Vlastimil Resl - eWRC.cz
22. 4. 2013 20:31 − 3501× − 8

Petr Pavlát – správce pokladu

Petr Pavlát je stavitelem trati Rally Bohemia, která disponuje v České republice zřejmě nejtechničtějšími rychlostními zkouškami.

Petr Pavlát je správcem pokladu, je totiž stavitelem trati Rally Bohemia, která disponuje v České republice zřejmě nejtechničtějšími rychlostními zkouškami. Až do loňského roku se obešla bez zařazení zpomalovacích retardérů. To však už letos bude, vzhledem ke zvýšeným bezpečnostním opatřením po loňských tragédiích, jinak. V následujícím rozhovoru pak Petr Pavlát mimo jiné odhaluje i některá místa, kudy povedou rychlostní zkoušky letošní Bohemie.

Kdy začaly přípravy na letošní jubilejní 40. ročník Rally Bohemia? Které období bylo nejhektičtější?

„Přípravy začaly prakticky ihned po skončení minulého ročníku. Vyhodnocení problémů, návrh tratí, předběžné dohody na obcích u nových tratí. Nejhektičtější období nás teprve čeká. Je to vždy poslední měsíc před soutěží, kdy se stíhají řešit opravdu už jen ty nejvážnější problémy. Do této chvíle byly nejzávažnější předělávky tratě rychlostní zkoušky po zjištění, že most pod Jesenným v době rallye nebude stát na svém místě, a také zákaz závodění v Jílovém.“

Byla jednání oproti minulosti složitější kvůli momentálnímu názoru médií a veřejnosti na rallye po loňských tragických událostech?

„Ano – byla mnohem složitější. Kde nás dříve vítali s otevřenou náručí, měli nyní pochybnosti, zda jsme schopni zajistit, aby se u nich nic podobného nestalo. Kde nebylo nadšení tak veliké, to mnohdy prošlo s „odřenýma ušima“. Bohužel jsme se dočkali i rezolutního „ne“ v místech dlouholetého a bezproblémového závodění. V každém případě je na místě všem těm, kteří nepodlehli tlaku médií, poděkovat za spolupráci.“

Co jste udělali jinak oproti minulosti, především co se týče bezpečnosti?

„Rally Bohemia 2013 jsme už od počátku řešili v kontextu s loňskými problémy. Vybírali jsme ty nejtechničtější tratě i za cenu jejich zkrácení. Snažili jsme se omezit průjezd obcemi. I když to druhé vzhledem k velké hustotě osídlení podhůří Jizerských hor není úplně možné. Proto jsme třeba pro letošek úplně zavrhli krásnou rychlostní zkoušku Smržovka. Dále jsme po dohodě s AJR a bezpečnostním delegátem přidali šestnáct zpomalovacích retardérů ať už kvůli nebezpečně rychlým místům z pohledu posádky, nebo pro ochranu diváckých míst.“

Právě zařazení retardérů bylo zmíněno i v poslední tiskové zprávě Rally Bohemia. Kde budou a co si má divák představit pod pojmem nestandardní? Byly při již takto nejtechničtějších tratích v České republice opravdu nutné?

„Šestnáct retardérů vyplynulo z konzultace se zástupci AJR a bezpečnostním delegátem Václavem Filipem. I na tak technické trati se vždy najdou místa, ze kterých mají obavy nejen závodníci. Většina retardérů je na klasických erzetách Vinec a Sychrov. Nestandardní retardér využívá buď nějaké odbočení, nebo nemá ty správné rozměry standardního retardéru kvůli proporcím komunikace v daném místě. Vzhledem k tomu, že se v předchozích ročnících tato místa jela bez retardérů, tak by se touto optikou dalo říct, že potřeba nebyly. Ovšem vzhledem k situaci soutěží v České republice jsou v tuto chvíli nezbytně nutné.“

Kolik lidí se podílí celoročně na přípravě trati?

„Až do loňského roku bylo přímo na trati Rally Bohemia asi 1200 pořadatelů. Po zvýšení bezpečnostních požadavků jich letos bude 1500. Navýšení nastane kvůli retardérům, lepšímu zabezpečení diváckých míst a v neposlední řadě dozorem nad dopravním značením.“

Jak početný tým lidí se bude podílet na soutěži samotné? Kolik třeba potřebujete k zajištění sanitek? Využijete ve větším rozsahu služeb policie?

„Krom pořadatelů vyjmenovaných v předchozím bodu bude na trati Rally Bohemia čtyřiadvacet sanit, dvacet zásahových vozů ASR, odtahové vozy, jeřáb, hasičské vozy a další technika, včetně obsluhy potřebné pro zdárný průběh soutěže. S Policií ČR i Městskou policií v Mladé Boleslavi jednáme o spolupráci. Žádáme je o poskytnutí většího počtu příslušníků, než tomu bylo v předchozích letech.“

Kolik je potřeba materiálu k zajištění trati, například bezpečnostní pásky?

„Vzhledem k bezpečnostním opatřením dojde i k navýšení potřebného materiálu. Pásky spotřebujeme sto kilometrů, 7000 kusů zakázaných prostorů, 3000 dalších cedulek typu stání na vyvýšeném místě, průchod zakázán, nevstupujte do CHKO, nevstupujte do zemědělských kultur, zákaz vjezdu… To vše musí někdo dát na správné místo, aby to pak při vlastním závodě diváci nerespektovali.“

Využili jste při stavbě trati zkušeností některých bývalých či současných závodníků?

„Zástupcem ředitele Rally Bohemia je dlouholetý spolujezdec Stanislav Kafka, který je spolutvůrcem trati. Některé věci konzultujeme s Petrem Grossem, Petrem Černohorským a Pavlem Kohoutem, tedy známá a respektovaná jména.“

Dočkají se posádky a diváci nějakých atraktivních novinek na superspeciálce v Sosnové?

„Ano – připravujeme obměněnou verzi loňského modelu, který se nakonec nejel. Na startovní rovince budou po startu paralelní skoky a další skok čeká závodníky v rychlé pasáži u offroadové dráhy. Trať bude zkrácena, takže bude možné jí celou sledovat z tribun autodromu a pořadatel věnuje maximální úsilí, aby obě dráhy byly časově shodné a tudíž už při průjezdu prvním kolem bude zřejmé, jak na tom vůči sobě závodníci jsou.“

Neuvažujete zařadit některé úseky známé z minulosti, například Kokořínsko či rychlostní zkoušky ze Starého Harcova směrem do Jizerských hor?

„Každý rok jednáme s obcemi a se správami CHKO Jizerské hory, Český ráj a Kokořínsko o možnostech závodit v uvedených lokalitách. Nutno říct, že třeba rychlostní zkouška Kanina na Kokořínsku se zřejmě nikdy nevrátí do harmonogramu Rally Bohemia, protože vede v těch nejzajímavějších pasážích první zónou CHKO. Na to pravděpodobně souhlas nedostaneme.“

Nakolik by mohly zůstat současné tratě v případě, že by se Rally Bohemia jednou stala součástí mistrovství světa? Jak to vlastně momentálně vypadá s ambicemi dostat na Mladoboleslavsko nejprestižnější šampionát?

„Každým rokem se snažíme tratě obměňovat. Máme tudíž dostatek kilometrů erzet v případě zařazení do mistrovství světa. Například Návarov měl v nejdelší variantě dvaačtyřicet kilometrů. Letos jich bude mít necelých sedm. Rychlostka vedoucí přes Huť měřívala přes dvacet kilometrů a dnes se nejede vůbec. To jsem vyjmenoval jen ty dvě největší, jejichž součtem se dostanete na kilometry potřebné pro mistrovství světa.“

Proč letos není součástí soutěže Rally Bohemia Open? Je reálné její zařazení v budoucnu?

„Každým rokem zkoušíme i něco nového v organizaci a zařazení soutěže do různých šampionátů a cupů. V letošním roce jsme obdrželi zadání vrátit servisní areál do Mladé Boleslavi, a proto budeme rádi, když se tam vejdeme s Evropským pohárem a Legendami. Už tak jsme tím zamotali hlavu nejen odpovědným pracovníkům ve Škoda Auto a.s., ale hlavně na odboru dopravy města Mladá Boleslav. Jak už jsem ale zmínil, věcná komunikace probíhá a my, respektive celá Rally Bohemia, jsme za to vděční.“

Zbývá vám čas na nějaké další koníčky?

„Ano, četba románů a návštěva divadel to ale není. Věnuji se RC rallye 1:10 elektro, kde pořádám Mistrovství České republiky. Dalším velkým koníčkem je můj patnáctiměsíční syn Ayrton Alex, kterého kupodivu ze všeho nejvíc baví auta:-).

Komentářů celkem: 8
22. 4. 2013 20:531
0 0
Zajímavé povídání o nedoceněných lidech, jen houšť takových! smajlík
22. 4. 2013 22:562
0 0
Tak jak Petra znám a hodně dlouho ho znám, tak je to originál, který jen tak nenajdete. Dalo by se říct škoda, to ano. Ale on to všechno bere srdcem, ne že by ho to jen bavilo. Ten už pro závodění a to zázemí kolem, udělal tolik, že by to vydalo na román.smajlík
23. 4. 2013 06:223
0 0
to jméno syna to je jako fakt? to bude pán volnější mezi třetím a čtvrtým válcemsmajlík
23. 4. 2013 14:244
0 0
Odjakživa říkám, že na Bohemii jsou nejhezčí tratě jako celek. Teď vím blíže, komu za ně my, závodníci rallye můžeme poděkovat ! Hodně sil a trpělivosti do další práce !!!
24. 4. 2013 00:475
0 0
Zrovna nedávno cestou k rodičům jsem si říkal, že je škoda, že RZ z Rýnovic přes Harcov do Kateřinek se nejezdí. Byl jsem si část zkoušky projet a zjistil jsem, že by se tam dal jet leda závod off roadů jak je ta silnice rozbitá smajlík
24. 4. 2013 09:496
0 0
Serpentiny u Kokořínskeho hradu, RZ Kanina nebo šotolina Truskavenskym dolem od Kokořína na Dolní Zimoř smajlík smajlíksmajlík Pavlik s Audi, Carlsson s Mazdou RX7, Ferjancz s 5 Turbo, Sniers s 037 a Haugland se 120 a pro mě krasna Manta 400 smajlík Nu což čas jde dal a chatu z Kokořina na nějakou RZ nepřestěhuju ... smajlík
24. 4. 2013 11:357
0 0
Nejhezčí tratě, nejhezčí soutěž pro diváky i soutěžící. Díky za ni všem, kteří se na ní podílí.
Bohužel ČR je příliš mizerný trh na to, abychom mohli doufat v MS.
Ale pokud by se v ČR MS někdy mělo konat, samozřejmě jediné tratě, které by v takovém případě připadaly v úvahu, jsou právě tyto.
24. 4. 2013 13:518
0 0
Magic: Mas pravdu,ale moravska klika te za to sezere... smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!