FIA rozhodla o úsporách
Před začátkem letních prázdnin čekala na zástupce FIA ještě práce ve formě zasedání Světové rady. S ohledem na rallysport lze prohlásit jediné – příští roky mají být ve znamení úspor. Od sezóny 2014 musí pořadatelé světových soutěží zajistit, že z celkové délky rally musí být měřené úseky zastoupeny minimálně čtvrtivou. Takto má dojít ke snížení spojovacích úseků.
Výraznou úsporu má hlavně zajistit prodloužení homologování vozů WRC. Je totiž možné provést homologaci vozů WRC z let 2011, 2012 a 2013 a to bez modifikací. Pro příští rok je ale možné využít jednoho žolíka na podvozek a jednoho na motor. Taktéž došlo ke zmrazení homologací vozů S2000, i zde ale platí možnost uplatnění žolíka na podvozek a motor. Změna se dotkla i vozů R5, když došlo k navýšení jejich minimální hmotnosti o 30 kilogramů na 1230 kilo. Výrobci tak nemají být nuceni používat drahé odlehčené materiály a tím pádem by se cena vozů neměla dostat nad domluvenou hranici 4,5 milionů korun.
Zajímavá novinka se týká pneumatik, týmy nemusí dopředu hlásit dodavatele jejich pneumatik na celou sezónu. Netovární týmy a účastníci WRC2 nejsou povinni startovat s vozy s posledními žolíkovými díly, i toto opatření by mělo vést k navýšení startovního pole a snížení nákladů.
Změny se ale nedotknou jen nejvyšší ligy rallysportu. V mistrovství Evropy dochází k omezení počtu pneumatik na soutěž na dvacet, kdo startuje na shakedownu smí použít o čtyři pneumatiky více. Řezání pneumatik je v zásadě zakázáno, pouze pokud činnovníci rozhodnou, že je to nezbytné kvůli bezpečnosti, tak pak lze vzorek upravovat. V ERC s okamžitou platností dochází ke snížení počtu koeficientů na tři. Jsou to dvacet, patnáct a deset.
Od roku 2015 je pak povoleno použití turbomotorů v kategoriích R1, R2 a R3.
Na druhou stranu to nepoviné používání aut s posledními žolíky je konečně chytrej tah.
No a ty turbomotory pro malý eRka mě napadlo už dřív. Otázka jak to pak budou s těmi rozdíly v motorech výkonově srovnávat. Zajímavostí by bylo povolit ještě turbodiesely.