9. 3. 2004 00:00 − 2371× − 0

Škoda Motorsport nespí!

V poslední době se ohledně současnosti a budoucnosti továrního týmu Škoda Motorsport objevila spousta nových informací, mnohdy však nepravdivých a zavádějících…

V poslední době se ohledně současnosti a budoucnosti továrního týmu Škoda Motorsport objevila spousta nových informací, mnohdy však nepravdivých a zavádějících. Pokusil jsem se proto o úvahu, která by do součastné situace vnesla trochu světla a naznačila mnohé ze současných činností týmu Škoda Motorsport.

Nejdříve se vraťme o rok zpět. Do sezóny 2003 vstoupil tovární tým Škoda ještě s robustním vozem Škoda Octavia WRC EVO3. Zelenobílou kombinézu i nadále oblékal talentovaný Fin Toni Gardemeister, ale dalšího severského jezdce Kenetha Erikssona vystřídal bývalý světový šampión Didier Auriol. Švédskou vlaječku na "kapličce" tak nahradila francouzská trikolóra.
Očekávání fanoušků s angažováním "velkého" Didiera byla obrovská. Didier měl pomoci s vývojem vozu výrazně směrem k absolutní světové špičce. Zároveň byly neustále v paměti fanoušků zapsány úspěchy francouzského pilota především na světových asfaltech. "Didimu" se však také dařilo i na švédském sněhu. Sympatický a usměvavý Toni měl od Didiera přebrat co nejvíce zkušeností.

Realita však byla taková, že Toni ve většině soutěží svého zkušenějšího kolegu zastínil. Postupně se během roku začaly objevovat kuloárové informace, že ani přínos Didiera pro vývoj vozu není takový, jaký si tým představoval. Škoda statečně bojovala se svým jediným rivalem (po odstoupení Mitsubishi) Hyundaiem.
Fanoušci se však více než na výsledky Octavie WRC soustředili na každou zprávu o vývoji mladší a obratnější sestřičky Fabie WRC. Zrození tohoto designového skvostu provázelo informační embargo a tak se fanouškům dostaly mnohdy rozporuplné informace. Fabia WRC dostala do vínku úžasné předpoklady. Zkušenosti týmu s vývojem a provozem větší Octavie, menší rozměry nápadně připomínající fenomenální Peugeot 206 WRC a všechny moderní technologie. Prakticky ničím by dle těchto předpokladů nová zbraň Škody neměla ztrácet na špičkové týmy. Očekávání fanoušků byla podpořena i sebevědomým prohlašováním o útoku na světový trůn.
Jenže v určité eufórii jsme všichni zapomněli na několik důležitých faktorů. Především finanční rozpočet týmu z malého Česka se nemohl rovnat s rozpočty mohykánů světové rally. Zkušenosti při vývoji přece jenom nedosahují stále zkušenějších kolegů z továrních týmů PSA, Ford, Subaru a Mitsubishi. Vždyť před deseti lety se ve Škodě nevyráběly ani sériové vozy s pohonem všech čtyř kol a ačkoliv má sportovní oddělení velkou tradici, nemá velkou zkušenost s přeplňovanými motory.
Všichni netrpělivě očekávali oficiální představení vozu Škoda Fabia WRC. Škoda se svým skvostem poprvé pochlubila na Ženevském autosalónu, kde byl nový vůz WRC hlavním tématem stánku mladoboleslavské značky. A je třeba si přiznat, že při prvním setkání s tímto vozem většina českých fanoušků stála v naprostém úžasu. Fabia WRC je neskutečně krásný vůz a její brutální síla vyzařuje z každého jejího detailu. Konečně! Konečně budeme vídat českou vlajku na nejvyšších stupních. Máme nejrychlejší a určitě nejkrásnější vůz WRC. Opět jsme byli pyšní na svoji trikolóru, hrdě jsme se hlásili ke značce s okřídleným šípem. Mnoho fanoušků si naplánovalo svoji dovolenou do Německa. Právě na německých asfaltech mezi vinicemi měla nahradit Fabia svoji starší sestru Octavii. Podle některých prohlášení to měl být start velmi úspěšný. Bohužel očekávání se úplně podle představ nenaplnila. Potíže se spolehlivostí se určitě daly předpokládat, ale varovný prst byl zdvižen dosahovanými časy na jednotlivých rychlostních zkouškách. Fabia WRC při vstupu na světové erzety nebyla ani výrazně rychlejší než Octavia WRC a rozhodně ani v nejmenším zatím nenaplňovala prohlášení o zisku světového titulu v dalších letech.

Tým však neustále pracoval na vývoji a snažil se postupnými krůčky umazávat ztrátu na světovou špičku. Pochopitelně výrazné změny na voze se nemohly mezi jednotlivými soutěžemi stihnout. Fanoušci začali být netrpěliví a chtěli vidět výrazný posun ve vývoji.
V tu chvíli udělal zelenobílý tým se svou nepochopitelnou mediální politikou velkou chybu. Informace přestávali dostávat nejenom fanoušci, ale i novináři. Pokud se přeci jenom nějaká informace dostala k fanouškům, tak byla o spokojenosti s výsledky a s časy v některých pasážích světových soutěží, kde Fabia WRC údajně dosahovala stejných časů jako světová špička. Pravděpodobně tím však byly myšleny přejezdy mezi jednotlivými rychlostními testy…

Kapitolou samou pro sebe zůstalo slovo "potenciál". Toto slovo rozpoutalo doslova štvavou kampaň proti týmu samotnému. Pravdou je, že použít slovo "potenciál" skoro v každé druhé větě bylo velkou mediální chybou. Tým měl trpělivě a otevřeně vysvětlovat, že je na začátku vývoje, neustále pracuje na zlepšení a s výsledky není spokojen. Fanoušci by byli schopni pochopit, že světová rally je velmi náročnou disciplínou a vítězství je umožněno pouze nejlepším po všech stránkách. Vždyť Škoda neustále patřila na velmi solidní páté místo na světě.
Neustále se testovalo a vývojáři hledali možnosti zrychlení vozu. Místo korektních informací však přišla opět zpráva o "potenciálu". Tato absolutně nevhodná mediální politika rozpoutala naprostou hysterii proti Škodě. Kde zůstala naše pýcha na novou Fabii? Kam se ztratila chuť podpořit tým i v těžkých dobách, vždyť mnoho fanoušků cestovalo napříč Evropou, aby vyvěsili české vlajky a vlajky se znakem Škody podél rychlostních testů? Co se změnilo, že i fanoušci, kteří nadšeně aplaudovali Octaviím kdekoliv na světě, se začínali odvracet od vlastního týmu? Proč jsme najednou nesledovali výkony Fabie na tratích, když jsme při startech Octavie vstávali v nočních hodinách při soutěžích na druhé polokouli? Vše pohřbil "potenciál". Dokonce se začal objevovat extrémní názor – skončete s tím a uzavřete škodovácký Motorsport. Nebylo to však rozhodně myšleno vážně, pouze to bylo zoufalé volání o pomoc. Nedaří se a ještě nám do očí lžete. Proberte se!

Blížil se konec sezóny 2003 a začínaly se objevovat spekulace o odchodu Didera Auriola a dokonce i o možném odstoupení Škody z kolotoče Mistrovství světa v rally. Bezradnost nemůže žádná věta vyjádřit lépe než záznam z kabiny vozu na mladíčka Toniho. Toni se na Britské rally celou soutěž potýkal s technickými problémy a po opuštění tratě do jednoho z místních příkopů se na jeho tváři objevil tak typický úsměv…

Končí náročná sezóna 2003, kdy Škoda bojovala na dvou frontách. Stále se pracovalo na vývoji Octavie WRC, ale zároveň se připravoval nový vůz Škoda Fabia WRC. Jednoduché nebylo ani zajištění účasti na všech světových soutěžích. Připomeňme si, že Škoda byla v té době po týmu Ford druhou značkou, která dokázala dovést k homologaci specifikace WRC dva naprosto odlišné modely.
Škoda koncem roku 2003 oznamuje, že se v sezóně 2004 zúčastní pouze omezeného počtu soutěží MS na evropském kontinentu. Převážnou část finančních prostředků a času věnuje na vývoj Fabie WRC. Většina fanoušků v tichém úžasu hledí do budoucna. Není to pouze začátek konce sportovní tradice značky s okřídleným šípem? Ozývají se však i jednoznačné soudy. "To jste měli udělat dávno, vždyť do světa WRC nepatříte!" Je však takový soud korektní? Není! To zase jednou ústa konala dříve než mozek! Kolik světových výrobců dokáže v současnosti vyrobit vůz, aby mohl svádět alespoň vyrovnané souboje s mnohými opovrhovanou Škodou? Tento názor pouze potvrzuje návrat tradiční soutěžácké značky Mitsubishi. Nová zbraň se třemi diamanty při svých prvních dvou startech v roce 2004 předvedla jednoznačně horší vstup než Škoda s Fabii WRC.
Během první erzety Rallye Monte Carlo českým fanouškům dochází jednoznačná pravda. Bez účasti Škody je pro nás sledování světové soutěže zábavou pouze marginální. Ještě štěstí, že české barvy v Monte hájí Roman Kresta. A nevede si vůbec špatně! S vozem Hyundai Accent WRC bojuje statečně uprostřed žebříčku továrních vozů a někteří jezdci s nejnovější technikou musí vykuleně sledovat, jak Kresta s Hyundaiem jede zatraceně rychle. Jednoznačně musí padnout otázka. Je bílý Korejec bez několikaměsíčního vývoje v rukou privátního týmu o tolik rychlejší než tovární Fabia WRC? Ne? Potom je na místě kacířská otázka. Kde by se tedy Roman Kresta pohyboval na Monte Carlu s tolik podceňovanou Fabií? Je neoddiskutovatelným faktem, že takto vysoko se Fabia ještě nikdy nepohybovala. Výkon Kresty nesnižuje ani znatelně nižší konkurence vozů WRC na úvodní soutěži sezóny 2004.

Vraťme se ještě o nějaký týden zpět a připomeňme si jezdeckou výměnu v továrním týmu Škody. Podle očekávání tým opouští Didier Auriol. Jeho místo obsazuje německý veterán Armin Schwarz. Nejeden český fanoušek zavzpomíná na úspěchy tohoto německého pilota za volantem Škody, ale i na výrok, podle kterého si do zelenobílé Škody již nikdy nesedne. Ať je to s tímto výrokem jakkoli, pouze potvrzuje starou pravdu: "Nikdy neříkej nikdy!" Ještě v den oznámení angažmá Armina u týmu světové ligy zavládla na německých internetových serverech obrovská euforie. Není se co divit, tradiční automobilová země má ve světě rally v současnosti pouze jediné zastoupení – vlastní soutěž. Fanoušci v Německu tedy spoléhají na maličkou součást mamutího koncernu VW a převlékají se do zelenobílých barev. Škoda na důležitém německém trhu vyhrála a to ještě ani v sezóně 2004 nevyjela! Dovedu si již dnes představit tu obrovskou podporu v srpnu 2004 na Rallye Deutschland, kterou tam tým Škoda Motorsport mít bude. Zvláště pokud dokáže doma velmi často přemotivovaný Armin udržet vůz specifikace WRC na trati více než dvě rychlostní zkoušky…
Tímto se pomalu ale jistě dostáváme k současnosti. Český fanoušek čeká již poměrně dlouho na nové informace o dění v továrním týmu. Bohužel toto informační vakuum je vhodné pouze pro nepravdivé spekulace a "zaručené" zprávy z "tajných" zdrojů. Hovoří se o nicnedělání a upadající morálce v týmu. Někteří jedinci jdou u svých vizí ještě dál. Pokud na Acropolis nebude Fabia WRC konkurovat světové špičce od první do závěrečné RZ, tak tovární tým svoji historii uzavírá. Dokonce lze slyšet názor, že tovární tým Škoda se ani svého prvního letošního startu nedočká. Viníkem je jednoznačně špatná mediální politika týmu. Novináři a především fanoušci potřebují pravdivé informace, aby mohli stále živit svou jiskřičku naděje. Jedinou pozitivní zprávou je, že Toni i Armin se účastní seznamovacích jízd světových soutěží. Tato účast by neměla logiku, pokud by tým skutečně nepočítal se svojí účastí v sezóně 2005. Možná by dobrou investicí do budoucna byla i účast na těchto seznamovacích jízdách pro talentovanou domácí posádku Jan Kopecký – Filip Schovánek. Tedy pokud to zelenobílý tým s jejich účastí v soutěžích MS v budoucnu myslí vážně. Jedinou radostí pro fanoušky Škody tak může být druhé místo na lednové Jänner Rallye, kterého dosáhla Fabia WRC v barvách Škoda Matador teamu.
Spasitelem českého týmu v kolotoči světových soutěží se má stát nový šéf týmu, německý specialista Martin Mühlmeier. Čím je výjimečný tento čtyřicátník? Martin Mühlmeier zjednodušeně řečeno přišel do Audi a zvítězil. Jeho úkolem v roce 2000 bylo dostat značku Audi ve vytrvalostních závodech na okruzích na absolutní špičku. Tento nesnadný úkol se mu znamenitě povedlo dokončit a čtyři kruhy značky Audi skutečně vládly prestižnímu závodu 24 hodin Le Mans. Martin Mühlmeier má pověst špičkového odborníka přes počítačovou simulaci a konstrukci.
Ve Škodě dnes paradoxně máme zastoupeny oba dva proudy, na které se svět vývoje automobilových vozů WRC rozdělil. Jeden proud říká, že pro vývoj vozu je třeba zkušeného jezdce, který bude analyzovat, co a jak zlepšit a připraví tak podklady pro techniky. Pro tuto variantu by bylo logické angažování zkušeného Armina Schwarze.
Druhá názorová skupina, zastoupená v současnosti například Peugeotem, však tvrdí, že pro vývoj není potřebná přítomnost jakéhokoliv špičkového jezdce. Naopak si myslí, že jezdec se vždy snaží vůz přizpůsobit svým návykům a odvádí vývojáře ze správné cesty. Tato metoda zjednodušeně říká: "My postavíme vůz, který bude správně fungovat a bude rychlý. A jezdec se musí s tímto vozem co nejrychleji sžít, plnit úkoly týmové strategie a především dostat z vozu maximum možného. Pokud to nezvládne, muže jít o dům dál." Která cesta je ta správná? Kterou se má Škoda vydat?

Získat jakékoliv oficiální informace o činnosti v továrním týmu Škoda je naprosto nemožné, proto si nakonec zaspekulujme, na čem se tak v současné době asi může pracovat. Pokud má skutečně Martin Mülhmeier tak úžasné schopnosti a cit pro konstrukci, počítačovou simulaci a zároveň má velké zkušenosti z projektů týmu Audi, určitě se zasadí o to, aby šel vývoj Fabie WRC správným směrem.
S největší pravděpodobností byl sestaven žebříček, který byl vygenerován z velkého množství dat nashromážděných během závodů a testování. Zde by mělo být několik údajů. Změna, velikost změny, čas potřebný pro realizaci, cena vývoje a především vliv na výsledný čas vozu. Nic jiného nemůže být cílem než výsledný čas na RZ! Není možné ztrácet zbytečně čas změnou na voze, která by se na výsledném čase projevila pouze minimálně.
Vývojáři Škody Motorsport jsou samozřejmě částečně limitováni platnou homologací, ale určitě i ta dává velký prostor pro zlepšení vozu. Peugeot například v odborném tisku uvedl, že rozložení váhy u nového modelu 307 WRC je 50% na 50%. Tento ideální poměr platí pro oba směry. Tedy zepředu dozadu i zleva doprava. O tento ideální stav by se měl pokusit i vývojářský tým Škody a nepochybuji o tom, že se na rozložení váhy intenzivně pracuje. Stejně tak důležité pro chování vozu je položení těžiště. Každý tým se snaží, aby jejich vůz měl své těžiště logicky co nejníže. Vzpomeňme například na změnu uložení palivové nádrže u Octavie WRC třetí evoluce. Některé značky šly tak daleko, že elektronika vozu není umístěna za palubní deskou, ale uprostřed vozu mezi sedačkami. Tedy uprostřed a nízko. Škoda Fabia WRC má k dispozici všechny špičkové technologie, kterými mnohdy nedisponují ani ostatní špičkové týmy. Nejedná se tedy o chudou příbuznou. Možná vše spolu nepracuje úplně tak, jak by mohlo. Určitým problémem byla funkčnost převodovky. Znovu je třeba otestovat Fabii v aerodynamickém tunelu, zda není chyba v konstrukci některých aerodynamických prvků. Samostatnou kapitolou je motor. Je třeba si však uvědomit, že vývoj nového motoru není otázkou týdnů, ale minimálně jednoho roku. Musíme tedy i nadále počítat s ne příliš vhodnou pětiventilovou technikou.

Počátkem března prožíváme další šok! Snad je to již poslední šlápnutí vedle tiskového mluvčího týmu Škoda Motorsport pana Romana Melišky. Ten zhodnotil zájem novinářů a pravděpodobně i fanoušků takto: "Zahraniční média se týmu Škoda Motorsport i soutěžnímu sportu obecně věnují mnohem více než domácí. Řečeno s klasikem, doma bývá málokdo prorokem…" To je příliš! Tropí si pan Meliška legraci z novinářů trpělivě čekajících na jakoukoliv informaci o dění v továrním týmu? Jde tým ve své chybné mediální politice tak daleko, že pohrdá českými fanoušky, kteří cestují přes celou Evropu podpořit tým, kterému se znatelně nedaří? Pokud není někdo doma prorokem, tak je to tiskové oddělení v rámci týmu Škoda Motorsport!
Jedno je jisté. Škoda Motorsport nespí, za zavřenými dveřmi se pracuje naplno. Jak úspěšná cesta návratu bude, můžeme posoudit již v červnu v Řecku. Ačkoliv jsme již delší dobu neprožili zelenobílou radost, budeme trpělivě čekat a snad se dočkáme. Nyní je klíčová pro budoucnost týmu ve světě rally vzájemná spolupráce všech. Vnitřní síla týmu se nepozná, když se daří, ale když se nedaří-tedy nyní.

Ve všech sportovních disciplínách mají své věrné fanoušky i týmy, které se nepohybují na špici. Proto i Škoda může mít své fanoušky, kteří budou u trati rychlostní zkoušky spát ve stanech a obědovat z konzerv. Před startem rozvinou vlajky české i ty se znakem Škody a budou trpělivě čekat na průjezd "svého" Toniho a Armina. Nepřestanou fandit a povzbuzovat, mají však jedinou podmínku: pravdivé informace o dění v týmu i s vědomím, že nikdy nemohou dostat všechny informace o technickém vývoji vozu. Škoda by si svých fanoušků měla vážit, vždyť to jsou potenciální kupci komerčních vozů a o to by mělo jít především…

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!