Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
21. 10. 2013 15:41 − 3120× − 8

Káňa s Kalistovou v MČRHA hned za čtyřkolkou

Po loňských několika startech se letos do MČRHA naplno pustil Jiří Káňa a výsledkem je konečné druhé místo celkově.

Jiří Káňa se ve světě rally začal objevovat nejprve na spolujezdeckém sedadle, když kariéru zahájil vedle Jiřího Navrátila s nímž usedl do dvou evolucí Lanceru a poté do historického Fordu Sierra RS Cosworth. Následovaly starty s Jiřím Petráškem a v druhé polovině roku 2012 Jirka Káňa přesedl na sedačku řidiče, když v Krkonoších začala jeho jezdecká kariéra. Při čtyřech startem s Opelem Asconou B zvládl v MČRHA dvakrát zvítězit a dravou jízdou zaujal nejednoho diváka.


Foto: Tým

Pro následující sezónu přišla změna techniky, když Asconu vystřídal vůz o několik generací mladší, protože Jiří Káňa usedl do nově postavené Sierry, která stejně jako její „starší sestra“ vznikla v dílnách litvínovského AP Motorsportu. A jak celá cesta k prvnímu startu s Fordem vypadala pohledem Jiřího Káni? “Celé to začalo stavbou vozu na jaře 2012. V litvínovském AP Motorsportu pod vedením Václava Arazima vznikala v pořadí druhá Sierra. Ta první – modro bílá, jezdí od roku 2010 český šampionát v rukou Jirky Navrátila. Ta druhá – červeno bílá Malrboro byla vytvořena jako identické dvojče té první. Pod heslem – osvědčená technika, která funguje se nemá měnit – vzniklo moc pěkné sportovní náčiní.“

Jak se dá čekat, i přes zkušenosti se stavbou prvního vozu to bylo docela náročné, ale vše se povedlo a vůz poprvé vyrazil na Rallye Vltava. Ale o tom nechme promluvit Jiřího Káňu: „V průběhu roku to byl velký záběr pro všechny, kteří na voze pracovali. Přeci jen se jedná o starší, historický exemplář a s díly na tento typ auta to je problematické. Vše se vyrábí kusově, přesně na míru. Některé díly jsou jen v Anglii a to ještě obtížně sehnatelné. Cíl však byl stihnout začátek sezóny a to se také podařilo. A tak Sierra stála na startu prvního závodu na Rallye Vltava v Klatovech v celé své kráse v dubnu 2013.“


Foto: Tým

První start znamenal třetí místo v rámci MČRHA a další soutěže na sebe nenechaly čekat, ale popis nejen jich, ale celé sezóny nechme opět na Jirkovi. “V podstatě zcela syrové auto na startu mi trochu rozklepalo kolena. K závodu jsem však přistupoval s pokorou a nesnažil se vůz přeprat. Těch necelých 300 koní na zadní nápravě totiž umí pěkně zlobit a tak výsledné třetí místo byl pro mě neskutečný výsledek, se kterým jsem nepočítal. Auto fungovalo na výbornou i když mělo spoustu dětských nemocí. Jako největší se ukázalo nastavení geometrie a odklonů. S autem se téměř nedalo jet rovně. Plavalo po silnici a měl jsem plné ruce práce ho udržet jet rovně,“ takový byl tedy první start na Vltavě a jak to vypadlo dál? “Do dalšího závodu se to zlepšilo, ale stále to nebylo ono. Proto po závodech v Českém Krumlově, kde Sierra dojela opět na třetím místě, začalo větší testování nastavení podvozku. To se podařilo a výsledné druhé místo na Rally Pačejov mě zcela uspokojilo. Chtěl jsem se ještě svézt na Rally Příbram, ale bohužel to dopadlo tak jak to dopadlo. V celkovém hodnocení českého šampionátu jsme tedy skončili na krásném druhém místě. To krásné Subaru Legacy Jirky Kalisty si jede tak trošku jinou ligu a dohonit ho nelze. Technicky to prostě není možné a tak jsem se o to ani nesnažil. Při startu sezony 2013 jsem s takovým umístěním určitě nepočítal. Jsem především rád, že se nikomu nic nestalo a že auto zůstalo nepoškozené.“


Foto: Tým

Nedílnou součástí posádky v soutěžním automobilu je i spolujezdec, v případě Jirky Káňi spolujezdkyně. “Na začátku sezony jsem musel také řešit problém se spolujezdcem. Jirka Kalista to jednou při obědě vyřešil tak trochu za mě. Říká, nemáš problém bílej, půjč si moji ženu. Je dobrá. Jezdí ve Volném poháru se Subaru a já bych s ní jel hned. Já už spolujezdce mám – Michala Šofra. Takže jestli chceš, tak se domluvte. Tak jsem se sešel s Martinou, prohovořili jsme vše podstatné a bylo na světě duo Káňa – Kalistová, které úspěšně absolvovalo celou sezonu,“ přibližuje Jirka Káňa vznik této posádky.

A jak uplynulou sezónu hodnotí Martina Kalistová? “Letošní sezóna pro mě hlavně o učení se a seznamování. A myslím, že to se povedlo, oba jsme se s Jirkou hodně naučili, poznali spoustu krásných českých soutěží a také lidí. Soutěže jako Rally Vltava a Rallye Český Krumlov nás sice hodně potrápili, ale přece co vás nezabije, to vás posílí! Rally Agropu Pačejov i Rally Jeseníky jsme si už doslova užili a se stejným nadšením jsme vstupovali i do Rally Příbram, ta bohužel nedopadla vůbec dobře… Každopádně tato sezóna z mého pohledu byla skvělá, vždyť jsme živí a zdraví, auto taky a ještě jsme vícemistři v historikách! Velké poděkování patří Jirkovi, který naštěstí bral mé chyby s nadhledem a také našim mechanikům, kteří o auto i nás celý rok skvěle pečovali a vždy přivezli na závody dobrou náladu:-).“


Foto: Tým

A co dodat závěrem? Je jasné, že soutěže se neobejdou bez dalších spolupracovníků, kteří jsou fanouškovi u trati neznámí, ale nelze je opomenout, protože bez nich, by se auto nemuselo na zkoušku ani dostat. “Musím blahopřát Jirkovi Kalistovi a Michalu Šofrovi k zisku titulu mistra republiky. Speciální dík patří celému kolektivu AP Motorsport Litvínov, jmenovitě Václavu Arazimovi, Zdeňkovi Pipotovi a Honzikovi Mikšátkovi, který se o auto stará, jako kdyby bylo jeho vlastní a přináší vlastní pílí do celého projektu něco nepopsatelného. Dále poděkování patří následujícím – firmě Kalmar motorsport, která mi vždy vyšla vstříc a jednat s nimi byla vždy paráda. Martině Kalistové za to, že to se mnou vydržela a v půli sezony neutekla. Spolehlivě mě navigovala a o vše podstatné se starala. Užíval jsem si to,“ uzavírá hodnocení sezóny 2013 Jirka Káňa.


Foto: Tým

Úplně nakonec doplňme pozvánku na Jirkovy webovky, kde naleznete velké množství fotografií jak ze stavby auta, tak z jednotlivých závodů.

Komentářů celkem: 8
uda
21. 10. 2013 19:561
0 0
Velká gratulace Jirkovi s Martinou k úžasnému výsledkusmajlík L.M.
21. 10. 2013 19:582
0 0
"poté do historického Fordu Sierra RS Coswroth" Cosworth ne? smajlík jinak gratuluji a auto je jedinečný!
21. 10. 2013 23:443
0 0
Auto je nádherné !! Nechci Jirkovi a Martině kazit radost, ale v celkových výsledcích je 2-ý Jirka Petrášek. Asi je někde chyba....... smajlík
22. 10. 2013 09:225
0 0
to DIP1410: Jirka s Martinou jsou skutečně vicemistři ČR - viz odkaz Novej, Jirka Petrášek je celkově druhý "pouze" v kategorii 3... Gratulujeme a děkujeme za hezké souboje... Pepa Král
22. 10. 2013 09:526
0 0
Kalistovic rodina to má chytře vykoumané. V případě problémů posádky A doveze domů vavříny člen posádky B .smajlík
22. 10. 2013 10:597
0 0
Tak to samozřejmě gratulace ! smajlík
22. 10. 2013 21:538
0 0
Kucí ať je boj o místa jakýkoliv veliké díky za tyhle auťáky které psaly historii rally a my je můžem vidět v "akci" a dokonce i v "origo"barváchsmajlík.Díky Díky Díky.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!