29. 4. 2013 21:19 − 4122× − 48

Pokud všichni okolo soutěží nebudou dělat to, co nesmí…

Jindřich Kunc se na začátku tohoto roku z jistých důvodů rozhodl po pěti letech opustit funkci ředitele Rallye Český Krumlov.

Automobilové soutěže se v posledních měsících staly vinou několika smolných havárií, při nichž závodní speciály prohánějící se po tratích rychlostních zkoušek usmrtily v roce 2012 pět diváků, jedním z nejkontroverznějších sportů u nás. Jelikož se nezadržitelně blíží druhý nejstarší závod na území České republiky – 41. ročník Rallye Český Krumlov – závodu věnoval pozornost také regionální informační portál Budějcká Drbna.

Jindřich Kunc, bývalý aktivní závodník a několikanásobný mistr republiky, se na začátku tohoto roku z jistých důvodů rozhodl po pěti letech opustit funkci ředitele této prestižní soutěže a nově zastává pozici šéfa organizačního týmu.

O tom, jaké novinky se během zimy na českém rallyeovém rybníčku odehrály (nebo spíš neodehrály), jak náročné bylo jednání se zástupci obcí, co udělají krumlovští pořadatelé pro větší bezpečnost diváků, ale i o mnohých dalších tématech, si můžete přečíst na následujících řádcích exkluzivního rozhovoru.

Po loňských tragických událostech před vámi stál nelehký úkol – museli jste si u zástupců obcí a veřejnosti získat zpátky ztracenou důvěru. Jak moc byla složitá vyjednávání o povolení konání letošního jednačtyřicátého ročníku?

„Poslední a zároveň nejtragičtější událost v Uherském Brodě se stala zrovna v momentě, kdy jsme měli předjednané a v zalepených obálkách připravené žádosti o povolení konání rallye v obcích ležících na trati všech rychlostních zkoušek. Bylo jich kolem dvaceti, další dopisy měly zamířit na adresy dalších institucí. Po vzniku té hloupé atmosféry, na které se tehdy v listopadu docela nechutným způsobem přiživila některá média, jsme celou akci stopnuli. Najednou jsme stáli před otázkou, co dál, jestli má vůbec smysl další ročník soutěže pořádat.“

Bohužel situaci vám neulehčili ani nejvyšší představitelé tuzemského motoristického sportu…

„Postupem času se ukazovalo, že právě veřejná hodnocení a zoufale neprofesionální komentáře těch, kteří si u nás říkají sportovní autorita, tedy zástupci Federace automobilového sportu a prezident Autoklubu České republiky, nám při jednání s dotčenými obcemi a institucemi způsobily ohromné komplikace. Po několika osobních návštěvách a zjišťování názorů jednotlivých starostů a zastupitelů jsme dospěli k názoru, že žádosti zkusíme těsně před Vánoci rozeslat. Vůbec jsme ale nebyli přesvědčeni o tom, že to dobře dopadne…“

…a dopadlo to nakonec jak?

„Převážné většiny zastupitelstev jsem se zúčastnil osobně. Musím říct, že tam padaly naprosto legitimní názory, které ale byly silně ovlivněny mediální masáží s pro mě nepochopitelnými výroky představitelů Federace automobilového sportu. To, co se minulý rok stalo, nejen obecní zastupitele lidsky zasáhlo a sami nevěděli, jestli je ta soutěž pro jejich obec přínosná nebo jsme opravdu jenom zabijáci, parta šílenců, která honí po vsi řvoucí pomalovaná auta a ničí silnice. Naštěstí se ukázalo, že zastupitelstva oznámkovala naši letitou práci velmi kladně a de facto všude jsme našli společnou řeč.“

Nyní už je tedy definitivně jisté, že se 41. ročník Rallye Český Krumlov pojede.

„I když máme oproti minulým letům v přípravách zpoždění, dva měsíce před startem soutěže byla trať postavená a schválená. V minulých týdnech byla navíc zkolaudována zástupcem jezdců Petrem Grossem, jedním z našich nejzkušenějších navigátorů, a poté i bezpečnostním delegátem Federace automobilového sportu Václavem Filipem, kdy z jeho úst zaznělo, že trať je postavena velmi zkušeně a citlivě právě s ohledem na panující atmosféru mezi rallyesportem jako takovým a veřejným míněním o něm.

Sami jsme si z bezpečnostních důvodů dali za cíl ještě víc snížit dosahovanou rychlost ve vesnicích. Zároveň ale musím říct, že už v minulých ročnících jsme měli zabezpečení soutěže na vysoké úrovni, o čemž svědčí hodnocení nezávislých pozorovatelů mezinárodní automobilové federace FIA. Vloni jsme mezi všemi soutěžemi Evropského poháru skončili třetí, v letech 2010 a 2011 jsme tento žebříček dokonce ovládli. Lze tedy konstatovat, že v evropském měřítku patříme mezi absolutní špičku. A tu nálepku kvality nám pravidelně dávají i samotní jezdci, kterých u nás tradičně startuje, pominu-li zlínskou Barum Rally, nejvíc v českém šampionátu.“

Přesto se před novou sezonou volalo po ještě větších bezpečnostních opatřeních. Co se přes zimu událo, aby už při rallye neumírali další diváci?

„Myslel jsem si, že smutné události zmobilizují představitele českého rallyesportu – již zmíněnou Federaci automobilového sportu a také Svaz rallye. V těchto organizacích pracují lidé, kterých si nesmírně vážím, ale s některými dalšími se v pohledu na řešení vzniklé situace velmi rozcházím. Za to, že se rallyesport dostal tam, kde se nyní nachází, v uvozovkách vděčíme právě některým z nich. Svými neprofesionálními, nešťastnými, hloupými a mnohdy i arogantními výroky a posouzeními se v kritické době po tragédii v Lopeníku vůbec nezastali pořadatelů. Všechno naopak vyznělo tak, že největšími viníky jsou právě organizátoři. A pak v takovéto atmosféře žádejte zastupitelstva o povolení pro konání rallye a zahajujte nějaké přípravy…

Po oné nešťastné události mělo z jejich úst především zaznít, že se chovali špatně diváci, kteří stáli v zakázaném prostoru, prostě tam, kde neměli co dělat. Z televize jsme naopak mohli slyšet výroky výše zmíněného prezidenta Autoklubu České republiky, které naprosto popíraly veškeré sportovní řády a podstatu rallye jako takové. Vyvracet hloupá tvrzení o tom, že není možné, aby soutěžáci v plné rychlosti na rychlostní zkoušce před značkou konkrétní obce zpomalili na padesát, vesnicí za jásotu místních občanů ´provrkali´ onou padesátkou a za cedulí zase vypálili naplno, mě stálo hodně úsilí. Jak příznačné je pořekadlo – mlčeti zlato… A prohlášení tiskového mluvčího autoklubu raději ani nechci komentovat.

Abych se ale vrátil zpátky k otázce. Snažili jsme se chtít po představitelích federace, aby začala fungovat spolupráce s policií na stejně vysoké úrovni, jako třeba při fotbalových zápasech. Aby policie byla jakousi součástí pořadatelského sboru a v případě neukázněných diváků proti nim zasáhla. A to velmi razantně, přesně jako právě na fotbale. Žádali jsme o centrální dohodu s armádou i ministerstvem životního prostředí. To proto, aby pořadatelé mohli zatáhnout tratě rychlostních zkoušek dál od obcí, například do oblastí vojenských prostorů nebo CHKO. To vše v rámci odklonu tratí od obydlených oblastí. Bohužel se ale nestalo v této věci vůbec nic. Na místo jednoznačné legislativní pomoci ´nadřízeného orgánu´ bylo vše hozeno zpět na organizátory jednotlivých soutěží. Byl sice vydán jakýsi manuál, jak se mají měřené úseky stavět, ale podle mě se v něm neobjevilo, alespoň pro nás, nic nového. Na naší rallye se rychlostní zkoušky už léta staví více či méně tak, jak je vítězoslavně publikováno. K razantním krokům, které by našemu sportu pomohly, tedy ze strany národní sportovní autority vůbec nedošlo. Alespoň podle mého názoru.

To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem se rozhodl skončit jako ředitel soutěže. Nějak už nedokážu dál poslouchat z úst představitelů federace, jak něco nejde, a naopak se těžko smiřuji s tím, že veškerá zodpovědnost je plně hozena na bedra jednotlivých pořadatelů. Myslím si, že se tímto propásla doba, kdy se z rallye mohla stát disciplína s maximální podporou státu, policie či příslušných ministerstev. Naopak automobilové soutěže jsou tímto v situaci, kdy při sebemenším průšvihu může hrozit jejich úplný zákaz. To zcela veřejně vyčítám představitelům Federace automobilového sportu či Svazu rallye jako instituci.“

I když říkáte, že české soutěže, respektive českokrumlovská rallye, jsou zabezpečeny víc než dobře, jak si vysvětlujete smutný průběh roku 2012?

„Můj názor je takový, že to, co se stalo, je shoda mnoha nešťastných okolností. Jezdec na uzavřené rychlostní zkoušce má z podstaty rallye právo na chybu, a pokud jsou diváci tam, kde být nesmějí, čili v pro ně zakázaném prostoru, a závodní speciál vyletí z trati zrovna v tomto místě, tragédie je na světě… Bohužel se toho během krátké doby nakupilo moc. Rozhodně to ale není výsledek toho, že čeští pořadatelé podceňují přípravu a zabezpečení rychlostních zkoušek. Sám jezdím velmi často po světě a musím říct, že některé závody mistrovství světa by se mohly jít k nám učit, jak se dělá zabezpečení. To je u nás na maximální úrovni, což zopakuji klidně ještě několikrát. Jsem rád, že už tento názor nesměle začíná pronikat i prostřednictvím médií z úst motoristických odborníků. Sám jsem už několik let u příprav naší soutěže a vím, jak to děláme, proto si za tímto názorem plně stojím.“

Doznala trať závodu přesto nějakých změn? A co byste vzkázal všem divákům, kteří se chtějí na Rallye Český Krumlov přijít podívat?

„Při stavbě rychlostních zkoušek jsme velmi úzce spolupracovali s jednotlivými obcemi a vždy jsme se snažili dát na převažující názor obyvatel. Proto některé úseky v obcích jsou zcela vynechány, jinými vedeme trať pouze částečně nebo jsou průjezdy výrazně zpomaleny retardéry. To všechno proto, abychom rallye vůbec jet mohli. Naopak máme i obce, kde by si jakoukoliv úpravu trati nedovedli představit a projíždíme tudy bez zásadních úprav oproti minulým letům.

Sám sebe se ptám – proč vlastně tohle všechno vzniklo a kvůli komu… A moje odpověď? Až se diváci podél trati rychlostních zkoušek budou chovat tak, jak mají, to znamená podle všech bezpečnostních pokynů, nebudou chodit do zakázaných prostor a tam, kde nemají co dělat, tak je po problému. Jednoduché, že? Rallye sport není úplně bezpečná disciplína, organizátoři jsou fundovaní a myslí to s diváky dobře. Myslím si, že nikdo neskočí z hráze do přehrady, kde je cedule zákaz koupání, nikdo nebude dobrovolně přebíhat před projíždějícím vlakem nebo sahat na dráty elektrického vedení. Chci věřit, že drtivá většina diváků tomu rozumí.

Pokud se však někdo rozhodl, že si chce vzít život, ať to, prosím, udělá někde jinde a ne na naší rallye. My jako organizátoři se takovým plánům budeme snažit jakkoliv zamezit, ale všechny tyto kroky – například rušení rychlostních zkoušek – budou opět na úkor rallye jako takové a všech slušných a normálních diváků. Na každé rychlostní zkoušce bude připraveno několik diváckých míst, ostatní místa kolem trati máme definována jako nebezpečná, čili pro diváky zakázaná. Pokud se kdokoliv vyskytne v tomto zakázaném prostoru a nevyslyší jasného pokynu našeho pořadatele k jeho opuštění, bude rychlostní zkouška okamžitě zrušena. To říkám naprosto jasně a jednoznačně! Bohužel nemáme právní a jiné zákonné možnosti, jak eventuálně naložit s jedinci, kteří – ať vědomě či nevědomě – budou kazit naši práci. Jedinou možnost vidím, že nám právě v tomto pomůžou všichni ti normální a slušní lidé, kteří chtějí závodní auta vidět v plném sportovním nasazení a sami nedovolí, aby k rušení rychlostních zkoušek muselo dojít.“

Jindro, rozhovor bychom měli zakončit něčím pozitivním. Na co se můžou fanoušci rychlých kol při letošním Rallye Český Krumlov těšit?

„Myslím, že se můžou těšit hlavně na to, že na jih Čech opět přijede kompletní domácí špička jak v mistrovství republiky soudobých aut, tak i historiků, a to i včetně těch, kteří svůj program před sezonou razantně eliminovali. Teď mluvím o Romanu Krestovi, který tady už sedmkrát vyhrál a je nejúspěšnějším pilotem historie krumlovské soutěže. Osobně mi potvrdil, že Rallye Český Krumlov je pro něj srdcovou záležitostí a jeho start u nás prioritou. Dokonce jsme se domluvili, že bude jakousi ´tváří´ soutěže. Těší mě, že naše rallye má mezi jezdci stále ohromnou popularitu a plnící se seznam přihlášených posádek je pro mě tou největší, ale bohužel téměř jedinou motivací pro to, abych alespoň pro letošní rok byl stále u toho…“

Komentářů celkem: 48
30. 4. 2013 08:0921
0 0
mae: není, podmínky jsou o zpřísněny, ale nepamatuju si je doslovně, tak je radši nebudu vypisovat, aby nedošlo k omylu. Určitě stabilně akreditovaní ti tyto informace poskytnou.
Pan Kunc se vyjádřil naprosto výborně, takováto vyjádření bohužel od výše zmíněných lidí chyběla... Po Brodě se nikdo pořadatelů nezastal, všechnu tu lživou špínu na nich nechali a tak jedna rallyová rodina je už vlastně bývalou rally rodinou. Snad se lidé jako p. Kunc budou ozývat více a hlavně budou více slyšet. Jelikož práv srdcaři nám můžou rally zachránit.
30. 4. 2013 08:2922 Upraveno 08:31
0 0
"Největší problém jako vždy budou hlavně lidi, co by nejradši vlezli svýmu oblíbenýmu jezdci až do okýnka a co si hledají místo na poslední chvíli." (M-Rallyteam)
Naprostý souhlas! Když člověk stojí skoro hodinu před začátkem RZ na místě, které si vybral a pět minut před začátkem se kolem začnou rojit právě příchozí takydiváci, lituje, že nevlastní střelnou zbraň. Vrcholem byl na kterési tuším Barumce kouzelný dědeček, který si těsně před prvním ostrým autem kráčel po RZ a hledal pěkné místo ke koukání. Na křik pořadatelů a diváku reagoval tím, že se podíval na hodinky a s bohorovným klidem prohlásil: "Vždyť startují až za dvě minuty.... a než sem dojedou..."smajlík
30. 4. 2013 09:5023
0 0
Slova pana Kunce tesat do kamene jak se říká. Škoda, že takový článek se nikdy neobjeví na titulních stranách a v hlavních vysílacích časech médií která na podzim provozovala ten vzpomínaný hon na čarodejnice. A budu se opakovat, ale hlavně FAS se má snažit, aby se takové články a rozhovory dostávali na veřejnost. Můj názor je, že nejvíc škody na dobrém jméně rallysportu v ČR napáchala právě ona "mediální" neobratnost pánů z Opletalky. Nejspíš by to chtělo někoho kdo nežije v době Rudého Práva.
30. 4. 2013 10:5224
0 0
Dadis: To, že na určitých místech je zakazaný prostor neznamená, že jsou nebezpečná.... Ukázkovbej příklad arogance "diváka". Zakázaný prostor je od slova zákaz, nikdo z diváků tam nemá co dělat......
30. 4. 2013 10:5625
0 0
perlička ze školení novinářů. Pan Pátl z Mediasportu (mimochodem speciál ze Šumavy je tak neprofesionální až to bolí) tklivě plakal, jak média vytáhla causu jezdce Kopáčka v souvislosti s nehodou na Barum. Jo, vytáhla, media dostala tiskové vyjádření policie tak ho zveřejnila. to je OK. Pan Pátl plakal, jak jezdec měl licenci v pořádku a jak se proto tomu nedá bránit. No jasně a co udělal náš Mediasport a FAS? Proč okamžitě nerozeslal TZ všem mediím kde jasně napíše, že to je nesmysl a jezdec měl licenci vč prohlídky od doktora?
Na tuto otázku jsem se odpovědi nedočkal. Jak je možné, že FAS a mediasport nemají mediálního zástupce a do medií žvaní lidé /Pátl, Ječnímek/ kteří ani žvanit neumí???

30. 4. 2013 11:4126
0 0
Pan Jecminek umi zvanit velice dobre, bohuzel to vyuziva pouze k prospechu svemu, nikoliv k prospechu automobiloveho sportu.
30. 4. 2013 12:1927 Upraveno 12:22
0 0
Rally byla vždycky narozdíl od okruhů o volnosti výběru místa. Proto taky přitahovala tolik lidí. Pokud chce pan Kunc nacpat 100 000 lidí do třech diváckých míst, za rok mu tam nikdo nepřijde. To když obyvatelé obcí a chataři neuposlechnou rozkaz a nepůjdou ze svého pozemku do jednoho z těch diváckých míst, tak zruší rz? Jestli to pan Kunc myslí tak, že mimo divácká místa je sledování závodu na vlastní nebezpečí tak se plete. V ČR to bohužel není možné a nejpíš ani nikdy nebude. I když se něco stane divákovi stojícímu před obrovským bilboardem zakázaný prostor, bude to mít na rally v naší zemi kvůli našim médiím a myšlením českých oveček úplně stejný dopad. Jak mi pan Kunc zaručí, že 30 000 lidí namačkaných na sobě v DM náhodou nebude přece jen muset reagovat na nebezpečí? Při každé motoristické disciplíně hrozí divákům nějaké nebezpečí. S tím tam jdeme, stejně jako jezdec sedá do auta a je si vědom, že se mu může něco stát. Podívejte třeba na http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rP25IqL4Xq4
30. 4. 2013 12:2428
0 0
Michalin STR8: V prvních větách si krááásně odporuješ smajlík
30. 4. 2013 12:4929
0 0
Jak? 3x jsem si to po sobě přečetl a stále jsem nic nenašel.
30. 4. 2013 13:0530
0 0
No, na jednu stranu voláš po volnosti výběru místa a pak píšeš o tom, že odpovědnost za diváka má vždycky pořadatel. To jde proti sobě a tak pořadatel musí něco dělat. Třeba vybrat místa, kde to riziko je nejmenší, to místo zabezpečit a ostatní prohlásit za zakázaná, protože dokonale ohlídat celou trať samozřejmě nejde.
Z toho je jediná cesta a to je změna legislativy, kdy za sebe budeme odpovídat my sami, což jak i sám vidíš, jest zhola nemožné prosadit. Jdeme spíš opačným směrem...
30. 4. 2013 13:5131
0 0
Ok, ale tu odpovědnost má pořadatel už x let stejnou. Takže proč to před několika málo lety bylo o té volnosti výběru místa? Proč se páska začala posunovat někde i o 20 metrů oproti dřívějším ročníkům, když to tam tehdy bylo bezpečné? Pořád nevidíš, že to zpřísňování míst pro diváky vede k těm malérům? Jediný důvod proč diváci hledají jiné místo je kvůli nezáživnosti místa diváckého. Já mám rád pomalá místa, vždycky jsem je navštěvoval, ale poslední dobou když se v nich postavím za pásku, jsem ze závodů znechucen a na další průjezd musím jít jinam a garantuji ti, že to tak dělá obrovské množství lidí.
30. 4. 2013 14:5432
0 0
Už vidím,jak obyvatel obce,kterou vede RZ,brzy ráno před uzavřením trati šlape se svou maminou a dětmi na nedaleké(3 km) divácké místo.Pokud tak neučiní,tak je všechny zpacifikujou slušní a normální diváci.Apropo-jak vlastně můžou slušní a normální diváci býti nápomocni,když vlastně na zakázaném místě,kam chodí neslušní- nemají co dělat,jelikož jsou slušní a normální a zakázanému místu se zdaleka vyhnou a jsou spořádaně na diváckých místech?To se pak kdekdo může vymlouvat na to,že jde chytat neslušné a klidně se dostat na pěkné a bezpečné místo do zakázaného prostoru.Tak teda nevim...
30. 4. 2013 15:0833
0 0
asi bych to netlačil do extrému, co vy na to? smajlík
30. 4. 2013 21:5534
0 0
Původně napsal petrikpetrik1

Podle mě jsou celé roky nejohroženějším druhem fotografové-vesťáci.Nějak se nám rok od roku přemnožují a mnoho z nich naprosto pohrdá svým životem.To se ovšem z nepochopitelných důvodů neřeší.Zkusím Kopnou a pokud si budu muset v 5-té řadě stromů v lese hrát s...

Vážený pane, projevujete dost silnou neznalost problematiky a neinformovanost. Pokud nebudete zahrabán v zemljance, zeptejte se nějakého "vesťáka", co vše musí splnit a absolvovat, aby byl akreditován. A ještě prosím, abyste uvedl počty zraněných a usmrcených akreditovaných fotografů. Oni pohrdají životem podstatně méně, než vy pohrdáte jimi.smajlík
30. 4. 2013 21:5635
0 0
Původně napsal petrikpetrik1

Už vidím,jak obyvatel obce,kterou vede RZ,brzy ráno před uzavřením trati šlape se svou maminou a dětmi na nedaleké(3 km) divácké místo.Pokud tak neučiní,tak je všechny zpacifikujou slušní a normální diváci.Apropo-jak vlastně můžou slušní a normální diváci býti...

Když nevím, mlčím!smajlík
30. 4. 2013 22:0736
0 0
Pivasi,souhlasím,když nevíš mlč.
30. 4. 2013 22:5737 Upraveno 23:00
0 0
Původně napsal Pivas


Když nevím, mlčím!
Nevím proč by měl petrikpetrik mlčet. Takhle to v tom článku nepřímo opravdu vyznívá. Co se týká akreditovaných fotografů, tak je dobře, že byli trochu omezeni, protože stát v únikovce by neměl vůbec nikdo. Kdyby se něco stalo fotografovi v únikovce, bulváru by bylo u prde.e, že měl nějakou vestu. Vím, že většina fotografů přemýšlí a jsou ve střehu, ale jsou i tací, kteří u toho nemyslí. Diváci se taky v naprosté většině postavili rozumně, ale někteří nemysleli, bohužel za to zaplatili a proto teď musíme tato nesmyslná opatření, která jsou spíš na škodu trpět všichni. Kéž by se to za rok zlepšilo. smajlík
30. 4. 2013 23:0538
0 0
Původně napsal Michalin STR8

Nevím proč by měl petrikpetrik mlčet. Takhle to v tom článku nepřímo opravdu vyznívá. Co se týká akreditovaných fotografů, tak je dobře, že byli trochu omezeni, protože stát v únikovce by neměl vůbec nikdo. Kdyby se něco stalo fotografovi v únikovce, bulváru ...


Je vidět, že nevíš o čem žvaníš.... to jestli si odporuješ nebo ne nebudu řešit, ale v únikové zóně nemá fotograf co dělat a osobně vím o jednom jediném případu za asi 15 let co na rallye jezdím kdy byli fotografové v únikovce a to je tam nahnal pořadatel.

JINAK SE TADY PÁNOVÉ VĚTŠINA Z VÁS ŠEREDNĚ PLETE....pořadatel neodpovídá za diváky vůbec nikde, každej je na rallye na vlastní nebezpečí. pořadatel odpovídá za to, že divácká místa budou dle bezpečnostních plánů bezpečná. Jak každý soudný divák jehož IQ je větší než IQ šimpanze po odebrání poloviny mozku ví, na rallye neexistuje nic jako bezpečné místo. Co když se auto ulomí kolo?? Klidně se bude kutálet stovky metrů daleko. Co když bude morká tráva??? DM jsou vybráta tak aby balo kam utéct. Chcete rallye bezpečně??? Dívejte se v protiatomovém krytu na televizi.

Mimochodem ten výčet zraněných akreditovaných novinářů (neb to nejsou jen fotografové) a nebo fotky fotografů v únikovkách bych rád viděl.
30. 4. 2013 23:4639
0 0
no trochu si protiřečích první píšeš že pořadatel vybírá bezpečná DM a pak napíšeš že na rally neexistuje bezpečné místo, že DM jsou vybírána tak aby bylo kam utéct tudíž nejsou bezpečná ani ty DM..v každém místě můžeš kam utéct a nemusí to být ono DM..
1. 5. 2013 06:0940 Upraveno 06:11
0 0
Já tu nechci vést debaty s tradičními účastníky diskusí pod čímkoliv, kteří nerozumí téměř ničemu. Petripetrik1 napsal: Tak tedy nevím..., tj. bylo reagováno, že kdo neví, má doporučeno mlčet. Petripetrik1 pochopil. Co se týče akreditovaných fotografů, lze jen opakovat stále stejné a dokola. Nejsou to nadlidé, dělají také chyby. Ale dělají (povětšině) svou profesní činnost pro něco a pro někoho. Když někde unesou, nebo zastřelí válečného zpravodaje, je to téměř opěvovaný hrdina. Říkáte si: " Proč tam lezl? Je to jeho problém!"? Ne, i bulvár ho bere za kolegu, za hrdinu, za chudáka. Všichni ho litují. Ale šel dělat něco, co chtěl, šel to dělat s vědomím určitého rizika. V čem se lišil od toho na rally.? Takže přestaňte závidět fotografům, že se mohou dostat tam, co diváci ne. Oni mají kolikrát tu prdel staženou víc, než řada lidí po škarpách a za stromy. Ale dělají to pro to, aby ostatní měli na co koukat, na co nadávat, co si posílat v Ksichtoknize, atd..
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!