20. 3. 2013 20:02 − 2672× − 0

Itäralli – komentář

Ketomaa si na začátku rally dobře vybavil formu z roku 2009, kdy v okolí Joensuu zvítězil, a na první zkoušce nadělil Salovi 2,6 sekundy.

Pokud se podíváme z okna, musíme mít pocit, že letošní zima snad nikdy neskončí. Na severu Evropy, ve Finsku už ovšem zima skončila, stalo se tak o uplynulém víkendu. Tedy sněhu a ledu se minimálně na severu této země ještě dlouho nezbaví, ale na takovém povrchu se odehrávající první část finského mistrovství už je dnes minulostí. Vloni se zimním králem stal Esapekka Lappi, který následně ovládnul i letní část a stal se jednoznačným šampiónem. Letos se už domácího šampionátu neúčastní a trůn tak přenechává svým soupeřům. Obě úvodní soutěže se dočkaly stejného vítěze, nejlepší vstup do letošní sezóny zaznamenal někdejší mistr Juha Salo. I letos zkušený Fin usednul do Mitsubishi Lancer EVO X a navázal na svá úspěšná tažení šampionátem z předešlých let.

V úvodním podniku za polárním kruhem našel finský matador soupeře v hostujícím Norovi Andreasi Mikkelsenovi. Ten zprvu se svou Škodou Fabia Super 2000 udával tempo, ale po defektu se musel spokojit se stříbrnou příčkou. V druhé soutěži se proti Salovi postavil domácí borec Jari Ketomaa, který usedl rovněž do Fabie Super 2000. Očekávaný atraktivní duel se ovšem nekonal, lídr ME chyboval a byl rád za čtvrtou příčku. Do Joensuu dorazil Ketomaa s novou technikou, Subaru Impreza Sti R4 z dílen čtyřnásobného mistra světa Tommiho Mäkinena. Soudě podle průběhu Vaakuna Ralli měl reálnou šanci na skalp vedoucího muže finského mistrovství ještě Ari Vihavainen usedající do Mitsubishi Lancer EVO IX a moc daleko by neměl zůstávat ani Joni Nikko s obdobným vozem.

Ketomaa si na začátku rally dobře vybavil formu z roku 2009, kdy v okolí Joensuu zvítězil, a na první zkoušce nadělil Salovi 2,6 sekundy. Bohužel tímto dílčím úspěchem vystoupení jezdce Subaru skončilo, na dalším testu se totiž odporoučel motor Imprezy. Na vedoucí příčku se tak pochopitelně prodral Salo následovaný Vihavainenem, který si ráno stěžoval na hluboký sníh a nemohl se pořádně dostat do tempa. Výsledkem toho byla Salova nepřetržitá šňůra dílčích triumfů v pěti testech za sebou. Do závěrečné dvojice zkoušek nastupoval Vihavainen už s odstupem skoro půl minuty a o vítězství si mohl začít nechat zdát. Souboj o první místo se po odstoupení Ketomy změnil v dominanci Sala a hlavní pozornost se tak upřela na zajímavý souboj o druhé místo. Vihavainen totiž ztratil reálnou šanci na posun do čela a ještě musel odrážet útoky třetího Nikka, který měl po RZ 6 odstup pouhých tří vteřin. Do závěru soutěže dal devětadvacetiletý jezdec vše a svého podstatně staršího soka dokázal přeskočit. V posledních dvou testech mu ke stříbru pomohly dva zcela nejrychlejší časy a soupeřovy problémy s pneumatikami.

Ve Finsku je tradicí, že se boje na absolutní špičce odehrávají mezi produkčními vozy. Speciály kategorie Super 2000 ovšem na startu nechyběly, celkem se jich divákům představilo pět. Kari Hämäläinen mistrovskou Fiestu Super 2000 učil na RZ 2 létat, s bolavými zády po tvrdém dopadu ovšem musel vzdát. Později jej následovali i Radik Shaymiev s Peugeotem a Jaakko Keskinen se Škodou. O post nejlepšího pilota kategorie Super 2000 si to tak mohli rozdat domácí Jukka Hiltunen za volantem Fabie a pilot Fiesty Vasiliy Gryazin z Ruska. Hostující jezdec ovšem na RZ 2 nechal 50 vteřin a Hiltunenovi daroval toto interní vítězství. Kategorii dvoukolek stejně jako v Laponsku ovládnul divoký Joonas Lindroos za volantem Citroënu C2 R2. Ovšem nejednalo se z jeho pohledu o žádný dominantní závod, neboť mu celou dobu úspěšně sekundoval Jaro Kinnunen pilotující novotou vonící Peugeot 208 R2. Až do šestého testu se s touto dvojicí dokázal rovnat i Risto Immonen s Citroënem, pak ovšem jeho jízda předčasně skončila. V cíli Lindroose a Kinnunena dělilo pouhých 9,2 sekundy.

Konečné výsledky celé soutěže naleznete na ewrc-results.com.

Stav šampionátu: 1. Salo 87,5, 2. Vihavainen 66, 3. Asunmaa 39,5, 4. Nikko 36, 5. Mäenpää 30, 6. Lehessaari 24

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama