špatně zvolil obutí své Hondy a zůstával na třetím místě za Ordersem. Zbylé dvě zkoušky už pilot Jazzu zvládnul nejrychleji, ale nakonec ani to na vítězství nestačilo. S. Pedder si první etapový triumf nové sezóny uhlídal s náskokem 8,1 sekundy. Na bronzový post se v závěrečném testu vyhoupl jeho stájový kolega Wilde. Velšský host Elfyn Evans za volantem Fiesty R2 zajel na úvod senzační druhý čas, ovšem v druhém testu si jeho nasazení vybralo svou daň a Fiesta skončila mimo trať. Do cíle sobotní části se nedostal ani Boaden, kterého vyřadila porucha převodovky.

Zatímco v prvním dnu zajel Orders s Nissanem pěkné čtvrté místo, v tom druhém jej technika vyřadila hned v první zkoušce, na vině byl motor. Jeho kolega s druhou Silvií Monkhouse si vedl daleko lépe, s přesilou „předokolek“ bojoval statečně a v cíli se mohl radovat z parádního druhého místa. Na první příčce se už ráno usídlil Evans a nehodlal ji nikomu přenechat. S. Pedder se snažil Hondy držet, ale každým úsekem se jeho manko navyšovalo. Nejhorší chvilky si posádka Clia prožila v pátém testu, který v podstatě celý absolvovala s otevřenou kapotou. Se situací si ale zas tak špatně neporadili, na jejich kontě přibylo za daných okolností minimum 31 sekund. Hned záhy málem o vítězství přišel Evans, když udělal dva kilometry před cílem defekt. Mezi zkouškami musel kolo vyměnit, ale málem nedojel včas na start předposledního testu. Na ten samý kámen udeřil i S. Pedder a druhý den se musel smířit až s bronzovým stupínkem. Evans si tak dojel pro etapový triumf a ukázal se jako nejsilnějším jezdcem celé soutěže vůbec. Nebýt sobotní ranní špatné volby gum, mohl si na čele průběžného pořadí vytvořit ještě větší bodový odstup.

Heat 1
1. Scott Pedder/Dale Moscatt (AUS) Renault Clio R3 47.58,0
2. Eli Evans/Glen Weston (AUS) Honda Jazz +8,1
3. Tom Wilde/Bill Hayes (AUS) Renault Clio R3 +50,5
4. Will Orders/Adam Wright (AUS) Nissan Silvia S13 +56,0
5. Jack Monkhouse/John Allen (AUS) Nissan Silvia S15 +1.47,6
6. Mark Pedder/Claire Ryan (AUS) Honda Jazz +2.05,9

Heat 2
1. Eli Evans/Glen Weston (AUS) Honda Jazz 58.12,2
2. Jack Monkhouse/John Allen (AUS) Nissan Silvia S15 +56,5
3. Scott Pedder/Dale Moscatt (AUS) Renault Clio R3 +58,7
4. Mark Pedder/Claire Ryan (AUS) Honda Jazz +2.33,3
5. Michael Boaden/Helen Cheers (AUS) Volkswagen Polo Vivio +4.08,1
6. Steven Mackenzie/Ben Searcy (AUS) Ford Fiesta +4.38,4

Stav šampionátu: 1. Eli Evans 75, 2. S. Pedder 70, 3. Monkhouse 56, 4. M. Pedder 46, 5. Wilde 42, 6. Mackenzie 38

Komentářů celkem: 11
4. 3. 2013 22:281
0 0
Ten skok je jak Richar Burns Rally, dokonce i s tou levou zatáčkou co následuje
4. 3. 2013 22:492
0 0
Ano, podle toho ho do RBR vytvořili. RBR totiž má inspiraci v reálných soutěžích a tratích. RZ Mineshaft v RBR je sice jiná než originál, ale skok je udělaný podle reálu. A když se jezdilo MS v Japonsku, taky se jezdila RZ Sipirkakim
5. 3. 2013 06:543
0 0
Tak Gotch se s tím skokem vůbec nes.al...Jako gymka dost dobré jen s crash koncem..smajlík Jinak když jsem podobný skok jel v RBR tak jak to asi mohlo dopadnout...smajlík
5. 3. 2013 09:304
0 0
Osobně by se mi tato volba dosti zamlouvala i u nás či v ME A MS.Jen takto se daji snížit náklady a co si budem říkat i rychlosti a zvýší se bezpečnost.A to jedou na šoto.Tam jsou dvoukolky výrazně pomalejší než na asf. Myslím že by jelo i více posádek. Má to dobrou myšlenku.
5. 3. 2013 11:385
0 0
No nevím, nevím, podle mě je to spíš zhoubné rozhodnutí a při pohledu na Britský mistrák mi to zas jako nějaký krok, který pořádně navýšil počet posádek nepřišlo. Osobně se mi mnohem víc líbí styl, kterým šli v Argentině a Brazílii, akorát mám obavy, že takový krok je v Evropě, kor u nás, naprosto neproveditelný.
5. 3. 2013 16:336
0 0
A u nás v ČR a Evropě to ani zavést nemohou, co by pak dělali všici se svými auty? V současnosti se to ubírá asi dobrým směrem. Každá nová třída je výrazně levnější než ty bývalé a zmenšovat rychlost aut je jen nešťastné řešení. Dřív tu jezdily vozy WRC a co. Vymlet se dá jak ve 160, tak i ve 120 km/h. Spíš se zaměřit na nebezpečné úseky na tratích jako "cuty" a skoky. A hlavně zvýšit pravomoce (a inteligenci) u pořadatelů!
5. 3. 2013 17:427
0 0
Spiku, myslím, že další využití techniky by nikdo z vedení neřešil. Nebo se to snad řešilo před zákazem A8/WRC a Kitů?
5. 3. 2013 19:168 Upraveno 19:21
0 0
Já to spíš bral z evropského hlediska, neboť rally v Evropě lze chápat jako celek. (nikdo tu nejede vyloženě na svém písečku) smajlík Když se u nás zakázaly ty třídy, tak měli aspoň využití všemožně jinde a částečně i u nás. Ale zavedení nějakých vytuněných dvoukolek za účelem úspor by znamenalo zahrabání všech vozů třídy 3 a výše někam do sena. Navíc si myslím, že v Evropě je už zkrátka nastolen dost vysokej standart a žádní jezdci a ani fanoušci by se s takovým razantním omezením prostě nesmířili. Toť můj názor na téma úspory v rally.
Další věc je, že evropský rallysport je více než úzce spojen s tím světovým, takže další důvod, proč by to nešlo. To Australané, Argentinci a jiné izolované "čmouďácké" země jak je libo.
5. 3. 2013 21:179
0 0
Já to myslel pouze ne ve smyslu zakázat to či ono auto,ale v tom že o mistra by se bojovalo ve třídě dostupné.Wrca bych jistě nechal jezdit stále a nejen je.Já osobně WRCa Kity miloval to je jasné,a jsem i s těch kdo se vyprdnul kdysi na svůj mistrák a tahnul se všema na BARUMKU a užíval si té parády.smajlíkAle ona by to byla taky paráda když by o abs vitěze jisté rallye jelo to wrco,ale mistr ČR by vzešel s jisté třídy kde by o mistra nejelo jen par,jako je to dnes,ale těch mnoho..Víc napínavé jak pro diváka tak pro jezdce.Protoze kdyz fandim Loebovi,a Loeb pojede o mistra treba na pionyru tak je mi fuk ze jede na pionyru ale fandim mu stejne jako když by letěl tryskáčem!Je to rallye stejna v A5 jako ve WRC.Jde o náklady,o sport .Ale je jasné že se to nestane.Těch pár si to zařidísmajlík
5. 3. 2013 21:2310
0 0
A dokonce je tady i jiné řešení. Na EDDACapu tak bodují,bylo by to fér pro všechny a absolutním vítězem by se stal ten z nejvíce body. A třeba s historikem.smajlík
6. 3. 2013 09:2811
0 0
Snižování nákladů je primitivní motor s velkým obsahem co vydrží pět let, ne toto. Na rally patří zadohrab nebo čtyřkola, předohrábě ať jezděj nakupovat. Na rally patří auto, nikoli nařvaná nákupní taška. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!