HANS part 4 of 48
Vydrž, Prťka, vydrž. Třeba se dočkáš. Začátkem prosince 2012 jsem shrnul marnost snažení. Z dalšího otravování různých úředníků a institucí mne zastavila obecná situace v rally. Vždyť od Lopeníku bylo o čem mluvit a psát neustále. Otravovat v tomto ovzduší s „malicherností“ zvanou HANs nestálo ani za to. Ani by to asi nebylo dobré. Ona první věta platí nejen pro čtenáře, ale i pro pisatele.
Pokud mám shrnout dosavadní průběh, tak mohu konstatovat, že není nikdo, kdo by měl mít kontrolní činnost nebo dohled nad takovou organizací, jako je AČR resp. FAS i přesto, že Občanské sdružení má možnost a moc nařizovat použití bezpečnostního systéme. Hledání kompetence jsem tedy pojal po právní radě komplexně. JUDr. je člověk studovaný, tak radí: „Obešli je všechny, a když se z toho vykroutí všichni, tak budeme zkoumat cestou ústavně soudní. „ Ups. Tak vysoko jsem se nechtěl nikdy pouštět, leč co naplat. Pokud najdeš hnůj, tak je potřeba ho uklidit. Následující dopis dostali všichni viz. adresář dole.
Hromadný dopis k rukám ministra
V Olomouci dne 23. 5. 2013
Věc: Vysvětlení kompetence
Vážení páni ministři. Obracím se na Vás s žádostí o pomoc při hledání kompetentního kontrolního orgánu.
Již několik měsíců se obracím na různé instituce a orgány s žádostí o sdělení, kdo je kontrolním orgánem nad homologovaným bezpečnostním prvkem. Podáním k České obchodní inspekci jsem byl odkázán na jiný orgán, neboť není v kompetenci ČOI provádět šetření a bylo mi doporučeno jako kompetentní Ministerstvo dopravy. Toto ministerstvo svoji kompetenci vyloučilo a pracovník MDČR mne odkázal na Ministerstvo vnitra. MVČR svoji kompetenci také vyloučilo a odkázalo mne zpět na ministerstvo dopravy. Opakovaně jsem byl pro nekompetentnost odmítnut a do dnešního dne se mi nepodařilo zjistit odpovědný orgán v ČR, který je schopen věc prošetřit, popřípadě rozhodnout. Dotaz zasílám hromadně na všechna ministerstva s vědomím bezpředmětnosti a žádám o zaslání i zamítavého stanoviska, neboť potřebuji před dalším podáním vyloučit jednotlivá ministerstva z kompetence k řešení.
Předmětem stížnosti je bezpečnostní prvek obecně nazývaný HANS. Zádržný systém hlavy je homologován jako standart FIA8858-2002 jehož garantem pro ČR je Autoklub České republiky občanské sdružení, Opletalova 29, 110 00 PRAHA 1. Tento v rámci své kompetence jako sportovní autorita nařídil jeho použití při automobilových soutěžích. Po jeho zavedení došlo k výskytu již několika desítek specifických zranění, která se při rally nikdy před jeho zavedení nevyskytovala. Kompresní zlomenina bederní páteře je dle lékařů velmi specifické zranění, jehož vznik při běžné dopravní nehodě téměř vyloučen. Na námitky jezdců Autoklub ČR reagoval odmítavým stanoviskem k prošetření vhodnosti užití bezpečnostního prvku s odůvodněním, že prvek je špatně aplikován uživatelem. Podle názoru vlastních jezdců a i odborné veřejnosti není tento prvek testován na specifické působení sil v rally ale jen na závody na okruzích. Zde je jeho užití zcela užitečné a doporučované piloty. Jedná se tedy o bezpečnostní prvek určený ke specifickému užití v automobilovém sportu s možností užití v běžném provozu. Závody rally se pořádají na uzavřených tratích speciálními sportovními vozy, které ovšem k přesunu na další uzavřený úsek užívají veřejnou komunikaci s plným provozem, kde není použití tohoto prvku zakázáno, resp. jeho užití nic neomezuje. Podle sdělení ČOI se nejedná o osobní ochranný prostředek ale o součást bezpečnostní výbavy vozidla.
Dotazuji se tedy, kdo je kompetentním orgánem k přijetí podnětu a prošetření důvodné obavy o špatné interpretaci homologace a prošetření správnosti rozhodnutí Autoklubu ČR občanské sdružení ve věci převzetí mezinárodní homologace a nařízení užití. Který kontrolní orgán státní správy provádí kontrolu správnosti homologace dovážených výrobků. Bezpečnost v rally v současné době veřejně velmi citlivá otázka. Ovšem je zde opomíjena i bezpečnost jezdců, která by měla být na stejně vysoké úrovní jako bezpečnost diváků podél tratí.
Prosím o zaslání odpovědi, i negativní, a sdělení, na který orgán státní správy se mohu obrátit.
S pozdravem
Studený Ivo
Adresář:
Ministerstvo dopravy
Ministerstvo financi
Ministerstvo kultury
Ministerstvo obrany
Ministerstvo práce a sociálních věci
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo zahraničí
Ministerstvo zdravotnictví
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo životního prostředí
Odpovědí jsem se již částečně dočkal a nedočkal. Ministerstvo práce a sociálních věcí odpovědělo NE. Kdo by to byl čekal. Od ministerstva zdravotnictví jsem možnou starost o zdraví očekával. Ministerstvo financí má určitě jiné starosti.
Dnes jsem ale dostal odpověď z ministerstva dopravy. A ne tak ledajakou. Když se mi na displeji objevilo pražské číslo, tak jsem očekával spíše někoho od zaměstnavatele. Slova „Ministerstvo dopravy u telefonu Soj…. mi tak trochu vyrazilo dech. Opatrně jsem zkoumal, jaká je má pozice. Bude to přátelské nebo nepřátelské. Hovor trval více jak 20 min. a pokud mám shrnout obsah, tak opravdu ministerstvo dopravy není přímým kontrolním orgánem. Přesto se pan náměstek pokusí minimálně doporučit, když nemůže nařídit revizi užití prvku HANS v rally obecně na národní úrovni ve vztahu národní autorita vs. FIA. Dále po vysvětlení užití i povinnost užití v národním šampionátu nad doporučení FIA.
Opravdu mi věřte, že jsem seděl v autě po zavěšení a tupě čuměl jak jojo. Tak nevím, co se z toho vyklube a kam se nasměruje tato kauza dál.
Bohužel jsem z dlouhého rozhovoru zjistil, že motosport obecně není oblíbená disciplína u ministerských úředníků. Pozitivní je, že tento člověk je tvůrcem „METO_sportovci_9_3_07“ což zaručuje jakous takous kompetentnost a znalost.
Tak a teď jsem v netrpělivém očekávání co bude dál.
Prosím tedy diskutující o tolerantnost k jinému názoru, než má třeba někdo jiný. Vzájemné napadání jen národ zvaný fandové rally rozeštve.
Víte, tahle debata není až tak o tom, jestli je či není díl viny za zranění na jezdcích samotných. Tahle debata je spíše o tom, proč se zde lobisticky prosazují bezpečnostní prvky, jejichž užití v masovém měřítku je natolik složité, že už svou bezpečnostní funkci plnit nemohou. HANS nikdy nebyl pro rally vyroben ani zamýšlen, byl do ní vnucen. Což takhle přidat do ralllye aut i boční sítě? Vždyť na okruzích to funguje správně! Co na tom, že nebude vidět z auta do zatáček, na přejezdech nebude vidět do křižovatky. Kdyby síť zachánila jedinou zlomenou ruku, stála za to! Mrtvé na přejezdu nepočítáme, to nespadá do kolonky "zachráněn systémem", kterou sledujeme!