Jiří Urban představuje Škodu 130 RS v barvách Barum teamu

Návrat jednoho z nejrychlejších domácích rallyeových pilotů 70. a 80. let se odehrál přesně před rokem právě na českokrumlovské soutěži.

Velkým tahákem doprovodného programu 41. ročníku Rallye Český Krumlov, který se na jihu Čech pojede již v závěru tohoto týdne, bude exhibiční jízda historických závodních speciálů. Jedním z přihlášených jezdců je vítěz krumlovské soutěže v letech 1972 a 1976 a bývalý tovární pilot týmu AZNP Mladá Boleslav Jiří Urban, který na tratích svého domácího podniku představí nově postavenou Škodu 130 RS v barvách legendárního Barum teamu.

Návrat jednoho z nejrychlejších domácích rallyeových pilotů 70. a 80. let se odehrál přesně před rokem právě na českokrumlovské soutěži, kdy se společně se svým bývalým navigátorem Josefem Žákovským představil v kokpitu ´stotřicítky´ spolupořádajícího týmu ČK motorsport.


Foto: Pavel Kacerovský

Už tehdy ale v dílnách bývalého úspěšného rallyecrossaře Jaroslava Marchala v Třebotovicích, vesničce poblíž Českých Budějovic, stál opískovaný skelet, ze kterého po několika stovkách hodin práce vznikla nádherná replika vozu soutěžícího za Barum team před dlouhými třiceti lety.

„Po loňském Jänneru jsme se rozhodli, že postavíme vlastní auto. Kousek od Berouna se nám povedlo zakoupit jednak kompletní sériové erko, ale také jeden skelet na kolech, další s náhradními díly v bednách a ještě pojízdné embéčko. Byla to vlastně čtyři auta najednou, jejich majitel je nechtěl prodávat jednotlivě. A všechna nebyla deset let v provozu,“ popisoval začátek velké proměny Urbanův zeť, mechanik a zároveň i spolujezdec pro českokrumlovskou soutěž Petr Křivanec.

Samotná přestavba však trvala mnohem déle, než si Jiří Urban sám představoval. „Trvalo nám rok, než jsme sehnali potřebné informace, všechno nakoupili a připravili. Z původního auta zbyla jen střecha, zadní část a přední mostovka. Úplně nové jsou podběhy, podlaha a prahy,“ řekl nedlouho před premiérou nové Škody 130 RS velezkušený soutěžák.


Foto: Pavel Kacerovský

Se Škodou 130 RS zaznamenal Jiří Urban největší úspěch v roce 1979, kdy dokázal vyhrát domácí mistrovský titul v nejprestižnější třídě šampionátu – A2 do 1300 cm³. „Tehdy jsme dokázali porazit i tovární auta. Během čtyř sezon s eresou se mi většinou dařilo umisťovat se na stupních vítězů, hodně často jsme za Barum team jezdili závodit do ciziny,“ zavzpomínal devětašedesátiletý sympaťák z Přísečné.

I když je auto ještě syrové, Jiří Urban má před startem jasný cíl: „Chceme dojet a hlavně ukázat fanouškům, s jakou technikou se jezdilo před třiceti lety!“

Komentářů celkem: 4
21. 5. 2013 20:091
0 0
Moc pěkné,tenkrát jí uměl taky hezky voditsmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
21. 5. 2013 20:292
0 0
A ty jsi ho zažil nebo jen z Youtubu?smajlík
22. 5. 2013 11:183
0 0
Pokud z původního auta (110R) zůstala při stavbě 130RS původní střecha, tak je něco špatně, ne?
22. 5. 2013 12:334
0 0
Zažil na vlastní sluchy,už jsou to jen bývale zážitky.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!