Jirka Káňa představuje Ford Sierra Cosworth GR. A
Jirka Káňa s Martinou Kalistovou představí na Rallye Vltava historický Ford Sierra Cosworth, který doslova voní novotou. Je to sice do jisté míry protimluv, že historik voní novotou, ale je to tak. Dozvíte se to v následujících odpovědích.
Jirko, jedna z otázek pod předchozím článkem kde jsi Sierru představoval, byla na historický původ tvého auta. Můžeš to tedy osvětlit?
Tohle auto je postavené jako nové od nuly ze sériového auta, které jsme dovezli z Rakouska. Koupili jsme originální Ford Sierra Cosworth s dost bídnou karoserií. Od stejného majitele jsme koupili ještě jednu holou karoserii v perfektním stavu (taktéž Sierra Cosworth) a z těchto věcí začala stavba. Auto tedy nějaký historický rodokmen nemá, je to stavba.
Zkus jednoduše vyjmenovat to, co se dalo z původního Cosworth při stavbě použít.
Ono toho moc není. Asi jen blok motoru s hlavou a nějaké komponenty jako startér, alternátor a věci kolem. Použil se intercoolerový chladič a chladič motoru a to je asi tak všechno :) Převodovka je jiná, originál Getrag s velkým „nosem“ z Anglie. Čekal jsem na ni 4 měsíce. Stejně tak diferenciál je také z Anglie.
Co je u Sierry největší problém k sehnání?
Sehnat se dá asi úplně všechno, ale některé věci hodně obtížně nebo za nesmyslnou cenu. Asi největší oříšek byla zadní ramena, která jsme si nechali na zakázku vyrobit. To je nádherný kus řemeslné práce. I mnoho dalších dílů se vyrábělo jako kopie z vozu Jirky Navrátila. Další problém byl trochu se sehnáním strmého řízení. To jsme nakonec sehnali v Itálii.. Udělali nám jej ze starého sériového kusu.
Je mezi vašimi Sierrami nějaký rozdíl?
Více méně žádný. Co se týče mechanických věcí, tak jsou auta úplně stejná. Já mám trochu jinak vyrobenou a umístěnou nádrž. U mého auta je místo rezervy, což snížilo trochu těžiště a lehce jej posunulo dozadu. Jinak to jsou dvojčata.
Jaké jsou základní parametry tohoto auta?
Auto váží 1200 kilogramů a motor má výkon 280 koní a 400 Nm kroutící moment. Tyhle hodnoty jsou s malým restriktorem, který musíme dle řádů jet.
Jak se vybíral design auta a měl jsi v záloze nějaký další design?
Výběr designu jsem měl docela jasný dopředu. Chtěl jsem Marlboro design, který se mi nejvíc líbil. Ten existuje asi v osmi variantách a já si vybral verzi, kterou používal Bublewicz. Tu jsem si ale ještě trochu upravil. On měl zadní část celou červenou a já tam mám bílý pruh.
Vycházel jsi u designu z jakých materiálů?
Jen z dobových fotografií.
Jak jsi do toho designu zakomponoval sponzory?
…smích. Jediný sponzor zatím bude sedět za volantem auta, tak ten je asi zakomponovaný dobře :)
Jaký je tvůj plán s tímto autem?
Chci jet kompletní český historický mistrák. Nechci nikam moc do zahraničí, snad jedině, kdyby to vyšlo, tak Legendy v San Marinu.
Můžeš popsat, jak probíhala stavba tohoto auta?
V Rakousku byl pro auto se mnou Jirka „Jihočech“ Petrášek a ten provedl odstrojení. Pak klempíř u „Jihočecha“ musel vyměnit střechu, protože původně byl v autě šíbr. Auto se pak celé otryskalo v Mladé Boleslavi a do Litvínova do AP Motorsport se přivezl holý plech. Tam se do auta Pípa (Zdeněk Pipota) s Honzíčkem (Jan Mikšátko) pustili. Následně jelo auto na rám k panu Najmanovi, pak zpět do Litvínova na ještě další vyztužení a doladění. Když byla práce hotova, následoval odvoz do lakovny. Po laku se auto vrátilo do Litvínova,kde probíhalo strojení a kompletování. Připomínám snad nekonečné kompletování..
Sáhl sis také na auto v době jeho vzniku?
Samozřejmě. Dělal jsem na autě docela dost. Například ve fázi strojení jsem byl hodně často přítomný a na autě sám dělal z toho důvodu, abych jej poznal a věděl, na co sáhnout, když se něco porouchá. Jako vyučený mechanik strojů a zařízení mi tahle práce není vůbec cizí. Základní opravy bych na autě zvládnul.
Je možné nastínit, kolik takováto hračka stojí?
Nastínit to lze a cena se blíží špičkovému produkčnímu vozu…:)
Jakou souvislost má letadélko Káně s tvojí přezdívkou – letec/letoun?
Tu přezdívku mám už strašně let ještě z doby, kdy jsem jezdil na velké motorce. Možná jsem tehdy jezdil na motorce dost rychle, tak jsem byl letec a to mi už zůstalo. Letouna ze mě udělal až Jirka Navrátil.
Video z prvního testu Fordu Sierra Cosworth
Jeden z dotazů narážel na to, jak zvládáš to, že krásné a voňavé auto budeš ničit na šotolině nebo někde mezi stromy v lese?
To auto je teď tak krásné, že bych si jej teď dal nejraději do skleněné vitríny, z ní odsál vzduch a pak poslal do M-Sportu do muzea. To auto je nádherný kus práce a srdce mě bolí, když s ním mám vyjet. Ale je to závodní auto a stane se tím pravým závodním autem až ve chvíli, když se s ním začne závodit a já s ním závodit chci. Jak si člověk nasadí helmu, tak začne uvažovat trochu jinak. Teď je to ale auto skutečně do vitríny.
Jakým způsobem máš zajištěný servis auta?
O auto se mi na závodech i mimo ně stará AP Motorsport Litvínov pod vedením Václava Arazima. Hlavní mechanik je Honza Mikšátko, který si na autě také asi nejvíc odpracoval společně se Zdeňkem Pipotou.
Jak se těšíš na novou éru a možná trochu i renesanci historického závodění v Čechách, kterou jste teď vlastně s Jirkou Navrátilem a Kalistou se Subaru nastartovali?
Nevím jestli je to zrovna renesance, ale moc se na to těším. Jsou tady tři krásná historická auta a to by možná mohlo přilákat i další do závodů historiků. Třeba se k nám časem někdo přidá. Já říkám, že tahle auta mají duši.
Závěrem jestli mi dovolíte, tak bych sám za sebe hrozně rád jmenovitě poděkoval několika lidem, kteří mi se stavbou tohoto krasavce nejvíce pomohli. Speciální dík patří AP Motorsport, panu Arazimovi, Zdeňkovi Pipotovi a Honzovi Mikšátkovi. Pak samozřejmě Jirkovi Navrátilovi, Jirkovi Petráškovi a bráchovi Pavlovi Káňovi. Roman Kalvoda nám vyrobil všechny důležité součástky na podvozek, Autoservis KLM auto lakoval, pan Karel Beneda vyráběl poloosy, Ivan Matoušek postavil motor. Všem patří velký dík stejně jako firmě Křenek Motorsport, panu Kašparovi za práci na převodovce a nábojích, firmě 3E panu ing. Mladému a frézaři Ondrovi Veselému, který dělá nádhernou práci, BAR radiátor za výrobu chladičů a firmě Folcut, panu Kadlecovi za polepy vozu. Možná jsem na pár jmen zapomněl,tak se omlouvám. A také díky všem fanouškům historických rally aut, kteří nás přijdou podpořit.
Nebo nejste "nově příchozí"?
Já třeba skoro 3 roky nakupoval díly, abych mohl auto A8 postavit, a teď ho vrátím do sériovky, když s ním nemůžu startovat :-(
Přemýšlím, že bych zas kvůli vám kluci háčkový zase vyrazil někde na čumendu
Viděl jsem to auto,když ho v Litvajzu u Venci stavěliUčůrával jsem blahem.Tak precizní práce,že bych si ho dal vedle postele do ložnice a jen ho oprašoval
Pepoo, Ty jsi na živůů, drahá polovička čeká pořád na tu návštěvu, bábovka upečená (jen si jí asi budeš muset dát na zahradu jako okrasu) a kafe už studenější nebude
jo, Honza Suda na vltavu omluven