Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
2. 4. 2013 10:28 − 2855× − 0

Stříbrný jezdec ve třídě SA2 Poháru ČR – Viktor Mechl

Největší porci soutěží ve své kariéře loni absolvoval Viktor Mechl, který v průběhu sezóny střídal legendární Felicii KitCar a Civic Vti.

Jedním z jezdců, kteří se v uplynulém ročníku Poháru ČR v rally prezentovali výkony v popředí výsledkové listiny byl Viktor Mechl. Jeho nejlepším výsledkem, jak ročníku, tak kariéry, byla druhá příčka v klasifikaci poháristů na Rallysprintu Kopná. K umístění mezi třemi nejlepšími bylo ještě velmi blízko na Rally Jeseníky, zde si však svou hlavu postavila technika a řekla ne a Mechl tak musel odstoupit z průběžného druhé místa. Výsledkem bylo na konci druhé místo ve třídě SA2.

Při pohledu do jezdeckého profilu zjistíme, že Viktor Mechl patří mezi motoristické všeuměly, kteří se nevyhýbají jak předokolkám, tak zadokolkám, v kariéře však stihl pilotovat už i Lancer šesté generace. “Láká mě vyzkoušet si různé vozy, technické řešení, náhony. Poznávat odlišné jízdní vlastnosti. Je to zároveň bezpečnější. Čím déle jezdím se stejným vozem, tím víc si s ním dovolím a dostanu se blíž k limitu. Ve spojení s honbou za výsledkem to může být nebezpečné,“ vysvětluje důvod častých změn techniky zlínský jezdec.


Začátky s Favoritem

Avšak, než se propracoval za volant Felicie KitCar s níž převážně brázdil tratě letos, stihl Viktor Mechl pilotovat mnoho dalších vozů. “Za posledních pět let jsem si vyzkoušel také Hondu Integru, Mitsubishi Lancer, Ford Fiestu, Renault Clio a Škodu 130LR. Každé auto je jiné a na všechny rád vzpomínám.“ Ale závodnické návyky začal Mechl získávat ještě dlouho před tím, než se stal držitelem řidičského oprávnění. „Jako závodník jsem se cítil už v první třídě, kdy jsem začal jezdil závody s autodráhovými modely na velkých dřevěných dráhách. Pomohlo mi to vnímat rychlost a dynamiku autíčka.“

Další kroky však už vedly do větších strojů, ve kterých je přítomnost jezdce nezbytná. “Pokračoval jsem hledáním ideální stopy na minikáře.“ Pak už došlo i na vozidla s motorem. “K motorsportu jsem pronikl přes autoslalomy, kde jsem se naučil v bezpečí kuželek odhadnout maximální možnou rychlost průjezdu zatáčkou a zvykl si na rozdílné chování závodního vozu a pneumatik. Dál jsem pokračoval přes RallyCup.“ Zpoza volantu soutěžních aut, která pilotoval v RallyCupu si Mechl odskočil na okruhy. “Další zkušenosti jsem se rozhodl nasbírat na okruzích v amatérských vytrvalostních závodech. Díky opakovanému průjezdu stejnými zatáčkami jsem se naučil jezdit celý okruh v mírném smyku lehce za hranou přilnavosti. To bych si v lese při rally nikdy nedovolil. Tam musím mít pořád rezervu, počítat s horšími okolnostmi, než jsem si napsal.“


Matrix Rally Kostelec nad Orlicí

Loňským zastavením na cestě Viktora Mechla motoristickými disciplinami bylo opět rally, kde absolvoval sedm podniků Poháru ČR v rally a je to disciplína o níž tvrdí, že je odvětvím, které jej stále láká nejvíce. “Rally totiž není o umění řídit, ale přemýšlet o krok dopředu. Je to o souhře celé posádky, důvěře v dobrý rozpis, volbě pneu, fyzické i psychické kondici. Zkrátka komplexní sport.“

Jelikož sám o sobě Viktor Mechl prohlašuje, že se snaží nasbírat zkušenosti a zážitky z každé akce, které se zúčastní, nemá ani žádnou vyloženě oblíbenou soutěž. “Vyhlásit jednu soutěž za nejoblíbenější nemůžu. Líbí se mi šotolina nebo úzké technické tratě na pěkném asfaltu a takových u nás moc není. Takže soutěže hodnotím podle přístupu pořadatelů a celkové atmosféry.“ Ale přece jen se najde podnik, který stojí za opakované starty. “Rád se vracím na Rally Železné hory a z Poháru musím vzpomenout na pohodové pořadatele v Hustopečích. Naopak Valaška nebo Horácká rally mě k opakování startu moc nelákají.“


Le Brno

Protože se Viktor Mechl objevuje na tratích automobilových soutěží pět let a má tedy odjety nějaké ty soutěže, nabízí se otázka, co považuje za svůj největší dosavadní úspěch. “Mým nejlepším výsledkem je druhé místo v PČR z Kopné, ale ještě spokojenější jsem byl se svou jízdou v Jeseníkách, kde nás bohužel zastavila porucha spojky. V obou soutěžích jsem za deště vyhrál rychlostky a navíc jsem si jízdu náramně užíval, takže mokro a kluzko mi sedí.“

V rally se jede ve velkém tempu a je jasné, že nějaké té krizovce se v průběhu let nevyhne sebelepší pilot. Právě jednu takovou krizovku považuje zlínský pilot i za svůj nejhorší zážitek z automobilových soutěží. “Nejhorší zážitek z rally mám z momentu, kdy jsem se v nepřehledném úseku na chvilku nesoustředil na rozpis a přeslechl jsem prudké odbočení. Byl z toho výlet mimo trať a rozbité boční okno o kmen stromu. Dodnes to nechápu a beru to jako velké varování. V autě musí oba členové posádky podat stoprocentní výkon.“


Star rally historic při Barum rally

Pokud se někdo z fanoušků letos těšil, že ve startovním poli Poháru ČR uvidí i Felicii KitCar se jmenovkou Mechl na oknech, bude zklamán. V duchu hesla, zkusit toho co nejvíce se v letošní sezóně Viktor Mechl soustředí na okruhy. “Letošní rok bude patřit okruhům. V červenci se chystám na týmovou čtyřiadvacetihodinovku na Slovakiaringu. Mimoto bych si rád vyzkoušel jízdu ve formuli, nebo jiném okruhovém speciálu.“ Avšak v delším časovém horizontu je šance návratu i do kokpitu rally auta. Avšak cílem jsou spíše soutěže Legend, kde nejde o čas a které si Mechl vyzkoušel za volantem Škody 130LR před pár lety na Barumce. “Já dlouhodoběji směřuji k propagačním jízdám historiků, kde nejde o výsledek, ale o efekt. Lákají mě vozy s hnanou zadní nápravou jako Lancia 037 nebo Stratos. Jak to vše dopadne, ukáže čas.“

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama