Na motokáry do nové Praga arény v Horních Počernicích
Prvního června byla v Horních Počernicích otevřena nejmodernější motokárová trať v České republice – Praga aréna. Praga aréna, motokáry Horní Počernice je v současné době nejmodernějším kart areálem v České republice. Praga aréna byla oproti předpokladům otevřena pro veřejnost se zpožděním 1. června 2013, ale vy jste ji mohli vidět na eWRC již v souvislosti s eWRC rally – závodem jezdců rally na motokárách v únoru 2013. Na trati tehdy závodili například Jan Černý, Emil Triner, Václav Arazim a další a závodu předcházela valná hromada Asociace Jezdců Rally.
Krytá motokárová hala Praga arény je otevřena od 10:00 do 23.00 každý den a svézt na motokáře značky Praga se zde můžete už od 170 korun. Zakladatelem Praga arény je Luboš Tenkl, kterého čtenáři eWRC dobře znají z rally z jeho působení s krásným BMW M3. „Před třinácti lety jsem zakládal motokárovou dráhu v Radotíně, ale během let pro mě toto míst ztratilo potenciál pro další rozvoj. Jsou zde nevyřešené majetkoprávní vztahy pozemků pod dráhou a dráha je hlavně omezena prostorem bývalých skleníků, kde jste prostě limitováni maximální šířkou tratě 4,5 metru a nelze s tím nic jiného udělat. Areál by potřeboval kompletní rekonstrukci. Skleníky už například při větším dešti nedržely vodu a ta tekla na trať. Z dlouhodobého hlediska tady tedy nebyla další perspektiva a navíc je teď dráha jen obtížně zlegalizovatelná z hlediska všech nutných povolení, proto jsem se rozhodl postavit s partnery úplně novou kart arénu, která bude určená jen pro motokáry a všechno tady bude od začátku navrženo pro motokárové závodění,“ představuje novou Praga arénu Luboš Tenkl.
V Horních Počernicích na severozápadním okraji Prahy, v těsné blízkosti rychlostní komunikace R10 na Mladou Boleslav, je možné se svézt na úplně nových motokárách Praga, které nikde jinde v České republice v půjčovně motokár nejsou. Luboš Tenkl k tomu říká: „Motokáry jsou postavené podle nového návrhu a jsou na závodním rámu. Šli jsme trochu jinou cestou, a místo těžkých ingotů ve většině půjčoven, kde jsou motokáry navržené za účelem co nejvyšší životnosti, jsme pořídili lehké závodní rámy, které vyrobila Praga. Ta koupila dříve proslulou výrobu motokár Intrepid v Itálii. Na našich motokárách je použitý osvědčený motor Subaru 210, což jsou vyzkoušené motory s výkonem asi šesti koní, což plně dostačuje. Praga vyvinula na motokáře úplně novou geometrii přední nápravy, díky čemuž se motokára mnohem snáz řídí. Třeba oproti Radotínu je motokára tak o 40% snadněji ovládatelná, takže na ní v klidu mohou jezdit i holky. Celou zadní část jsme také kapotovali s ohledem na bezpečnost, abychom snížili možnost popálení od výfuku, či namotání vlasů na úplné minimum. Podstatné také je, že na motokáře Praga je možné si posunout sedačku blíže nebo dále od volantu a pedálů a přizpůsobit se tak můžeme jezdcům všech výšek. Během jednoho měsíce budou k dispozici i silnější RACE motokáry, na které bude nutné si vyjet licenci. Bude nastaven čas, který bude nutné na slabých motokárách překonat. Závodník pak dostane licenci a bude si moci půjčovat silnější motokáry Subaru 270. Budeme akceptovat i licence na silné motokáry, které byly vydané v Radotíně,“ popisuje techniku motokár Praga Luboš Tenkl.
Dráha v Horních Počernicích v Praga Aréně je už počátku navržena jen pro motokáry a je jim zde podřízeno vše. Je to v současné době největší a nejmodernější kart areál u nás, rozkládající se na ploše 20 000 metrů čtverečních. „Povrch tratě tvoří plocha racingového asfaltu, který je běžný na motokárových tratích, kde se závodí. Použili jsme zde mobilní svodidla z recyklovaného plastu, díky nimž můžeme postavit nekonečné množství variant trati. Teď momentálně máme připravené čtyři varianty, které chceme v průběhu roku, tak po třech až čtyřech měsících měnit. Chceme, aby tady návštěvníci nejezdili do zblbnutí na jedné trati. Svodidla jsou volně položené na ploše dráhy a v případě nárazu se posunou a utlumí tím náraz. Pokud se ale o ně jen otřete, tak nehrozí známý efekt okraje dráhy z pneumatik, které si vás k sobě přitáhnou a káru tak zastaví. Trať jsme také postavili tak, aby byla plynulejší a nebylo zde tolik ostrých zatáček, kde se motokára hodně zpomalí. To je výhodnější pro závodníky s vyšší hmotností, kteří pak tolik neztrácí při rozjezdech z nuly, ale jejich motory stále pracují v optimálních otáčkách. Tím nejpodstatnějším ale je, že dráha je 7-9 metrů široká a dá se tady bezpečně předjíždět. Dala by se postavit i delší dráha než je teď, ale byla by užší a z těch zkušeností za 13 půjčování motokár vím, že dlouhá trať není všechno. Na naší dráze se dosahuje vyšších rychlostních průměrů než na některých jiných. Hala je také navržena tak, že v konstrukci haly máme připravený vjezd a výjezd z trati ven, kde máme plochu dalších deset tisíc metrů čtverečních. Tady můžeme postavit část tratě a nebo zde udělat samostatnou dráhu jen venku,“ dodává Luboš Tenkl.
V zázemí nové Praga kart arény samozřejmě najdete restauraci o rozloze 300m2 s letní terasou s celodenním provozem a s otevřeným grilem, kde se můžete občerstvit. Restaurace je vybavena velkoplošnými projektory, kde lze sledovat jednak časy na motokárové trati, ale také například sportovní zápasy, či přenosy z rally. Restaurace pojme až 200-300 osob. Zázemí pro návštěvníky na motokárové trati je v případě zimních firemních akcí vyhřívané infra zářiči a k zapůjčení jsou helmy všech velikostí. Osobní věci si můžete uložit do uzamykatelných skříněk.
Kdo jste ještě neměli příležitost, tak neváhejte a do Horních Počernic, do nové Praga Arény vyrazte. Lze zde samozřejmě uspořádat i firemní akce a motokárovou trať si rezervovat jen pro sebe. Více informací a rezervace dráhy najdete na www.pragaarena.cz
S Radotínem již pan Tenkl nemá nic společného? Několikrát se vůči němu v článku vymezuje - pokud mu "patří" oba, nic proti, pokud ne, tak se to nedělá...
Luboši, rozhodně bych se přimlouval za vybudování řádného kartingového okruhu. Kvalitních je málo. A některý si ani nezaslouží, aby na něj Češi vstupovali, a poslouchali tupé invektivy blížící se hanobení národa...