Rallye (ne)jen pro škodovky
O tomto víkendu se pojede už 40. ročník automobilové soutěže Rallye Bohemia, dříve Rallye Škoda, která k městu automobilů nerozlučně patří. Tak jsem se zase neudržel, vyhrabal pár starých záběrů a zavzpomínal na staré dobré časy. A abych v tom nebyl sám, poslal jsem to na eWRC.
Typickým pro tuto soutěž vždycky bylo, že se tady poměřoval domácí tovární tým AZNP Mladá Boleslav či v dalších letech tým Škoda Motosport s velmi kvalitní zahraniční konkurencí. A nebo to bylo obráceně? Zahraniční jezdci zvučných jmen k nám dříve pravidelně jezdili na tenkrát pro nás západních vozech audi, opel, ford, fiat, renault, mazda, volkswagen, porsche. Rád jsem si tenkrát v tiskových materiálech o rallye pročítal reportáže přibližující boje na tratích, které pořadatelé stavěli především na míru škodovkám. Úžasné pak byly zážitky jezdců, spolujezdců, doprovodů i zákulisní informace o průběhu automobilové soutěže. Nebyl totiž internet ani jiné zdroje. A pro škodováky to byla pokaždé hodně prestižní záležitost! Udělat pod mladoboleslavskými komíny dobrý výsledek a porazit konkurenci na silnějších vozech! To se cenilo! Na konci sedmdesátých let a v letech následujících se to dařilo továrním jezdcům (J. Haugland, V. Blahna, V. Havel, J. Šedivý, S. Kvaizar, M. Zapadlo, L. Křeček a mnozí další) na stotřicítkách, pak na béčkových vozech a v současnosti tuto roli plní povedené vozy Škoda Fabia S2000 a pochopitelně nová generace jezdců.
Na Rallye Škoda a později Rallye Bohemia jsem do Mladé Boleslavi jezdil od roku 1978 pravidelně. Vynechal jsem jen rok 1980, kdy mě z vojny velitel nepustil. Tenkrát jsem to jen těžce rozdýchával a netrpělivě čekal na pondělí, až vyjdou noviny a za týden Svět motorů, abych alespoň něco o soutěži věděl. Ale program i další tiskoviny jsem si v Mladé Boleslavi objednal. Poprvé a naposled tady v roce 1980 startovala legendární Lacia Stratos HF. A protože se před třiceti a více lety jezdilo celou noc, byl to pokaždé záhul pro posádky, techniku, doprovody, pořadatele i diváky! Minulostí už jsou také bohužel slavné úseky rychlostních zkoušek u Valovic, rád jsem chodil do Březovic nebo k rybníku na start rychlostní zkoušky Roudný-Loktuše a nezapomenu taky na zkoušku Bystrá-Čikvásky. Je toho hodně, na co vzpomínat. Tentokrát jsem prošel fotky z prvních tří ročníků, které jsem v Mladé Boleslavi a okolí prožil a na které se nezapomíná. Tak si prohlédněte záběry pořízené sovětským fotoaparátem Zenit-E se základním objektivem, v noci jsem si svítil žárovkovým bleskem, jinou výbavu jsem neměl. Ono to občas nedopadlo podle očekávání. Výsledek jsem pokaždé zjistil až doma v koupelně po vyvolání filmů …
Škoda78- M. Zapadlo v ČK
Škoda78- na startu je L. Křeček
Škoda78- P. Černohorský a P. Kolář
Škoda78- P. Valoušek st. skončil v tom roce jedenáctý
Škoda78- s valovickým pískem bojuje V. Pech st.
Škoda78- tento starý escort do cíle dorazil.jpg
Škoda78- už nestojím s diváky za páskou a fotím Hauglanda
Škoda78- V. Blahna na rampě, to je můj úplně první záběr soutěžního vozu v Mladé Boleslavi
Škoda78- V. Havel dorazil do cíle etapy
Škoda78- Valovice a úvozem se řítí S. Kvaizar
Škoda78- zájem o dění nepolevuje ani hodinu po půlnoci
Škoda79- A. Ferjáncz na okruhu
Škoda79- C. Pacala-D. Jantošík
Škoda79- Chodos team, V. Šnajdr a F. Markvart
Škoda79- je po páté ráno, po celonočním zápolení přijel do cíle K. Žahour
Škoda79- L. Křeček netradičně ve slušovickém
Škoda79- okruh-klasika boleslavské soutěže
Škoda79- s jedenáctkou startuje V. Blahna
Škoda79- únava všech po soutěži
Škoda79- V. Havel mezi Ferjánczem a Norem Kristiansenem
Škoda81- B. Krupa vystrašil diváky
Škoda81- K. Šimek v krásném místě startu a průjezdu RZ Rudný-Loktuše
Škoda81- M. Šefr to uměl
Škoda81- R. Droogmans víří prach před cilem RZ v Březovicích
Škoda81- Středem pozornosti je turbo a Atiila Ferjáncz
Škoda81- Točí se Upír z Feratu
Škoda81- u rybníka bylo vždycky obsypáno
Škoda81- ve stopce v Březovicích
Škoda81-belgičané Plas-Nijs jeli skvěle
Škoda81-Ferjancz uhání Českým rájem
Škoda81-Pavlík má v zádech továrnu