23. 12. 2005 00:00 − 2311× − 7

POLSKÝ ŠAMPIONÁT 2005

Komentář – Polský šampionát je snad nejlépe obsazeným ze všech mistrovství našich sousedních zemí. Na špici se pohybují zajímaví jezdci a také velmi kvalitní technika.

Polský šampionát je snad nejlépe obsazeným ze všech mistrovství našich sousedních zemí. Na špici se pohybují zajímaví jezdci a také velmi kvalitní technika. Největšího rozmachu dosáhl šampionát na přelomu tisíciletí, kdy jej živily bohaté tabákové giganty. Bohužel přišel nešťastný zákaz tabákové reklamy. To se pochopitelně hned v roce 2002 podepsalo na úrovni polské rally. Z početné skupiny předních vozů, které hrdě nosí označení WRC, zbyly vlastně jen dva exempláře. A za jejich volanty se o titul poprala v té době dvě největší jména polského rallysportu Janusz Kulig a Leszek Kuzaj. První jmenovaný však v rozjeté sezoně domácí tratě opustil a vydal se (nakonec neúspěšně) bojovat o evropský primát. Podobně se také zachovali další bývalí jezdci vozů WRC Tomasz Kuchar či Lukasz Sztuka, kteří vyrazili rovnou do světa. Leszek Kuzaj zůstal v roce 2003 s vozem WRC prakticky osamocen, leč titul nakonec díky větší spolehlivosti získal konkurent za volantem áčkového Lanceru Tomasz Czopik. Před loňskou sezónou však přišla důležitá změna, která měla obrátit vývoj šampionátu novým směrem. Vozy WRC nebyly již připuštěny k boji o titul a tak se o domácí vítězství měli poprat jezdci s produkčními vozy a ,,superšestnáctkami“. Ač pochopitelně tyto kategorie nejsou na pohled tak atraktivní jako v současnosti nejrychlejší rallyové vozy WRC, cíl této změny byl splněn. Na polských tratích se rozhořely zajímavé souboje mezi širší skupinou jezdců. V letošní sezóně se na startu sešla zase o něco větší a nutno říct již velmi kvalitní skupina adeptů na domácí primát. Na druhou stranu je třeba přiznat, že celková kvantita pole třeba za naším mistrovstvím zaostává a na soutěžích se zpravidla objevuje tak poloviční i menší počet posádek než u nás. Polský kalendář se v posledních letech také výrazně změnil. Vypadly z něj tradiční podniky Rajd Krakowski, Karkonoski, Wisla (Slaski) a Dolnoslaski Zimowy. Nově pak přibyl Rajd Rzeszowski, Nikon a Wawelski. Pro letošek bylo na programu pouze šest soutěží. Stejný počet se jel i vloni, když byl zrušen původně plánovaný Rajd Slaski. Začátek roku 2005 měl obstarat navrátivší Rajd Dolnoslaski, který byl vyřazen před dvěma lety pro příliš brzké datum a tím způsobenou nekompaktnost šampionátu, ale nakonec jej pořadatelé nepřichystali. Zrušena byla i první soutěž druholigového polského poháru a sezóna tak začala poměrně opožděně. Jako šestý byl nakonec do kalendáře přidán závěrečný Rajd Wawelski v Krakově. Ve hře bylo i zařazení východoněmecké Lausitz Rally.


LESZEK KUZAJ – MACIEJ SZCZEPANIAK
SUBARU IMPREZA WRX Sti spec. C
33 BODŮ – 1. MÍSTO

Jako obhájce se do bojů pustil přední zástupce Subaru v Polsku Leszek Kuzaj. Ten sezónu odstartoval překvapivým vítězstvím nad vozy WRC v zasněžené Ardenne Bleue Rally, úvodním belgickém podniku. Na domácích tratích pro něj sezóna však tak šťastně nezačala. V nepříznivých povětrnostních podmínkách Rajdu Elmot sice zpočátku nechával své soupeře v úctyhodné vzdálenosti za svými zády, avšak poté zavzpomínal na své předešlé kaskadérské kousky. V RZ 5 poslal vůz ve vysoké rychlosti bokem do stromu. Naštěstí se jemu ani Maciejovi Szczepaniakovi nic nestalo. To se už nedalo říct o voze. Mechanici se ale vybičovali a na letošní první Kuzajův start v ME Rajd Polski, který byl zároveň snad jezdcův letos nejprestižnější, připravili plnohodnotnou Imprezu spec. C a nikoliv původně plánovaný ,,treninkáč“. Nulový stav bodů doma i v Evropě (z důvodů absence na Rally Mille Miglia po smrti papeže) se ani v oblasti Mazurských jezer příliš nezměnil. Na RZ 3 Leszek poškodil kolo a následně se mu porouchala převodovka, což jej stálo šest minut. Ani velmi rychlé časy ve zbytku soutěže nestačily na více než desáté místo. To Rajd Nikon byl o něčem naprosto jiném. Kuzaj nastolil od začátku své královské tempo a nezpomalen technikou si dojel pro jasné vítězství. Následující Rajd Rzeszowski pro změnu Kuzajovi ambice na titul opět trochu ochladil. Napřed přišel defekt, ztrátu jezdec obstojně stahoval, ale do vedení se už nedostal. Na šestém úseku vlétl v rychlosti kolem 180 do masivního plotu. Jeden z kůlů vlétl až do kabiny a zapíchl se do přístrojové desky. Kuzaj se Szczepaniakem tak mohli opět hovořit o obrovském štěstí. Bohužel nehoda znamenala nemožnost odstartovat v Barum rally. Evropský boj pro polského jezdec tedy skončil na Ypres Westhoek Rally, kde odstoupil pro technický problém. Doma se ale stále hodlal se smůlou vyrovnat a prosadit se na vrchol. Dominantní vítězství v předposledním Rajdu Warszawski tomu vydatně napomohlo. Před závěrem byl Leszek klasifikován jako druhý s bodem ztráty na Bebenka a čtyřbodovým náskokem na Solowowa. Plán pro velké finále zněl jasně. Porazit oba! I když převodovka Subaru byla proti, jezdci se na domácím krakovském kolbišti podařilo cíl splnit. Minutovou ztrátu z úvodu dohnal a, i když za vítězem Gabrysem, který po finančních problémech během sezóny mohl konečně slavit, v cíli zaostal o 1,3 sekundy, titul obhájil.


MICHAL BEBENEK – GRZEGORZ BEBENEK
MITSUBISHI LANCER EVO VIII
31 BODŮ – 2. MÍSTO

Jako vicemistři 2004 letos do polského šampionátu odstartovali bratři Bebenkové. A nutno říct, že tak učinili mistrovsky. Po odstoupení Kuzaje se octli v přímém souboji s posádkou Grzyb – Mazur na Suzuki Ignis Super 1600. Tu ale, možná i díky pro mokro výhodnější čtyřkolce, nechali za sebou. Bebenkům se dařilo i na šotolině Rajdu Polski. Sice na nejdelší zkoušce dostali defekt a dojeli do cíle s více než dvouminutovou ztrátou jako druzí, ale z pravidelných účastníků polského mistrovství byli nejrychlejší. Tím si upevnili postavení v tabulce. Další defekt připravil bratrské duo o dobrý výsledek hned na následujícím Rajdu Nikon. Výměna poškozeného kola se protáhla na devět minut a o zkoušku později posádka vzdala kvůli proraženému chladiči. Před Rajdem Rzeszowski byl určitě plánován atak na další vítězství. Ten však vzal za své už v první etapě vinou poruchy turba a následné ztráty minuty a půl na vedoucího Frycze. Z páté pozice se ale dalo ještě zajet pro slušný bodový zisk. To by nesměl přijít již třetí defekt v řadě! Tentokrát se ale podle jezdce nejednalo o náhodu: ,,Něco bylo evidentně položeno na trať a zakryto trávou.“ Každopádně se nejedná o první takový případ v Polsku. Například v roce 2003 se ta samá příhoda stala na Rajdu Kormoran, kde Leszek Kuzaj utrhl kolo po nárazu do betonového trámu vloženého doprostřed cesty! Bebenci sice získali body za čtvrtou příčku, ale jeden z jejich hlavních rivalů Solowow vyhrál. Kdo by hádal, že i na předposledním podniku postihne vedoucí posádku šampionátu defekt, znovu by se nemýlil! První na RZ 3 byl zaplacen ztrátou tří minut, druhý na RZ 5 pak donutil tým k jasnému rozhodnutí – odstoupit. Tentokrát vzhledem k šotolinovým tratím s vyjetými kolejemi defekty nebyly zas takovým překvapením. V Rajdu Wawelski byla letošní smůla bratří Bebenků dokonána. Tentokrát již bez defektů, ale s problémy s diferenciály a poloosou v první etapě. Druhý den se oba moc snažili, ale Kuzaje již nedohonili.


MICHAL SOLOWOW – MACIEJ BARAN
MITSUBISHI LANCER EVO VIII MR
22 BODŮ – 3. MÍSTO

S plánem absolvovat evropský i domácí šampionát najednou vstoupil do sezóny Michal Solowow. V Evropě vsadil na Renault Clio Super 1600, zatímco doma mu k titulu měl dopomoci Lancer osmé evoluce. Doma začal rok velmi nešťastně, neboť již na druhém testu úvodního klání přišla porucha převodovky znamenající stop v podniku a nulový bodový zisk. Zlepšení chuti na spojeném evropském i polském Rajdu Polski se bohužel nekonalo. Ohromná časová ztráta na nejdelší zkoušce první etapy a následná stíhací jízda stačily jen na osmou konečnou příčku. Ta se rovná zisku dvou bodů doma a jednoho v Evropě. V Rajdě Nikon mohla posádka litovat problémů s gumami v první etapě, neboť druhý den zajížděla časy srovnatelné s Kuzajem a obsadila tak stříbrnou pozici. Konečně ale přišel větší bodový zisk. Ten největší se konal až o dva týdny později, kdy se Solowowi podařilo vyhrát Rajd Rzeszowski. Smůla se do Cersanit Rally Teamu vrátila při Warszawskim. Hned na prvním testu se jim zde uvařil motor! Před posledním měřením sil v Krakově tak byla výchozí pozice obdobná jako u Bebenků a Kuzaje. Bohužel se tady znovu vyznamenala technika a porucha převodovky zapříčinila hluboký propad na dvanáctou příčku s odstupem pěti a půl minuty na vedoucího Gabryse po první etapě. Pěkné časy zajeté v druhém dni na situaci nic nezměnily, titul byl definitivně ztracen.


ZBIGNIEW GABRYS – ROBERT HUNDLA
MITSUBISHI LANCER EVO VII / VIII
15 BODŮ – 5. MÍSTO

Zbigniew Gabrys začal sezónu s autem prakticky postrádajícím jakékoliv nálepky sponzorů a velmi napjatým rozpočtem. Na Rajdu Elmot se však hned ze začátku pral s těmi nejrychlejšími a nebýt minutové ztráty zaviněné poruchou převodovky v samotném závěru, mohl získat bronzový post na bedně. Druhý podnik k němu už tak shovívavý nebyl. Gabrys se zde potýkal s pneumatikami a ještě v jednom pomalém vracáku předvedl efektní kolostřešní otočku s návratem zpět na kola. Pro diváky show, pro jezdce nakonec nula bodů. V první etapě následující soutěže si to Gabrys rozdal s Kuzajem, avšak hned na záčátku té druhé se mu vzňal motor a musel tak odstoupit. Problémy s rozpočtem nabraly znovu na aktuálnosti a další dvě soutěže musel jezdec vynechat. Na Rajdu Wawelski se Gabrys opět ukázal a jeho comeback byl o to zajímavější, že zde dokázal získat své první vítězství v kariéře!


ZBIGNIEW STANISZEWSKI – SEBASTIAN ROZWADOWSKI
MITSUBISHI LANCER EVO VI
14. BODŮ – 6. MÍSTO

S nejrychlejšími polskými jezdci se Zbigniew Staniszewski utkal s výrazným handicapem. Tím byl jeho postarší vůz. Přesto se dokázal v konečném zúčtování probojovat poměrně vysoko. Sezónu ale otevřel havárií, když mu patřila průběžná sedmá příčka. Zato na domácím Rajdu Polski zaskočil většinu svých soupeřů, když se hned ze začátku objevil mezi nejrychlejšími. Po prvním dni mu patřila skvělá čtvrtá příčka, kterou ve druhé etapě opustil, aby se stal třetím nejrychlejším jezdcem polského podniku ME a porazil třeba Renato Travagliu na novějším voze. Na Rajdu Nikon pak jezdce čekalo rychlé vystřízlivění. Na prvním testu atakoval most a propadl se na samotné dno výsledkové tabulky. Po další ztrátě zaviněné zhasnutím motoru na celé čtyři minuty dojel do cíle až jako třináctý. Na dešťem smáčené trati Rzeszowského dravý jezdec vylétl z trati a opět si nepřipsal žádné body. Poté přišla na řadu šotolina, na níž už začátkem roku Staniszewski prokázal, že opravdu umí. Zároveň se na tomto náročném povrchu stírají rozdíly mezi jednotlivými vozy. Pilot šesté evoluce lanceru tak zde vyjel nejlepší výsledek kariéry, druhou pozici. Zakončení poměrně úspěšné sezóny zmařila porouchaná převodovka, která jezdce odkázala na finální devátou příčku.


TOMASZ KUCHAR – JAKUB GERBER
SUBARU IMPREZA STI spec. C
12 BODŮ – 7. MÍSTO

Tomasz Kuchar se do letošního ročníku vyzbrojil nejnovějším Subaru a jistě chtěl bojovat o titul. To se mu však i vinou technických problémů nakonec nepovedlo. Na Rajdu Elmot se pral s ještě syrovým vozem a po dvojnásobném defektu dokončil jako osmý. V následujících třech soutěžích pak bývalý účastník PWRC nebodoval. Polski – porucha motoru, Nikon – porucha palivového čerpadla, Rzeszowski – neodstartoval. Na šotoliny v okolí Warszawy vyrazil Kuchar s nově do modra zbarveným Subaru s nápisy Playstation 2. A tentokrát konečně zajel výsledek hodný bývalému světoběžníkovi. Na poslední zkoušce si vyjel místo na pódiu. V Krakově začal jízdou na výstražná světla, ale nakonec vyválčil čtvrtou příčku.


SUPER 1600

Kategorie vozů s jednou poháněnou nápravou a objemem 1,6 litru se letos v Polsku rozrostla. Mistr posledních dvou let Grzegorz Grzyb opět usedl do loňského Ignisu ze zlínského JM Engineering. V té samé stáji připravili soutěžní speciál i pro Michala Kosciuszka, který měl v programu také seriál ME. Dva exempláře 206 Super 1600 připravil Peugeot Sport Polska pro Mariusze Pelikańskeho a Piotra Adamuse. S Fiatem stejně jako vloni závodil Sebastian Frycz a nově příchozí Norbert Guzek z Británie přivezl Pumu. Příležitostně se pak za volant dalšího Suzuki Ignis posadil Dariusz Chudobinski. Nejlépe do sezóny odstartoval obhájce titulu, neboť úvodní Rajd Elmot vyhrál o více než tři minuty. Druhý Michal Kosciuszko však rajd začal dvouminutovým výletem mimo trať. Z počátku jako jediný Grzybovi stačil Frycz. Jeho Punto však postihl defekt a definitivní stop pak vystavila havárie. Třetí Pelikański bronz ztratil až technickými problémy v závěru. Čtvrtý dojel jeho týmový kolega Adamus, daleko za ním (o osm minut!) skončil nekonkurenceschopný Chudobinski. Šotolinový Rajd Polski znamenal pro jezdce ,,hrabavých“ vozů nulovou šanci na kvalitní celkové umístění. Soutěž tak byla spíše bojem o přežití. Cíle se nakonec dočkala celá pětice jezdců, ale všichni si užili své. Jako první dojel do cíle v Mikolajkách Sebastian Frycz, který byl jako jediný schopen bojovat s nejrychlejším Evropanem své kategorie Jean-Josephem. V cíli za ním ale nakonec zaostal o tři minuty. Druhý největší bodový obnos v domácí klasifikaci si odnesl Michal Kosciuszko. Třetí dojel Adamus před Chudobińskim a Grzybem, který poslal Ignise dvakrát přes střechu. V Rajdě Nikon opět kraloval Frycz. Jeho největší soupeři mu to svými problémy ale notně usnadnili. Opět druhý Kosciuszko ztratil defektem, čtvrtý Grzyb nejprve po skoku poškodil poloosu a pak jej zdržela trojice defektů. V Polském skončil ve stromě a na Nikonu se cíle také nedočkal. Taková byla bilance druhého a třetího podniku v podání Mariusze Pelikańskeho. Vloni dominantní Grzyb letos nejen dost chybuje, ale ani štěstí mu moc nepřeje. Dokonale to ukázal na Rajdu Rzeszowski. Na shakedownu silně poopravil vzhled svého Ignisu a v soutěži pak odstoupil z vedoucí pozice pro poruchu alternátoru! Z vítězství se nakonec radoval Mariusz Pelikański, který po dvou nulách získal pořádnou bodovou porci. Od celkového vítězství jej navíc dělilo pouhých dvanáct sekund! Tradičně jako druhý byl v cíli klasifikován Kosciuszko. Smůlu si vybral Frycz. V soutěži vedl, ale pak mu zhasl motor a, aby toho nebylo málo, ještě dostal defekt. Body za třetí příčku si ale připsal. Rajd Warszawski byl pro jezdce vozů Super 1600 pohromou. Do cíle dorazila jen trojice nejtrpělivějších. V jejich čele byl Frycz, druhý Pelikański a třetí Adamus, pečlivě sbírající bod po bodu. Vůbec se v polské metropoli nepředvedl zlínský JM Engineering. Kosciuszkovi spadl klínový řemen hned na začátku soutěže a Grzyb ke konci odstoupil pro poruchu motoru. Před závěrečným kláním byla situace následovná: Frycz (24 bodů), Kosciuszko (22), Adamus (20) a Pelikański (16) měli šanci získat titul. Podobně jako v absolutní klasifikaci tak byl očekáván tuhý boj. A z něj jako vítěz vyšel Michal Kosciuszko, jenž se stal nejmladším polským mistrem! Frycz nejprve v zápalu boje poslal Punto přes střechu, aby jej poté musel nepojízdné odstavit. Adamus si připsal hned dva defekty a z boje byl také vyřazen. Stejný problém postihl i Pelikańskeho, čímž vyhasla poslední naděj Peugeotu na titul.


Konečná klasifikace Super 1600:
1. Kosciuszko 30, 2. Frycz 24, 3. Adamus 23, 4. Pelikański 21, 5. Grzyb 14, 6. Guzek 8


Kalendář 2006:
10. – 11.2 Rajd Magurski
6. – 8.4 Rajd Dolnośląski
6. – 7.5 Rajd ELMOT
26. – 28.5 Rajd Polski (ME)
30.6 – 1.7 Rajd Wawelski (EP koef. 5)
3. – 5.8 Rajd Rzeszowski
8. – 9.9 Rajd Nikon
29.9 – 1.10 Rajd Warszawski

Komentářů celkem: 7
23. 12. 2005 10:17
0 0
Tak nejak mi to pripomina domaci mistrak... Tady se taky prali dve WRC o titul.. Nemohu se ubranit dojmu, ze Ášínovo prvenství nemá až tak velikou cenu... (berte prosím s rezervou - ono se to od stolu kecá. Je to smutný co se s WR u nás a všude stalo
Anonym IP:82.150.166.4
23. 12. 2005 10:18
0 0
V Čechách zrušil WRC pan Regner se svojí slavnou Barumkou, která svět stejně nikdy nepojede!!!!
Anonym IP:217.197.156.244
23. 12. 2005 12:42
0 0
WRC především zrušili ty paka z FIA - p.Regner jednal podle předpisů. Když byly WRC povolené a na Barumce jelo 22WRCček, to nikdo na p. Regnera nenadával, co? Barumka je tam kde je proto, že "jede" přesně podle pravidel FIA. Že nejednou WRCčka - že jedou jen 2 tovární týmy v MS - za to mohou výhradně a jenom lidé ve vedení FIA.
Takže Anonyme IP:82.150.166.4 - plačeš dobře, ale na špatném hrobě...
23. 12. 2005 13:35
0 0
A já si myslím,že za ty dva tovární týmy může taky pan Regner... smajlíksmajlíksmajlík
Anonym IP:82.150.166.4
23. 12. 2005 15:20
0 0
Já jen napsal, že velký podíl na zrušení WRC v Čechách má pan Regner, přece nemůžou WRCečka startovat v Krumlově, když to FIA na Barumce zakázala.
forum
23. 12. 2005 17:46
0 0
Pro Anonym IP:217.197.156.244
Myslím , že nemáš pravdu koukni do maďarska , rakouska ( rakousko se zřeklo evropy kvůli WRC . řekni to u nás někomu )jak tam jezdí WRC a další starší vozidla , taky to mají zakázaný asi ne , jen u nás musí jít na ruku FIA včetně Barumky ,jak píše někdo stejně MS to nepojede .Přečti si kandidáty na MS 2007 , je tam Polsko a další nový státy , ale Barum tam není .
Anonym IP:82.150.166.4
23. 12. 2005 17:54
0 0
Regner tou kadidaturou oblbuje jenom lidi, potřebuje z toho vytřískat peníze a pak se s Novákem šábnou!!!!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!