Ondřej Plšek - eWRC.cz
20. 5. 2013 20:13 − 2830× − 19

Biopalivo pro juniory schváleno

Od Rally Acropolis pojedou Fordy Fiesta R2 účastníků juniorského mistrovství světa na směs benzínu, bioethanolu a biometanolu.

Juniorské mistrovství světa v rally přestupuje na biopalivo. Již od Řecké rally pojedou Fordy Fiesta R2 účastníků tohoto šampionátu na směs benzínu, bioethanolu a biometanolu. Dodavatelem bude firma GEM Fuel. Nové palivo, které je výsledkem spolupráce BioMCN, Abengoa, Methanex, Eurol a Methanol Institute, snižuje emise skleníkových plynů ve srovnání s běžným palivem až o 50%.

M-Sport, který vozy Ford Fiesta R2 pro JWRC připravuje, byl do vývoje tohoto paliva zapojen již v roce 2012. Na základně společnosti se od té doby prováděly se intenzivní srovnávací testy výkonu a spotřeby u tří paliv, včetně toho od GEM Fuel. "FIA sleduje strategii, kterou je vývoj řešení pro snížení environmentálních stop mobility a v motorsportu, a toto nám pomáhá v udržitelnosti motorsportu," uvedl ředitel rallysportu FIA Jarmo Mahonen.

Rally Acropolis se uskuteční na přelomu května a června, juniorské mistrovství světa zde má letos svou druhou zastávku.

Komentářů celkem: 19
20. 5. 2013 20:511
0 0
Význam té Mahonenovi věty teda moc nechápu. Jakej udržitelnosti??
Hlavně aby to neubíralo ten výkon, když už se tam s tim tak hrnou.
20. 5. 2013 21:032
0 0
S výkonem to asi nebude zlé, ale s tou enviromentální stopou bych zas tak nadšenej nebyl. Pochybuju, že vzniká polovina skleníkových plynů a ten "bio" etanol - metanol taky něco spotřebuje při výrobě. A pak přijde Číňan a na enviromentální stopu se zvysoka...
20. 5. 2013 21:283
0 0
No tak jsem před rokem a půl s návrhem zavést E85 pro sezonu 2012 do našich mistráků narazil u FASu a teď koukám, že slavná FIA s tím přišla teď do MS. Asi by jim z Opletalky měli napsat, že to není vhodné palivo. Ten elaborát od p. Pospíšila ml. mám ještě schovaný v mailu... Přitom to má jen samé výhody... No možná, když jsme tu kolikrát papežštější než papež, tak se k tomu FAS vrátí smajlík)
20. 5. 2013 21:294
0 0
Ono je to asi tak:p.Babiš u nás prosadil přidávání řepkoveho oleje do benzinu jako ekologické.Jo to je ale pěstování řepky a následné zpracování je 2*dražší než běžný benzin z ropy.Nehledě na to kolik miliard mu to sype ročně.A každé jaro se naše republika mění na žlutou.Ne čínskou ale řepkovou.
20. 5. 2013 21:405
0 0
To si Hujere pleteš. Řepkový olej se přidává do nafty. Do benzinu se přimíchává líh. A neprosadil to Babiš. To je výmysl v celé Evropské Unii, běžný benzin musí mít min. obsah 5% etanolu. Pak existuje E85 nebo tzv. BIO 100, což je 85% líh a 15% natural 95, případně 100% líh (BIO 100) a takové palivo nepodléhá spotřební dani. Ale když už to tak je, tak by bylo parádní na to závodit, když to má srovnatelný výkon s nejlepšími závodními palivy a stojí to 24 Kč za litr, závodní benzin o 100 Kč víc. A pro motor je to šetrnější (okt.číslo cca 115, daleko menší náchylnost k detonacím ve spalovacím prostoru). Rally se na to jezdí třeba ve Švédsku, Dánsku nebo Rakousku (rakouský mistrák). Pro regionální šampionáty FIA to povolené není, ale ASN má možnost to povolit. Ta naše to ale zamítla. Že by lobby prodejců závodních paliv?
20. 5. 2013 21:506
0 0
A to jsou ty proklamované úspory.Vždyť za 24.- za litr se nejezdí ani soukromně.
20. 5. 2013 23:097
0 0
Oktanové číslo není zdaleka všechno, výhřevnost ethanolu je o dost nižší než benzínu. Nosí si kyslík sebou, takže se ho může vstřikovat více při stejném množství nasávaného vzduchu, ale spalovací tlaky a tím i zatížení motoru je rozhodně vyšší než u benzínu. Navíc musí být celý palivový systém přizpůsoben, jinak to sežere těsnění.
20. 5. 2013 23:228
0 0
Je to skoda, ze neni moznost to u nas pouzivat. Treba by to panove z FAS mohli ted prehodnotit, kdyz jsou rally v medialni nemilosti. Mohlo by to prinest nejake body v ocich "ekologicky" smyslejici verejnosti.
Nevite nekdo, jak presne jsou ty motory upravene? A jake presne upravy povoluji ASN v zemich, kde je to povolene? Roman Kresta loni argumentoval proti tomu hlavne proto, ze by bylo potreba zvysit kompresni pomer a k tomu by bylo nutne pouzit nehomologovane pisty.
20. 5. 2013 23:269
0 0
Dizzy: kdyby byly vyssi spalovaci tlaky (bez detonaci), tak by to melo vyssi vykon. To snad ani nikdo nepozaduje smajlík
21. 5. 2013 07:5510
0 0
To co říkal Kresta není až tak úplně pravda. Jednak na to mám naladěné své soukromé Subaru už rok a půl (naježděno cca 15000 km na E85) a auto je naprosto bez úprav kromě větších vstřikovačů. Ty lze u závoďáka dát libovolné. Nesežralo to žádná těsnění, i písty se zdají být v naprostém pořádku. Jde o to, aby to ladil někdo znalý věci a pak je to OK. Projděte se někdy v servisní zóně na Rally cupu nebo Volném poháru a začmuchejte si... tam na to jedou skoro všichni...
21. 5. 2013 08:1611
0 0
Plochodrážní stroje jedou na metyl?
21. 5. 2013 09:2212
0 0
Tak já mám civilní BMW taky přestavěný na E85 a dokonce sme na Setkání nejen Mistrů 2012 přestavěli i našeho závoďáka. Ani u jednoho auta neni problém, ba naopak stojí to cca 25kč a trochu to přidá na výkonu. U nás tak cca 5-7%. O výkendu jsme dělali hlavu na mém autě který má najeto 270 000km a co se týče hlavy a pístů, tak takhle čistý a skoro bez karbonu sem dlouho neviděl. Ethanol je prostě krok dopředu
jac
21. 5. 2013 13:5913
0 0
Já jsem si dřív Vojto začmuchal i na mistrákusmajlíksmajlík
Jsem zastánce tohoto paliva a kecy o prožraných těsněních a podobných kravinách, tak to mám za to, že je lobby petrolejařů....na druhou stranu uvidíme, až bude chtít slavná EU zdanit i toto "alternativní palivo", jaká bude cena. Mám za to, že Ponďa to má i v Cayenu nějakou dobu, tahá za tím vlek, všechno a myslím, že je nadmíru spokojenej.
21. 5. 2013 14:5914 Upraveno 15:00
0 0
Tak já bych na to samozřejmě jet chtěl, a je otázka, jak rychle a jakým způsobem se na to dá přijít, ale vzhledem k tomu, že reprezentuji značku Subaru si to nemůžu jako nelegální palivo dovolit... Ale věřím tomu, že i v našich mistrácích na to někteří jedou. Ani se jim na jednu stranu nedivím. Ty těsnění spíš sežere ten agresivní závodní benzín, než benzin smíchaný s čistým lihem...smajlík
21. 5. 2013 15:1415
0 0
závodit na líh? víte jak by to dopadlo? vožralá servisní zona a závodnící bez paliva uprostřed rychlostních zkoušek obíhají hospody, aby aspoň dojeli
21. 5. 2013 17:5716
0 0
Tak já si tohleto zkusil v roce 1982 na mém Moskviči pod vlivem nějaké fámy, že by takto šlo zvýšit lehce výkon,plochodrážní motory na to jezdí při kompr.poměru 14.1 i víc.Takže kamarád sehnal 40 l metanolu...výsledek, bylo to velmi chudé, na standartní tryskování/ještě karburátor/ nepoužitelné,víc to nejelo...ale další půlrok jsem nic nedojel, protože to nezlikvidovalo těsnění hlavy, jak tady někdo omylem napsal, ale všechny hadičky a gumičky v palivové soustavě,dokonce se vyboulilo kontrolní okénko na kontrolu hladiny na karburátoru .Samé mínusy a žádné plusy...smajlík
21. 5. 2013 19:3417
0 0
Ale to pleteš metanol s etanolem!
21. 5. 2013 21:3218
0 0
Myslím ,že chemicky skoro totožné,rozdíl pozná jenom lidský organismus...bohužel.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!