Na slovíčko, pane řediteli.
Jirko, na úvod se vrátím k loňskému ročníku obou klatovských soutěží. Minulý rok byla slyšet od posádek nebývalá chvála. Co ty na to?
Mě to pochopitelně těší, ale trochu nás ta chvála překvapila, nemyslím si, že bychom vloni dělali něco jinak než jindy. Každopádně jsme si nastavili laťku na určitou úroveň a doufám, že i letos splníme očekávání posádek i diváků. Určitě budeme pod drobnohledem.
I když se mi nechce, musím se vrátit ještě jednou k minulému roku. Po pár, řekněme průserech, nastala v médiích neskutečná bouře, kdy byla rallye pranýřována, k problematice soutěží najednou mluvil i ten, kdo do té doby netušil, že se u nás rallye jezdí. Mluvilo se o tom, že se totálně zpřísní bezpečnostní opatření. Musím říct, že na soutěžích nejen na Šumavě, ale v České republice obecně, jsem nikdy neměl dojem, že by byla bezpečnost zanedbaná. Co bude tedy letos jinak?
Loňský rok byl pro rallye sport hodně nešťastný. Mediální kampaň byla hodně jednostranná. A v tom je ten problém, média označila systém rallye za chybný, za vadný, ale on není! Je dobrý, je relativně bezpečný a je funkční, ve většině případů šlo o selhání lidského faktoru. Rallye sport v České republice je bezpečnostně na velmi dobré úrovni. Novinkou tedy není úplně zpřísnění bezpečnostních opatření, ale jejich sjednocení. Tomu by mělo napomoci delegování stejného bezpečnostního delegáta pro všechny podniky MMČR a jednoho pro sprinty.
Prezident autoklubu České republiky v tisku deklaroval, že na rallye budou zpomalena závodní auta v obcích. Jak toho dosáhnete?
Je jen jedna možnost a tou je použití retardéru. S Asociací jezdců se dohodlo použití nestandardního retardéru, který je pouze ze dvou balíků slámy a je jej možné umístit teoreticky na každé komunikaci. Jiná možnost, jak zpomalit auta, podle mne není. Je třeba si ale uvědomit, že většina problémů nevzniká v obcích a diváckých místech.
Retardéry budou nestandardní? To znamená, že u něj nebude rozhodčí faktu?
Ne, ne, ne, podle řádu je to retardér, takže u něj musí být rozhodčí faktu a za nesprávné projetí bude penalizace. Na druhou stranu, my bychom byli rádi, a snad se to podaří, že všechny retardéry budou z balíků slámy, a tam by nemělo hrozit to, že ho auto po letmém kontaktu posune tak, aby se za to dalo penalizovat. Druhá věc je, že když se někomu podaří balík slámy opravdu posunout, utrpí značnou ztrátu, a je otázkou, zda má smysl ho ještě penalizovat, ale řády jsou řády.
Když se ještě vrátím k hysterii, kterou vyvolala média, jak se letos vyjednávalo o tratích?
Kupodivu to nebylo nejhorší. Ty obavy, které jsme měli, se nenaplnily. Potvrdily se jiné, díky tomu jak negativní ta kampaň byla, se hůře shání sponzoři. Nechtějí být spojováni se sportem, kde se „zabíjejí“ lidé. Neříkám, že nemáme v obcích problémy, máme signál, že letos obnovená zkouška Nuzín Čkyně je ohrožena peticí proti konání RZ, ale jednáme a jsme optimisté. Podotýkám, že petice není o bezpečnosti, je o tom, že jeden místní člověk nechce, aby kdokoli vstoupil do jeho lesa. Diváci tam nikdy nebyli, ale pořadatelé tam bohužel být musejí.
Zůstaneme u minulého roku. Ze strany jezdců se mluvilo o tom, že Šumava má drahé startovné. Jak je to letos?
Nemyslím si, že jsme měli nejdražší startovné, řídili jsme se řády. Nicméně letos nejsme přihlášeni v Evropě a díky tomu je startovné levnější. Startovné je 12000 bez DPH a pojištění. Kdo chtěl ušetřit, mohl zaplatit dříve a měl tam slevu. Navíc pojištění bych nepočítal do ceny startovného, to není příjem pořadatele.
U startovného ještě zůstanu. Někteří účastníci MČRHA tvrdí, že jim bylo slíbeno, že startovné bude nižší než u vozidel, která jedou Vltavu v rámci mistrovství Evropy.
Což je…
Nech mě domluvit, prosím. Mě by zajímalo, proč má republika nižší startovné než Evropa. Jedou přece stejnou trať, se stejným zajištěním a podobně. Ti, kteří jedou Evropu, se navíc musejí ne zrovna levně přihlásit a registrovat do ME.
Ti, co jedou ME, mají určité výhody. Mají například více vstupenek na vyhlášení, více základního vybavení a podobně. Mají to privilegium, že jedou první v poli historiků a podobně. Musím říct, že chápu, že jezdci by chtěli jet levněji, ale do dnešního dne mě nikdo v této věci nekontaktoval. Nevím o tom, že by PAMK oficiálně někomu slíbil určitou výši startovného. Ale já každý rok deklaruji, že jsme přístupni jakékoli debatě, ale nikdo se na nás oficiálně v této záležitosti neobrátil.
Foto: Rosťa Kutěj
Jedna z připomínek byla, že ZU byla zveřejněna pozdě a bylo málo času na zaplacení.
Já to řeknu na rovinu. Nám se pozdě vrátila anglická verze ZU a my bohužel nemůžeme vydat česká ZU před evropskými. Ale i tato mince má dvě strany, byl vydaný rallye guide a každý, kdo projevil zájem, dostal odpověď na dotazy. Pokud chce někdo uplatnit to, že neměl informace včas, může mi poslat e-mail, a budeme jednat.
Není náhodou za pozdní vydání ZU trest?
Je, už víme, že dostaneme pokutu 25 000, kterou nám udělí FAS. Měli jsme problémy se změnou trati a také jsme čekali na vydání nových NSŘ a standardů. Postih ale přijímáme, bylo jasně řečeno, že všichni mají dodržovat řády a pro nás to platí také.
Letos není na seznamu přihlášených do rallye Šumava zatím moc aut.
Je to přibližně stejné jako minulý rok, v prvním termínu se přihlásilo 21 a letos 23 posádek. Zbytek se nahrnul v podstatě až poslední den. Posádky podle mě do poslední chvíle čekají na to, jak budou vypadat jejich rozpočty. Myslím si, že my máme dobrý přístup k jezdcům, k Asociaci jezdců… Podle mě stejně jako máme problémy s financemi my, mají je i posádky. Určitý vliv bude mít i kolize s Azorskými ostrovy, ale kalendář se nedá sladit tak, aby nic s ničím nekolidovalo.
Minulý rok byl velkým tahákem Honza Kopecký. O kom ze špičky víme, že letos na Šumavu nepřijede?
Určitě to nebude Kopecký, Kresta… Těžko říct. Přihlášený je Pech, Tarabus, Jelínek, Peták… takže kvalitních jezdců tady bude dost. Oficiálně jsme požádali o to, aby Kopecký jel bezpečnostního jezdce, ale to záleží na továrně.
Vltava, zdá se, na nezájem posádek nezajde?
Určitě ne, těší nás, že se přihlásil Jensen, tajně doufám a věřím, že se po rallye San Remo přihlásí nějací Italové. Zajímavý bude souboj o první místo, Jensen, Harach Werner a další svedou určitě těžkou bitvu. Jensen bude chtít obhájit vítězství, Harach mu určitě nebude chtít dát nic zadarmo, jede neskutečně rychle, v jeho rukou je to auto neskutečné. Mrzí mě, že tady není žádná Lancia Stratos nebo auta zapovězené skupiny B, co si budeme povídat, to jsou auta, u kterých i chlapy vlhnou.
Foto: ostravak
Systém rallye bude takový, že první se jede Vltava?
Ano, první jede Vltava, což je další důvod, proč je startovné, jaké je. Je to samostatná rallye, není to žádný přílepek na konec pole. Takže první pojede Vltava, po nich s pauzou Šumava. Stejné je to v sobotu. V pátek si diváci užijí závodění za tmy.
Jak jsou na tom divácká místa?
Bude jich 19, budou značená, bude na nich možnost občerstvení. Řešíme na některých místech nasvětlení diváckých míst, některá budou komentovaná. Ale komentovaná tak, aby divák nepřišel o zážitek ze zvuku soutěžního auta.
Jak budou vypadat ceny tiskovin? PAMK byl kritizován, že prodává všechno zvlášť. Jste dál takoví uličníci?
Asi trochu jsme uličníci, ale nebudeme například prodávat seznam přihlášených. Pokud si někdo koupí program, seznam k němu dostane. Pokud bude někdo chtít jenom seznam přihlášených, bude muset nějaký malý peníz vytáhnout. Bohužel to neumíme vytisknout zadarmo. Na Šumavě se bude vybírat vstupné. Je to možná nepopulární, ale myslím si, že letos k tomuto kroku přistoupí více pořadatelů. Když si vezmeme, že film v kině stojí cca 150 korun, my chceme za dva dny 200. To mi nepřijde jako přemrštěná cena. Kdo bude mít účastnickou vstupenku, nebude muset platit například parkovné na okruh.
Jaký je rozpočet rallye a co je letos největším nákladem navíc?
Rozpočet je přibližně 4,5 milionu korun. Největším nákladem navíc bude zdravotnické zajištění. Minulý rok to bylo tak, že sanitka, a podotýkám, že muselo jít o vůz rychlé lékařské pomoci s vybavením na resuscitaci, musela být umístěna každých 15 km RZ. Letos je to jinak, z 15 kilometrů je tam dojezd 10 minut. Sanitka tím, jak je velká, jede průměrem asi 48 kilometrů v hodině. Nám to vychází tak, že sanitka bude muset být po osmi kilometrech na RZ. Na některých RZ musíme mít tři sanitní vozy. Náklady na sanity budou asi o 200 tisíc Kč navíc. Na druhou stranu, bez odpovídajícího zajištění bychom to pořádat nechtěli.
Trať je schválena? Jaké budou použity protikatovací zábrany?
Ano, byl tady Petr Černohorský, trať je po určitých změnách schválena. Zábrany budou stejné jako minulý rok, jezdci s nimi většinou nemají problém.
Servisní areál bude stejný?
Ano, servis bude v Janovicích a ve Vimperku. V Janovicích bude fungovat rallye bar, lidé se tam mohou občerstvit, poběží tam videovstupy z rallye, dostupné budou veškeré materiály k rallye. Rallye bar bude non stop od pátka do soboty. Servis bude klasicky přístupný divákům, je to možnost vidět auta, potkat se s jezdci a podobně. Apeluji pouze na to, aby diváci parkovali s rozumem. Tak aby do servisu byl umožněn volný vjezd soutěžních vozidel. Technické přejímky budou pro historiky ve čtvrtek odpoledne ve čtvrtek od 15.30 hodin v areálu firmy Auto Nejdl v Klatovech, v pátek ráno od sedmi hodin budou ve firmě Arbo v Janovicích přejímky pro soudobá auta. Přejímky jsou přístupné divákům. Nesmějí vstupovat do dílen, ale mohou si v klidu a bez stresu prohlédnout auta.
Foto: ostravak
Pojede se testovací zkouška?
Ano, bude stejná jako minulý rok, jezdci ho mohou jet, kolikrát chtějí.
Jaká je spolupráce s městem Klatovy?
Výborná, jiné slovo nemám. Městu chci poděkovat. Bez jeho podpory bychom mohli soutěže jen těžko uspořádat. My se podílíme na akcích města, v květnu jsme partnerem soutěže Malý záchranář, pořádáme školu bezpečné jízdy. Veteránisti pořádají povedenou akci, která se jmenuje Jízda Klatovskem. Pořádali jsme první díl série besed s názvem Rozjeď to!. Prvním hostem byl Václav Pech. Domluvený je Honza Kopecký, Honza Černý. Rádi bychom sem pozvali Pepu Petáka s Alenou Benešovou. V plánu máme i besedu s legendami rallye sportu, jakými jsou Blahna, Tuček, Markvart a podobně. O akcích budeme informovat na našem webu a facebooku.
A nějaký vzkaz na závěr?
Závěrem bych rád pozval na 22. Historic Vltava Rallye a 48. Šumava Rallye Klatovy diváky, ale i jezdce, kteří se ještě nerozhodli, mají čas do pondělní půlnoci. Rádi Vás všechny u nás přivítáme. Také bych rád apeloval na diváky, aby dbali „zdravého rozumu“ a respektovali pokyny pořadatelů, ale i soukromý majetek, a pokusili se svým pohybem v okolí RZ způsobit co nejmenší škody. Rád bych také poděkoval všem našim sponzorům, celému organizačnímu týmu a všem, kteří se budou na zajištění obou rallye podílet.
Děkuji za rozhovor
S porovnání s Barumkou je to dost velká suma na to kolik aut pojede a co je možné vidět!
Jinak já doufám, že právě na nich se nebude dít to co bylo vidět na Vrchovině, že diváci stojí třikrát dál, než by vůbec bylo nutné. Přesně jak zaznívá v rozhovoru, na diváckých místech problémy nejsou a ty průsery vznikaly až porušováním těch dosavadních pravidel. Je tedy potřeba jejich dodržování důkladněji vynucovat, nikoliv je zpřísňovat. Snad z nich tedy bude něco vidět, jinak se dosáhne leda toho, že diváci budou častěji chodit někam mimo.
Vstupné se bude vybírat tak jak je psáno na webu pořadatele.
Porovnávat s Barumkou bych žádnou rallye nechtěl... Ale chápu, že pro mnohé je Barumka svatý grál
No vstupné opravdu hezké,jenom by mě zajímalo,zda bude možné a jaká bude výše vstupného na jednotl.RZ?To neuvedl!
S porovnání s Barumkou je to dost velká suma na to kolik aut pojede a co je možné vidět!
Věčnej argument porovnávání Barumky s ostatníma podnikama MR.Co by byla Barumka bez IRC?Nic než mistrák s účastí jako jinej!
já bych řekl, že se vyplatí koupit permici za 200 Kč a máte pokoj se vším
to je taky v pokecu napsáno a něco na tom je