23. 7. 2013 19:50 − 2576× − 0

WRC dospělo do své poloviny

Letošní sezóna světového šampionátu byla očekávána s velkým zájmem, nadějemi a také nervozitou.

Letošní sezóna světového šampionátu byla očekávána s velkým zájmem, nadějemi a také nervozitou. Tu vzbuzovalo převzetí šampionátu novým promotérem a nikdo nemohl vědět, jak se s touto náročnou funkcí nové rakousko-německé uskupení kolem Red Bullu popasuje. Odchod Sebastiena Loeba do rallyového důchodu skýtal naděje, že by se v šampionátu po dlouhých letech jeho dominance mohl znovu rozehrát dramatický souboj většího množství jezdců o titul. Se zájmem pak všichni čekali na první výsledky speciálů Polo WRC zcela nové stáje na světové soutěžní scéně Volkswagenu. Jaká tedy byla první polovina zlomového ročníku MS?

„Béčko“ Fordu rychlejší než hlavní tým

Malcolm Wilson prožil nebývale horkou zimu, když musel řešit finanční podporu pro svůj tovární tým M-Sport. Na konci loňského roku totiž přišel o podporu Fordu a společně s ní i o tučný finanční obnos. Nakonec se mu podařilo domluvit se s Nasserem Al-Attiyahem na přechod od Citroënu a největší plochy na továrních Fiestách tak získal pro tento rok nový partner Qatar. V jezdecké sestavě Wilson vsadil na mladé střelce, které rozsadil do dvou týmů. Hlavní tovární tým od začátku roku reprezentuje jako jednička Mads Ostberg a s druhou Fiestou WRC o body bojuje Jevgenij Novikov. „Béčko“ si vzal pod sebe Al-Attiyah, který se s Fordem účastní vybraných podniků a celý šampionát pak absolvuje Thierry Neuville, který do M-Sportu zamířil hlavně díky své oblíbenosti u Katařana.

Krok posadit mladého Belgičana do Fiesty WRC se startovním číslem 11 se ukázal jako výhra v loterii. Mladík vloni absolvoval svou první světovou sezónu za volantem speciálu nejvyšší kategorie a na jejím konci měl na svém kontě více havárií než skutečně dobrých výsledků. Zejména na preferovaných asfaltech ale několikrát předvedl svou rychlost, která mu letos už nechybí ani na šotolině. Monte Carlo Neuville jako obvykle po jezdecké chybě nedokončil, ale už ve Švédsku si počínal výborně a vyjel si skvělé páté místo. Hned následující Mexiko se ovšem pro Belgičana stalo přelomovým, právě tam totiž poprvé stanul na pódiu. Další bronz následoval v Řecku a na Sardinii následně Neuville zaznamenal svůj nejlepší výsledek kariéry, druhé místo. Hlavně díky těmto skvělým výsledkům se nyní belgický jezdec pyšní postem nejlepšího jezdce Fordu v průběžném pořadí šampionátu. Hodně dobře si letos počíná i jeho týmový kolega Al-Attiyah, který dojel třikrát na pátém místě a i díky tomu má druhý tým Fordu v průběžném pořadí stejný počet bodů jako ten první!

Favorizovanému duu Ostberg – Novikov totiž letos pšenka ani trochu nekvete a jejich dosavadní snažení se dá označit jako velká frustrace. Norský borec, který vloni jako soukromník až do konce roku bojoval o pozici nejrychlejšího jezdce značky Ford, si vybírá velkou porci smůly. Na začátku roku jej zlobila jeho Fiesta a tak jeho snažení, kdy se zejména v Mexiku a Portugalsku jevil jako jediný muž schopný bojovat s lídrem mistrovství, přišlo vniveč. V Portugalsku už však chyboval sám jezdec a chybě se nevyhnul ani v Argentině nebo poslední odjeté soutěži na Sardinii. Ostbergův švédský bronz je ojedinělým úspěchem, jinak se nezmohl na lepší než šesté místo a v podstatě nezaznamenal zatím jedinou bezproblémovou rally. Bohužel dost podobně na tom je i jeho týmový kolega Novikov, který po havárii dvakrát odstoupil a dva incidenty odnesl jen propadem v pořadí. Vrcholem jeho dosavadní sezóny zůstává argentinský neúspěšný souboj s Latvalou o třetí příčku.

Dvě týmové dvojky továrního Citroënu

S lehkou dávkou posměchu se dá označit letošní dvojice továrních pilotů francouzské značky za duo stájových dvojek. Jak Mikko Hirvonen, tak Daní Sordo mají bohaté zkušenosti s krytím zad fenomenálního Seba Loeba. Devítinásobný mistr světa letos absolvuje omezený program a veškerá zodpovědnost za úspěchy týmu leží na bedrech finsko-španělské dvojice. Hirvonen dosáhl svých nejlepších výsledků díky své spolehlivosti, která ho ostatně před dvěma lety přivedla až do závěrečného velšského souboje s Loebem o titul. Letos však Fin vrství jednu chybu na druhou. Před startem sezóny jej kdekdo pasoval do role papírového favorita, Hirvonen ale hned ve své první silné rally ve Švédsku zahodil DS3 do sněhu. Chybě se nevyhnul ani v Argentině nebo na Sardinii, kde vloni slavil první a zatím jediné vítězství v barvách francouzské stáje. Mexické a portugalské stříbro do Hirvonenovy kapsy přispělo nejvíce body a umístilo jej na páté místo průběžné klasifikace.

To Daní Sordo je na tom ještě o dva body hůře, byť u něho můžeme sledovat v posledních soutěžích vzestupnou tendenci. Sezónu Španěl rozjel pěkně třetím místem v Monaku, ale pak následovaly dvě rally, kde Sordo marně hledal ztracenou rychlost. Našel ji v Portugalsku, ale to podobně jako v další Argentině jeho jízdu utnula havárie. Suma sumárum je Španěl celkově šestý těsně za svým týmovým kolegou. Oba dva ale zatím doslova zesměšňuje fenomenální Loeb, který se na rozdíl od nich zúčastnil pouze tří soutěží. I v nich si ale vyjel více bodů než oba pravidelně startující. Není tak divu, že se začíná v zákulisí hovořit o tlacích vedení sportovního oddělení Citroënu na Loeba, aby se zúčastnil do konce roku více než pouze jediné plánované soutěže.

Typická německá preciznost v podání VW

Výkon nováčka na světové soutěžní scéně stáje Volkswagen budil před Monte Carlem zasloužený zájem. Německý tým se ovšem na svůj debut s vozem WRC pečlivě připravoval a do nového projektu napumpoval neskutečné peníze. Celou loňskou sezónu jejich stájová jednička Sebastien Ogier absolvoval se Škodou Fabia Super 2000 a do toho najezdil stovky testovacích kilometrů s Polem WRC. Dnes již můžeme říci, že vložené peníze rozhodně nepřišly vniveč. Kombinace Ogier – Ingrassia – Polo WRC od začátku roku dominuje světovému šampionátu. Ambiciózní Francouz novou kapitolu své kariéry i sportovního nasazení VW započal stylově, když vyhrál hned první rychlostní zkoušku, kterou s novým autem absolvoval! V sedmi odjetých soutěžích zůstal poražen jen třikrát, dvakrát jej o vítězství připravil jeho někdejší týmový kolega Loeb a jednou jej vypekla technika. Ta se zatím ukazuje jako až překvapivě spolehlivá, což v první sezóně u nových speciálů nebývá zas tak obvyklé. Kdo s odchodem Loeba doufal ve větší pestrost adeptů na mistrovský titul, musí být zklamán. Epochu Loebovy dominance střídá dominance Ogiera, kterého letos o titul těžko někdo připraví.

Na začátku roku to vypadalo, že hlavním kořením úspěchů německé stáje je dokonalá sehranost Ogiera s vozem vyvíjeným na základě jeho poznatků. Jari-Matti Latvala v prvních soutěžích nové sezóny nevypadal zdaleka tak silně a měl co dělat, aby se vůbec vyšplhal na pódium. V Portugalsku ovšem vlažnější vstup do sezóny ukončil a od té doby se pravidelně umisťuje na bedně. Na Acropolis Rally nedopustil, aby jeho stáj přišla po Ogierových problémech o triumf a dojel si pro první vítězství za volantem Pola WRC. Do druhé půle sezóny vstoupí jako druhý nejlepší a při jeho současné rychlosti budou mít soupeři i s ním plné ruce práce.

Neviditelný promotér

Světový šampionát v rally se vloni po krachu předešlého promotéra musel obejít bez společnosti zajišťující jeho prezentaci. V tendru na tento volný post nakonec uspělo uskupení kolem značky Red Bull a logicky se od něho očekávalo, že přijde s novými nápady a oživením pro WRC. Zatím toho ale moc vidět není a hodně nervózní z této situace jsou pochopitelně hlavně zúčastněné týmy. Sestřihy z jednotlivých soutěží se nesou v duchu posledních let. To je na jednu stranu dobře, mohlo být i hůř, na druhou stranu s výjimkou zpomalených záběrů však reportáže ničím novým neoživili. Zatím se promotérovi nepovedlo ani vrátit do živého vysílání průběh jednotlivých Power Stages. Zatím váznou i sliby o oživení kalendáře, jehož verze pro příští rok bude oznámena s měsíčním zpožděním, než se původně plánovalo. Každopádně k opravdu objektivnímu zhodnocení práce promotéra si budeme muset počkat až do příští sezóny.

Předtím nás ještě čeká druhá půlka té letošní, kterou příští týden odstartuje jeden z nejvelkolepějších světových podniků, Finská rally. Bude i nadále pokračovat Volkswagen ve své krasojízdě nebo se konečně vzchopí jeho soupeři Citroën a Ford?

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!