16. 5. 2013 07:48 − 2784× − 1

Kamarád do deště

Třetí stanicí rallysprintového dostavníku byl závod s centrem ve Slušovicích nesoucí označení MIT Metal Rallysprint Kopná 2013.

Třetí stanicí rallysprintového dostavníku byl závod s centrem ve Slušovicích nesoucí označení MIT Metal Rallysprint Kopná 2013. Již po jedenadvacáté jsme mohli vidět a slyšet závodní vozy kroužící kolem někdejší Mekky zemědělství. První ročník se zde jel v roce 1993. Za tu dobu si Kopná získala své pevné místo v kalendáři malého mistrovství a těší se velké oblibě nejen místních posádek. Za svůj debut v mistrovství ČR si Kopnou zvolili i oba hlavní protagonisté třídy 6, tedy Adam Kobliha a Petr Chodura jun. s vozem Citröen C2 R2 Max. Adam je z Valašska, tak je pochopitelné, že tento sprint považuje za svůj domácí a v roce 2006 byl jeho prvním krokem z Volného poháru mezi „velké kluky“, bylo to s vozem Škoda Felicia. Od té doby chyběl ve startovní listině pouze loni, kdy se soustředil především na velké mistrovství. Spolujezdec Petr má jiný příběh, ale také si odbyl svou rallyovou premiéru právě tady na Slušovicku. Minulý ročník byl vůbec prvním závodem, kde četl noty. Pro oba měl tedy tento závod výjimečný význam.


Foto: Petr Chodura jun.

Před samotnou soutěží se posádka rozhodla ještě více posílit svůj progres krátkým testem. „Na Kopnou jsme se chtěli pořádně připravit, natestovat zase nějaké kilometry a vyzkoušet si ještě možné varianty nastavení. Najezdil jsem zhruba 20 km, což mi po třech týdnech klidu pomohlo se rozjet a získat větší důvěru v auto. Každý závodní kilometr je pro nás v tomto voze nesmírně důležitý,“ okomentoval předzávodní přípravy Adam. Již v páteční prosluněný den oba členové posádky vyrazili bok po boku vstříc nástrahám této krásné soutěže, která zahrnovala i shakedown. To byl velmi kvitovaný krok pořadatelů. Naostro se začalo závodit až v sobotu ráno po odbití deváté hodiny. Letos na žádné soutěži mistrovství České republiky nepanovaly ideální povětrnostní podmínky a ani Kopná nebyla výjimkou. V sobotu po ránu se v okolí Slušovic začaly zatahovat mračna a následné proudy vody valící se po trati komplikovaly situaci startujícím posádkám. V případě posádky s číslem 40 to byla spíše voda na jejich mlýn. Adamovy zkušenosti s C2 jsou převážně s kluzkým či mokrým povrchem a i jeho dovednosti a poznatky v nastavení vozu na takovéto podmínky, se díky proměnlivosti počasí, stále prohlubují.

„Jak se letos pomalu stává zvykem, seznamovací jízdy probíhaly za krásného počasí, ale v závodu tomu bylo přesně naopak, na to už jsme si i zvykli. Kopnou jsem jel už mnohokrát, je to můj domácí podnik a místní rychlostní zkoušky dobře znám, nečekalo mě tedy po této stránce nic nového. Tajně jsem však doufal, že nám na závod spadne hodně vody. Za těchto podmínek máme odjety už dva závody a pro mě by byla tato situace čitelnější, věděl jsem co od auta čekat a také mám lepší pojem o tom jak jej nastavit. Za to sobotní počasí bych chtěl poděkovat především mechanikovi Honzovi Vlčkovi, který to pro mě zařídil:-),“ komentoval s úsměvem sobotní průtrž mračen domácí pilot.


Foto: Zdeněk Žilinský

Hned na úvod valašského sprintu měla prověřit zručnost závodního peletonu dvojice těžkých rychlostních zkoušek Kameňák a Kopná, které jsou dlouhé roky ozdobou soutěže. Adam Kobliha s Petrem Chodurou vyrazili na start prvního testu pozitivně naladěni a na mokrých pneumatikách, přestože déšť ještě na rychlostní zkoušky nedopadl. Skvěle se pak oba borci uvedli do XXI. ročníku slavné soutěže, a to když dokázali zajet těsný první čas před příborským pilotem Martinem Vlčkem na voze Peugeot 206 Kit Car. Citröen se opět jevil jako spolehlivý kamarád do deště a časomíra ukázala diferenci jen 1,7 vteřin. To si jistě pilot týmu Svarmetal Motorsport nechtěl nechat líbit a na Koblihův čas reagoval na RZ Kopná, kde vyhrál o necelých 6 sec. Tím se rozhořel překrásný souboj o slušovického krále „šestek“. Po prvním servisu následovala sekce čtyř testů čítající, krom zmíněných, další dvě legendární zkoušky Hvozdnou a Rakovou, které znají závodníci i nadšenci třeba i z Barum rally. Tato pasáž rozhodla o budoucím vítězi. Adam Kobliha začal po vteřinkách ukrajovat z náskoku svého rivala a vyhrané rychlostní zkoušky o 1,0 a 1,9 vteřiny dokázaly snížit jeho manko až na 1,2 sec.

Když byla pátá zkouška zrušena, následoval druhý průjezd zmoklou Kopnou, kde sice Vlček připsal další půl vteřiny k dobru, ale v následném servisu se nepodařilo jeho mechanikům dodržet vyměřený čas na opravu a rázem si na svůj účet připsal trestnou půl minutu. Což před závěrečnou dvojicí testů bylo zásadní a Adam mohl jet v klidu, kdyby ovšem tuhle informaci věděl. Nepolevil tak ve svém nasazení ani o procento a obě závěrečné zkoušky vyhrál. Součet časů v cíli nakonec ukázal odstup obou závodníků rovných 38 sec. Velká škoda Vlčkovy penalizace, mohli bychom tak sledovat skvěle gradující souboj až do posledních metrů. Jistá vidina druhého místa Vlčka trochu krotila. Adam Kobliha tedy po dvou druhých místech konečně sklízel premiérové vavříny za příčku nejvyšší ve třídě 6. Kobliha mohl figurovat ještě na třetí pozici ve dvoukolkách, ale to mu na poslední chvíli sebral finišující Černého šéfmechanik Petr Brynda s Renaultem Clio. To ale posádku Citröenu mrzet nemusí, důležitá je pro ně především klasifikace „šestek“ a tam brali plný počet bodů, zároveň se tak stali jejími prozatímními lídry. Na cílové rampě byli kluci za skvělý výkon odměněni bouřlivými ovacemi od hloučku svých nejvěrnějších fanoušků. Následně nám vítězná posádka zhodnotila závod krátkými větami: „Počasí se vyvíjelo dle našich představ, a tak jsme mohli od začátku nasadit svižnější tempo, které jsme se snažili udržovat po celou soutěž. Naštěstí jsme se v průběhu dokázali vyhnout vážnějším chybám a defektům, které by mohly výrazně ovlivnit výsledek. Již v úvodu se ukázalo, že nás opět čeká těsný boj s Martinem Vlčkem a celou soutěž jsme se pěkně přetahovali o vteřinky. Mrzí mě, že kluci nestihli včas odjet ze servisu a chytli penalizaci, mohlo to být velmi napínavé až do závěrečné „erzety“. Celou soutěž jsme jeli v klidu, bez nějakého tlaku, ale musím říct, že poslední sekci jsem se maximálně koncentroval na náš výkon a mým cílem bylo zajet co možná nejrychleji. V té době jsme ještě netušili, že Martin s Richardem mají penalizaci. Řekli to až po poslední RZ, kdy nám zároveň pogratulovali k vítězství. Malá škoda toho třetího místa ve dvoukolkách, bohužel to o kousek uteklo, ale určitě nás to nijak netrápí. I tak to byl skvělý závod a jsem velmi rád, že se nám podařilo urvat letošní první vítězství. Nevím, zda bych dokázal klukům konkurovat i na suchu, to mi v budoucnu nejspíše vrátí i s úroky,“ dodal s nadsázkou Adam Kobliha.


Foto: Zdeněk Žilinský

A jak hodnotí trať své šesté Kopné ztížené o déšť a bláto? „Letos pro mě byla nejnáročnější zkouškou určitě RZ Kopná, kde byla spousta vody, která se doslova valila napříč cestou. V takových podmínkách bylo těžké vůbec závodit a nesměli jsme se nechat unést. Postihla nás jen jedna drobná krize, kdy jsme málem nedobrzdili do retardéru. Auto se nám svezlo na vodě a snad jen s boží pomocí jsme jej čelně netrefili. Jinak pohoda a nic nás už nepotkalo.“

Sedmadvacetiletý pilot v letošní sezóně přesedlal na vůz kategorie R2 a i přes své jezdecké kvality si uvědomuje zásluhu celého zástupu lidí: „Chci poděkovat všem klukům v týmu za skvěle připravený vůz a za neocenitelné poznatky, spolujezdci Péťovi, sponzorům a samozřejmě našemu hlasitému fanklubu, který nás přijel podpořit a udělat nejen nám velmi pěknou diváckou kulisu. Výsledek je zásluhou všech zmiňovaných lidí a patří jim všem, každý na tom má svůj podíl.“

A co mitfára, který teprve loni začal své putování světem rally? Peťo, po roce jsi opět na stejném místě, přesně tam, kde začala Tvá kariéra, můžeš srovnat dnešní pocity, dojmy a ty tehdejší? „Dnešní pocity byly skvělé. To, že sedím vedle takového řidiče a mám takové startovní číslo už po roce svého závodění, mi přijde jako malý zázrak. Navíc jsem si uvědomil, že ten první závod pro mě byl asi dost traumatický, protože teď, po roce si ho pamatuju ze všech nejlíp. Musím říct, že závod na Kopné se mi líbil moc, velmi pěkné, těžké rychlostní zkoušky, výborná organizace a navíc dost fanoušku, z nichž samozřejmě nejvíce vynikal AK rally fans. Jak jsem už naznačil výše, z mého pohledu byl závod bezvadnou akcí, ve které nechybělo snad nic, výbornou konkurenci nevyjímaje. Drama až do poslední chvíle řekl bych. No a dojezd do cíle v režii našeho fanklubu byl pak třešinkou na dortu. Nutno v neposlední řadě vyzvednout Adamův skvělý výkon a práci kluků v servisu,“ uzavřel povídání spolujezdec Petr Chodura jun.


Foto: Zdeněk Žilinský

Příštím sprintem v pořadí jsou v termínu 7. – 8. června 2013 Rally Krkonoše, které se rozprostírají v okolí města Vrchlabí. Zda bude na startu i dvojice Adam Kobliha – Petr Chodura jun., je zatím ve hvězdách. Tým stále nemá potřebný rozpočet a tak nad každým dalším startem visí velký otazník. Přejme této posádce úspěch i mimo závodní tratě, protože nejen na nich se tvoří obraz budoucích mistrů republiky.

Komentářů celkem: 1
16. 5. 2013 20:16
0 0
smajlík GO Kobliha- Chodura GO smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!