23. 5. 2013 12:06 − 3410× − 63

Elegantní řešení krize řízenou otočkou – by Semerád rally

Již v tiskové zprávě z úspěšného startu na Rally Prešov se objevila zmínka o řízených hodinách na RZ 1 této soutěže.

Již v tiskové zprávě z úspěšného startu na Rally Prešov se objevila zmínka o řízených hodinách na rz 1 této soutěže. Josef Semerád s Radovanem Moznerem, posádka startující v barvách PEVA racing tímto manévrem ušetřila drahocenný čas, potěšila mnoho přihlížejících diváků a koneckonců pobavila i posádku samotnou.

Konečné umístění této posádky – 1. místo v kategorii produkčních vozů bylo ve velké konkurenci zaslouženě vybojované.

"Po startu hned na první rz jsme udělali něco jako kontrolované hodiny, které neznamenaly větší zdržení , či poškození auta a tak jsme je nakonec brali jako zpestření a zároveň zdvižený prst," uvedl k situaci sám jezdec.

Video dáváme ke shlédnutí široké veřejnosti i jako důkaz toho, že piloti rallysportu jsou opravdu lidé, kteří své řemeslo znají, dělají ho s hlavou chladnou a nejsou to blázni, kteří se řítí bezhlavě mezi stromy bez špetky zodpovědnosti.

Komentářů celkem: 63
24. 5. 2013 19:10
0 0
Původně napsal starej pes
Tady na tom videu je přesně vidět,jak se HANS používá a proč se ty problémy řeší jen tady.U nás je zvykem že návody k použití vyplňujou jen volný místo v přepravním balíčku!!Ať si každel sahne do svýho svědomí a nehledá chybu jinde než u sebe!

Ja bych negeneralizoval. Tenhle kluk se fakt neumi zapnout. Nicmene prave ten hopsanim povolujici se pas ukazuje, jak nevhodny sytem to pro rally je a jak muze byt nebezpecny. Inicialni myslenka ochrany byla super. Ale nelze ji pouzit generalne.
24. 5. 2013 19:17
0 0
Původně napsal Gill
Rebbyman: Tak pokud máte alternativu co funguje, doporučte ji ostatním a je klid.
Ale kluci ji znaj. O to tu nejde. Tem, co uz kvuli HANSu jezdit nemuzou, uz to nepomuze...
24. 5. 2013 19:32
0 0
Je to marný, je to marný, je to marný! (díky za půjčku) Já bohužel nabývám dojmu, že co se tady hromadně psalo a píše o nedisciplinovaných neználcích z řad diváků, v míře - a možná větší než malé asi platí i o samotných aktérech závodů. Nevím, co stojí v "příbalových letáčcích", nevím jaké informace podala národní autorita, ale s podivem jsem si přečetl od "starých mazáků", že HANS s 6b pásy nefunguje, že je ho potřeba nevkládat pod pásy atd... věci, na které si mazaní Češi museli přijít sami, aby ten klumprd fungoval a neposílal lidi na invalidní vozík... http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf TOTO je datované k 5.1.2005. Předpokládám, že když jsem si to JÁ, koho to defacto nezajímá, dokázal vyklikat za cca 3o min..... a dalších cca 20 se to snažil jakž takž přeložit a pochopit - a to jen z důvodu toho, že jsem nemohl uvěřit, že posádky nejsou schopny si v tom, co se jich bytostně týká, udělat roky jasno - tak to už opravdu nevím. Jsme všichni ale lautr stejní. Když jsem to tady psal někdy před 2 měsíci, měli z toho borci srandu. Teď mám já srandu z borců, že si neumí několik let nasadit pořádně verk(který s nechutí a za love pořídili) a jsou líní věnovat 40 minut během těch let, aby si v tom udělali jasno. Místo toho jen nadávají na fas, zrní, pupkáče z fijů atd. Fakt borci. Pak se divte, když vám v zatáčce stojí lidi, které odtud mladý kluk či holka nemůže vyhnat. Hlavně, že máme tu Demokrácíjí. Každý si stojí, kde ho napadne, každý si dělá, co chce, každý chce být závodník, však nám to kurňa nemá kdo co zakazovat, když dám dokupy fáro. Nějaký blbý hejble z plastu ať si strčí ta přiblblá Fíjá za klobouk, je to drahý, stejně to prd vydrží, když je to z plastu a eště to láme hrby. Se pos.... i, NÉ! Sem rád, že sem to dal do kupy, od velkejch kluků sehnal hódně slušný a skoro nevometený mišelíny za dobrej peníz a na nějakej bazmek nemám love.... Kupředu rally, zpátky ni krok! smajlík
24. 5. 2013 19:40
0 0
milin60: Objevil jste Ameriku, gratuluji! Pokračujte dál a poučte nás, jsme totiž všichni úplně blbí... Zde je instruktážní popis, přímo ze stránek FAS, podepsaný technickou komisí - hovoří se tam o použití se standardním (tedy i širokým!!!) 6 bodovým pásem pod který se HANS vkládá - viz článek 2. Klidně pokračujte a dál ze sebe dělejte děda vševěda. Váš typ všeználků mě vždy fascinoval. Mentor samorost.
http://www.autoklub.cz/dokument/1931-instruktaz-k-fhr-preklad-.html
24. 5. 2013 19:58
0 0
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf Vážený pane, jste Tatar, nebo si ze mne takhle při pátku, aby řeč nestála, děláte prostě jen )l( ? KDE v tom materiálu od vás se píše, že se H vkládá POD pásy?! KDE to vidíte na off. materiálu z FIA z roku 2005?!
24. 5. 2013 20:09
0 0
Já už vás nechci trápit, když se tu sám tak hezky odkopáváte. Děláte ze sebe hlupáka. Nerozumíte tomu, ale ostatní poučujete. Obrázek, na který odkazujete, se váže k tzv. systému "dvojitých ramenních pásů", někdy se mu říká osmibodový pás. Níže je odkaz na českou verzi stejného dokumentu, abychom předešli dalším rozporům. Doporučuji článek 2.1, kde se píše o použití HANS se STANDARDNÍM šestibodovým pásem (možná nebudete spát, ale i dokonce i se čtyřbodovým pásem (asm). Čtěte pozorně, zejména kapitolu 2.5, kde se píše "FIA homologuje také systém dvou ramenních pásů, tzn. systém dvou bezpečnostních pásů na každém rameni, který lze také použít." Zejména upozorňuji na slovíčko TAKÉ. Nebudu to dále vysvětlovat, přečtěte si to. Obrázky použité v publikaci se váží k tomuto pásu, nicméně jeho použití jako bezpečnější variantu nikde nezmiňují. Naopak. Hovoří o standardním šestipodovém pásu a tento typ zmiňují mimochodem. Omluvu od vás nečekám, netrapte se tím.
http://www.autoklub.cz/dokument/1932-navod-na-pouzivani-vybavy-fhr-preklad-.html
24. 5. 2013 20:19
0 0
milin60: Zapomněl jsem odpovědět na vaši otázku - v tom dokumentu vidím HANS pod pásem s klasickým šestibodem na obrázku popsaném jako "Figure 2". A to jak ve verzi na kterou odkazujete, tak v českém překladu. Osmibod je pak zobrazen na "Figure 7".
24. 5. 2013 20:39
0 0
Rebbyman: Obdivuji tvoji trpělivost...
24. 5. 2013 21:46
Upraveno 21:54
0 0
Původně napsal Rebbyman
martin.blader: Princip se tím mění zásadně, protože pokud sedíte, je při nárazu tlak pásu na ramena rapidně vyšší, než když v sedačce skoro ležíte (síly se rozloží na větší plochu). Mění se zásadně tlak na bederní obratle a jejich stabilita, protože ve vertiká...


No já nevím, podle mě HANS při nárazu žádné významné vertikální síly nevyvíjí. Alespoň si to nedokážu představit, rád ale nechám poučit.
Jinak asi všichni víme, že HANS se nepoužívá zdaleka jen v NASCAR.
Jaké jsou tedy statistiky z ostatních zemí? A jak to, že se ještě nic neděje, když se kvůli bezpečnosti dnes tak šílí?
24. 5. 2013 21:57
0 0
proboha neptejte se furt na věci, který tu byly už stokrát popsaný! najděte si to, počtěte, popřemýšlejte a pak spočtěte, kolik bylo lidí v gypsu před a po, pak to sem napište. do tý doby snad už nic nepište, díky
24. 5. 2013 22:08
0 0
martin.blader - Koukněte sem na test s vertikální sedačkou: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=0RinuSRqMaM. Ve formulové (nascarové) sedačce záda neztrácejí oporu (protože sedíte "ve vajíčku"). Jinak energie hlavy zachycená HANS je pohlcována rameny, která jsou tlačena dolů. Na kompresní zlomeninu není opravdu potřeba moc - stačí spadnout na chodníku nešikovně "na zadek". Co se okolních států týče, statistiku úrazů vede Mr. Cimbu, ten by odpověděl fundovaněji. Na poslední otázku bych rád znal odpověď také, to mi věřte.
24. 5. 2013 22:10
0 0
Ty úrazy byly hlavně po nárazu ze spodu a jen v pásech(které navíc se natáhnou) má tělo možnost se tlakům přizpůsobit.Ale Hans máš pevnou překážku pomalu přes celé ramena a tělo nemá kde se zkroutit,uhnout.Přirovnal bych asi tak:když proletíš autem lesíkem se stromky s průměrem cca 10cm oboucháš auto ale když trefíš strom cca 50cm máš totálku.
24. 5. 2013 22:12
0 0
No já bych právě řekl, že tu sílu zachytává spíš ten límec na prsou. HANS brzdí horizontální pohyb hlavy, tak moc nevím, kde by se tam brala vertikální složka, co by drtila obratle.
Mně se jen nechce věřit, že kdyby se to dělo po celém světě ve stejné míře, jako je zde podáváno, tak že by se to už dávno nediskutovalo na půdě FIA.
24. 5. 2013 22:13
Upraveno 22:14
0 0
hujer: Tak tak. O tom to je. Když přijde rána zespoda, je tlak vyvíjen z obou stran a může být hotovo...
24. 5. 2013 22:20
0 0
martin.blader - Tohle se tu řešilo mockrát. Je na to ve fóru i vlákno, kde se příčiny rozebíraly a teorií je mnoho. Jedno ovšem víme jistě - před HANSem se to nedělo.
24. 5. 2013 22:48
0 0
Amen!
24. 5. 2013 23:07
Upraveno 23:16
0 0
Rebbyman: Ano, máte pravdu. Ten anglický originál, který jsem pracně vyhrabal a se kterým jsem se mořil dopoledne na FIA je ten samý, který jste mi poslal večer v češtině v poslední Vaší reakci. Jen škoda, že tak pozdě, obral jste mne(a já Vás)o spoustu času, když jste to mohl odkázat už rovnou hned odpoledne ve své první reakci a mohli (a jistě, že i nemuseli) jsme si dopisovat o dalších věcech. O.K., HANS se vkládá pod 6b pás a musí - správně vybrán a správně seřízen - sloužit k bezpečnosti posádek a nikoliv opačně i v této "jednodušší"variantě. A chápu, že u nás se sáhne po té levnější možnosti-však to "nejezdí" a zdraví(dokud zdraví jsme!) máme přeci zadara. Ale to není laciné ani ironické odůvodnění toho, že u nás je(nevím, jestli opravdu je?) nejvíce zraněných tímto systémem. Vždyť i v té levnější verzi musí být testován, homologován a na FIA jsou odkazy na testovací místa-i co se týče HANS. Nevím, jestli jsou tyto konkrétní testy pro rally k nahlédnutí. Tak proč je nejvíce následků u nás? Když je FIA světová org., jak je možné, že v některé zemi se HANS musí používat, v jiné ne, když je to plošné "světové" pravidlo? Pokud naši jezdci v těchto(kterých?) zemích startují na of. podnicích FIA-národní autority,- nemusí tyto systémy používat, tak jako domácí? A pokud u nás jedou zahraniční jezdci, musí TO používat?Jezdíte u nás, jezdíte po světě. Tak jak je to? Zádržné systémy se používají jen někde, nebo už ti bohatší od HANS přešly na jiné(bezpečně bezpečnější?) systémy? Pak je opravdu něco hodně špatně a v nepořádku! Vím, že tady nějaké diskuze v minulosti byly. Možná i na podzim - při Lopeníku. Ale člověk všechno nestíhá... a pak-ta paměť... Já se tímto opravdu zaobírám podrobněji několik hodin, Vy a další lidé už několik let(?!). A asi bude pravda i to, že toto téma řeší skutečně jen "někteří" a "jiné" to - z různých(...) důvodů nezajímá...Pokud se jinde už používají modernější a bezpečnější systémy a do Čech se prodává nebezpečný(?!) bezpečnostní systém (kvůli kupní síle?), pak je skutečně něco hodně špatně. Pokud máte ověřené zkušenosti z praxe, že správně vybraný a seřízený HANS systém uškodil místo, aby ochránil, pak to snad není na nějaké dotazování se na ČOI, ale je to důvodem k policejnímu šetření? A existuje něco, jako doklad o správném výběru a správném seřízení vázání u sjezdových lyží(což při úrazu asi vyžadují pojišťovny a je běžně povinné na školní lyžařské kurzy) i v případě bezpečnostního systému HANS? Pokud bude mít někdo - časem - chuť a napíše aktuální článek o tom, jak to je nyní u nás a ve světě s používáním(nepoužíváním) zádržných bezpečnostních systémů, mě(a snad nejsem sám?), by to zajímalo. Díky předem.
A Vás si Romane, za Vaši trpělivost se mnou vážím. smajlík Tak vidím, že než jsem naklepal svůj příspěvek, už se tady znovu rozjela a také definitivně uzavřela diskuze. Mějte se lidi. smajlík
26. 5. 2013 06:01
0 0
smajlíksmajlíksmajlíksmajlík chystá se další kolo.
26. 5. 2013 12:04
0 0
pačes: Ani náhodou smajlík
milín: Jestli vás to opravdu zajímá, napište mi SZ. Tady se to už opravdu všechno řešilo a nemá cenu to pořád opakovat smajlík Jo a děkuji za uznání smajlík
26. 5. 2013 14:44
0 0
No já myslel další článek o HANS. Už se plní informace. Asi se poser..te smíchy kam až jsem se pustil. smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama