Ondřej Plšek - eWRC.cz
28. 6. 2013 20:05 − 2394× − 7

FIA rozhodla o úsporách

Na dnešním zasedání Světové rady FIA se mluvilo hlavně o snižování nákladů, dochází i ke zmrazení homologací.

Před začátkem letních prázdnin čekala na zástupce FIA ještě práce ve formě zasedání Světové rady. S ohledem na rallysport lze prohlásit jediné – příští roky mají být ve znamení úspor. Od sezóny 2014 musí pořadatelé světových soutěží zajistit, že z celkové délky rally musí být měřené úseky zastoupeny minimálně čtvrtivou. Takto má dojít ke snížení spojovacích úseků.

Výraznou úsporu má hlavně zajistit prodloužení homologování vozů WRC. Je totiž možné provést homologaci vozů WRC z let 2011, 2012 a 2013 a to bez modifikací. Pro příští rok je ale možné využít jednoho žolíka na podvozek a jednoho na motor. Taktéž došlo ke zmrazení homologací vozů S2000, i zde ale platí možnost uplatnění žolíka na podvozek a motor. Změna se dotkla i vozů R5, když došlo k navýšení jejich minimální hmotnosti o 30 kilogramů na 1230 kilo. Výrobci tak nemají být nuceni používat drahé odlehčené materiály a tím pádem by se cena vozů neměla dostat nad domluvenou hranici 4,5 milionů korun.

Zajímavá novinka se týká pneumatik, týmy nemusí dopředu hlásit dodavatele jejich pneumatik na celou sezónu. Netovární týmy a účastníci WRC2 nejsou povinni startovat s vozy s posledními žolíkovými díly, i toto opatření by mělo vést k navýšení startovního pole a snížení nákladů.

Změny se ale nedotknou jen nejvyšší ligy rallysportu. V mistrovství Evropy dochází k omezení počtu pneumatik na soutěž na dvacet, kdo startuje na shakedownu smí použít o čtyři pneumatiky více. Řezání pneumatik je v zásadě zakázáno, pouze pokud činnovníci rozhodnou, že je to nezbytné kvůli bezpečnosti, tak pak lze vzorek upravovat. V ERC s okamžitou platností dochází ke snížení počtu koeficientů na tři. Jsou to dvacet, patnáct a deset.

Od roku 2015 je pak povoleno použití turbomotorů v kategoriích R1, R2 a R3.

Komentářů celkem: 7
28. 6. 2013 20:22
0 0
Tak něco by z toho vážně snížit náklady, ale jako zkrácení přejezdů je logické, ale je to až tak výrazné ušetření? Myslím, že třeba i 300 km jsou v celkovém nákladu směsná částka.
28. 6. 2013 22:15
0 0
A je to tu! ERC je pod FIA a začínají si diktovat pravidla. Co furt vymejšlej s pneumatikama? Bude se jezdit na sjetejch gumách a budou víc lítat ven, nebo bude víc defektů a budou z toho zas akorát omlácený auta. Takže se tu ušetří a neušetří! Každej stejně použije tolik gum, na který má finance, což zvýhodní možná tak továrny. Je to relativní. :/
Na druhou stranu to nepoviné používání aut s posledními žolíky je konečně chytrej tah.
No a ty turbomotory pro malý eRka mě napadlo už dřív. Otázka jak to pak budou s těmi rozdíly v motorech výkonově srovnávat. Zajímavostí by bylo povolit ještě turbodiesely. smajlík
28. 6. 2013 22:15
0 0
takže ford má homologaci Fiesty R5 v neděli tuším, takže tam prostě položej 30 kilo písku v pytli? Nebo se to na ně nevztahuje? smajlík
28. 6. 2013 22:31
0 0
Ale oproti jiným májí výhodu,kvůli rozložení váhy si ho můžou položit kam budou potřebovatsmajlík
29. 6. 2013 05:08
0 0
Už vidim ty protesty,až ten pytel bude ležet v kufru vlevo namísto vpravo jen proto,že při homologaci byla poslední ostrá místo levý pravá....smajlíksmajlík
29. 6. 2013 05:44
0 0
Spik: mistrovství evropy bylo vždy pod FIA, stejně tak IRC (to že se jelo pod záštitou Eurosportu na tom nic nemění) smajlík
29. 6. 2013 20:51
0 0
To já vim, myslim novodobé ERC. Ale v IRC mohla FIA kecat maximálně do technických předpisů aut, co se týkalo všech ostatních pravidel, tak ty určoval promotér (Eurosport). Proč by jinak bylo IRC tak úspěšný?! smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!