Jiří Hejčl - eWRC.cz
10. 3. 2004 00:00 − 2212× − 0

Startuje Corona Rallye Mexico

PREVIEW Organizátoři z mexického autoklubu poprvé použijí nové myšlenky pánů z FIA. Trasa rallye je pro drtivou většinu posádek zcela neznámá. V řadách tradičních účastníků MS mají zkušenosti

Organizátoři z mexického autoklubu poprvé použijí nové myšlenky pánů z FIA. Konkrétně jde o to, že na testovací jízdy budou mít posádky o jeden den méně. Pojede se dle nového systému 2+3, což znamená, že čas na přípravu je teď zkrácen na absolutní minimum. Ve středu a čtvrtek se bude nejen trénovat, ale posádky budou muset projít administrativní a technickou kontrolou, dále přibude populární shakedown ( zvláště zde velmi potřebný) a také startovní ceremoniál. Druhou novinkou je omezený počet pneumatik. Vůz může použít maximálně 60 pneu. Posádky je budou moci změnit ve speciálních servisních zónách ve třech minutách před vjezdem do servisní zóny. Což značí, že do startu RZ bude zbývat velmi dlouhá doba a počasí se může velmi změnit. Také zde bude uplatněno pravidlo o „flexi“ servisu. Znamená to, že mechanici mohou pracovat jen na jednom továrním autě a druhé musí čekat před vjezdem. Cílem je snížit náklady. Po každém servisu bude zařazeno přeskupení, aby byl dodržen startovní pořádek.

Trasa rallye je pro drtivou většinu posádek zcela neznámá. V řadách tradičních účastníků MS mají zkušenosti s mexickými tratěmi pouze Harri Rovanperä (2002) a Sebastien Loeb (2003). Soutěž je situována do okolí průmyslového města Leon a rychlostní zkoušky jsou nádherné a hodně náročné. Některé jsou dost rychlé a jindy je to samá zatáčka. Povrch trati je hodně hladký, ale protože je tam hodně prachu a písku, celkem to klouže. Slavnostní zahájení se uskuteční ve čtvrtek večer. Celý podnik se bude skládat z 15 rychlostních zkoušek o celkové délce 394 km. První den soutěže čekají na účastníky čtyři RZ, v sobotu šest a v neděli zbývajících pět. Cíl je tradičně v neděli odpoledne o půl třetí místního času.

Mezi pouhými 59 přihlášenými posádkami je zastoupeno 25 národností. Jezdci startující za tovární týmy budou stejní jako ve Švédsku až na Rovanpereho, který dostane třistasedmičku po Loixovi, a Galliho, který vystřídá podle plánu Sohlberga za volantem továrního Lanceru. Největším favoritem, a to nejen dle mínění expertů, ale i jednotlivých posádek, je Harri Rovanpera s Peugeotem. Peugeot začal sezónu 2004 s novou třistasedmičkou. Po čtvrtém místě z Monte Carla a druhém ze Švédska, francouzský tým může být spokojen. Teď čekají nový vůz nové podmínky, když v Mexiku pojede poprvé v šotolinové soutěži. Za volant usedne tradičně Marcus Grönholm a jako týmová dvojka Harri Rovanperä. Tým má za sebou testování na Saridnii. Oba jezdci týmu Mitsubishi Panizzi a Galli nemají jasné vyhlídky. Po nevydařených testech ve Španělsku to na překvapující výkon nevypadá. Tým tak najel během jednoho týdne pouze 150 testovacích kilometrů a není schopen odhadnout, zda nejnovější úpravy by mohly vyřešit problémy s převodovkou. Subaru nasadí nový vývojový typ vozu Impreza WRC 04. Nový vůz je výsledkem roční práce, při které asistoval bývalý inženýr formulového Ferrari Ed Wood. Při vývoji prošel hlavními změnami motor, elektronika a karosérie. Co je nadmíru zajímavé – Impreza bude dovažovaná! Výhodou nízké hmotnosti je, že pomocí rozdílného umístění přídavné zátěže je možné ovlivňovat chovaní auta. Oba jezdci Subaru, Solberg a Hirvonen, by mohli mít problémy s pneumatikami Pirelli, pokud se trať vyčistí od šotoliny a bude absolutně hladká. Nikdo totiž netuší, jak moc se trať při opakovaných průjezdech poničí.

Největšími konkurenty budou pro posádky Peugeotů koncernoví rivalové – tým Citroen. Oba stabilní jezdci Sainz a Loeb mají po velmi vydařené začátku sezóny velmi vysoké cíle. Pro mnohé je Španěl hlavním favoritem soutěže a v tomto tvrzení je podporují výsledky na nově zařazených soutěžích v minulosti. V roce 2000 vyhrál Kyperskou Rallye a o rok později také v Turecku. O mety nejvyšší se budou ucházet také jezdci továrního týmu Ford. Ovšem jak Markko Martin přiznal, vůbec netuší, co jej může v Mexiku čekat. Týmová dvojka je opět Belgičan Duval.

Pouze tři soukromí jezdci s vozy specifikace WRC se přihlásili do střední Ameriky, což zvyšuje jejich šance na úspěch. Antony Warmbold s vozem Ford Focus a Jussi Valimaki s Hyundaiem jsou již ve světě rallyesportu známí. Úplnou neznámou je Argentinec Luis Perez Companc, který se premiérově představí s vozem Peugeot 206 WRC.

PWRC :
O body do PWRC se utká silná skupina šestnácti posádek z 20 stálých účastníků MS v čele s Manfredem Stohlem, Karamjitem Singhem, s vedoucím jezdcem klasifikace Jani Paasonenem a se Subaru jedoucími Alisterem McRaem a Toshihiro Araiem. Zejména Rakušan má co napravovat. V prvním podniku ve Švédsku havaroval již na předstartovním testu, a tak se bude pokoušet o první body do seriálu. Mezi účastníky mistrovství světa produkčních automobilů je také několik jmen, které se již mexické rallye zúčastnily. Velkou výhodu tak bude mít zejména Španěl Sola a Argentinec Ligato, kteří absolvovali loňský ročník. Pozornost domácích příznivců bude upřena na Luise Ricarda Trivina, který na těchto silnicích „vyrostl“. Za zmínku stojí také účast Poláka Kuchara. Poznámka na závěr ty, kteří by chtěli Mexiko či mexickou rallye vidět na vlastní oči nyní nebo někdy v budoucnu. Hlavním sponzorem soutěže je sice Pivovar Corona, ale všem bych doporučil konkurenční značku Carta Blanca. Kdo snad má rád pivo černé, pak jedině Indio. Kdo by si chtěl domů přivést jako dárek či vzpomínku lahvinku tequily, pak vězte, že nejlepší kvalita je Don Julio.

Víte, že :

  • kromě Argentinské rallye se na Americkém kontinentu pořádaly také další soutěže zařazené do MS ?
  • Již v letech 1973 a 1974 se v Michiganu ( USA ) se pořádala Press on Regardless. V prvním roce se ji také zúčastnili Polské Fiaty 125. Nejlepším v cíli byl Robert Mucha na šestém místě.
  • V roce 1974 byla součástí MS Kanadská Rallye Rindeau Lakes a vítězem se stal Sandro Munari s legendární Lancii Stratos 2,4 HF
  • Také jižní část kontinentu měla další soutěž MS. V letech 1981 a 1982 do šampionátu byla zařazena Rally do Brasil. První rok vyhrál Ari Vatanen ( Ford Escort RS 1800 ) a druhý nejslavnější žena za volantem Audi Quattra – Michele Mouton. Soutěž byla nesmírně náročná v roce 1981 ji dokončilo pouhých 9 posádek z 56 a druhý rok jen 5 z 55.
  • Nejdelšího trvání měla Olympus rallye také pořádaná v USA. Uspořádány byly tři ročníky, které se staly součástí MS. V roce 1986 se zde rozhodovalo o titulu MS jezdců mezi Alenem Lancia Delta S4 a Kankkunenem Peugeot 205 Turbo 16. V posledním roce 1988 jezdci vtipkovali o množství diváku na trati slovy: „V Evropě zná každý divák všechny jezdce, zde každý jezdec všechny diváky!!!“
  • Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!