29. 9. 2013 12:59 − 2532× − 0

East Belgian Rally – komentář

Předposlední podnik belgického šampionátu se bez účasti mistra o tomto víkendu odehrál na východě Belgie.

Předposlední podnik belgického šampionátu se o tomto víkendu odehrál na východě Belgie a na jeho startu se sešla pestrá směsice vozů všech možných kategorií, jak je v této zemi zvykem. Už od příštího roku ale může být všechno jinak, neboť se změnil systém bodování. Ten bude znevýhodňovat speciály WRC, když jim na rozdíl od speciálů jiných kategorií nebudou přidělovány body za umístění ve třídě. Tyto vozy tak dost možná z mistrovství zmizí úplně. Letos se však ještě pilot speciálu WRC z titulu radovat může a dnes už je jisté, že je jím Freddy Loix. Někdejší tovární pilot Mitsubishi chtěl pojmout poslední dvě soutěže roku jako oslavnou jízdu svého úspěchu, ale jeho pronajatý Ford Focus WRC shořel při jednom podniku na Korsice, takže se East Belgian Rally musela obejít bez jeho účasti.

Za volantem speciálů WRC se nezvykle objevila jiná dvojice jezdců a pasovala se tím do role hlavních favoritů soutěže. Do dnes už takřka historického kousku Subaru Impreza WRC S5 usednul Chris van Woensel, kterého diváci letos vídali za volantem BMW. S o něco novější Imprezou WRC S9 se na start postavil Kris Princen a své obvyklé náčiní Toyotu Corollu WRC znovu provětral občasný startující Sebastian Sturbois. Proti „historickým“ WRC se postavila dvojice modernějších Super 2000, s Fordem Fiesta bojoval Hermen Kobus a VW Polo pak Vincent Verschueren. Pestrou paletu startujících speciálů doplňoval z elitní skupiny ještě Patrick Snijers s monstrózním Porsche 997 GT3 o výkonu 420 koňských sil.

Pětapadesátiletý veterán se usadil na čele průběžného pořadí hned v první rychlostní zkoušce a na své soupeře si udržoval stabilní odstup. Nevzrušen dramaty probíhajícími za jeho zády Snijers setrvával na první příčce po celou rally a v cíli se mohl radovat z prvního vítězství od roku 2011. Vůz Porsche pak zaznamenal na belgických tratích první triumf po dlouhých osmadvaceti letech. Zatímco si Snijers počínal jednoznačně, o druhé místo se porvalo hned několik jezdců a byl to boj opravdu atraktivní. Od první zkoušky se držel na druhé příčce Verschueren, ale postupem času mu začal docházet dech a kromě ztráty stříbra přišel o umístění na bedně vůbec. Aby toho nebylo málo, nakonec pilot Pola neuspěl ani v boji o vítězství ve své třídě.

V pátém testu převzal pozici lídra zbytku světa za Snijersem Sturbois. Jeho stařičká Corolla už ale má svá nejlepší léta za sebou a v jedenáctém testu se u ní projevil problém s transmisemi. Ten pilota nejprve stál umístění na pódiu, když v RZ 11 nechal jednu a půl minuty, a nakonec před startem dalšího testu odstoupil úplně. Na druhé místo se jako třetí v počadí dostal van Woensel, ale musel se mít na pozoru. K jeho zádům se totiž přibližoval Kobus smazávající půlminutovou ztrátu zapříčiněnou výletem mimo trať v úvodním testu. Holandský pilot Fordu dal do závěru maximum a v úplně poslední zkoušce konkurenta se Subaru porazil. V jeho prospěch hovořily pouhopouhé čtyři desetiny sekundy.

Skvěle si v East Belgian Rally počínal Caren Burton, který za volantem Citroënu DS3 R3T zle zatápěl nejrychlejšímu muži produkčních aut Anthony Martinovi a nakonec za ním zaostal jen o 8,3 vteřiny. Za ním pak do cíle dojel nejlepší z juniorů Cedric Cherain pilotující Peugeot 208 R2. Cíl naopak nespatřil Princen, jehož Impreza WRC S9 se zastavila s poruchou palivového čerpadla už na druhém testu. Pilot továrního M-Sportu Thierry Neuville si odskočil na domácí půdu a s Fordem Fiesta R2 chtěl prohnat místní smečku rychlých borců s těmito vozy. To se mu úplně nepovedlo, když skončil jako jedenáctý a na nejrychlejšího jezdce R2 ztratil minutu. Jeho bratr Yannick si naopak připsal úspěch v podobě ocenění udělovanému největšímu juniorskému překvapení podniku.

Pořadí v cíli:
1. Patrick Snijers/Johan Gitsels (B) Porsche 997 GT3 1:25.05,3
2. Hermen Kobus/Erik de Wild (NL) Ford Fiesta S2000 +17,9
3. Chris van Woensel/Rik Snaet (B) Subaru Impreza WRC S5 +18,3
4. Vincent Verschueren/Francis Caesemaeker (B) Volkswagen Polo S2000 +1.28,3
5. Anthony Martin/Michael Louette (B) Mitsubishi Lancer Evo IX +1.44,7
6. Caren Burton/Frederic Pirotte (B) Citroen DS3 R3T +1.53,0
7. Cedric Cherain/Eric Borguet (B) Peugeot 208 R2 +2.55,4
8. Timothy van Parijs/Kurt Heyndrickx (B) Porsche 997 GT3 +3.07,8
9. Stephan Hermann/Achim Maraite (B) Fiat Punto Kit Car +3.29,1
10. Matthias Boon/Diederik Pattyn (B) Peugeot 208 R2 +3.42,5

Výsledky tohoto podniku je možné prohlédnout na ewrc-results.com.

Stav belgického šampionátu: 1. Loix 100, 2. Debackere 73, 3. Verschueren 70, 4. Pyck 55, 5. Dilley 51, 6. De Cecco 44

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!