Rali Vinho da Madeira – komentář
Madeira, krásný portugalský ostrov vzdálený stovky kilometrů od evropské pevniny je doslova zaslíbený automobilovým soutěžím. Kombinace hornaté krajiny a kvalitních asfaltových silniček tuto soutěž dlouhodobě řadí mezi nejzajímavější zahraniční podniky. Až do loňska měly možnost zabojovat tam o mistrovské body i posádky účastnící se evropského šampionátu. To se s příchodem nového promotéra změnilo, madeirští organizátoři se na setrvání svého podniku v kalendáři nedohodli a letos tak byla jejich chlouba zařazena bohužel jen do nevýznamného evropského poháru, kde ji alespoň byl přiřazen nejvyšší koeficient. Nakonec jim to vyneslo minimálně dvě startující posádky navíc. O evropský pohár letos jeví očividný zájem Ukrajinec Oleksandr Saljuk jun., který i na Madeiru přijel se Škodou Fabia Super 2000. Podobný záměr v rozjeté sezóně projevil i Ital Luca Betti, jehož letošním soutěžním náčiním je Ford Fiesta Super 2000.
Ukrajinský pilot Fabie vyhrál klasifikaci evropského poháru v Prešově a při Rally Bulgaria, tentokrát jel jako třetí, přičemž v absolutní klasifikaci zaostával ještě více a byl průběžné sedmý. Tato příčka mu patřila předtím, než v předposlední sobotní zkoušce havaroval. Druhý zahraniční host Betti si našel svého hlavního soupeře v osobě domácího borce Pedra Meirelese pilotujícího Škodu Fabia Super 2000. Ital za ním sice příliš nezaostával, ale jeho odstup každým testem stejně narůstal. Do druhé etapy nastupovali oba borci s rozdílem 12,4 sekundy, což rozhodně nebylo na náročných madeirských tratích nic nepřekonatelného. Betti ovšem ani v neděli Portugalce překonat nedokázal a musel se smířit s pátou příčkou. Meireles kromě vzdorování atakům Itala soustředil část svých sil na atraktivnější souboj, a to s místním pilotem Mitsubishi Lancer EVO X R4 Miguelem Nunesem o bronz. Za poslední tři roky Nunes zaznamenal dvě čtvrtá místa, ale na pódium se v největší domácí soutěži nikdy nevyhoupnul. Tentokrát měl ideální příležitost svůj nejlepší výsledek vylepšit, ale v cestě mu stál pilot s lepší technikou. Z těsného souboje, v němž už od pátku hrál prim, ale nakonec vyšel jako vítěz Nunes, a to s rozdílem pouhých 11,7 sekundy.
První dvě příčky si pro sebe ovšem rezervovaly největší hvězdy soutěže, které se zasloužily svým atraktivním duelem o největší pozdvižení. Obhajovat vítězství z posledních dvou let přijel do Funchalu Bruno Magalhaes a pomoci mu k tomu měl osvědčený Peugeot 207 Super 2000 stáje Delta Rally. Obdobnou techniku si přivezl i italský host Giandomenico Basso, jenž usednul do 207, s jakou brázdil letos evropské trasy Francois Delecour. Úvodní část soutěže doznala letos změny, v pátek se na místo divácké superspeciálky v centru hlavního města odjely dva klasické úseky v horách. Rychleji do rally vstoupil Basso, ale domácí borec zase vsadil na druhý úsek a z kratičké páteční porce odcházel coby lídr s náskokem 3,2 sekundy. V sobotu ale Magalhaes tempu italského jezdce vůbec nestíhal, prohrál všechny zkoušky s jedinou výjimkou. Tou byl triumf na předposledním testu, kde se mu podařilo umazat nicotnou desetinku. Basso tak mohl být v klidu, neboť šel do nedělní etapy s náskokem 19,9 vteřiny. Domácí pilot Peugeotu mu přenechal ještě první ranní test a pak začal svůj odstup stahovat. Bohužel tou dobou už do cíle nezbývalo moc kilometrů a Ital mohl zůstat celkem v klidu. Magalhaes ze své ztráty většinu umazal, ale k završení vítězného hattricku na madeirské soutěži mu ještě 7,3 sekundy chybělo.
Výsledky této soutěže si můžete prohlédnout na stránkách ewrc-results.com