15. 4. 2013 10:30 − 2297× − 14

Konec dobrý všechno dobré

Martin Prokop veze z Portugalska body za sedmé místo.

Z desátého místa celkové klasifikace vstupovala posádka Jipocar Czech National Teamu Martin Prokop a Michal Ernst do posledního dne Portugalské rally, čtvrtého podniku seriálu MS v rally. Na něj se propadla z šestého místa po té, co v sobotu odpoledne absolvovala po poruše zadního diferenciálu dvě rychlostní zkoušky jen s náhonem přední nápravy.

Jedna jediná sada dobrých šotolinových pneumatik a dva průjezdy 22 a 52 km dlouhými testy, to byl zdánlivě tvrdý oříšek, který začala česká posádka úspěšně rozbíjet hned na první ranní rychlostní zkoušce, během které se posunula na osmé místo.

„Nechtěli jsme nechat nikoho na pochybách, že desáté místo si nezasloužíme a máme na víc. Proto jsem hned na první zkoušce zasportoval a splnil náš plán pro nedělní etapu. Další posun vzhůru už byl kvůli značným odstupům bohužel nereálný, koncentroval jsem se tedy na udržení osmého místa. S ubývajícím vzorkem na gumách to bylo ale těžší a tak poslední erzeta celé rally byl pořádný očistec. Kontrola trakce byla hodně špatná, dokonce jsem asi kilometr před cílem auto přetočil, odrazil se od skaliska a skončil mimo trať mezi stromky. Stálo nás to nějaký čas se dostat zpět, ale na konečný výsledek to už naštěstí nemělo vliv. Do cíle jsme dorazili na úplně oholených gumách, které připomínaly spíše okruhový slick. Nakonec nám ale odpolední technické potíže Holanďana Kuiperse přihrály sedmé místo v konečném pořadí. Rallyová štěstěna se nám tedy ukázala ve všech podobách,“ popisuje jediný český zástupce v kategorii WRC a pokračuje: „Portugalsko hodnotím ve finále jako podařený závod. Dokud mne i Poláka Kosciuszka nezradila technika, pěkně jsme se přetahovali o vteřiny, byl to náš soukromý souboj na stejné značce pneumatik, protože jiné srovnání je bohužel trochu složitější.

Manažer Quirin Müller prozrazuje další plány Jipocar Czech National Týmu: “Nyní nám začínají hektické přípravy na Rally Argentina, která startuje již za necelé tři týdny. Ještě tady v Portugalsku demontujeme motor a posíláme jej na repasi do Anglie. Mechaniky čeká tři tisíce kilometrů dlouhá cesta domů a potom okamžitě začnou pracovat na autě, aby v pondělí mohlo být naloženo na letecký transport do Argentiny. S jedním autem to je prostě vypjaté. Ve čtvrtek dopoledne ještě přivítáme deset fanoušků na exkurzi do dílen a setkání s Martinem, takže to nebude rozhodně žádná nuda.“ A jak hodnotí dosavadní průběh sezony i portugalskou misi? „Máme další dobré body pro Martina i do soutěže týmů, třetí sedmé místo v této sezoně. Já jsem celkově spokojen. Martin dokazuje, že když je to nutné, zajede to, co je potřeba, jako například v neděli ráno. Jinak podává konzistentní výkon a nepouští se bezhlavě za hranu rizika. Jsem rád, že jede i hlavou a myslí na celou sezonu dopředu a nevidí jen konec jedné rychlostní zkoušky.“

Dalším podnikem MS v rally je tedy šotolinová Rally Argentina, která se uskuteční v termínu od 2. do 5. května. Na této soutěži zaznamenal Martin Prokop minulý rok čtvrtým místem historicky nejlepší výsledek českého jezdce v závodě mistrovství světa.

Komentářů celkem: 14
15. 4. 2013 12:33
0 0
Gratuluji Kluci .smajlík
15. 4. 2013 12:51
0 0
Gratulace posádce i Martinovi,přeji mnoho supr závodních úspěchů,a reprezentaci CZ,smajlíksmajlíksmajlík
15. 4. 2013 13:22
0 0
smajlík
15. 4. 2013 16:42
0 0
taky gratulace kluci hezky, a hodně štěstí v Argentině, nejhůře jak v loni smajlík
15. 4. 2013 18:35
0 0
Posádce velká gratulace!
Ale zdá se to jenom mě, že je něco špatně v MS? Posádka má na sobě a v autě bezpečnostních prvků za statisíce,sedí v autě za miliony a její bezpečnost je ohrožována stupidním předpisem o povoleném množství použitých pneumatik.
O něčem podobném se spekulovalo už na letošním Monte, kdy zrušení posledních RZ bylo způsobeno prý hlavně tím, že favorité už neměli na čem jet.
Toto pravidlo je snad s výhradami dobré do F1, kde se dá dojet i na ne optimální pneu,ale ne na rally.
16. 4. 2013 00:55
0 0
Každý!, ZdeňKu(s dovolením), z pilotů, by měl mimo velkého závodnického srdce, mít i zdravý - třeba selský - rozum. Proto mimo závoďácké palby", by měl i uvažovat i o jiných věcech - třeba - počtu gum.
Každý chtěl nějakým způsobem zatraktivnit "nudné" rally.... toto je jeden z možných kroků. Pokud je závodník "bezmozek", jeho problém.... a (srry)... žádná škoda!!
16. 4. 2013 09:25
0 0
Souhlasim se Zdenkem, je to do nebe volajici stupidita. Tymy venuji obrovske prachy na testovani kvuli nejlepsimu nastaveni aut, a jezdci se pak predhaneji v tom, kdo dokaze posetrit pneumatiky za par drobnych...
Nezajima me mistr sveta v neojizdeni pneumatik.
Jestli je podle Tebe, miline, bezmozek ten, kdo udela chybu a snazi se ji v prubehu souteze dohnat, mozna bys mel zvazit dalsi sledovani tehle discipliny. To pak jsou krome toho prvniho bezmozci vsichni, ne?
16. 4. 2013 09:29
0 0
Milíne,každý z pilotů má přeci na rz jet co nejrychleji,pokud možno i atraktivně, což zvláště na šotolině nese i možnost opotřebení pneumatik, když pominu možnost defektů či jiného poškození.Pneumatika je základ a nemá být jejich použití nijak omezeno, neboť ty malé čtyři plošky drží auto na cestě.Pokud mám několik měsíců dopředu vědět a nahlásit dva druhy, které smím použít někde na druhém konci světa bez ohledu i na možný vývoj počasí ,je to podle mne špatně.Pohled na ojeté pneumatiky, ze kterých trčí dráty a cáry gumy, je tristní a z tolik profanovanou snahou o bezpečnost na soutěžích nemá nic společného.
To za chvíli nám FIA omezí počet brzdových desek apod.
16. 4. 2013 10:29
0 0
Nebušte do toho theoretika tolik,on to nemyslí zle.Jenom nikdy nezávodilsmajlík
16. 4. 2013 13:55
0 0
milín: Tak u Martina to zničení pneumatik nemělo původ v přemíře snahy, ale ve FWD pohonu. Souhlasim s Vrátníčkem.
16. 4. 2013 19:41
Upraveno 19:51
0 0
Milí vševědoucí matadoři. Nerad, ale musím Vám tvrdě oponovat.

Valit to s hafo materiálu umí každý blbec. Jet rychle a hlavou, umí ti nejlepší. Každou chvíli se tady dohadujeme o taktice- toto je rovněž taktika. Kecy o bezpečnosti, nákladech-nenákladech atd., jsou jen kecy.
Kdo a jak doháněl(i na těch odpadnutím ušetřených pneumatikách!) po odpadnutí - laskavě si projděte časy - už jsem to tady psal, kdo do toho jak řezal.
Rally je mimo jiné i tom, jak kdo dokáže pošetřit auto... v tomto případě i pneumatiky. KAŽDÝ!! má podmínky stejné. Kolikrát se tady řešila Superrally, zda ano, či ne. I toto s tím souvisí...
A proč by v servisu tedy nemohli vyměnit motor, nebo rovnou celé auto., podle Vašich - léty špičkového závodění podepřených - teorií, milí Matadoři!
Co se týče Prokopa: pro nechápající. Jede nižší kvalitu začínajícího výrobce, díky jehož finanční podpoře může jet celý seriál - to za A. Přesto jel - i zde - velice pěkně. Komplet sadu gum si ohulil během necelých dvou erzet, když jel jen na předek- přitom na ní mohl odjet min, celou sekci. O to to měl náročnější a složitější - přesto znovu docílil krásného výsledku! Já jsem napsal "litánie" už během víkendu, to není nic proti Prokopovi! Psal jsem to mj. i těm druhým závoďáckým Matadorům, kteří tady nepromarní jedinou příležitost, jak do Prokopa neustále jedovatě a rovněž zcela zasvěceně a léta prověřenými těmi jedině pravými závoďáckými zkušenostmi - RÝT.

Takže vážení slovutní Matadoři, zdravím a pozdravuji Vás všechny ve spolek do všech koutů naší zemičky! Ryjte dál, když Vás to baví, bušte do mě, co Vám síly stačí .... ale nějaké si nechte na to své závodění, ke kterému Vám upřimně! držím palce a přeji hodně štěstí a dostatek materiálu.
16. 4. 2013 20:05
0 0
bože chlape ty jsi snad v přechodu.Jen ty máš ten správný názor a nikdo nesmí mít jiný.smajlík
16. 4. 2013 21:04
0 0
Zdravím Tě HUJERU, MATADORE.
Diskuze je o výměně názorů, pokud možno v mezích slušnosti.
Diskutuj a klidně mi vyvracej můj názor názorem svým. O tom to je. Páček. smajlík
17. 4. 2013 08:58
0 0
A HUJERU, mrzí mě na Tebe, že ses teda hrdě nepřihlásil právě k těm "svým" Druhým Matadorům, kterým jsem odepisoval a neuvědomil jsem si po celém víkendu, že mě někdo, kdo asi nečetl víkendové diskuze nepochopí a hodí do pytle s vámi tvrďáky, kteří každou WRC rally Prokopovi vyčítáte právě to "slabé" závodnické srdce a to, že jede- pardon pouze dojíždí i hlavou.

A Zdeňkovi Vrátníčkovi a dalším v této diskuzi: je to nedorozumění a snad to tu ani nemusím vysvětlovat.


Nicméně, myslím, že toto pravidlo o pneu může té bezpečnosti i napomoci. Co se zatím odjelo, nikde nikoho neohrozily pneu na životě. Gumy byly opotřebované na Monte, ve Švédsku už méně. V Mexiku na brutální šotolině jsem nezaznamenal žádné hrozivé číslo průrazů nebo bouchlých gum- to už spíš zničený ráfek. Ojeté? Ano.
To samé tady v Portugalsku. Ojeté gumy, žádné průrazy. Závoďáci si zvykají a učí se šetřit a jezdí i tou hlavou. Nejsem expert na gumy, ale zdá se, že jsou dnes asi někde jinde, než jak je známe. Každý mluvil o ojetých gumách na hranici fungování - nikoho jsem nezaznamenal, že by mu zničená guma řízla v dvoustovce a on kvůli tomu havaroval. Zato jsem zaznamenal, že kluci jeli - i s ohledem na stav obutí - "hlavou".
Ostberg, ani Sordo nebourali vinou nefunkčních pneu, ale proto, že moc chtěli.

A proto si myslím, že toto pravidlo může soutěže - jednak zatraktivnit a druhak - paradoxně - přispět k bezpečnosti. Jen holt budou závoďáci muset používat i tu hlavu.
Ono i vté opovrhované F1 se musí jet hlavou a jezdci se učí gumy šetřit. A, že je to tam méně riskantní, to bych si neodvážil vyslovit.
A myslím?, že kulhá i to tvrzení o nahlašování gum měsíce dopředu.... protože oni vozí - tuším - právě jen ty dva druhy gum... a každý má ty samé a stejný počet, se kterým musí vyjít. Ale možná se mýlím, když jsem nikdy nejezdil.

Tak snad tolik na vysvětlenou. A teď tedy skládám Martinu Prokopovi - už asi popáté včetně uplynulého víkendu - uznání za předvedený výkon a bojovnost a gratuluji k bodům..... , Druhým Matadorům proti vůli. smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama