7. 11. 2013 10:26 − 7995× − 10

Marián Határ – 27 let od jeho smrti

Dnes uplynulo přesně 27 let od tragické smrti výborného rally jezdce a československého reprezentanta Mariána Határa.

Dnes uplynulo přesně 27 let od tragické smrti výborného rally jezdce a československého reprezentanta Mariána Határa. Jeho život skončil na slavné Semperit Rallye v roce 1986 za okolností, které byly tehdy oficiálně prezentovány trochu jinak.

Marián Határ jezdil rally od roku 1972, tedy od svých 19 let. Vždy za bratislavské autokluby – se Škodou 100, pak se Škodou 110 R, 120 LS a od roku 1985 pak se Škodou 130 LR, kterou získal jako jeden z prvních jezdců mimo tovární tým. Stal se reprezentantem československého týmu na soutěžích Poháru míru a přátelství a ME. Zařadil se mezi špičku československých soutěžáků v době vrcholu vozů skupiny B. Jeho život ale skončil 7. listopadu 1986 na Semperit Rallye, dnešní Waldviertel Rallye.

Profil Mariána Határa na eWRC-results.com

Oficiální informace byly velmi stručné a obecné. Co se však tenkrát skutečně stalo? To ví jen několik málo zúčastněných a pozůstalých. Paradoxem je, že Marián Határ neměl původně na Semperit Rallye vůbec startovat. „Manžel se vrátil až v pondělí z Ruské zimy (populární soutěž v tehdejším SSSR, pozn) a na další soutěž se mu vůbec nechtělo, protože věděl, že nestačí připravit auto. V týmu ale byly jen tři mladoboleslavské posádky a jedna stále chyběla…,“ vzpomíná Katarína Határová, vdova po Mariánovi Határovi.

Marián Határ tedy na soutěž odjel, ale zcela nepřipraven. „Neměli ani pořádné pneumatiky. Jeho úkolem vlastně bylo jen projet první rychlostní zkoušku, aby mohl být tým klasifikovaný,“ vzpomíná dále Katarína. Jenže ani tu nedojel. Vůz Škoda 130 LR ve velké rychlosti opustil trať a zastavil se o strom. Marián Határ umírá na místě, spolujezdec Peter Grék je s těžkými zraněními odvezen do nemocnice. Z těch se po dlouhé době léčení nakonec dostane, ale i pro něj rally kariéra skončila.


Mapa RZ1, červeným kroužkem je vyznačeno místo nehody

Ale co se vlastně na trati stalo? Oficiální verze zní, že na voze praskla pneumatika a vůz se stal neovladatelným. Tuhle verzi lze stále najít i na aktuálních stránkách Waldviertel Rallye u výsledků z roku 1986. Skutečnost byla trochu jiná. V rychlé pravé přes horizont se auto nadlehčilo a nevhodné pneumatiky neudržely vůz na trati. Auto šlo do smyku a vyletělo ven. Proč tedy ta jiná oficiální verze? „Byla jiná doba. Bylo mi jasně řečeno, co mohu a co nemohu povídat,“ vzpomíná Katarína Határová. Před veřejností se prostě muselo utajit, že posádka nebyla těžkou soutěž ve specifických podmínkách vůbec připravena.

Po Mariánovi Határovi zůstala vdova Katarína a děti Marek (i ten později nakoukl do rally) a Tomáš, tehdy ve věku 12 a 5 let. Na místě tragédie je deska připomínající místo skonu člověka, který zahynul při tom, co miloval.

Na závěr ještě přikládám několik dobových fotografií a článků o Mariánovi Határovi.

Diskuse byla zablokována

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!