Total Rally – komentář

V okolí jednoho z největších jihoafrických měst Durbanu se minulý víkend roztočila kola soutěžních vozů.

V okolí jednoho z největších jihoafrických měst Durbanu se minulý víkend roztočila kola soutěžních vozů, aby své jezdce dovezla za prvními mistrovskými body této sezóny. Boje o titul by se podle všeho měly stejně jako v uplynulých letech nést v duchu trojboje zástupců značek Ford, VW a Toyota. Nejrychlejší pilot za volantem Fiesty Super 2000 Mark Cronje kraloval loňskému ročníku šampionátu a samozřejmě i letos platí za jednoho z největších favoritů na titul. V úvodním podniku jej s obdobným vozem doplnil pouze jediný další pilot Jan Habig, který se vloni představil za volantem Fordu Fiesta WRC ve světové Wales Rally GB.


Foto: www.rallyworld.net

Zatímco počet zástupců Fordu oproti loňsku klesnul, k žádnému výraznějšímu úbytku nedošlo v případě stájí s vozy VW a Toyota. Německá značka zažila na jihoafrické půdě, kterou dříve ovládala, dva hodně hubené ročníky. Vloni ji příliš nepomohla ani evropská posila v podobě Hanse Weijse jun. a tak se pro letošek Jihoafričané vrátili k zcela domácí sestavě. Enzo Kuuna, Hergena Fekkena a Gugu Zula doplnil ve čtvrtém oficiálním Polu osmnáctiletý mladík Henk Lategan. K významné změně došlo na postu hlavního sponzora, kterým se stala firma vloni podporující mistra Cronjeho Sasol.


Foto: www.rallyworld.net

Daleko větší novinku ovšem pro letošek připravila stáj Toyota Castrol, která po letech soutěžení s Aurisem přechází na zcela nový model Yaris Super 2000. Žhavou novinku dostali na první soutěži k dispozici Johnny Gemmell a Leeroy Poulter, zatímco někdejší vítěz Dakaru Giniel de Villiers se musel prozatím spokojit s Aurisem. Se staršími „dvoutisícovkami“ od Toyoty pokračují rovněž oba piloti stáje Total Jean-Pierre Damseaux a Mohammed Moosa. Celkem se na start Total Rally postavilo šestnáct speciálů v JAR tolik oblíbené kategorie Super 2000. Připraveno pro ně bylo 180 ostrých kilometrů rozdělených do šestnácti rychlostních zkoušek, na kterých organizátoři kvůli velkým dešťům museli před startem pořádně zapracovat, aby je uvedli do průjezdného stavu.


Foto: www.rallyworld.net

Popisování průběhu soutěže z pohledu Volkswagenu už působí trochu jako obehraná písnička. Ani nový ročník pro tento tým nezačal vůbec dobře a jihoafričtí zástupci německé značky mohou jen s údivem sledovat, jak se na světové scéně daří tovární stáji. Fekkenovi se nepodařilo dorazit ani do cíle úvodní zkoušky. Kuun se s prvním i druhým testem popasovat dokázal, ale z boje o druhou příčku jej těsně před cílem RZ 3 vyřadila velká havárie. Při ní Polo udělalo několik salt přes předek a posádka byla následně odvezena na pozorování do nemocnice. Nejlépe si tak v první etapě z řad Volkswagenu počínal nejmladší jezdec Lategan, když mu patřila pěkná třetí příčka. Dobře rozjetou rally ovšem zazdil hned v sobotu ráno, když narazil do tunelu a následně způsobil kvůli vzniklému požáru přerušení tohoto testu. V top ten konečných výsledků se tak nakonec objevilo jedno jediné Polo, na pátém místě jej do cíle dovezl Zulu.


Foto: www.rallyworld.net

Nikterak slavně si při debutu nového Yarisu nevedla ani Toyota, ovšem oproti německé značce lze její první letošní vystoupení označit za celkem úspěšné. Nový speciál zatím nedokázal oslnit svou rychlostí, když si připsal pouze pár pódiových umístění a jediné dílčí vítězství. Tady budou muset u Toyoty ještě hodně zapracovat, pokud se chtějí zapojit do boje o nejvyšší příčky. Na druhou stranu ovšem Yaris s Poulterem za volantem překonal nástrahy všech šestnácti testů a do cíle dojel jako čtvrtý nejrychlejší. Týmová jednička Gemmell napřed ztratil tři minuty, když nemohl vůz na začátku třetího testu rozjet, a následně jej vyřadil požár v motoru. De Villiers se starším Aurisem bojoval až do konce o páté místo, ale nakonec o 5 sekund podlehl soupeři s VW. Na pódium ale i tak alespoň jeden zástupce značky Toyota vystoupal, stal se jím Damseaux pilotující rovněž Auris.


Foto: www.rallyworld.net

Dvě nejsilněji zastoupené značky se tedy na tratích v okolí Durbanu vůbec nezapojili do bojů o vítězství. Ford s pouhými dvěma jezdci na startu tak ze svého účinkování vytěžil absolutní maximum a v cíli mohl slavit zisk double. Kdo ale očekával mezi Cronjem a Habigem bratrovražedný boj o vítězství, musel být průběhem soutěže zklamán. Úřadující jihoafrický šampión Cronje od začátku svému soupeři ujížděl a po první etapě měl k dobru už skoro půl minuty. V sobotu zůstal poražen pouze ve dvou testech a svůj náskok ještě zdvojnásobil. Habig si tedy v jeho dohánění ani neškrtnul, zato ale nemusel řešit ani jezdce za svými zády, Damseaux za ním totiž v cíli zaostal o skoro dvě minuty.

Pořadí v cíli
1. Mark Cronje/Robin Houghton (ZA) Ford Fiesta S2000 1:32.28,0
2. Jan Habig/Robert Paisley (ZA) Ford Fiesta S2000 +1.05,4
3. Jean-Pierre Damseaux/Hilton Auffray (ZA) Toyota Auris S2000 +2.54,0
4. Leeroy Poulter/Elvene Coetzee (ZA) Toyota Yaris S2000 +3.27,6
5. Gugu Zulu/Carl Peskin (ZA) Volkswagen Polo S2000 +4.06,5
6. Giniel de Villiers/Greg Godrich (ZA) Toyota Auris S2000 +4.11,5
7. Wilro Dippenaar/Kes Naidoo (NAM) Toyota Auris S2000 +4.29,4
8. Mohammed Moosa/Andre Vermeulen (ZA) Toyota Auris S2000 +8.06,1
9. Thilo Himmel/Armand du Toit (ZA) Toyota Etios +11.20,4
10. Guy Botterill/Simon Vacy-Lyle (ZA) Toyota RunX +11.53,6

Konečné výsledky tohoto podniku jihoafrického mistrovství naleznete rovněž na ewrc-results.com

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!